هوشمندسازی

مهم‌ترین اجزای خانه هوشمند چیست؟ مزایا و معایب هوشمندسازی ساختمان

معرفی مهمترین اجزای یک خانه هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیا به همراه بیان مزایا و معایب هوشمندسازی . بیان مراحل هوشمندسازی منزل به طور کامل و از ابتدا

به گزارش گروه ساختمانمهم‌ترین اجزای یک خانه هوشمند شامل سیستم مدیریت، سیستم روشنایی هوشمند، ترموستات‌های کنترل دما، پریز و کلید‌های هوشمند، ، قفل‌ها و دوربین‌های امنیتی هوشمند بر بستر یک سوپر اپلیکیشن کنترلی توانمند و قابل اعتماد می‌باشد. هر یک از این اجزا نقش مهمی در افزایش راحتی، کاهش مصرف انرژی، صرفه جویی در زمان و افزایش امنیت در خانه‌های هوشمند را دارند.

از کاربردهای رایج اجزای خانه هوشمند گلدور می‌توان به کنترل از راه دور سیستم روشنایی، تنظیم دما محیط به طور خودکار، سیستم آبیاری فضای سبز، وضعیت فعلی دمای ترموستات‌ها و نیز مشاهده بازخورد وضعیت دما و روشنایی‌ها و همچنین فعال کردن سیستم امنیتی منزل اشاره کرد. با هوشمندسازی خانه خود از رفاه، امنیت، صرفه جویی در زمان و انرژی و کارایی بیشتر در منزل تان لذت ببرید.

اجزای خانه هوشمند – تصویر ۱

هوشمندسازی ساختمان چیست؟

هوشمندسازی ساختمان یا Building Management System بر اساس برخی سخت افزار و نرم افزارهای هوشمند و فناوری‌های نوین می‌باشد. این فناوری‌ها شامل کنترل هوشمند تجهیزات روشنایی و نورپردازی، سیستم‌های خودکار کنترل دما، سیستم حفاظتی و امنیتی و… می‌شود. در این مسیر انواعی از هوشمندسازی که برپایه تکنولوژی اینترنت اشیا IOT میباشد قابلیت‌های بسیار بالاتر و اجرای بسیار ساده تر را همراه خواهد داشت

مزایای هوشمندسازی ساختمان

با انتخاب یک سیستم هوشمندسازی مناسب و متناسب با نیازهای خود، می‌توانید از مزایای بی‌شماری در این زمینه بهره‌مند شوید‌. از مهم ترین مزایای هوشمندسازی توسط خانه هوشمند گلدور می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

۱-کنترل از راه دور

اصلی ترین و کاربردی ترین مزیت هوشمندسازی ساختمان، کنترل از راه دور است که این امکان را فراهم می‌سازد تا در هر مکانی فقط با استفاده از گوشی همراه یا تبلت خود، سیستم روشنایی، امنیتی و دما منزل خود را کنترل کنید.

۲- صرفه جویی در انرژی و جلوگیری از استهلاک لوازم الکترومکانیکی ساختمان

هوشمندسازی ساختمان یک راهکار نوین برای کاهش مصرف انرژی است. این سیستم با تنظیم خودکار دمای محیط، روشنایی و دیگر تجهیزات برقی مصرف انرژی را کاهش می‌دهد و میزان مازاد کارکرد پمپ‌ها و سیستم تهویه وسیستم آبیاری را به حداقل میرساند.

۳-افزایش امنیت خانه و ساختمان با تجهیزات هوشمند

از مهم ترین ویژگی‌های هوشمندسازی ساختمان می‌توان به افزایش امنیت خانه ساختمان اشاره کرد. با استفاده از این سیستم می‌توانید حتی در زمانی که منزل حضور ندارید، قفل درب ها، دوربین‌ها و سایر موارد امنیتی را کنترل کنید. سیستم‌های هوشمند در صورت اتفاقات مشکوک مثل بازشدن درب، آتش سوزی و… برای شما اعلان هشدار ارسال می‌کند تا به سرعت از خطر آگاه شوید.

امنیت خانه هوشمند – تصویر ۲

امکانات و اجزای هوشمندسازی ساختمان

استفاده از سیستم‌ها و تجهیزات الکترونیکی که برای کنترل و مدیریت خودکار قسمت‌های مختلف یک ساختمان به کار می‌روند، هوشمندسازی ساختمان می‌گویند. هوشمندسازی امکانات مختلفی دارد که می‌توان آنها را به دسته‌های متفاوت تقسیم کرد. از مهم ترین این امکانات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

کنترل روشنایی هوشمند

استفاده از سیستم هوشمند به شما این امکان را می‌دهد تا در خانه از طریق کلید لمسی، ریموت کنترل، تلفن همراه و… بصورت دستی و از راه دور روشنایی محیط را کنترل کنید. همچنین می‌توانید نور خانه طوری تنظیم و زمان بندی کنید که فقط در زمان‌های دلخواه شما به صورت خودکار روشن شوند

کنترل تهویه مطبوع و کلید ترموستات هوشمند

یکی از کاربردهای مهم سیستم هوشمندسازی ساختمان، کنترل سیستم تهویه مطبوع با انواع ترموستات‌های لمسی هوشمند گلدور و ماژول‌های رله می‌باشد.. از مزایای کنترل تهویه مطبوع به وسیله سیستم هوشمندسازی ساختمان می‌توان به صرفه جویی در مصرف انرژی، کنترل از راه دور، برنامه ریزی برای تهویه هوا و سازگاری با سایر سیستم‌ها اشاره کرد. همچنین آنها در زمان‌های غیر ضروری به طور خودکار خاموش می‌شوند.

کلید ترموستات لمسی هوشمند – تصویر ۴

کلید کولر آبی هوشمند

کلید کنترل کولر هوشمند گلدور ، دارای دو حالت تنظیم اتوماتیک و دستی است. در حالت اتوماتیک کولر به طور خودکار، سرعت فن و پمپ را کنترل می‌کند. اما در حالت دستی، افراد می‌توانند تنظیمات دلخواه خود را اعمال کنند. کلید هوشمند کولر آبی در صورت بروز مشکل آن را شناسایی می‌کند و به شما اطلاع می‌دهد. قابلیت کنترل از راه دور برای سرعت و روشن/خاموش شدن کولر را دارد. کلید هوشمند کولر آبی قابلیت نصب بر روی سیستم سیم کشی کلیدهای معمولی را دارد و نیازی به سیم کشی مجدد ندارید.

ماژول عملگر همه کاره

نوع پایه ماژول عملگر همه کاره که در ابعاد قوطی کبریت است به شما امکان می‌دهد هر کلید مکانیکی و یا هر سطحی مثل رویه میز و یا کابینت را به کلید لمسی هوشمند تبدیل کرده تا دستگاه‌‌های مختلف برقی را به طور کنترل از راه دور و خودکار مدیریت کنید. این وسیله به عنوان کنترل کننده رله یا سوئیچ هوشمند نیز شناخته می‌شود و با وصل کردن به پریز برق به شما این امکان را می‌دهد تا جریان برق را در دستگاه‌های متصل به آن کنترل کنید. نوع قابل نصب در تابلو برق امکان کنترل همزمان ۱۲ وسیله برقی را برای شما ایجاد میکند، این کار از طریق دستورهایی که از طریق اپلیکیشن موبایل گلدور ارسال می‌کنید انجام می‌شود. قابلیت‌های ماژول عملگر همه کاره شامل کنترل از راه دور، کنترل صوتی، زمان بندی و سناریو پذیری می‌شود.

کلید و کنترل پرده برقی

این کلید توانایی باز و بسته کردن پرده در زمان بندی خاص را دارد‌. کلید لمسی پرده هوشمند گلدور قابلیت کنترل از طریق اپلیکشن را دارد؛ همچنین می‌تواند به انواع تجهیزات مانند دستگیره درب هوشمند، سنسور و روشنایی هوشمند نیز متصل شود.

کلید لمسی سرویس بهداشتی

با استفاده از کلیدهای لمسی سرویس بهداشتی می‌توانید روشنایی، فن یا سایر تجهیزات را روشن یا خاموش کنید. این نوع کلیدها به دلیل ظاهر مدرن و شیکی که دارند، در حال حاضر طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند.

کلید زنگ لمسی

کلید زنگ لمسی، جایگزینی مدرن برای کلیدهای زنگ سنتی (مکانیکی) است که با استفاده از لمس انگشت عمل می‌کند. قابلیت اتصال به سیستم‌های هوشمند، مشاهده تصاویر قبل از باز کردن درب، باز کردن درب از راه دور، ارسال نوتیفیکیشن و ضبط صدا و تصویر از مزایای کلید زنگ لمسی هوشمند می‌باشد.

کنترلر موتور پمپ آب و یا شیربرقی آب

کنترلر پمپ با کنترل و مدیریت پمپ‌های آب، نقشی اساسی در بهینه‌سازی مصرف آب و افزایش طول عمر پمپ‌ها دارد. کنترلر پمپ با اتصال به پمپ‌های آب، وظایف مختلفی از جمله کنترل سرعت و فشار پمپ، زمان بندی برای فعالیت پمپ، و…را بر عهده دارد. ا

مراحل هوشمندسازی ساختمان

مراحل هوشمندسازی ساختمان از برنامه‌ریزی اولیه تا نصب و راه‌اندازی به شرح زیر است.

مشاوره و بررسی نیازها

ابتدا باید با یک شخص متخصص برای نیازهای درخواستی خود مشورت کنید. در این مرحله حتما باید سوالاتی مانند بخش‌های مد نظر برای هوشمندسازی، وضعیت فعلی ساختمان، متراژ، تعداد طبقات و تمام مواردی که جزء اهداف شما از هوشمندسازی است را مطرح کنید. متخصصان خانه هوشمند گلدور از ابتدای مسیر هوشمندسازی منزل در کنار شما هستند.

طراحی نقشه و انتخاب تجهیزات

در مرحله دوم، با توجه به شرایط شما و نیازهای درخواستی، طرح اولیه سیستم هوشمندسازی ارائه می‌شود. نوع پروتکل، تجهیزات مورد نیاز، محل نصب آنها و نحوه ارتباطشان با یکدیگر در این مرحله مشخص می‌شود. با توجه به بودجه و انتظارات شخص، مدل تجهیزات هم تعیین می‌گردد.

نصب و راه اندازی

بعد از دریافت تاییدیه از سوی مشتری و نهایی شدن طرح، تجهیزات خریداری و نصب می‌شوند. تنظیمات اولیه سیستم نیز در همین مرحله انجام می‌شود. نصب تجهیزات می‌تواند بصورت با سیم یا بی سیم انجام شود.

آموزش و شروع پشتیبانی

بعد از نصب و راه اندازی سیستم هوشمندسازی، نحوه استفاده از آن به شما آموزش داده می‌شود. این آموزش شامل معرفی پنل کاربری، تنظیمات سیستم، نحوه استفاده از سناریو و رفع عیب‌های احتمالی است. بعد از این مرحله، پشتیبانی فنی نیز توسط شرکت گلدور آغاز می‌شود.

عوامل موثر در هزینه هوشمندسازی ساختمان

هزینه هوشمندسازی ساختمان به عوامل زیر بستگی دارد.

نوع و تعداد تجهیزات

همانند سایر کالاها و خدمات، در زمینه هوشمندسازی ساختمان نیز مقایسه بین میزان و کیفیت خدمات با قیمت پایانی مطرح است. همیشه افراد عمر طولانی، مصرف بلند مدت و عملکرد بی نقص انتظار دارند. هنگام محاسبه هزینه تمام شده هوشمندسازی ساختمان، بهینه بودن قیمت نسبت به کیفیت و خدمات دریافتی برای مشتریان از اهمیت بالایی برخوردار است.

متراژ ساختمان:

هزینه هوشمندسازی ساختمان و متراژ خانه رابطه مستقیم دارند. هر چه مقدار متراژ بیشتر باشد، تعداد تجهیزات هوشمند بیشتری استفاده می‌شود و در نتیجه هزینه اجرا نیز بیشتر خواهد بود.

شرکت‌های ارائه دهنده هوشمندسازی از جمله گلدور ، مجموعه‌ای از امکانات و تجهیزات هوشمند که به شما با استفاده از اینترنت اشیا یا IOT امکان کنترل و مدیریت بخش‌های مختلف خانه‌تان را از راه دور و به صورت خودکار می‌دهند را تحت عنوان پکیج‌های هوشمندسازی به شما ارائه می‌کنند. مزیت این پکیج‌ها این است که شما می‌توانید آپشن‌های مورد سلیقه تان را انتخاب کنید و برای مواردی که استفاده نمی‌کنید، هزینه ای پرداخت نکنید.

پکیج هوشمندسازی ساختمان مبتنی بر اینترنت اشیا – تصویر ۳

تجربه شرکت مجری و کیفیت محصولات

سابقه اجرا و تجربه شرکت مجری، یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار بر هزینه هوشمندسازی ساختمان می‌باشد؛ زیرا این عامل نشان دهنده تسلط آنها در ارائه خدمات باکیفیت هوشمندسازی است. انتخاب مجری با تجربه از بروز مشکلات و صرف هزینه‌های اضافی در آینده جلوگیری می‌کند؛ همچنین در صورت استفاده از تجهیزات با برندهای مطمئن تضمین‌کننده‌ی طول عمر و کارایی سیستم هوشمندسازی خواهد بود. شرکت گلدور یکی از شرکت‌های پیشرو در زمینه تولید تجهیزات هوشمند و راه اندازی و اجرای سیستم هوشمندسازی ساختمان یکی از بهترین گزینه‌ها در این زمینه می‌باشد.

قدمت ساختمان

سن ساختمان به سه دسته در حال ساخت، نوساز و قدیمی تقسیم می‌شود. در هر مرحله، روش‌ها و امکانات مختلفی برای هوشمندسازی وجود دارد. از نظر سهولت اجرا و بهینه بودن هزینه و دوباره کاری نشدن، مرحله قبل و حین انجام نازک‌کاری ساختمان (در حال ساخت)، بهترین زمان برای اجرای سیستم هوشمندسازی می‌باشد.

مزایای هوشمندسازی (در مرحله ساخت و یا بعد از مرحله ساخت)

  1. به دلیل طراحی از ابتدا، میزان مصرف سیم و کابل مورد نیاز و در نتیجه هزینه‌های سیم‌کشی و سایر هزینه‌های جانبی مرتبط به حداقل می‌رسد.
  2. مهندس تاسیسات با توجه به طرح ارائه شده توسط معمار و با در نظر گرفتن درخواست‌های سازنده و ساکنین ساختمان، محل قرارگیری تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی مانند پریزها و کلیدها را متناسب با سیستم هوشمندسازی طراحی می‌کند.
  3. با استفاده از محصولات بر پایه تکنولوژی اینترنت اشیا می‌توانید حتی بدون ایجاد تخریب در دیوارها اقدام به نصب سیستم هوشمند داشته باشید
  4. ایجاد زیبایی در معماری ساختمان، اشراف و احاطه به کارکرد صحیح تمام تجهیزات الکتریکی و حتی غیر الکتریکی، مدیریت مصرف انرژی و حتی جلوگیری از استهلاک این وسایل موجب کاهش هزینه‌ها در درازمدت خواهد بود.

معایب هوشمندسازی ساختمان

هوشمندسازی ساختمان در کنار تمام مزایایی که دارد، دارای برخی معایب نیز می باشد. خوب است آن‌هارا بدانید تا با توجه به شرایط، انتخاب مناسبی داشته باشید. برخی از معایب هوشمندسازی ساختمان به شرح زیر است.

  1. راه اندازی و نصب سیستم هوشمندسازی در صورتی که ساختمان شما بزرگ و پیچیده باشد، قطعا هزینه بسیار زیادی دارد.
  2. خانه‌های هوشمند درصورت استفاده از محصولات بی کیفیت و بدون استاندارد ممکن است در معرض خطرات امنیتی سایبری از طریق نفوذ هکر‌ها قرار بگیرند. به همین دلیل نیاز است در انتخاب شرکت هوشمندسازی که ارتباط تجهیزات برپایه پروتکل‌های امنیتی می‌باشد نهایت دقت را داشته باشید.
  3. برخی از سیستم‌های هوشمندسازی ساختمان مخصوصا انواعی که در تابلو برق اجرا می‌شوند نیاز به تعمیر و نگهداری دوره‌ای دارند

نتیجه گیری

هوشمندسازی ساختمان همانند استفاده از سایر تکنولوژی‌های نوین در کنار جذابیت‌ها و لذت‌ها با چالش‌هایی همراه است که حتما از ابتدا باید در نظر گرفته شود‌. اما انتخاب یک شرکت مطمئن و معتبر می‌تواند این چالش‌ها را تا حد زیادی کاهش داده و خیالتان را از بابت این موارد راحت کند. مشاوران خانه هوشمند گلدور از ابتدای فرایند هوشمندسازی در کنار شما هستند تا خانه هوشمند خود را به بهترین نحو تجهیز نمایید. فقط کافی است فرم تماس با ما در سایت goldwaretech.com را ارسال نمایید یا با شماره ۰۹۱۵۰۶۹۱۶۲۱ تماس بگیرید.

توجه : این مطلب، یک تبلیغ رپورتاژ بوده و فوت و فن ساختمان در محتوا و محصولات آن هیچگونه نظری و مسئولیتی ندارد.

دکمه بازگشت به بالا