سنگ

‌‌‌استفاده از سنگ مرمریت و سنگ تراورتن به عنوان سنگ نما

به گزارش گروه ساختمانسنگ نما در حقیقت به سنگ‌های ساختمانی استفاده شده در نمای بیرونی ساختمان یا نمای داخلی ساختمان گفته می‌شود. سنگی که در نمای ساختمان استفاده می‌شود، کاربردهای بسیار زیادی دارد. یکی از وظایف سنگ نما، زیباسازی یک ساختمان براساس سلیقه‌ی صاحب خانه و یا معماران و طراحان پروژه‌های مسکونی و تجاری است. وظیفه‌ی دیگر سنگ نما، حفاظت از بدنه‌ی اصلی سازه در برابر سرما و گرمای شدید است. در حقیقت یک نوع پوشش است که عایق صوتی و حرارتی محسوب می‌شود. این پوشش خارجی ساختمان می‌تواند به صورت ترکیبی از چند نوع سنگ ساختمانی مختلف برای زیباسازی استفاده نماید یا می‌تواند به صورت تکی از یک نوع سنگ استفاده کند. اینکه از چه نوع رنگ و طرح و یا چیدمانی از سنگ‌های ساختمانی در نما به کار برده شود؛ بستگی به موقعیت مکانی ساختمان، آب و هوای منطقه شهری، میزان طبقات ساختمان، نوع پروژه ساختمانی ( مسکونی، تجاری و غیره )، نقشه‌های اصلی ساختمان، نظر معماران و طراحان ساختمان و همچنین میزان بودجه‌بندی صاحبان سازه و یا پروژه‌های ساختمانی دارد.

چه سنگ‌هایی جهت کار در نمای بیرونی ساختمان‌ها مناسب هستند ؟

از سنگ‌های ساختمانی متنوعی در نمای بیرونی ساختمان به عنوان سنگ نما می‌توان استفاده نمود. امروزه سنگ‌های ساختمانی گوناگونی باتوجه به رنگ و طرحشان، در صنعت ساختمان‌سازی به کار برده می‌شوند؛ اما دو نمونه از سنگ‌هایی که محبوبیت و زیبایی بیشتری به عنوان سنگ نما دارند؛ سنگ تراورتن و سنگ مرمریت هستند که قصد داریم در این مقاله به بررسی آن‌ها بپردازیم و دلایل استفاده از آن‌ها در نما را نیز باهم مورد بررسی قرار دهیم.

استفاده از سنگ مرمریت و سنگ تراورتن به عنوان سنگ نما – تصویر ۱

سنگ تراورتن

سنگ تراورتن یک سنگ ساختمانی طبیعی است که منشأ آن مانند تمامی سنگ های طبیغی دیگر به گذشته بر می‌گردد. زمانی که آهک‌های کنار چشمه‌های آبگرم بر روی یکدیگر انباشته شده و فشار وارده بر روی آن‌ها، در طول چندین سال، باعث ایجاد سنگ‌های ساختمانی تراورتن امروزی شده است.

سنگ تراورتن ویژگی‌های منحصر به فرد بسیار زیادی دارد و همچنین دارای مزیت‌های بسیار خوبی است که آن را مناسب نمای بیرونی ساختمان کرده است. این سنگ علاوه بر کاربرد در نمای اصلی ساختمان، در قسمت‌های دیگر یک ساختمان نیز استفاده می‌گردد. اما بیشترین کاربرد سنگ تراورتن در نمای بیرونی ساختمان است.

در ادامه کاربردهای سنگ تراورتن را به طور کامل خواهیم گفت؛ اما ابتدا به بررسی ویژگی های آن می‌پردازیم.

خصوصیات سنگ تراورتن برای استفاده در نما

استفاده از سنگ مرمریت و سنگ تراورتن به عنوان سنگ نما – تصویر ۲

سنگ تراورتن ویژگی‌ها و خصوصیات بسیار خوبی به عنوان سنگ نما دارد که آن را به یک سنگ پرکاربرد در نمای ساختمان تبدیل کرده است.

با ما همراه باشید تا این ویژگی ها را برایتان مورد بررسی قرار دهیم:

۱ – تخلخل در سنگ‌های تراورتن

سنگ تراورتن در درون بافت خود حفرات و سوراخ هایی دارد که به آن تخلخل می‌گویند. میزان تخلخل در سنگ‌های تراورتن متفاوت است، اما همگی آن‌ها این تخلخل را دارند. این تخلخل میزان تراکم درونی این سنگ را کاهش داده است و باعث شده است از نظر وزنی سنگ تراورتن به کمترین وزن در بین سنگ های ساختمانی تبدیل شود. سبک وزن بودن سنگ تراورتن در نمای بیرونی ساختمان یک مزیت مهم و اساسی دارد که باعث می‌شود میزان بارهای وارده به دیوارها و ستون های سازه کاهش یابد و در کل ساختمان وزن کمتری داشته باشد. وزن کم یک ساختمان برای استحکام و حفظ سازه اهمیت بسزایی دارد.

۲ – تاثیرگذاری بالا در زیبایی ساختمان

تخلخل موجود در سنگ تراورتن، ظاهری خاص به این سنگ داده است که باعث شده است ترکیب رنگ‌ها و طرح‌های متنوع جلوه زیبا و شکیلی به فضای کار شده با تراورتن دهد. در حقیقت سنگ تراورتن بر روی زیبایی ظاهری نمای ساختمان شما تاثیرگذار است و آن را زیباتر و جذاب‌تر خواهد کرد. به طور مثال تراورتن عباس آباد یکی از لوکس‌ترین سنگ‌های تراورتن است. این سنگ در رنگ‌های سفید و کرم روشن در دسترس قرار دارد و بافت زیبای درونی این سنگ باعث شده است که افرادی که تمایل دارند ساختمان‌ها، ویلاها، هتل ها یا خانه‌هایی لوکس و مجلل داشته باشند، از این سنگ استفاده نمایند. از این رو، زمانی که شما ساختمانی با نمای تراورتن عباس آباد ببینید، شکوه و زیبایی آن ساختمان قطعاً نظر شما را به خودش جلب خواهد کرد.

۳ – مقاومت و استحکام سنگ نما تراورتن

سنگ تراورتن از نظر مقاومت و استحکام در رده‌ی دوم در میان سنگ‌های ساختمانی قرار دارد. سنگ تراورتن ثابت کرده‌است که مقاومت آن در برابر شرایط متغیر آب و هوایی و اقلیم‌های متفائوت ایران، نسبتاً خوب بوده است. سنگ تراورتن با پیشرفت تکنولوژی و استفاده از مواد پرکننده برای پوشش دهی تخلخل های سطحی روی سنگ، مقاومت بسیار بالا و قابل قبولی دارد. تخلخل ها می‌توانند باعث جذب بیشتر رطوبت، آب و آلودگی هوا باشند؛ بنابراین درصد آسیب دیدگی سنگ تراورتن نیز افزایش می‌یابد؛ از این رو این مواد پرکننده تخلخل سطح رویی تراورتن را کاهش می‌دهند که افزایش مقاومت سنگ‌های تراورتن را به همراه دارند.

۴ – تاثیرگذاری در ارزش و اعتبار ملک

ویژگی دیگر سنگ‌های تراورتن ارزش و اعتباری است که به ساختمان می‌دهند.

اگر به ساختمان‌های ساخته شده در سطح شهر نگاه کنید، متوجه می‌شوید که نماهای متنوعی با سنگ تراورتن ایجاد شده است.

اما کدام از آن‌ها جذابیت بیشتری دارد ؟! و کدام زیباتر است ؟

هر ملکی که زیبایی ظاهری و جذابیت بالایی داشته باشد و از سنگ‌های باکیفیت‌تری در نما استفاده کرده باشد؛ در حقیقت گران‌تر است و خرید و فروش آن بهتر انجام می‌شود. از این رو، سنگ تراورتن می‌تواند ارزش ملکی شما را افزایش دهد.

به طور مثال ساختمانی که از سنگ تراورتن با کیفیت درجه دو یا سه در نمای آن استفاده کرده باشد با ساختمانی که از سنگ تراورتن با کیفیت سوپر و با به کارگیری سبک های معماری خاص ( مانند نمای رومی، مینیمال و … ) در نمای ساختمان استفاده نمایید؛ به نظر شما قیمت یکسانی دارد ؟

سنگ تراورتن بیش از دو هزار معدن در سطح کشور دارد که این تعداد از معادن سنگی، باعث خواهد شد طرح و رنگ در سنگ‌های تراورتن تنوع بالایی داشته باشد. این تعدد طرح و رنگ نیز بر روی قیمت‌گذاری این سنگ محبوب تاثیرگذار است. از این رو قیمت‌های متنوعی خواهد داشت.

در نتیجه سنگ تراورتن برای هر قشری با هر بودجه‌بندی مناسب است و هر فردی می‌تواند از این سنگ به منظور نماسازی خرید نماید.

از کجا سنگ تراورتن مورد نظر خود را بخریم ؟

در این راستا، مجموعه کارخانجات صنایع سنگ میرزایی مفتخر است با سال‌ها تجربه در زمینه ارائه سنگ‌های ساختمانی مختلف به مشتریان خود در میان آن‌ها اعتبار بیافریند و تضمین‌کننده کیفیت و قیمت آن‌ها باشد.

از این رو برای راحتی خرید مشتریان عزیز سامانه آنلاین خرید سنگ را برای شما عزیزان قرار داده ایم تا بتوانید خرید راحت‌تر و کم هزینه‌تری داشته باشید. همچنین سامانه تلفنی ۰۹۱۳۰۰۰۰۶۲۲ را نیز برای شما عزیزان تهیه کردیم تا بتوانید هرگونه سؤال و مشکلی را با ما در میان بگذارید.

امید است بتوانیم در تصمیم‌گیری هوشمندانه و انتخاب بهتر در زمینه خرید سنگ تراورتن به شما کمک کرده باشیم.

کاربرد های سنگ تراورتن در ساختمان

سنگ تراورتن کاربرد فراوانی در ساختمان سازی دارد که مهم‌ترین آن نمای ساختمان است. اما کاربردهای دیگر آن به قرار زیر است:

۱.سنگ کف و دیوار حیاط

۲.آبنماهای سنگی

۳.ستون ها و سرستون های سنگی

۴.نرده های سنگی

۵.پله‌ها و راه پله ها

۶.دیوار سالن نشمین

۷.قرنیزها

۸.کف ساختمان

۹.کف حمام و دستشویی

۱۰.روشویی

۱۱.کانتر آشپزخانه

۱۲.صفحه رویی کابینت ها

۱۳.نمای پشت تلویزیون

۱۴.قاب دور پنجره

۱۵.قاب اطراف آسانسور

۱۶.لابی ساختمان

۱۷.کف پارکینگ

۱۸.نمای اطراف در ورودی

۱۹.تزئینات سنگگی و دکوراتیو

۲۰.کفپوش استخر

۲۱.محوطه اطراف استخر و جکوزی

۲۲.سنگ قبر و هزاران کاربرد دیگر

بنابراین به شما پیشنهاد می‌کنیم با توجه به ویژگی‌های بسیار مطلوب و کاربرد فراوان سنگ تراورتن از این سنگ در جای جای ساختمان خود استفاده نمایید.

سنگ مرمریت

استفاده از سنگ مرمریت و سنگ تراورتن به عنوان سنگ نما – تصویر ۳

سنگ مرمریت یکی از سنگ‌های مرغوب و زیبا در صنعت سنگ‌های ساختمانی است. این سنگ به زیبایی و چشم نوازی شهرت دارد. سنگ مرمریت ظاهری زیبا و جذاب دارد و این امر باعث شده است در نمای داخلی ساختمان از آن به وفور استفاده نمایند از اینرو بیشترین و مناسب ترین کاربرد آن در دکوراسیون داخلی منازل است.

سنگ مرمریت چند ویژگی شاخص دارد. یکی از ویژگی های شاخص آن، نفوذپذیری کم نسبت به رطوبت است و این ویژگی باعث شده است به یکی از بهترین سنگ‌ها ساختمانی برای استفاده در سرویس بهداشتی و حمام تبدیل شود.

سنگ مرمریت در حقیقت بافت حساسی دارد و به مواد شیمیایی و گرد و غبار و مواد اسیدی حساسیت بالایی نشان می‌دهد. این حساسیت شامل تغییر رنگ مرمریت و یا لکه و خوردگی بر روی سطح آن است. در نتیجه در محیط های آلوده و پر از گرد و خاک ( از جمله در شهرهای بزرگ که آلودگی بیشتری دارند) برای نمای ساختمان اصلا پیشنهاد نمی‌شود، زیرا در اینصورت عواقب بعدی آن گریبان‌گیر شما خواهد بود. عواقب آن شامل تغییر و جابجایی تمامی سنگ‌ها به دلیل خرابی و لکه بر روی آن است.

استفاده از سنگ مرمریت و سنگ تراورتن به عنوان سنگ نما – تصویر ۴

شست و شوی سنگ مرمریت

برای شست و شوی انواع سنگ مرمریت مانند سنگ مرمریت آباده لازم است از مواد مخصوص شست و شوی مرمریت که اسیدی نیستند؛ استفاده گردد. این مواد مخصوص را در زمان خریداری سنگ از فروشندگان سنگ ساختمانی خریداری نمایید. همچنین لازم است بدانید تمیزکاری و شست و شوی سنگ مرمریت را در یک زمان بندی خاص انجام دهید. در اینصورت در روند مراقبت و نگهداری آن اقدامات لازم صورت گرفته و درصد خرابی آن کمتر خواهد شد.

تنوع سنگ طرح و رنگ سنگ های مرمریت

سنگ مرمریت رنگ بندی متنوعی دارد و همچنین دارای تنوع طرح بسیار بالایی است. رنگ‌های سفید، مشکی، زرد، کرمی، صورتی، قرمز و رنگ های دیگر جزء طیف رنگی سنگ های مرمریت است.

هنگام انتخاب و خرید سنگ مرمریت، دست شما باز است تا با هر سلیقه و هر تم رنگی دکووراسیون داخلی خود با یکی از طرح ها و رنگ های آن قسمت های مختلف دکوراسیون داخلی را نزئین و زیبا کنید.

قیمت معروفترین سنگ‌های مرمریت در بازار ایران

نوع سنگ مرمریت ضخامت (سانتی متر) وزن هر متر مربع (کیلوگرم) قیمت هر متر مربع (تومان)
سنگ مرمریت هرسین ۲ سانتی متر ۱۲۰ ۵۰۰،۰۰۰ تومان
سنگ مرمریت دهبید مشکی ۲ سانتی متر ۱۲۵ ۶۰۰،۰۰۰ تومان
سنگ مرمریت آباده ۲ سانتی متر ۱۱۲ ۵۳۰،۰۰۰۰ تومان
سنگ گلدن بلک کاشان ۲ سانتی متر ۱۲۲ ۶۴۰،۰۰۰۰ تومان
سنگ مرمریت بلخاری ۲ سانتی متر ۱۱۵ ۵۳۰،۰۰۰ تومان
سنگ مرمریت زیتونی ۲ سانتی متر ۱۱۳ ۵۸۰،۰۰۰ تومان
سنگ مرمریت آبنوس ۲ سانتی متر ۱۲۰ ۶۴۰،۰۰۰ تومان
سنگ مرمریت سفید ماکو ۲ سانتی متر ۱۱۵ ۶۲۰،۰۰۰ تومان
سنگ مرمریت جنگلی بیرجند ۲ سانتی متر ۱۱۲ ۶۲۰،۰۰۰ تومان

نتیجه‌گیری

هدف ما از بیان این اطلاعات، افزایش آگاهی عمومی شما عزیزان در زمینه سنگ‌های ساختمانی پرکاربرد در نمای ساختمان بود تا بتوانید ویژگی‌های آن‌ها را بدانید و با اطلاعات کافی از محل سکونت خود و سلیقه خودتان بهترین و هوشمندانه‌ترین انتخاب را در زمینه خرید سنگ ساختمانی داشته باشید.

امیدواریم توانسته باشیم در روند افزایش اطلاعات عمومی شما در زمینه سنگ‌های ساختمانی تراورتن و مرمریت کمک کرده باشیم تا بتوانید تصمیم سودمندانه و درست تری بگیرید.

در پایان لازم است بدانید تمام سنگ های ساختمانی دارای مزایا و معایبی هستند و ویژگی های خاص و مخصوص به خود را دارند. این ویژگی ها الزاماً نه بد هستند نه خوب. بلکه این شما هستید که باید براساس شرایط آب و هوایی محیط زندگی خود، موقعیت مکانی ساختمان، نوع بودجه‌بندی مدنظر شما و سلیقه خود و خانواده‌تان نوع سنگ موردنظر خود را انتخاب می‌کنید و در ساختمان خود به کار می‌برید. همچنین در این روند لازم است با متخصصان حوزه سنگ مشورت کنید و حتی با یک معمار و طراحل داخلی ساختمان صحبت کنید تا شرایط داخلی ساختمان شما را مورد بررسی قرار دهد و ببینید چه رنگی با تم داخلی ساختمان شما بیشترین همخوانی را دارد.

بنابراین در روند خرید سنگ عجله نکنید و حتما صبورانه تمام مراحل را یکی یکی طی کنید تا بتوانید بهترین خرید را داشته باشید. زیرا سنگ ساختمانی مانند یک ماده غذایی ساده نیست که در زمان تمام شدن با سر زدن به اولین سوپرمارکت خریداری نمایید؛ بلکه روند خرید سنگ ساختمانی و همچنین تعویض و جابجایی سنگ‌ها روند بسیار طولانی و هزینه‌بری است که ممکن است خسارات زیادی به شما بزند.

از اینکه تا پایان همراه بودید متشکریم.

صنایع سنگ میرزایی | ۰۹۱۳۰۰۰۰۶۲۲

توجه : این مطلب، یک تبلیغ رپورتاژ بوده و فوت و فن ساختمان در محتوا و محصولات آن هیچگونه نظری و مسئولیتی ندارد.

دکمه بازگشت به بالا