هوشمندسازی

اتاق هوشمند و تمام نکاتی که درباره آن باید بدانید

به گزارش گروه ساختمان: افزایش محبوبیت خانه‌های هوشمند باعث شده تا افراد به دنبال هوشمند سازی یه صورت شخصی سازی شده باشند‌. این شخصی سازی سیستم‌های هوشمند برای هر فرد منجر پیاده سازی و اجرای اتاق‌های هوشمند شد‌ه است‌. با استفاده از این اتاق‌ها هر فرد ساکن در خانه سیستم‌ها و تجهیزات هوشمند مخصوص به خود را دارد و هر طور که بخواهد می‌تواند آن‌ها را شخصی سازی کند‌. در ادامه به تعریف اتاق هوشمند‌، نحوه کار آن و روش ساخت اتاق هوشمند می‌پردازیم پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید‌.

اتاق هوشمند چیست‌؟

بخشی از خانه هوشمند که در آن سیستم‌های هوشمند به صورت شخصی سازی شده و جداگانه از سیستم‌های هوشمند خانه‌ کار می‌کنند اتاق هوشمند می‌گویند‌. اتاق‌های هوشمند می‌توانند سیستم‌های هوشمند مجزای خود را داشته باشند یا تنها بخشی از سیستم‌های خانه هوشمند باشند که سناریو نویسی خاص خود را دارند‌. به صورت کلی تعریف اتاق هوشمند را می‌توان اینطور بیان کرد‌، اتاق هوشمند مجموعه‌ای از سیستم‌ها و تجهیزات هوشمند است که متناسب با نظرات ساکنین اتاق تنظیم می‌شود و باعث افزایش راحتی و آرامش ساکن اتاق می‌شود‌.

اتاق هوشمند
اتاق هوشمند

اجزا و سیستم‌های اتاق هوشمند

برای ساخت اتاق هوشمند باید بدانیم که در اتاق‌های هوشمند از چه سیستم‌ها و تجهیزات هوشمندی استفاده می‌شود‌. قبل از آشنایی با سیستم‌های اتاق هوشمند بهتر است این نکته را بدانید که اتاق‌های هوشمند را می‌توان مطابق با سلیقه خودتان هوشمند کنید و نیازی نیست که حتما از سیستم‌های هوشمند خاصی در این اتاق‌ها استفاده شود‌. در ادامه مقاله سیستم‌های معمول و پرکاربرد در اتاق‌های هوشمند را بیان می‌کنیم‌.

  • سیستم تهویه هوشمند‌: سیستم تهویه یکی از سیستم‌هایی است که به طور مستقیم در راحتی ساکن اتاق هوشمند تاثیر دارد و برای همین بهتر است که در اتاق هوشمند از این سیستم استفاده شود‌. سیستم‌های تهویه هوشمند با استفاده از ترموستات‌های هوشمند کار می‌کنند و برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این سیستم‌ها بهتر است به صفحه تهویه هوشمند و ترموستات هوشمند هوش آرا مراجعه کنید‌.
  • روشنایی هوشمند‌: شاید بتوان گفت یکی از تاثیرگذار‌ترین سیستم‌های هر خانه هوشمند یا اتاق‌، روشنایی آن است‌. روشنایی هوشمند در اتاق می‌تواند به روش‌های مختلفی استفاده شود و مطابق با نوع سیستم‌تان می‌توان آن را به روش‌های مختلفی شخصی سازی کنید‌.
  • پرده هوشمند‌: پرده‌های هوشمند بیش از آنکه در سالن‌ها پذیرایی و سایر محیط‌های خانه کاربرد داشته باشند در اتاق هوشمند کاربرد دارند و برای اطلاع از ساخت اتاق هوشمند بهتر است با این تجهیز هوشمند آشنا شوید‌. پرده‌های هوشمند با کنترل نور ورودی به اتاق می‌توانند علاوه بر ظاهر لوکس در کاهش مصرف انرژی نیز بسیار تاثیر گذار باشند‌.
  • کلید و پریز‌های هوشمند اتاق‌: کلید و پریز هوشمند قسمتی از سیستم برق هوشمند هستند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید از راه دور یا با استفاده از سناریو‌های خاصی قطع و وصل شدن جریان الکتریکی را به تجهیزات مختلف کنترل کنید و برای آن‌ها زمان‌بندی تعریف کنید‌. به طور مثال می‌توانید زمانی که گوشی خود را به شارژ متصل می‌کنید برای پریز هوشمند تعریف کنید که پس از ۱ ساعت برق را قطع کند تا باتری گوشی آسیب نبیند‌.
سیستم‌ها و اجزای اتاق هوشمند
سیستم‌ها و اجزای اتاق هوشمند

در اتاق‌های هوشمند از سیستم‌های هوشمند دیگری نیز استفاده می‌شود و ما در اینجا تنها چند سیستم پرکاربرد را بیان کردیم‌. برای مشاهده سایر سیستم‌ها و تجهیزات هوشمند اتاق کافیست رو لینک اتاق هوشمند کلیک کنید و اطلاعات تکمیلی در این‌باره را مطالعه کنید‌.

نکات مهم برای ساخت اتاق هوشمند

در روند ساخت اتاق هوشمند باید به نکاتی توجه کنید که در ادامه این نکات را برای شما بیان می‌کنیم تا هنگام هوشمند سازی اتاق به مشکل بر نخورید‌.

  • معمولا تجهیزات اتاق هوشمند با سیستم کلی خانه هوشمند یکپارچه هستند و برای همین موضوع هنگام انتخاب تجهیزات اتاق هوشمند بهتر است که در نظر داشته باشید پروتکل هوشمندتان چیست و تجهیزات را مطابق و سازگار با همان پروتکل انتخاب کنید‌.
  • نکته دیگری که باید در نظر داشته باشید نحوه کنترل سیستم‌های هوشمند اتاق است‌. در صورتی که می‌خواهید سیستم‌های اتاق را فقط ساکن اتاق کنترل کند باید دسترسی‌های مخصوص به تجهیزات اتاق را به او بدهید‌.
  • یکی از روش‌های هوشمند سازی اتاق این است که در کل خانه سیستم هوشمند یکپارچه‌ای استفاده کنید و در صورتی که این سیستم‌ها قابلیت تفکیک داشته باشند‌، می‌توانید بخش‌هایی از سیستم که مربوط به اتاق است را به صورت جداگانه کنترل کنید‌.

برای آنکه اتاق هوشمندتان بدون مشکل کار کند و سیستم‌های آن را بتوانید به صورت مجزا کنترل کنید باید از متخصصان هوشمند سازی مشورت بگیرید و انتظارات خود را از اتاق هوشمند به آن‌ها بگویید‌. برای دریافت مشاوره تخصصی در زمینه هوشمند سازی کافیست به سایت هوش آرا مراجعه کنید و از مشاوره تخصصی رایگان بهره‌مند شوید‌.

مزایای استفاده از اتاق هوشمند

اتاق‌های هوشمند متناسب با کاربری‌ای که شما از آن‌ها انتظار دارید‌، مزایای مختلفی را برای شما به ارمغان می‌آورند‌ که در ادامه تعدادی از آن‌ها را بیان می‌کنیم‌.

  1. افزایش راحتی
  2. امنیت بیشتر
  3. دسترسی آسان به تجهیزات
  4. امکان سناریو نویسی دلخواه برای سیستم‌های هوشمند
  5. کنترل شخصی سازی شده
  6. مصرف انرژی بهینه

روش ساخت اتاق هوشمند

در این قسمت می‌خواهیم مراحلی را که باید طی کنید تا اتاق هوشمندتان را بسازید را به توضیح دهیم‌.

ساخت اتاق هوشمند
ساخت اتاق هوشمند

انتخاب شرکت هوشمند سازی مناسب

مرحله اول ساخت اتاق هوشمند انتخاب شرکتی است که خدمات هوشمند سازی را ارائه دهد و بتواند متناسب با نیاز شما تجهیزات هوشمند را تامین کند‌. در صورتی که از قبل خانه خود را هوشمند کرده‌اید بهترین انتخاب‌، استفاده از خدمات هوشمند سازی اتاق همان شرکت است‌.

مشخص سازی ویژگی‌ها و انتظارات

شما باید بدانید که می‌خواهید اتاق هوشمندتان چه ویژگی‌هایی داشته باشد و انتظارات خود را به شرکت هوشمند سازی اعلام کنید تا این شرکت سیستم‌های لازم و سناریو‌ها را مشخص کنند و اقدام به تامین تجهیزات هوشمند سازی‌تان کنند‌.

اجرای اتاق هوشمند و مشخص سازی سناریو‌‌ها

با تامین تجهیزات ارائه دهنده خدمات هوشمند سازی اقدام به احرای اتاق هوشمندتان می‌کند و پس از اجرا سناریو‌های مد نظر شما را در اتاق پیاده سازی می‌کند‌.

استفاده از اتاق هوشمند‌؛ نسل جدید خانه‌های شخصی سازی شده

در اتاق هوشمند از تجهیزات و امکانات خاصی که مد نظرتان است می‌توانید استفاده کنید و اتاق را مطابق با سلیقه خود شخصی سازی کنید‌. اتاق‌های هوشمند با سناریو‌های مد نظر شما شخصی سازی می‌شوند و می‌توانند در آسایش و آرامش شما بسیار تاثیر گذار باشند. در این مقاله با اتاق‌های هوشمند آشنا شدیم و دانستیم که این اتاق‌ها با هدف شخصی سازی بیشتر و افزایش امکانات ساکن اتاق توانسته‌اند محبوبیت زیادی را در سال‌ها اخیر به دست بیاورند‌.

هوش آرا با داشتن نمایندگی برند‌های معتبر و داشتن تیمی متخصص می‌تواند یکی از انتخاب‌های شما برای هوشمند سازی اتاق یا خانه شما باشد‌. از اینکه تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید از شما سپاسگزاریم‌.

توجه : این مطلب، یک تبلیغ رپورتاژ بوده و فوت و فن ساختمان در محتوا و محصولات آن هیچگونه نظری و مسئولیتی ندارد.

دکمه بازگشت به بالا