رپورتاژ آگهیمقالاتوبلاگ

نحوه محاسبه هزینه ساخت و ساز چگونه است؟

نحوه محاسبه هزینه ساخت و ساز

روش محاسبه هزینه ساخت و ساز اغلب با جمع کردن کلیه هزینه‌ها در بخش‌های مختلف انجام می‌شود. به عنوان مثال، هزینه اجرای اسکلت فلزی یا بتنی، هزینه خاک برداری و گودبرداری، هزینه سفت‌کاری، هزینه نازک‌کاری و دیگر هزینه‌ها با توجه به نوع و کیفیت متریال مورد استفاده، به علاوه دستمزد کارگران، محاسبه می‌شود. این هزینه‌ها به صورت جمعی برای هر متر مربع از ساختمان محاسبه و ارائه می‌شود. همچنین، در صورت استفاده از نرم‌افزارهای متری چند برای محاسبه هزینه ساخت، هزینه هر متر مربع ساختمان تکمیل شده و درصدی از هزینه کل در بخش‌های مختلف نمایش داده می‌شود.

جواز

قبل از شروع هرگونه فعالیت ساختمانی، مالک یا مالکان زمین مورد نظر باید به همراه مدارک شناسایی و مدارک مالکیت ملک یا زمین، به دفاتر خدمات الکترونیک دولت مراجعه کرده و مراحل اخذ جواز را طی کنند. در این مراحل، هزینه‌ای برای تهیه نقشه، پرداخت عوارض ساختمانی به شهرداری در صورت ساخت سازه در ملک، پرداخت عوارض شهرداری برای ایجاد انشعابات و تعمیر و ترمیم خیابان و جاده در حین ساخت و ساز، هزینه تراکم و سایر هزینه‌ها الزامی است. این هزینه جزء هزینه‌های اولیه ساخت و ساز محسوب می‌شود.

هزینه تخریب ملک در ایران، به ویژه در شهرها، به عنوان یکی از کم‌هزینه‌ترین بخش‌های فرآیند ساخت و ساز محسوب می‌شود. این امر به دلیل استفاده از روش‌های دستی در انجام عملیات تخریب و نیز به دلیل فروش ضایعات ساختمانی است. برای تخریب یک ساختمان، باید ابتدا از شهرداری مجوز ساختمانی و سپس از مهندس ناظر مجوز تخریب را دریافت کرد. سپس می‌توان به گروه‌های تخریب مراجعه کرد تا عملیات تخریب انجام شود. در این فرآیند، هزینه‌های اصلی شامل خرید ضایعات ساختمانی و هزینه پروانه تخریب است، ولی هزینه حمل و نقل ضایعات بر عهده‌ی کارفرما است و به عنوان هزینه اضافی محسوب می‌شود.

هزینه خاکبرداری و گودبرداری

عملیات خاکبرداری، گودبرداری، و پایدارسازی از جمله مواردی هستند که در اجرای سازه‌های بلند مانند برج‌ها و ساختمان‌های بلند هزینه‌بر هستند. اگرچه هزینه گودبرداری نسبت به هزینه اسکلت و سفت‌کاری بسیار ناچیز است، اما پیمانکاران با تجربه می‌توانند در این مقدار ناچیز هم صرفه‌جویی کرده و هزینه ساخت را کاهش دهند.

هزینه خاکبرداری و گودبرداری به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله:

نوع خاک:

  • خاک نرم: خاکبرداری در خاک نرم مانند ماسه یا شن آسان تر و ارزان تر است.
  • خاک سخت: خاکبرداری در خاک سخت مانند رس یا سنگ دشوارتر و گران تر است.

حجم خاکبرداری:

  • هر چه حجم خاکبرداری بیشتر باشد، هزینه آن نیز بیشتر خواهد بود.

عمق گودبرداری:

  • هر چه عمق گودبرداری بیشتر باشد، هزینه آن نیز بیشتر خواهد بود.

نوع تجهیزات:

  • استفاده از تجهیزات مدرن و کارآمد می تواند هزینه خاکبرداری را کاهش دهد.

دسترسی به محل:

  • اگر محل پروژه در منطقه ای صعب العبور باشد، هزینه خاکبرداری افزایش خواهد یافت.

هزینه های جانبی:

  • هزینه های جانبی مانند حمل و نقل خاک، زهکشی، و ایمن سازی نیز باید در نظر گرفته شوند.

منطقه:

  • هزینه ها در مناطق مختلف متفاوت است. به طور کلی، هزینه ها در شهرهای بزرگ و پرجمعیت بیشتر است.

برخی از عوامل دیگر که می توانند بر هزینه خاکبرداری و گودبرداری تاثیر بگذارند عبارتند از:

  • زمان انجام پروژه
  • شرایط آب و هوایی
  • وجود موانع در محل پروژه
  • نیاز به مجوزهای خاص

عوامل مؤثر بر هزینه خاکبرداری و گودبرداری ساختمان

پروژه‌های خاکبرداری و گودبرداری از نظر هزینه متفاوت خواهند بود، زیرا هرکدام چالش‌های مختص به خود را دارند. به‌عنوان‌مثال ممکن است پروژه به‌گونه‌ای باشد که دسترسی به ماشین‌آلات بزرگ مانند لودر یا بیل مکانیکی امکان‌پذیر نباشد. همچنین ممکن است خطر ریزش وجود داشته باشد و یا قطع درختان بزرگ هزینه‌های بیشتری در برداشته باشند. یکی از عوامل هزینه‌ساز بعدی می‌تواند آماده‌سازی و یا پاک‌سازی پروژه باشد.
سایر عواملی که بر هزینه خاک‌برداری و گودبرداری تأثیر می‌گذارند، شامل موارد زیر می‌شوند:

نوع کار انجام شده (مانند پاک‌سازی، انهدام و حفاری)

دسترسی به محل پروژه

ابعاد پروژه

موقعیت جغرافیایی، از جمله نزدیکی به زیستگاه‌های طبیعی

شرایط فصلی

استفاده از تجهیزات مورد نیاز برای فرسایش خاک

استفاده از خدمات یک طراح، نظارت‌کننده و یا متخصصان دیگر

در زمینه خاک‌برداری و گودبرداری برای ساختمان‌ها، تدوین یک برنامه برای پروژه قبل از آغاز کار ساختمانی بسیار حیاتی است. این برنامه ممکن است شامل چندین مرحله باشد. به‌عنوان مثال، پاک‌سازی زمین شامل حذف درختان و گیاهانی است که ممکن است ریشه داشته باشند و مانع از خاک‌برداری برای ساختمان شوند. اما اهمیت دارد که درختانی که نیاز به حذف ندارند، شناسایی شوند. در بیشتر موارد، نیاز به استفاده از ماشین‌آلات سنگین است، اما ممکن است برای برخی کارها نیاز به چندین کارگر با ابزار دستی نیز باشد. در پایان، پیمانکار برای جلوگیری از فرسایش خاک، باید از ترانشه‌های تخلیه زیرزمینی یا معرفی پوشش گیاهی جدید و همچنین از سیستم‌های ریشه‌ای که به نگهداری و پایداری خاک کمک می‌کنند، استفاده کند.

هزینه ساخت اسکلت

در ایران، استفاده از دو نوع اسکلت، فلزی و بتنی، برای ساختمان‌ها رایج است و هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. از نظر هزینه، این دو نوع اسکلت تفاوت زیادی با یکدیگر ندارند، و این ایده اشتباهی است که هزینه ساخت ساختمان با اسکلت بتنی کمتر از هزینه سازه فولادی است.

بر اساس برآورد‌های مهندسی برای اجرای اصولی کار بر اساس آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های مربوط، هزینه ساخت اسکلت بتنی یک ساختمان با شرایط مشابه نسبت به اسکلت فلزی، اگر حدوداً ۲۰ درصد بیشتر نباشد، کمتر از آن نخواهد بود. لازم به ذکر است که اسکلت بتنی ترکیبی از بتن و فولاد (میلگرد) است، که از نظر مقایسه مقدار فولاد در بتن تقریباً ۳۵ درصد کمتر از کل وزن آهن مصرفی در یک سازه اسکلت فلزی با محاسبات مشابه است.

با محاسبه هزینه مقدار حجم بتن به هزینه میلگرد مصرفی و دستمزد اجرا، اختلاف قیمت ساخت اسکلت بتنی به لحاظ فولاد نسبت به سازه تمام فلزی تماماً جبران می‌گردد. در مقایسه هزینه تمام شده اسکلت بتنی و فلزی با محاسبات مشابه، اگر مجموع هزینه بتن و میلگرد به کار رفته شده در یک مترمربع از سازه بتنی را حساب کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که نه تنها هزینه تمام شده در ساخت اسکلت بتنی کمتر از سازه تمام فلزی نیست، بلکه در برخی موارد ممکن است هزینه تمام شده سازه بتنی بیشتر هم باشد.

تأثیر مدت‌زمان اجرا در افزایش هزینه تمام شده اسکلت بتنی

مدت زمان اجرای کار به همراه هزینه‌های بالاسری، از جمله عوامل مؤثر در هزینه تمام شده اسکلت بتنی است. معمولاً، مدت زمان اجرای اسکلت بتنی تقریباً دو تا سه برابر بیشتر از سازه فلزی است و این امر منجر به افزایش هزینه‌های بالاسری می‌شود. این هزینه‌ها به دسته‌های زیر تقسیم می‌شوند:

هزینه‌های بالاسری عمومی

هزینه‌های بالاسری کار

هزینه‌های بالاسری شامل دستمزد پرسنل، اجاره‌ها در طول مدت انجام پروژه، و سایر خدمات از قبیل بیمه افراد و عوارض مربوط به موقعیت و حجم پروژه است که در برخی موارد قابل‌پیش‌بینی نیستند برای نمونه هزینه نگهبانی که حتما این قرارداد مورد نیاز شماست قرارداد نگهبانی ساختمان .

هزینه اجرای سفت‌کاری نیز یکی از اقسام هزینه‌های بالاسری کار است که شامل اجرای دیوارها، مهاربندی، و اجرای سقف تا مرحله گچ و خاک یا سیمان کاری دیوارها می‌شود. در این مرحله، تصمیم‌گیری‌هایی مانند استفاده یا عدم استفاده از مهاربند و نوع مصالح استفاده شده در دیوارچینی تأثیرگذار بر هزینه سفت‌کاری خواهد داشت برای این بخش از کار هم حتما از قرارداد بنایی استفاده نمایید .

برآورد هزینه اجرای گچ و خاک

در این مرحله، ابتدا باید در نقشه، دیوارهایی که گچ و خاک می‌شود را پیدا کرد و متراژ مورد نیاز را بر اساس مترمربع محاسبه کرد. با داشتن متراژ، می‌توان مقدار مصالح مورد نیاز مانند گچ و خاک را محاسبه کرد و قیمت آن‌ها را به دست آورد. برای برآورد هزینه دستمزد، می‌توان به دو صورت روزمزد یا یک‌جا اقدام کرد. در نهایت، با جمع هزینه مصالح و دستمزد، بهای این مرحله را محاسبه می‌کنیم.

برآورد قیمت اجرای شیب بندی بام

ابتدا باید طبق مساحت بام، مقدار پوکه، ماسه، سیمان و سایر مصالح مورد نیاز را برآورد و قیمت آن‌ها را محاسبه کرد. سپس، دستمزد اجرای شیب بندی توسط استادکار و کارگران را برآورد کرد و با جمع هزینه مصالح و دستمزد، بهای تمام شده این مرحله را به دست می‌آوریم.

هزینه نازک کاری

هزینه اجرای نازک کاری ممکن است در مناطق مختلف متغیر باشد، اما به طور کلی در مناطق شهری با مشتریانی که توقعات بالایی از ساختمان‌های خود دارند، هزینه بیشتری دارد. استفاده از مصالح با کیفیت و انجام کارهای دقیق و زیبا در این مناطق می‌تواند هزینه را افزایش دهد اگر برای نازک کاری پیمانکار خاصی دا در نظر دارید پیشنهاد میشود از قرارداد کاشی کاری استفاده نمایید .

هزینه نازک کاری ساختمان به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله:

متراژ ساختمان: مساحت کل بنایی که می خواهید نازک کاری کنید، اولین و مهمترین عامل در تعیین هزینه است.

نوع مصالح: نوع مصالحی که برای نازک کاری انتخاب می کنید، مانند نوع کاشی، سرامیک، کاغذ دیواری، رنگ، گچ، سنگ و … بر قیمت نهایی تاثیرگذار خواهد بود.

کیفیت کار: کیفیت اجرای کار و ظرافت آن، در قیمت نهایی تاثیر دارد.

منطقه جغرافیایی: هزینه نازک کاری در مناطق مختلف جغرافیایی متفاوت است.

دستمزد استادکار: دستمزد استادکاران و نصاب ها در مناطق مختلف و برای تخصص های مختلف، متفاوت است.

زمان انجام کار: زمان انجام کار، می تواند بر قیمت نهایی تاثیر بگذارد.

هزینه های جانبی: هزینه های جانبی مانند حمل و نقل مصالح، عوارض، انشعابات و … نیز باید در نظر گرفته شود.

برخی از موارد مهم در نازک کاری:

  • گچ کاری: گچ کاری دیوارها و سقف ها، یکی از مراحل مهم نازک کاری است که قیمت آن به متراژ و نوع گچ مورد استفاده بستگی دارد.
  • کاشی کاری: کاشی کاری دیوارها و کف حمام، دستشویی، آشپزخانه و … نیز از دیگر مراحل مهم نازک کاری است که قیمت آن به نوع کاشی، متراژ و طرح کاشی کاری بستگی دارد.
  • سرامیک کاری: سرامیک کاری کف پذیرایی، اتاق ها و … نیز از دیگر مراحل نازک کاری است که قیمت آن به نوع سرامیک، متراژ و طرح سرامیک کاری بستگی دارد.
  • نقاشی: نقاشی دیوارها و سقف ها، یکی از مراحل پایانی نازک کاری است که قیمت آن به متراژ و نوع رنگ مورد استفاده بستگی دارد.
  • کاغذ دیواری: نصب کاغذ دیواری نیز از دیگر مراحل نازک کاری است که قیمت آن به نوع کاغذ دیواری و متراژ دیوارها بستگی دارد.

برآورد هزینه نازک کاری:

با توجه به تنوع عوامل موثر در هزینه نازک کاری، ارائه یک برآورد دقیق دشوار است. با این حال، می توانید با در نظر گرفتن موارد ذکر شده در بالا، برآوردی کلی از هزینه نازک کاری ساختمان خود داشته باشید.

راهکارهای کاهش هزینه نازک کاری:

  • انتخاب مصالح با قیمت مناسب: می توانید با انتخاب مصالح با کیفیت و قیمت مناسب، هزینه نازک کاری را کاهش دهید.
  • انجام برخی از کارها به صورت خودکار: اگر مهارت انجام برخی از کارهای نازک کاری مانند نقاشی را دارید، می توانید با انجام آنها به صورت خودکار، هزینه نازک کاری را کاهش دهید.
  • استفاده از استادکاران باتجربه: استفاده از استادکاران باتجربه و ماهر، می تواند به شما در کاهش هزینه ها و افزایش کیفیت کار کمک کند.

هزینه زیباسازی

زیباسازی نیز ممکن است در مناطق مختلف با توجه به شرایط جغرافیایی و فرهنگی متغیر باشد. در مناطق شهری با مشتریانی که اهمیت زیبایی و آراستگی محیط زندگی خود را می‌پذیرند، هزینه زیباسازی ممکن است بالاتر از مناطق دیگر باشد.

توجه : این مطلب، یک تبلیغ رپورتاژ بوده و فوت و فن ساختمان در محتوا و محصولات آن هیچگونه نظری و مسئولیتی ندارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا