رپورتاژ آگهیمقالاتوبلاگ

با استفاده از الگوی کندل استیک صعودی سهام بخرید

چگونه یک کندل استیک را تفسیر کنیم

هر کندل اطلاعات قیمتی یک روز سهم را از طریق چهار اطلاعات نشان می دهد: قیمت اولیه، قیمت پایانی، سقف قیمتی و کف قیمتی. رنگ مستطیل مرکزی (به نام بدنه واقعی) به سرمایه گذاران اطلاع می دهد که قیمت اولیه یا قیمت پایانی بالاتر بوده است.

نمودارهای کندل استیک (Candlestick) نوعی نمودار مالی برای ردیابی حرکت اوراق بهادار است. این نمودار ها در معاملات چند صد ساله برنج ژاپنی ریشه دارند و به نمودار قیمت امروزی راه یافته اند. به عقیده برخی سرمایه‌گذاران آن‌ها از نظر بصری جذاب‌تر از نمودارهای میله‌ای استاندارد هستند و همچنین تفسیر پرایس اکشن (price actions) آسان‌تر است.

به این دلیل به آن کندل استیک می گویند که شکل مستطیلی و خطوط دو طرف آن به یک شمع با فتیله شباهت دارد. هر کندل معمولاً نشان دهنده اطلاعات قیمت یک روز در مورد یک سهم است. با گذشت زمان، کندل استیک ها به الگوهای قابل تشخیصی گروه بندی می شوند که سرمایه گذاران می توانند از آنها برای تصمیم گیری خرید و فروش استفاده کنند.

نکات مهم

  • نمودارهای کندل استیک برای معامله گران روز تکنیکالمناسب اند آنها می توانند از این نمودار ها برای شناسایی الگوها و تصمیم گیری در معاملات استفاده کنند.
  • کندل‌های صعودی، نقاط ورودی برای معاملات طولانی را نشان می‌دهند و می‌توانند به پیش‌بینی زمان تغییر روند نزولی به صعودی کمک کند.
  • در اینجا، چند نمونه از الگوهای کندل استیک صعودی را بررسی می کنیم که باید به آنها توجه کنیم.

چگونه یک کندل استیک را تفسیر کنیم

هر کندل اطلاعات قیمتی یک روز سهم را از طریق چهار اطلاعات نشان می دهد: قیمت اولیه، قیمت پایانی، سقف قیمتی و کف قیمتی. رنگ مستطیل مرکزی (به نام بدنه واقعی) به سرمایه گذاران اطلاع می دهد که قیمت اولیه یا قیمت پایانی بالاتر بوده است. کندل مشکی یا پر شده به این معنی است که قیمت پایانی دوره کمتر از قیمت اولیه بوده است. یعنی قیمت سهم نزولی بوده و نشان دهنده فشار فروش است. در همین حال، کندل استیک سفید یا توخالی به این معنی است که قیمت پایانی بیشتر از قیمت اولیه بوده است. یعنی قیمت سهم صعودی بوده و فشار خرید را نشان می دهد. خطوط دو سر کندل استیک سایه نامیده می شوند و کل محدوده قیمت روز را از کم تا زیاد نشان می دهند. سایه بالا، بالاترین قیمت سهام در روز را نشان می دهد و سایه پایین، پایین ترین قیمت روز را نشان می دهد.

در این رابطه بخوانید‌ : پیش‌بینی قیمت اتریوم ؛ چرا ارزهای دیجیتال جدید می‌توانند در سال ۲۰۲۳ جایگزین سرمایه گذاری بهتری نسبت به اتریوم باشند؟

الگو های کندل استیک صعودی

با گذشت زمان، گروه‌هایی از کندل استیک‌های روزانه به الگوهای قابل تشخیصی به نام‌های سه سرباز سفید، پوشش ابری تیره، چکش، ستاره صبحگاهی و نوزاد رها شده دسته بندی شدند. الگوها در یک بازه زمانی یک تا چهار هفته ای شکل می گیرند و منبع اطلاعات ارزشمندی از عملکرد قیمت آتی سهام هستند. قبل از اینکه به الگوهای کندل استیک صعودی فردی بپردازیم، به دو اصل زیر توجه کنید:

  1. الگوهای معکوس صعودی باید در یک روند نزولی شکل بگیرند. در غیر این صورت، این یک الگوی صعودی نیست، بلکه یک الگوی ادامه دهنده (continuation pattern) است.
  2. اکثر الگوهای معکوس صعودی نیاز به تایید صعودی دارند. به عبارت دیگر، آنها باید به دنبال یک حرکت صعودی قیمت که می تواند به صورت یک کندل توخالی بلند یا یک شکاف بالا باشد و با حجم معاملات بالا همراه شود. این تایید باید در عرض سه روز پس از الگو مشاهده شود.

الگوهای معکوس صعودی را می توان از طریق دیگر ابزارهای تحلیل تکنیکال سنتی، مانند خطوط روند، شتاب، نوسانگرها، یا شاخص های حجم، برای تأیید مجدد فشار خرید تأیید کرد. الگوهای کندل استیک زیادی وجود دارد که نشان دهنده فرصت خرید است. ما بر روی پنج الگوی کندل استیک صعودی تمرکز خواهیم کرد که قوی ترین سیگنال معکوس را ارائه می دهند.

۱.چکش یا چکش وارونه

الگوی چکش (The Hammer) یک الگوی معکوس صعودی است و سیگنالی از روند نزولی یک سهم است. بدنه شمع کوتاه است و سایه پایینی بلندتری دارد که نشان دهنده کاهش قیمت‌ در پی فشار خرید قوی برای پایان دادن به دوره پایانی بالاتر است. با این حال، قبل از اینکه به حرکت معکوس صعودی بپردازیم، باید روند صعودی را با مشاهده دقیق در چند روز آینده تأیید کنیم. برگشت نیز باید از طریق افزایش حجم معاملات تایید شود.

چکش معکوس(Inverted Hammer) نیز در یک روند نزولی شکل می گیرد و نشان دهنده یک روند معکوس یا حمایت احتمالی است. چکش معکوس مشابه چکش است، البته به جز سایه بالایی بلندتر که نشان دهنده فشار خرید است، یعنی قیمت اولیه در پی فشار فروش زیادی قرار می گیرد و نمی تواند قیمت را به زیر قیمت اولیه کاهش دهد. یکبار دیگر تأیید صعودی مورد نیاز است و می‌تواند به شکل یک کندل توخالی بلند یا یک شکاف بالا همراه با حجم معاملات سنگین باشد.

۲. الگوی پوشای صعودی

الگوی پوشای صعودی (Bullish Engulfing) یک الگوی معکوس دو شمعی است. شمع دوم بدون توجه به طول سایه‌های دم، بدنه واقعی شمع اول را کاملاً «می بلعد». الگوی پوشای صعودی، در یک روند نزولی ظاهر می شود و ترکیبی از یک شمع تیره به دنبال یک شمع توخالی بزرگتر است. در روز دوم الگو، قیمت کمتر از کف قیمتی قبلی باز می‌شود، اما فشار خرید، قیمت را به بالاتر از سقف قیمتی قبلی سوق می‌دهد، که منجر به یک برد آشکار برای خریداران می‌شود. توصیه می شود زمانی که قیمت بالاتر از سقف قیمتی شمع پوشای دوم حرکت می کند، وارد موقعیت خرید شوید، به عبارت دیگر زمانی که بازگشت روند نزولی تایید شد.

همچنین بدانید: آموزش خرید ترون از نیپوتو

۳. الگوی نفوذ گر

مشابه الگوی پوشای، الگوی نفوذگر نیز یک الگوی بمعکوس صعودی دو شمعی است که در روندهای نزولی رخ می دهد. پس از اولین شمع بلند سیاه، یک شمع سفید ظاهر می شود که پایین تر از قیمتی پایانی قبلی باز می شود. پس از آن، فشار خرید، قیمت را تا نیمه یا بیشتر (ترجیحاً دو سوم راه) بدنه واقعی شمع سیاه افزایش می دهد.

۴. ستاره صبحگاهی

همانطور که از نامش مشخص است، ستاره صبح (Morning star) نشانه امید و شروعی جدید در یک روند نزولی تاریک است. این الگو از سه شمع تشکیل شده است: شمع با بدنه کوتاه (به نام دوجی یا فرفره)، یک شمع بلند سیاه اولیه و یک شمع بلند سفید. رنگ بدنه واقعی شمع کوتاه می تواند سفید یا سیاه باشد و هیچ تداخلی بین بدنه آن و شمع سیاه اولیه وجود ندارد. این نشان دهنده کاهش فشار فروش روز قبل است. سومین شمع سفید با بدنه شمع سیاه همپوشانی دارد و فشار مجدد خریدار و شروع یک برگشت صعودی را نشان می دهد، به خصوص اگر با حجم بالاتر تأیید شود.

بیشتر بخوانید: ده آلتکوین برتر برای سرمایه گذاری در سال ۲۰۲۳

۵. سه سرباز سفید

این الگو (Three White Soldiers)معمولاً، پس از یک دوره روند نزولی یا در تثبیت قیمت مشاهده می شود. این شامل سه شمع سفید بلند است که به تدریج بالاتر از هر روز معاملاتی بسته می شوند. هر شمع بالاتر از قیمت اولیه روز قبل باز می‌شود و نزدیک به سقف قیمتی روز بسته می‌شود، که نشان‌دهنده افزایش مداوم فشار خرید است. زمانی که شمع‌های سفید خیلی بلند به نظر می‌رسند، سرمایه‌گذاران باید احتیاط کنند، زیرا ممکن است فروشندگان کوتاه مدت را جذب کند و قیمت سهام را بیشتر پایین بیاورد.

استفاده از تمام الگو ها

در نمودار سهام شرکت انریج (Enbridge)، سه الگوی معکوس صعودی مورد بحث در بالا را نشان می دهد: چکش معکوس، الگوی نفوذ گر و چکش.

ختم کلام

سرمایه گذاران باید از نمودارهای کندل استیک مانند سایر ابزارهای تحلیل تکنیکال (به عنوان مثال برای مطالعه روانشناسی فعالان بازار در زمینه معاملات سهام) استفاده کنند. نمودارهای کندل استیک تحلیل هایی بیشتر از تحلیل بنیادی ارائه می دهند که اساس تصمیمات معاملاتی را تشکیل می دهد.

ما پنج الگوی نمودار شمعی محبوب‌تر که نشانگر فرصت‌های خرید هستند، را بررسی کردیم. آنها می توانند به شناسایی تغییر در احساسات معامله گر کمک کنند که در آن فشار خریدار بر فشار فروشنده غلبه می کند. چنین تغییر روند نزولی می تواند با پتانسیل سود طولانی همراه باشد. با این حال، خود الگوها تضمین نمی کنند که روند معکوس شود. سرمایه گذاران باید همیشه قبل از شروع معامله، معکوس را با اقدام بعدی قیمت تأیید کنند. در نیپوتو مارکت امکان خرید ارز دیجیتال شیبا برای شما فراهم شده است.

منبع خبر: https://nipoto.com/mag/articles-active-trading-062315-using-bullish-candlestick-patterns-buy-stocks-asp/

توجه : این مطلب، یک تبلیغ رپورتاژ بوده و فوت و فن ساختمان در محتوا و محصولات آن هیچگونه نظری و مسئولیتی ندارد.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا