لوله و اتصالات

انواع لوله و اتصالات | ویژگی ها و کاربرد انواع لوله

به گزارش گروه ساختمانانتقال مایعات و گاز به قسمت‌های مختلف یک ساختمان، بخش مهمی از برنامه‌ریزی‌های ساختمان‌سازی است. با توجه به پیشرفت صنعت ساخت‌وساز، انواع مختلفی از لوله‌ها و اتصالات در بازار یافت می‌شوند که هر کدام دارای ویژگی‌های منحصر به فردی هستند. انتخاب متریال باکیفیت مثل خرید لوله پلیکا از مانامستر مانع ایجاد هزینه‌های جانبی بابت تعمیر و بازسازی می‌شود. بررسی دسته‌بندی انواع لوله و اتصالات و آشنایی با ویژگی‌های آن‌ها سبب می‌شود که متخصصان بتواند روش‌های بهتری را در ساخت‌وساز به کار بگیرند.

انواع لوله و اتصالات – تصویر ۱

آشنایی اولیه با لوله و اتصالات

لوله‌ها و اتصالات جزو مواردی هستند که نمود ظاهری در ساختار سازه ندارند، اما به هیچ عنوان نمی‌توان نقش این متریال را نادیده گرفت. در ادامه با ماهیت و کاربرد اصلی انواع لوله و اتصالات آشنا می‌شویم:

لوله چیست؟

برای این که با کاربرد این متریال کاربردی آشنا شویم، ابتدا باید بدانیم لوله چیست؟ لوله ساختاری برای انتقال مایعات و گازها از نقطه‌ای به نقطه دیگر است. این تجهیزات معمولا به شکل استوانه‌ای هستند و بسته به شرایط و موقعیت استفاده، از جنس‌های مختلفی مثل فلز، پلاستیک، مس، PVC و … ساخته می‌شوند. به طور کلی می‌توان کاربرد انواع لوله را در دسته‌بندی‌های زیر خلاصه کرد:

  • انتقال آب
  • انتقال گاز
  • انتقال نفت
  • استفاده در سیستم‌های تهویه
کاربرد های انواع لوله – تصویر ۲

آشنایی با اتصالات و کاربرد آن‌ها

طول لوله‌ها محدود است و برای مجهز کردن تمام قسمت‌های سازه به سیستم لوله‌کشی یا سیستم مکانیکی، نیازمند ساختار دیگری به نام اتصالات هستیم. از سوی دیگر این اتصالات در چرخش‌های زاویه‌ای، چند شاخه شدن و کاهش سطح مقطع نیز به کار می‌آیند. اتصالات انواع مختلفی دارند که هر کدام در شرایط ویژه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ همچنین جنس این اتصالات با توجه به نوع کاربرد آن‌ها مشخص می‌شود.

آشنایی با انواع لوله و اتصالات

شناخت انواع لوله ها و اتصالات پرطرفدار در دنیای ساختمان‌سازی می‌تواند در مدیریت پروژه‌های ساخت‌وساز یا پروژه‌های بازسازی کاربرد داشته باشد. آشنایی با انواع لوله و اتصالات کمک می‌کند که بتوانید با اطمینان بیشتری متریال مورد نیاز خود را تهیه کنید.

نوشته های مشابه

آشنایی با انواع لوله‌ها

انتخاب انواع لوله و اتصالات ساختمانی، جهت تامین آسایش و جلوگیری از ایجاد خرابی در ساختمان ضرورت دارد. به همین دلیل برخی از محبوب‌ترین لوله‌های موجود در بازار را معرفی و ویژگی‌های آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

لوله پلیکا

لوله پلیکا یا PVC یکی از مشهورترین انواع لوله است که از مواد پلی‌اتیلن ساخته می‌شود و کاربرد بسیار گسترده‌ای دارد. لوله‌های PVC در ابعاد مختلفی تولید می‌شوند که با توجه به شرایط استفاده و نیاز پروژه، می‌توان ابعاد مناسب را تهیه و نصب کرد. به طور کلی می‌توان لوله پلیکا را در شرایط مختلفی مثل انتقال آب و فاضلاب، انتقال مواد شیمیایی، آبیاری تحت فشار، سیستم هواکش ساختمان و… به کار برد. از مزایای این لوله‌ها می‌توان به وزن پایین، دوام بالا، قیمت مناسب، مقاومت بالا در برابر مواد شیمیایی و نصب آسان اشاره کرد.

باید از لوله پلیکا در برابر اشعه ماورابنفش محافظت کرد زیرا شکنندگی آن‌ها افزایش پیدا می‌کند. به علاوه این که تماس مستقیم و طولانی مدت این لوله‌ها با آب گرم می‌تواند باعث خوردگی سطح داخلی لوله شود. با این حال لوله‌های پی وی سی، هنوز در دسته محبوب‌ترین لوله‌ها در صنعت ساختمان‌سازی قرار می‌گیرند و استفاده از آن‌ها به شکل گسترده به چشم می‌خورد.

لوله پلیکا – تصویر ۳

لوله پلی پروپیلن

لوله پلی پروپیلن دارای وزن پایین و در عین حال مقاومت بالایی است؛ همچنین به دلیل عایق بودن این لوله‌ها می‌توان آن‌ها را در شرایط مختلفی استفاده کرد. می‌توان کاربرد این لوله‌ها را در مواردی مثل آبرسانی شهری، فاضلاب شهری، کارخانه‌های صنعتی، طراحی سیستم تهویه و رادیاتورها مشاهده کرد. پرکاربردترین انواع لوله‌های پلی پروپیلن شامل انواع تک لایه و سه لایه می‌شود که با انتخاب ضخامت این لوله‌ها باید با توجه به شرایط استفاده مشخص شود.

از معایب این نوع لوله‌ها باید به قابل اشتعال بودن آن‌ها، چسبندگی در لایه بیرونی و پایین بودن مقاومت در برابر UV اشاره کرد. البته در حال حاضر لوله‌های پلی پروپیلن در دسته محبوب‌ترین و کاربردی‌ترین انواع لوله و اتصالات ساختمان قرار می‌گیرند.

لوله پلی پروپیلن – تصویر ۴

آشنایی با انواع اتصالات لوله

اتصالات مختلف لوله کاربردهای مختلفی دارند که با توجه به ساختارشان مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه پرکاربردترین انواع اتصالات لوله را بررسی می‌کنیم:

اتصال بوشن

بوشن نوعی قطعه استوانه‌ای شکل است که معمولا از متریال لوله سفید یا همان پلی پروپیلن ساخته می‌شوند. می‌توان بوشن را حلقه واصل میان دو لوله در نظر گرفت. انتخاب نوع بوشن باید با توجه به کاربرد و شرایط صورت بگیرد. به طور کلی بوشن پرسی، بوشن توپیچ، بوشن روپیچ و توپیچ کوپلی جزو پرکاربردترین انواع بوشن‌ها هستند.

اتصال زانویی

می‌توان اتصال زانویی را جزو پرکاربردترین انواع لوله و اتصالات در تاسیسات دانست که امکان تغییر جهت را برای لوله فراهم می‌کند. اتصال زانویی در دسته انواع لوله سفید و اتصالات آن محسوب می‌شود و در سیستم‌های مختلف ساختمان‌سازی نقش ویژه‌ای را ایفا می‌کند. از طرف دیگر می‌توان اتصالات زانو را با توجه به ساختار در انواع کوپلی، دیواری (توپیچ)، پرسی و چپقی کوپلی مشاهده کرد. انواع پرکاربرد اتصالات زانویی به شرح زیر هستند:

  • اتصال زانویی تبدیل: تغییر مسیر لوله‌هایی با قطر مختلف
  • اتصال زانویی ۹۰ درجه: تغییر جهت ۹۰ درجه در دو نوع شعاع بلند و شعاع کوتاه
  • اتصال زانویی ۴۵ درجه: تغییر جهت ۴۵ درجه در دو نوع شعاع بلند و شعاع کوتاه

اتصال تی یا سه راهی

سه راهی در واقع لوله‌ای کوتاه با شاخه‌ای ۹۰ درجه در مرکز است که ظاهری به شکل حرف T دارد. سه راهی‌ها دسته دیگری از انواع لوله و اتصالات پلیکا هستند که شرایطی را برای جمع‌آوری مایع و سیالات از دیگر لوله‌ها فراهم می‌کنند. این نوع اتصال کاربرد ویژه‌ای در سیستم لوله‌کشی ساختمان‌ها دارند. سه راهی‌ها با ساختارهای گوناگونی مثل پرسی، خم و دیواری ساخته می‌شوند و نسبت به شرایط می‌توان از انواع مختلف آن‌ها استفاده کرد. از نظر طراحی ابعاد لوله‌ها نیز می‌‌توان سه راهی‌ها را به دسته‌های زیر طبقه‌بندی کرد:

  • سه راهی مستقیم: در این نوع سه راهی قطر انشعاب، به اندازه قطر لوله است.
  • سه راهی کاهنده: قطر انشعاب سه راهی کاهنده از قطر لوله کمتر است.
  • سه راهی سه بعدی: فضای داخلی سه راهی سه بعدی دارای نوارهایی است که از ورود ناخالصی به انشعاب جلوگیری می‌کنند.
  • سه راهی جانبی: در این سه راهی انشعاب در زاویه‌ای غیر از ۹۰ درجه مثلا ۴۵ درجه قرار گرفته است. این مدل قرارگیری معمولا از سرعت حرکت سیالات و میزان استحکام آن‌ها می‌کاهد.
انواع اتصالات لوله – تصویر ۵

انتخاب لوله و اتصالات مناسب

شناسایی انواع لوله ها و اتصالات موجود در بازار، کار چندان راحتی نیست. البته که متخصصان می‌توانند به راحتی اتصال مناسب هر لوله‌ای را شناسایی کنند و به نصب آن بپردازند. به همین دلیل انتخاب متریال باکیفیت و مناسب جهت جلوگیری از ایجاد هزینه اضافی را باید به دست متخصصین سپرد. تیم تولید و پخش مصالح ساختمانی مانامستر یکی از برترین شرکت‌های عرضه مصالح ساختمانی در ایران از جمله انواع لوله و اتصالات است. کارشناسان مانامستر می‌توانند شما را در انتخاب محصول برای خرید لوله ساختمانی مناسب برای پروژه‌ها ساخت و ساز یا بازسازی همراهی کنند.

کلام آخر

لوله‌ها و اتصالات بخش مهمی در ساختمان محسوب می‌شوند و اجرای آن‌ها به هزینه، زمان و تخصص کافی نیاز دارد. انتخاب نادرست لوله و اتصالات می‌تواند مشکلاتی جبران‌نشدنی را رقم بزند. در این مطلب به معرفی انواع لوله و اتصالات پرکاربرد پرداختیم و ویژگی‌های هر یک را مورد بررسی قرار دادیم. شما می‌توانید جهت دریافت مشاوره و یا خرید انواع لوله و اتصالات به قیمت عمده با تیم مانا مستر در ارتباط باشید.

توجه : این مطلب، یک تبلیغ رپورتاژ بوده و فوت و فن ساختمان در محتوا و محصولات آن هیچگونه نظری و مسئولیتی ندارد.

دکمه بازگشت به بالا