رپورتاژ آگهیمحصولات ساختمانیمقالاتوبلاگ

جدول وزن آهن آلات ساختمانی + محاسبه وزن آهن

جدول وزن مخصوص آهن آلات ساختمانی، اطلاعاتی در مورد وزن واحد از مقاطع مختلف ارائه می‌دهد. این جدول به مهندسان، طراحان و مدیران کمک می‌کند تا در مراحل مختلف پروژه‌های ساختمانی از جمله طراحی، برنامه‌ریزی و کنترل هزینه‌ها به بهینه‌ترین شکل ممکن از آهن آلات استفاده کنند. جدول وزن شاخه آهن آلات شامل (میلگرد، پروفیل، تیرآهن، نبشی و …) معمولاً ارائه دهنده اطلاعاتی مانند وزن واحد بر اساس واحد حجم، وزن استاندارد، سایز مقطع و … است. در ادامه این مطلب با نحوه محاسبه وزن آهن آلات مختلف آشنا می‌شویم.

جدول محاسبه وزن آهن آلات

مهندسان سازه برای طراحی و ساخت سازه‌ها نیاز به اطلاعات دقیق در مورد وزن مواد ساختمانی دارند. محاسبه وزن آهن آلات، به طراحان کمک می‌کند تا از مواد مناسب و با استحکام کافی برای ساخت سازه استفاده کنند. در محاسبات مهندسی و تحلیل سازه‌ها، وزن آهن در جدول، مهم است. این اطلاعات به مهندسان کمک می‌کند تا از استحکام و پایداری سازه‌ها اطمینان حاصل کنند. محاسبه وزن آهن آلات به مدیران پروژه کمک می‌کند تا هزینه‌های مرتبط با خرید، حمل و نصب مواد را به‌طور دقیق‌تر پیش‌بینی کنند و بودجه را بهینه‌تر مدیریت کنند.

محاسبه وزن میلگرد

برای محاسبه وزن میلگرد حدودا ۳ یا ۴ فرمول وجود دارد. در این بخش قصد داریم شما را با یکی از فرمول‌های بسیار ساده و مرسوم محاسبه وزن میلگرد، آشنا کنیم. فقط کافی است طول و قطر میلگرد را بدانید و در فرمول زیر جایگذاری کنید:

D۲L/162= W

مقادیر موجود در فرمول بالا عبارتند از:

  • W= وزن میلگرد
  • D= قطر میلگرد به mm
  • L= طول میلگرد
  • عدد ۱۶۲= عددی ثابت بدست آمده و تایید شده استاندارد DIN.

محاسبه وزن پروفیل

پروفیل‌ها می‌توانند شامل انواع قوطی یا لوله باشند. یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای محاسبه وزن پروفیل، استفاده از جدول وزنی است که کارخانه تولید کننده ارائه می‌دهد. اما فرمول محاسبه وزن این مقطع به شرح زیر است:

۲*(طول (w) + عرض(H)) * ضخامت (T) * طول شاخه (L) * (چگالی آهن) ۷٫۸۶ = وزن پروفیل

فرض کنید می‌خواهیم وزن یک قوطی یا پروفیل ۶ متری و ابعاد ۳*۴ و ضخامت ۲.۲ بدست آوریم، به جایگذاری زیر دقت کنید:

۲*(۴ (w) + 3(H)) * 2.2 (T) * 6 (L) * (چگالی آهن) ۷٫۸۶ = ۱۴.۵۲

اگر نیاز است وزن هر متر از قوطی را بدست آورید، عدد به دست آمده بالا را بر ۶ تقسیم کنید. پس توجه داشته باشید که پروفیل چند متری است! اگر پروفیل ۱۲ متری باشد باید بر عدد ۱۲ تقسیم شود.

محاسبه وزن تیرآهن

ابعاد تیرآهن‌ها بسیار متنوع است و انواع مختلفی از این مقطع به تولید می‌رسد. INP، IPE، IPB و CNP از استانداردهای مختلف تیرآهن هستند که هرکدام با هدف خاصی به تولید می‌رسند. اطلاع از وزن تیرآهن ما را به پارامترهای مختلفی از جمله، قیمت مقطع می‌رساند. به موارد زیر دقت کنید:

  • وزن تیرآهن = طول تیرآهن * وزن مخصوص تیرآهن (از جدول اشتال)
  • وزن تیرآهن IPE = طول تیرآهن * وزن یک متر تیرآهن (از جدول اشتال)
  • وزن تیرآهن CPE = طول تیرآهن لانه زنبوری * وزن یک متر تیرآهن (از جدول اشتال)
  • وزن تیرآهن دوبل = (طول تیرآهن *۲) * وزن یک متر تیرآهن (از جدول اشتال)

به این نکته دقت داشته باشید که طول تیرآهن باید بر حسب متر در فرمول‌های بالا جایگذاری شود. (در رابطه با تیرآهن دوبل این نکته را مدنظر داشته باشید که تیرآهن دوبل با جوش دادن دو تیرآهن بوجود می‌آید به همین دلیل در فرمول آخر، طول تیرآهن را در عدد دو ضرب کردیم.)

محاسبه وزن نبشی

همانطور که می‌دانید یک نبشی از دو بال تشکیل شده که این بال‌ها می‌توانند برابر یا نابرابر باشند که فرمول محاسبه وزن هر کدام از آنها متفاوت است.

فرمول وزن نبشی با بال‌های مساوی:

  • ۱۰۰۰/ [چگالی فولاد * طول بال * ۲ * ضخامت * طول شاخه]= وزن یک شاخه نبشی بال مساوی

فرمول وزن نبشی با بال‌های نامساوی:

  • ۱۰۰۰/ [چگالی فولاد * مجموع طول دوبال* ضخامت * طول شاخه]= وزن یک شاخه نبشی بال نامساوی

در دو فرمول بالا یا هر فرمول دیگری که نیاز به جایگذاری چگالی فولاد بود، کافی است عدد ۷.۸۵  را در فرمول قرار دهید. دقت داشته باشید که اگر مقطع مورد نظرتان از فولاد ضد زنگ ساخته شده بود باید از عدد  ۷.۹۸۲ به جای عدد قبلی استفاده کنید زیرا چگالی آلیاژها باهم متفاوت هستند.

جمع بندی

جدول وزن اهن اصفهان یا هر جدول وزن دیگری اطلاعات مهمی در رابطه با وزن واحد انواع آهن آلات ارائه می‌دهد. این جدول شامل اطلاعاتی نظیر وزن واحد بر اساس حجم، وزن استاندارد، سایز مقطع و… برای میلگرد، پروفیل، تیرآهن، نبشی و دیگر آهن آلات است. محاسبه وزن مواد ساختمانی از اهمیت زیادی در مراحل مختلف پروژه‌های ساختمانی برخوردار است. اطلاعات موجود در این جداول به مهندسان، طراحان و مدیران پروژه کمک می‌کند تا از مواد مناسب با استحکام کافی و با بهینه‌ترین هزینه در ساختمان‌ها استفاده کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با وزن آهن آلات و نحوه محاسبه آنها می‌توانید به جداول ارائه شده توسط کارخانه مراجعه کنید.

توجه : این مطلب، یک تبلیغ رپورتاژ بوده و فوت و فن ساختمان در محتوا و محصولات آن هیچگونه نظری و مسئولیتی ندارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا