محصولات ساختمانی

نوسانات مصالح ساختمانی

به گزارش گروه ساختمان: نوسانات مصالح ساختمانی تاثیر زیادی روی اقتصاد و همچنین نرخ مسکن دارد و یکی از مهم ترین معضلات صنعت ساخت و ساز محسوب می شود. طی چند سال اخیر مصالح ساختمانی نیز همانند بسیاری از محصولات دیگر با نوسانات بالایی به همراه بوده و همین عامل بسیاری از پروژه های ساختمانی را به حالت تعویق درآورده است.

 متاسفانه علی رغم همه تلاش های انجام شده از طرف دولت جهت کنترل نوسان مصالح ساختمانی، این دسته از محصولات هر روزه دچار افزایش قیمت شده و از این رو روز به روز به مشکلات موجود در این صنعت افزوده می شود.

مصالح ساختمانی – تصویر ۱

نوسانات قیمت مصالح ساختمانی از سال ۱۴۰۰ تا کنون

مصالح ساختمانی به شدت تحت تاثیر نرخ ارز قرار دارد و متاسفانه با افزایش نرخ ارز قیمت این دسته از محصولات دچار افزایش می شود. در حال حاضر بسیاری از مصالح ساختمانی نظیر سیمان، آهن آلات و غیره در بازار بورس کالا خرید و فروش می شوند و دولت به منظور کنترل قیمت و جلوگیری از نوسانات شدید، تمهیداتی را برای فعالان این صنعت اندیشیده است.

طی آمار و ارقام منتشر شده در سال های اخیر قیمت مصالح ساختمانی به طور چشمگیری دچار افزایش شده و همین عامل سبب شده است که نرخ مسکن و زمین طی سال های اخیر با افزایش چشمگیری به همراه شود. به عنوان مثال به دلیل افزایش بی رویه نرخ مصالح ساختمانی فقط در تابستان ۱۴۰۰ نسبت به بهار سال ۱۴۰۰ نرخ مسکن در شهر تهران ۳۰ درصد دچار افزایش شد.

به این ترتیب طی این سال ها به دلیل افزایش بی رویه نرخ مصالح ساختمانی، نرخ مسکن نیز در هر فصل نسبت به فصل دیگر افزایش پیدا کرده است. با توجه به آمار و ارقام منتشر شده از مرکز آمار ایران، هزینه ساخت و ساز در بهار ۱۴۰۰ به دلیل افزایش مصالح ساختمانی در هر فصل ۱۹ درصد افزایش پیدا کرده و همچنین بر اساس تورم نقطه ای نیز نرخ رشد مسکن در کشور در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۰۱ درصد محاسبه شده است.

به طور کلی متناسب با بررسی های انجام شده می توان نتیجه گرفت که از سال ۱۴۰۰ تاکنون نرخ مصالح ساختمانی در هر سال نسبت به سال قبل دو برابر شده همچنین در طی دو سال گذشته نرخ مصالح ساختمانی با جهش های دو مرحله ای به همراه شده است. به طور کلی نوسانات مصالح ساختمانی سبب شده که صنعت ساخت و ساز از ۷ سال پیش تاکنون با رکود مواجه شود.

قیمت روز مصالح ساختمانی

قیمت روز مصالح ساختمانی به عوامل مختلف نظیر میزان عرضه و تقاضا، تورم نرخ ارز، کیفیت مصالح و غیر بستگی دارد. از طرف دیگر شرایط اقتصادی نامساعد و افزایش روز افزون نرخ ارز سبب شده است که قیمت مصالح ساختمانی با افزایش به همراه شود و با قیمت های متفاوتی به فروش برود.

قیمت آجر سفال – تصویر ۲

قیمت آجر سفال

آجر سفال یا آجر تیغه یکی از پرمصرف ترین مصالح ساختمانی به شمار می رود و از این محصول برای ساخت تیغه های خارجی و داخلی ساختمان استفاده می شود. بنابراین تهیه آجر سفال با قیمت مناسب یکی از مهم ترین مؤلفه ها برای کاهش هزینه های ساخت و ساز است. البته در هنگام خرید آجر سفال باید به کیفیت محصول نیز توجه کرده و جهت افزایش استحکام و مقاومت بنا و همچنین حفظ کیفیت ساخت و ساز از خرید آجر سفال نامرغوب و بی کیفیت خودداری کرد.

سفال درجه یک با استفاده از خاک رس و همچنین متناسب با به روزترین استانداردها تولید می شود. به همین دلیل در شرایط آب و هوایی مختلف از طول عمر بالایی برخوردار بوده و دچار شوره نمی شود.

خوشبختانه آجر سفال جزو آن دسته از مصالحی است که منابع اولیه مورد نیاز برای تولید آن در کشور ما وجود دارد. به همین دلیل در حال حاضر تولید کنندگان زیادی در نقاط مختلف کشور در حوزه تولید این محصول فعالیت می کنند. آجر سفال در ابعاد و اشکال مختلفی تولید می شود و هنگام خرید این محصول باید بر اساس نیاز و نوع پروژه آجر با اشکال و ابعاد مناسب را انتخاب کرد.

با توجه به توضیحات ارائه شده می توان نتیجه گرفت که قیمت آجر سفال، تحت تاثیر عوامل مختلفی نظیر برند، شکل آجر، ابعاد آجر و کیفیت آجر قرار دارد.

آجر سفال شال قزوین

 آجر سفال شال قزوین محصول یکی از بهترین و معتبرترین تولید کنندگان آجر سفال در کشور محسوب می شود. این تولید کننده محصولات مختلفی نظیر آجر فشاری، آجر نما، آجر لفتون، آجر گری را در ابعاد و اشکال مختلف تولید کرده و به بازار عرضه می کند. ناگفته نماند که محصولات این شرکت زیر نظر کادر فنی مجرب و متخصص و همچنین با استفاده از واحدها و تجهیزات به روز تولید می شوند.

از این رو همه تولیدات آن در بازار از ارزش و تقاضای زیادی برخوردار است. البته ناگفته نماند که محصولات این تولید کننده علاوه بر بازارهای داخلی در بازارهای خارجی نیز تقاضای زیادی دارد و درصد زیادی از حجم تولیدات آن به خارج از کشور صادر می شود.

آجر سفال شال قزوین علیرغم برخورداری از کیفیت و تنوع بالا نسبت به دیگر محصولات مشابه قیمت مناسب تری دارد و از این رو بسیاری از فعالان این برند آجر سفال را به دیگر موارد موجود در بازار ترجیح می دهند.

قیمت گچ – تصویر ۳

قیمت گچ

یکی دیگر از مصالح پرکاربرد ساختمانی شامل گچ است و این دسته از مصالح در انواع مختلفی عرضه می شوند. گچ برای قالب بندی و پوشش سطوح مختلف در صنعت ساختمان سازی و پروژه های مختلف به کار می رود. گچ از سنگ گچ طبیعی تولید می شود و سنگ گچ طبیعی نیز به وفور در کشور ما وجود دارد.

بنابراین میزان نیاز کشور به این محصول توسط تولید کنندگان داخلی تولید می شود و گچ نیز جزو آن دسته از مصالح ساختمانی بوده که در کشور قابل تولید است. به همین دلیل قیمت مناسبی دارد و فعالان صنعت و ساخت و ساز می تواند این محصول را با صرف هزینه ای مناسب به راحتی خریداری کنند.

در فرایند تولید گچ سنگ گچ طبیعی با استفاده از دستگاه ها و ماشین آلات مختلف تبدیل به پودر گچ شده و آماده مصرف می شود. البته گچ در انواع مختلف، معمولی و افزودنی دار وجود دارد. به عبارت دیگر تولید کنندگان فعال در این حوزه ابتدا سنگ گچ معمولی را استخراج کرده و سپس آن را جهت هیدراته شدن در کوره های مخصوص قرار داده و آنگاه پودر می کنند. به این ترتیب پودر گچ در بسته بندی های مناسب به عنوان گچ معمولی روانه بازار می شود.

در برخی موارد نیز تولید کنندگان افزودنی های مختلفی را به گچ معمولی اضافه کرده و از این طریق قابلیت های این محصول را ارتقا می دهند. به طور کلی آن دسته از گچ هایی که دارای مواد افزودنی هستند در مقایسه با گچ های معمولی قیمت بالاتری دارند.

البته باید متذکر شد که کیفیت گچ به عوامل مختلفی وابسته است و یکی از مهمترین و اصلی ترین عوامل تاثیرگذار بر کیفیت و همچنین قیمت گچ نوع و کیفیت سنگ گچ طبیعی استخراج شده از معادن مختلف است. به طور کلی هر چقدر سنگ گچ طبیعی درجه خلوص و سفیدی بیشتری داشته باشد با استفاده از آن می توان پودر گچ مرغوب تری را تولید کرد. ما گفته نماند که شهر سمنان بهترین و غنی ترین ذخایر سنگ گچ را در بر دارد و از این رو کیفیت و قیمت گچ های تولید شده در کارخانه های سمنان ارزش و طرفداران بیشتری دارد.

قیمت سیمان – تصویر ۴

قیمت سیمان

سیمانی یکی از پرمصرف ترین مصالح در پروژه های عمرانی و ساختمانی است و قیمت آن تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد. این دسته از مصالح ساختمانی نیز طی چند سال اخیر تحت تاثیر نوسانات زیادی قرار گرفته و با افزایش چشمگیری به همراه بوده است. به همین دلیل این دسته از محصولات فاقد ثبات قیمت هستند و نمی توان برای آنها قیمت به روز مشخصی را تعیین کرد.

سیمان به صورت پاکتی و فله ای عرضه می شود و معمولاً بیشتر انبوه سازان و صاحبان پروژه های بزرگ عمرانی جهت مدیریت بهتر هزینه های خود اقدام به خرید سیمان فله ای می کنند.  زیرا سیمان فله ای در مقایسه با سیمان پاکتی قیمت مناسب تری دارد. قیمت سیمان علاوه بر نحوه عرضه تحت تاثیر عوامل دیگری قرار دارد که مهمترین آنها به شرح زیر است.

نوسانات نرخ ارز و تورم

سیمان جز آن دسته از مصالحی است که در بازار بورس عرضه می شود و به همین دلیل قیمت آن تحت تاثیر نوسانات ارضی و تورم بازار قرار دارد. متاسفانه نرخ تورم بالا و شرایط اقتصادی نامناسب منجر شده است که پول ملی کشور ما هر روز بی ارزش تر شود و محصولات مختلف هر روز با قیمت بالاتری به فروش بروند. به طور کلی با افزایش تورم و نوسانات نرخ ارز قیمت سیمان نیز افزایش پیدا کرده و برای خرید آن باید هزینه بیشتری را پرداخت کرد.

میزان عرضه و تقاضای آن در کشور

دیگر عامل مهم و تاثیرگذار بر قیمت سیمان میزان عرضه و تقاضای آن است. به عبارت دیگر میزان عرضه و تقاضا به صورت مستقیم روی قیمت سیمان تاثیر می گذارد. به نحوی که با کاهش عرضه و افزایش تقاضا قیمت آن دچار افزایش و برعکس با افزایش تولید و کاهش تقاضا قیمت آن دچار کاهش می شود.

رقابت بازار

دیگر عامل مهم تاثیرگذار بر قیمت سیمان میزان رقابت بازار است. به عبارت دیگر در بازار این محصول بین تولید کنندگان و همچنین فروشندگان رقابت بالایی وجود دارد و همین عامل بر قیمت این محصول تاثیر مثبت می گذارد. البته متاسفانه شرایط اقتصادی نامساعد ناشی از تحریم ها و دیگر تغییرات سیاسی منجر به افزایش قیمت سیمان می شود.

قیمت مواد اولیه

هزینه های مورد نیاز برای فرآوری و استخراج مواد اولیه مورد نیاز برای تولید سیمان و همچنین هزینه های ناشی از حمل و نقل نیز از دیگر عوامل مهم تاثیرگذار بر قیمت سیمان محسوب می شوند.

برای ارسال مواد اولیه مورد نیاز از محل استخراج به محل تولید سیمان و همچنین تحویل سیمان تولید شده به دست مصرف کننده باید هزینه پرداخت شود و این هزینه به صورت مستقیم بر قیمت نهایی محصول تاثیر می گذارد.

نوسانات بازار جهانی سیمان و شرایط سیاسی

دیگر عامل تاثیرگذار بر نرخ سیمان نوسانات نرخ جهانی سیمان و شرایط سیاسی است. هر چند که مواد اولیه سیمان در داخل از کشور استخراج شده و این محصول به طور کامل در داخل تولید می شود؛ اما با این وجود قیمت این محصول تحت تاثیر نرخ جهانی آن است، زیرا برای تولید آن علاوه بر مواد موجود در سطح کشور موارد دیگری نیاز است که این موارد از کشورهای خارجی وارد می شود.

سیمان در بازار بورس

همانطور که در مطالب قبلی نیز به این نکته اشاره شد، سیمان از جمله مصالح ساختمانی است که در بازار بورس نیز عرضه و معامله می شود. منتهی برای خرید و فروش سیمان در بازار بورس کالا حتماً باید، کد بورسی اوراق بهادار داشت.

برای دریافت کد بورسی اوراق بهادار باید به یک سایت کارگزاری مراجعه کرد و جهت احراز هویت در آن ثبت نام نمود. پس از دریافت کد بورسی به راحتی می توان در بازار بورس این محصول را خرید و فروش کرد. ناگفته نماند که قیمت سیمان در بازار بورس کالا، نسبت به بازار آزاد مناسب تر بوده و در این بازار دولت کنترل بیشتری روی قیمت سیمان دارد.

توجه : این مطلب، یک تبلیغ رپورتاژ بوده و فوت و فن ساختمان در محتوا و محصولات آن هیچگونه نظری و مسئولیتی ندارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا