رپورتاژ آگهیمحصولات ساختمانیمقالاتوبلاگ

آشنایی با تفاوت خرپا با سازه فضایی و نحوه انتخاب آنها

معرفی مهم‌ترین فاکتورهای تفاوت خرپا با سازه فضایی برای انتخاب آنها در پروژه‌های مختلف موضوع مورد بحث در این مقاله می‌باشد که نظر شما را به آن جلب می‌کنیم.

مهم‌ترین نکته‌ای که در ساخت‌و‌ساز و بهره‌برداری از پروژه‌های ساختمانی باید مورد توجه قرار بگیرد، استحکام کافی سازه ساخته شده است. بر این اساس روش‌های مختلفی در مهندسی و معماری وجود دارند که برای تحقق این امر مهم مورد استفاده قرار می‌گیرند. سازه خرپا و سازه‌های فضاکار نمونه‌ای از این ساخته‌های مهندسی هستند که هر کدام ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند. بنابراین برای استفاده از آن‌ها در پروژه‌های ساختمانی باید با مشخصات هر یک و تفاوت خرپا با سازه فضایی آشنایی کامل داشته باشید.شکل ۱ -سایه بان یک کارخانه با سازه فضاکار- اجرا شده توسط شرکت استاک پیشرو سازه

سازه خرپا چیست؟

به سازه‌های مثلثی شکلی که معمولا از متریال‌های بادوام فلزی تولید می‌شوند و در کنار همدیگر به صورت زیگزاگ قرار می‌گیرند خرپا گفته می‌شود. با توجه به اینکه اشکال مثلثی پایداری بالایی دارند از آنها در ساخت خرپاها استفاده می‌کنند. به عبارت دیگر استفاده از این شکل هندسی باعث می‌شود بار وارده به سازه به صورت یکنواخت در کل آن پخش شود و تغییر نیروهای کششی و فشاری هیچ خمش یا برشی در ساختار کلی آن به وجود نیاورد.

سازه‌های خرپا
سازه‌های خرپا

سازه‌های فضاکار

سازه فضاکار، یک سازه سه بعدی است که از اتصال شبکه‌های تکرار شونده ایجاد می‌شود و یک الگوی منظم هندسی دارد. بارهای خارجی در این سازه‌ها (که معمولاً با شکل‌های قوسی، تخت، گنبدی و فرم آزاد، طراحی می‌شوند) به صورت نیروی فشاری و کششی در می‌آیند. در حقیقت طراحی این سازه‌ها به گونه‌ای است که بتوانند در برابر تغییر شکل ناشی از فشارها و کشش‌های وارد شده مقاومت کنند. از مهم‌ترین مزایای سازه‌های فضایی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • سرعت بالا در تولید و سهولت اجرای سازه‌های فضاکار
  • کنترل کیفیت بالا به دلیل تولید صنعتی سازه‌های فضایی
  • امکان نصب پوشش‌های متنوع بر روی سازه‌های فضایی مانند ورق پلی‌کربنات، فایبرگلاس، ساندویچ پنل و …
  • برخورداری از صرفه اقتصادی و قیمت ارزان تر نسبت به سیستم‌های دیگر در دهانه‌های بزرگ
  • امکان سند بلاست و رنگ‌آمیزی الکترواستاتیکی
  • برگشت‌پذیری سریع سرمایه بر اساس نوع کاربری
  • امکان اجرای سازه‌های فضایی در هر شرایط آب‌وهوایی
  • امکان همزمانی اجرای سازه‌ فضاکار با دیگر عملیات ساختمانی
  • دمونتاژ و نصب مجدد در محلی دیگر
  • وزن کم در عین مقاومت بالا
  • امنیت بیشتر در مقابل حریق و تغییرات دما
  • ظاهر زیبا به دلیل طراحی خاص سازه‌های فضاکار

سازه فضاکار اجرا شده توسط شرکت استاک پیشرو سازهبرای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سازه فضایی، مزایای آن و نمونه‌های اجرا شده، اینجا کلیک کنید.

تفاوت خرپا و سازه فضاکار

برای شناخت تفاوت خرپا با سازه فضایی باید هر کدام از مشخصات فنی، شکل ظاهری و همچنین قیمت آنها را با یکدیگر مقایسه نمایید. برای این منظور در ادامه به بررسی این پارامترها می‌پردازیم.

شکل ظاهری

سازه‌های خرپا سازه‌های دو بعدی هستند که شکل‌ خشنی دارند و به صورت خطی و زاویه‌دار تولید می‌شوند. در مقابل سازه‌های فضاکار به شکل سه ‌بعدی تولید می‌شوند و شکل هندسی بسیار زیبایی دارند. سازه فضایی را می‌توان در انواع فرم‌ها اجرا نمود. به همین دلیل، بسته به شرایط پروژه و ساختمان‌های اطراف و سلیقه کارفرما می‌توان از فرم‌های مختلف استفاده کرد. مهم‌ترین فرم‌های سازه فضایی عبارتند از:

  • فرم تخت: این فرم یکی از رایج‌ترین فرم‌های سازه فضایی بوده و همانطور که از نامش پیداست به صورت تخت دولایه اجرا می‌شود.
  • فرم قوسی: این فرم نیز از محبوب‌ترین‌ فرم‌های سازه فضاکار است. زیرا هم از نظر هزینه مقرون به صرفه‌تر از دیگر فرم‌هاست و هم از نظر زیبایی،‌ به دلیل شکل قوسی،‌ زیبایی بیشتری نسبت به دیگر فرم‌ها دارد.
  • فرم گنبدی: سازه فضایی را می‌توان به صورت فرم گنبدی نیز اجرا کرد که برای برخی مکان‌ها مانند مساجد و نورگیر مجتمع‌های مسکونی و اداری مناسب است.
  • فرم آزاد: سازه فضایی محدودیتی در اجرای فرم ندارد. بسته به شرایط پروژه و سلیقه کارفرما می‌توان هر فرمی را به سازه داد و این یکی از بزرگترین مزایای سازه فضایی محسوب می‌شود. نمونه فرم‌های آزاد که به صورت سینوسی اجرا شده است را می‌توانید در عکس‌های همین صفحه مشاهده نمایید.

استحکام

سازه‌های خرپا به دلیل ساختار دوبعدی که دارند استحکام و پایداری کم‌تری نسبت به سازه‌های فضاکار دارند. سازه‌های فضاکار دارای استحکام بسیار بالایی بوده و با توجه به ساختار سه بعدی که دارند تمامی فشارهای وارده را به راحتی تحمل کرده و برای تمامی سازه‌ها مناسب هستند.

محل نصب

خرپاها معمولا به دلیل این‌که ظاهر زیبایی ندارند در قسمتی از ساختمان که قابل دید نیستند قرار می‌گیرند و پنهان می‌شوند. ولی سازه‌های فضایی نه تنها پهان نمی‌شوند بلکه به دلیل زیبایی و فرم تکرار شونده خود، می‌توانند به عنوان یک نمای بصری برای ساختمان استفاده شوند.

قابلیت‌های تاسیساتی

سازه‌های فضاکار به دلیل ساختار سه بعدی، امکان نصب تاسیسات ساختمان مانند کانال‌های هوا را بین دو لایه به وجود آمده در ساختار خود ایجاد می‌کنند و همچنین می‌توان آویزهای روشنایی را به گوی‌های آن متصل نمود که این قابلیت‌ها در سازه خرپا وجود ندارد.

محدودیت کاربرد

سازه‌های خرپا به دلیل شکل خاص خود موارد مصرف محدودی دارند. اما در مقابل آنها سازه‌های فضاکار موارد مصرف بسیار زیادی از قبیل پوشش ورزشگاه‌ها، آشیانه هواپیماها، نمایشگاه‌ها، مراکز تفریحی، استخرها و پارک‌های آبی و غیره را دارند. این برتری سازه فضاکار هم به دلیل عدم محدودیت دهانه سازه، قابلیت ستون گذاری نامنظم و استفاده از فرم‌ها و اشکال مختلف برای این نوع سازه است.

قیمت سازه‌های خرپا و فضاکار

اجرای پروژه سازه‌های فضاکار به دلیل انعطاف پذیری در اجرا، امکان طراحی خاص برای کاربردهای مختلف و عدم نیاز به اجزای بسیار پیچیده در دهانه‌های بزرگ، هزینه‌های ساخت کمتری نسبت به روش‌های سنتی مانند خرپاها دارند.البته قیمت سازه فضایی،‌ وابسته به عوامل مختلفی است. برخی از این عوامل عبارتند از:

  • ابعاد سازه: مهم‌ترین عامل تاثیرگذار در قیمت یک سازه فضایی ابعاد سازه است. طبیعتا هرچه ابعاد سازه بیشتر باشد، مصالح مورد نیاز، نیروی موردنیاز برای ساخت و زمان اجرای پروژه بیشتر خواهد شد. این نکته را نیز باید در نظر داشت که برای سازه‌هایی که دهانه‌های بزرگ یا ارتفاع زیادی دارند، به طور کل روش اجرای سازه فضایی نیز متفاوت خواهد بود و از این رو قیمت سازه فضایی افزایش می‌یابد.
  • نوع متریال مصرفی: لوله گالوانیزه یا لوله با رنگ الکترواستاتیک، لوله‌هایی هستند که معمولا برای سازه فضاکار استفاده می‌شوند. این که کدام متریال استفاده شود وابسته به منطقه جغرافیایی و درخواست کارفرما است و می‌تواند قیمت تمام شده سازه فضایی را تحت تاثیر قرار دهد.
  • بارهای خاص: در برخی سازه‌ها نیاز است بارهای خاصی مانند جرثقیل بر روی سازه فضاکار نصب شوند. در نظر گرفتن این بارهای خاص در هنگام طراحی سازه فضایی امری ضروری است و قیمت سازه فضایی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
  • فرم سازه فضایی: همانطور که پیش از این اشاره کردیم سازه فضاکار را می‌توان در فرم‌های متنوعی پیاده سازی کرد. اجرای هر فرم نیاز به طراحی خاص و ملاحظات مهندسی مختص به خود است که می‌تواند در قیمت نهایی سازه فضاکار تاثیر گذار باشد. اما به طور کل می‌توان گفت، برای یک پروژه معمولی،‌ فرم قوسی یا چلیک، به دلیل باربری بهتری که نسب به دیگر فرم‌ها دارد، قیمت به صرفه‌تری نیز نسبت به دیگر فرم‌ها دارد.
  • و …

این موارد فقط برخی از موارد تاثیر گذار در قیمت تمام شده یک پروژه سازه فضاکار است. برای دانستن همه عامل‌ها می‌توانید به سایت شرکت استاک پیشرو مراجعه کنید یا برای دریافت قیمت پروژه خود می‌توانید با کارشناسان این شرکت تماس حاصل نمایید.

اجرای سازه‌های مهندسی خرپا و فضاکار

از مهم‌ترین نکات اجرای این سازه‌های مهندسی توجه به محل استفاده و نوع کاربرد آنها می‌باشد. در همین راستا می‌توان گفت با توجه به ویژگی‌ها و تفاوت خرپا با سازه فضایی، مناسب‌ترین گزینه در حال حاضر استفاده از سازه‌های فضایی است. سازه فضاکار، به دلیل مزایایی که در بالا به آن اشاره شد، قابلیت اجرایی بالاتری نسبت به گزینه‌های دیگر دارد و استفاده از آن منجر به صرفه‌جویی بیشتری در زمان و هزینه‌‌ها می‌شود.سخن پایانی

با توجه به اهمیت استفاده از خرپا یا سازه فضایی برای استحکام ساختمان‌ها، شناخت تفاوت خرپا با سازه فضایی برای کسانی که در زمینه ساخت‌و‌ساز فعالیت می‌کنند بسیار ضروری است. بنابراین با آگاهی نسبت به این مطالب به این نتیجه خواهیم رسید که سازه‌های فضاکار تناسب بیشتری با پیشرفت ساخت و ساز داشته و کارایی بالاتری نسبت به روش‌های سنتی دارند.

شرکت سازه فضایی استاک پیشرو سازه

مشاوره با یک تیم با سابقه و حرفه‌ای، بهترین گزینه برای دریافت راهنمایی در انتخاب نوع سازه است. شرکت استاک پیشرو سازه مجری و پیمانکار سازه فضایی با سابقه‌ای درخشان در اجرای سازه فضایی در ایران و خارج از ایران است که هم‌اکنون برای دریافت مشاوره رایگان می‌توانید با کارشناسان این شرکت تماس حاصل نمایید.تلفن تماس: ۰۳۱۳۱۳۲۲۲۶۹تلفن همراه: ۰۹۱۳۳۱۳۹۲۳۸تصویر برخی نمونه کارهای شرکت استاک پیشرو سازه را در بالا مشاهده می‌کنید. برای مشاهده دیگر نمونه‌کارها و دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانید به سایت شرکت استاک پیشرو سازه به نشانی https://3dspaceco.com مراجعه نمایید.

توجه : این مطلب، یک تبلیغ رپورتاژ بوده و فوت و فن ساختمان در محتوا و محصولات آن هیچگونه نظری و مسئولیتی ندارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا