هوشمندسازی

مهم ترین امکانات خانه هوشمند

به گزارش گروه ساختمان: خانه هوشمند به مجموعه‌ای از امکانات و قابلیت ها موجود در خانه که برای کنترل، راحتی، زیبایی و امنیت بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد گفته می شود. این سیستم به کاربران امکان کنترل تجهیزات خانه مثل روشنایی، پرده، دما، دوربین و غیره را با استفاده از تجهیزات هوشمند مختلف مثل تاچ پنل مرکزی، اپلیکیشن موبایل، دستیار صوتی و غیره می دهد. مهم ترین و پرکاربرد ترین امکانات مورد استفاده در خانه های هوشمند بسته به نوع ساختمان متفاوت است. در این مطلب به معرفی امکانات هوشمند پرکاربرد در ساختمان های مسکونی، ویلایی و اداری می پردازیم.

مهمترین امکانات هوشمند ساختمان‌های مسکونی

  1. سیستم‌های امنیتی هوشمند
  • دوربین‌ هوشمند در ورودی ساختمان‌ها، پارکینگ و راهروها نصب می‌شوند تا امنیت کلی ساختمان را افزایش دهند. این دوربین‌ها قابلیت تشخیص صدا و حرکت، ارتباط صوتی دوطرفه و اطلاع رسانی هشدارها به نگهبان را دارند. قفل‌ هوشمند برای درب ورودی‌ واحدها استفاده می‌شود. این قفل‌ها با کارت، کد، اثر انگشت یا از طریق اپلیکیشن موبایل کار می کنند. همچنین قابلیت کنترل ورود و خروج افراد و اطلاع رسانی آن را دارند.
  1. کنترل هوشمند روشنایی
  • در فضاهای عمومی ساختمان‌ها مثل لابی، پارکینگ و راهروها سیستم‌های روشنایی هوشمند با سنسورهای حرکتی نصب می‌شوند که هم کاربری بهتری دارند و هم باعث کاهش مصرف انرژی می شوند. اگر قصد خرید محصولات خانه هوشمند اشنایدر را دارید، می توانید انواع محصولات در این زمینه را مشاهده کنید.
  1. سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی هوشمند
  • با سیستم هوشمند می توانید دمای قسمت های مختلف ساختمان را از یک نقطه کنترل نمایید. این ویژگی باعث نظارت بر سلامت دستگاه های سرمایشی و گرمایشی و کاهش مصرف انرژی می شود. استفاده از ترموستات هوشمند در واحدها قابلیت کنترل دما بر روی اپلیکیشن موبایل و از راه دور را فراهم می نماید.

  1. سیستم‌های صوتی و تصویری هوشمند
  • در داخل واحدهای مسکونی کاربران می‌توانند سیستم‌های صوتی و تصویری مانند تلویزیون و اسپیکرها را به سیستم هوشمند و دستیارهای صوتی مثل آمازون الکسا متصل کرده و به سادگی آنها را کنترل کنند.
  1. سیستم‌های هوشمند آبیاری و کنترل مصرف آب
  • در ساختمان‌های مسکونی با باغ یا فضاهای سبز از سیستم‌های آبیاری هوشمند استفاده می‌شود. این سیستم‌ها آبیاری را به‌طور خودکار و براساس شرایط یا برنامه تعریف شده انجام می دهند و مانع هدررفت آب و آسیب به گیاهان می شوند.
  1. کرکره و پرده‌های هوشمند
  • پرده‌های هوشمند در واحدها نصب می‌شوند و بر اساس نور محیط یا در طول روز به‌صورت خودکار یا با کلید هوشمند باز و بسته می شوند.
  1. سیستم‌های تهویه هوشمند
  • از سیستم تهویه هوشمند در ساختمان‌های مسکونی برای کنترل جریان هوای ورودی بر اساس دما و کیفیت هوا استفاده می شود و باعث بهبود کیفیت هوای داخل خانه می شوند.
  1. سیستم‌های هوشمند مدیریت پارکینگ
  • در بسیاری از ساختمان‌های مسکونی بزرگ از سیستم پارکینگ هوشمند استفاده می‌شود. این سیستم امکان کنترل ورود و خروج افراد، مدیریت و نظارت بر پارکینگ را دارد و باعث افزایش امنیت ساختمان می شوند.
  1. آسانسورهای هوشمند
  • آسانسورهای هوشمند در ساختمان مسکونی بزرگ برای تعیین دسترسی به طبقات و مدیریت رفت و آمد بسیار کاربردی هستند. مثلا ساکنان می توانند در هنگام مسافرت دسترسی آسانسور به واحد خود را غیر فعال کنند.

مهمترین امکانات هوشمند خانه های ویلایی

  1. سیستم‌های امنیتی هوشمند
  • امنیت در خانه های ویلایی اهمیت بسیاری دارد. به همین دلیل قابلیت هایی مانند قفل هوشمند، دوربین هوشمند و دزدگیر هوشمند بیشترین استفاده را دارند. فضاهای بیرونی و باغ با دوربین های هوشمند نظارت می شوند. داخل ساختمان از سنسورهای مختلف حرکتی، درب و پنجره استفاده می شود. قفل های هوشمند هم برای کنترل درب های ورودی نصب می شوند.
  1. سیستم‌های آبیاری هوشمند
  • به دلیل وجود فضای سبز با گیاهان مختلف در خانه های ویلایی این سیستم بسیار کاربرد دارد. با استفاده از سیستم آبیاری هوشمند می توانید وضعیت رطوبت خاک و دمای هوا را اندازه گیری کرده و برای هر گیاه برنامه آبیاری مشخصی تعریف کنید. کنترل خودکار یا کنترل با موبایل و از راه دور در این سیستم به سادگی امکانپذیر است. این قابلیت ها باعث کاهش مصرف آب و بهبود رشد گیاه می شود.
  1. پرده‌ها و سایبان‌های هوشمند
  • استفاده از پرده‌ها و سایبان های هوشمند در ویلاها پرکاربرد است خصوصا در ویلاهای دوپلکس و تریپلکس. با این سیستم می توانید همه پرده ها و سایبان ها را از روی تاچ پنل هوشمند یا اپلیکیشن موبایل کنترل کنید. همچنین قابلیت اتصال به سنسور نور و کنترل خودکار آنها نیز وجود دارد.
  1. سیستم‌های صوتی و تصویری مرکزی
  • سیستم صوتی و تصویری هوشمند نیز از جمله سیستم های پرکاربرد در خانه‌های ویلایی می باشد. این سیستم امکان مدیریت صدا در طبقات یا در فضاهای مختلف را به شما می دهد. علاوه بر این تمامی دستگاه ها مثل تلویزیون، پلیر و ویدئو پروژکتور بدون نیاز به ریموت قابل کنترل از روی کلیدهای هوشمند، اپلیکیشن موبایل یا دستیارهای صوتی هستند.
  1. سیستم‌های روشنایی هوشمند
  • کنترل هوشمند روشنایی در ویلاها هم باعث زیبایی بیشتر در طراحی داخلی و هم باعث راحتی کاربران می شود. استفاده از یک کلید هوشمند به جای تعداد زیادی کلید سنتی به زیبایی داخلی ویلا می افزاید. همچنین کنترل تمامی روشنایی ها از یک نقطه مثل تاچ پنل هوشمند یا اپلیکیشن موبایل در ویلاهای بزرگ بسیار کاربردی است. یکی از کاربردهای ویژه این سیستم خصوصا برای ویلاها، کنترل روشنایی به صورت خودکار و یا از راه دور است که باعث افزایش امنیت ویلا می شود.
  1. سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی هوشمند
  • از کاربردهای این سیستم در خانه های ویلایی روشن و خاموش کردن دستگاه ها از راه دور است. این ویژگی برای زمانی که می خواهید به آنجا بروید یا دمای گلخانه خود را کنترل کنید کاربرد دارد. از کاربرد های دیگر آن کنترل یکپارچه دمای ساختمان می باشد.
  1. سیستم‌های هوشمند استخر و جکوزی
  • بسیاری از ویلاها دارای استخر و جکوزی هستند. با استفاده از سیستم‌های هوشمند می‌توان دمای آب استخر، وضعیت پمپ‌ها، روشنایی اطراف استخر و حتی وضعیت سلامت آب استخر را کنترل کرد.
  1. سیستم آیفون تصویری هوشمند
  • آیفون تصویری هوشمند یکی از پرکاربردترین سیستم های مورد نیاز هر ویلا می باشد. این سیستم به موبایل کاربران متصل شده و امکان پاسخگویی از طریق اپلیکشن را می دهد. یکی از دلایل مهم استفاده از این سیستم افزایش امنیت ویلا می باشد زیرا حتی اگر در خانه هم نباشید می توانید جواب آیفون را بدهید. آیفون تصویری هوشمند آکووکس یکی از برندهای مناسب برای استفاده در خانه های هوشمند ویلایی می باشد که بسیاری از امکانات مورد نیاز را دارد.
  1. سیستم هوشمند تهویه هوا
  • در ویلاها سیستم تهویه هوا با استفاده از سنسورهای کیفیت هوا، سنسورهای دما و رطوبت بسیار کاربردی است. این سیستم به طور خودکار کیفیت هوا را اندازه گیری کرده و ورود هوا به داخل خانه را کنترل می کند.

مهمترین امکانات هوشمند ساختمان‌های اداری

  1. سیستم‌های روشنایی هوشمند
  • روشنایی هوشمند در ساختمان‌های اداری به طور خودکار با سنسورهای حضور کار می کند تا مصرف انرژی مدیریت شود. همچنین این سیستم‌ها میزان نور لامپ ها را بر اساس نور محیط تنظیم می کنند. یکی از کاربردهای مهم این سیستم تعریف برنامه زمانبندی برای روشنایی ساختمان است یعنی لامپ ها در ساعت ها و روزهای کاری به طور خودکار روشن و در روزهای تعطیل خاموش باشد. علاوه بر آن کنترل مرکزی تمام روشنایی ساختمان توسط نگهبان از کاربردهای دیگر سیستم هوشمند روشنایی است.
  1. سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی هوشمند
  • در ساختمان‌های اداری سیستم‌های گرمایش و سرمایش هوشمند قابلیت کنترل مرکزی دما را فراهم می کنند. این ویژگی باعث کاهش مصرف انرژی و طول عمر بیشتر دستگاه ها می شود. علاوه بر آن عملکرد خودکار سیستم در فضاهای مختلف با توجه به حضور افراد به مدیریت بهتر دمای ساختمان کمک میکند.
  1. سیستم‌های امنیتی هوشمند
  • دوربین‌های هوشمند، قفل ها و تجهیزات Access Control و سنسورهای هوشمند تجهیزاتی هستند که در ساختمان های اداری بسیار کاربرد دارند. دوربین های هوشمند علاوه بر عملکرد نظارتی قابلیت ارتباط صوتی دو طرفه و تشخیص چهره را دارند و در نقاط مختلف ساختمان نصب می‌شوند تا امنیت ساختمان را افزایش دهند. قفل های هوشمند ورود و خروج افراد به بخش های مختلف را کنترل می کنند. امروزه قفل های هوشمند از امکانات امنیتی بالاتری مثل تشخیص چهره برخوردار هستند.
  1. سیستم‌های مدیریت پارکینگ هوشمند
  • مدیریت پارکینگ در ساختمان های اداری اهمیت بسیاری دارد. با این سیستم ورود و خروج ماشین ها کنترل شده و افراد امکان استفاده از جای پارک دیگران را ندارند. همچنین قابلیت نظارت بر ظرفیت پارکینگ وجود دارد.
  1. آسانسور هوشمند
  • آسانسورهای هوشمند در ساختمان های اداری قابلیت نظارت بر رفت و آمد و تعیین دسترسی به طبقات برای پرسنل را دارند. همچنین در شرایط خاص مانند جلسات محرمانه می توانید دسترسی به یک طبقه یا یک آسانسور را محدود کنید.
  1. سیستم‌های تهویه هوشمند
  • در ساختمان‌های اداری سیستم‌های تهویه هوشمند کیفیت هوای محیط را به طور مداوم اندازه گیری کرده و در صورت آلوده بودن هوا پنجره ها و دریچه هوا دستگاه های سرمایشی و گرمایشی را به صورت خودکار می بندند. با این ویژگی یک هوای سالم و مطبوع در طول روز خواهید داشت.
  1. پرده‌های هوشمند
  • در ساختمان‌های اداری پرده‌های هوشمند به‌طور خودکار بر اساس میزان نور محیط یا برنامه تعریف شده تنظیم می‌شوند که باعث کاهش مصرف انرژی و کنترل نور ساختمان می شود. همچنین با این سیستم می توان تمام پرده های برقی داخل ساختمان را از روی پنل مرکزی کنترل کرد.

جمع بندی

امکانات هوشمند با توجه به نوع ساختمان و کاربری آن قابل طراحی و اجرا هستند اما انتخاب یک برند هوشمندسازی مناسب برای استفاده در ساختمان های مختلف نیز اهمیت بسیاری دارد. برندهایی مثل خانه هوشمند اشنایدر به دلیل کیفیت و دوام بسیار بالا و کاربری آسان برای ساختمان های اداری مناسب هستند و برندهایی مثل خانه هوشمند اورویبو بخاطر زیبایی و تنوع محصولات آن انتخاب بهتری برای خانه های ویلایی هستند.

توجه : این مطلب، یک تبلیغ رپورتاژ بوده و فوت و فن ساختمان در محتوا و محصولات آن هیچگونه نظری و مسئولیتی ندارد.

دکمه بازگشت به بالا