رپورتاژ آگهیمحصولات ساختمانیمقالاتوبلاگ

بهترین روش‌های تخریب بتن

گاهی در پروژه‌های ساخت و ساز با مواردی چون تغییر نقشه، عدم مطابقت نقشه و بتن‌ریزی، ایجاد حفره در بتن، اشتباهات اجرایی و… مواجه خواهید شد. در این صورت نیاز به تخریب بتن و انجام مجدد فرایند بتن‌ریزی است. برای تخریب در این موارد از روش‌های مختلفی می‌توان استفاده کرد. قبل از انتخاب این روش، حتماً درباره آن اطلاعات تکمیلی به دست آورده و سپس اقدام کنید. در ادامه اطلاعات بیشتری در این خصوص ارائه داده می‌شود.

بتن چیست؟

بتن ماده‌ای متشکل از سه جزء اساسی سیمان، آب و شن و ماسه است. این مواد به خوبی با هم ترکیب شده و بعد مدتی سفت می‌شوند. بتن انواع مختلفی داشته و در ساخت و ساز‌ها از آن استفاده می‌شود. منظور از تخریب بتن، جداسازی و حذف اصولی بتن بوده و نیاز به تخصص کافی دارد. برای پیشگیری از خطرات جانی و مالی این کار باید توسط افراد مجرب انجام شود‌.

چنانچه از فرد متخصص کمک گرفته نشود، امکان بروز مشکلاتی چون از بین رفتن سامان و یکپارچگی سازه، آسیب دیدن سایر المان‌ها، ارتعاش در المان‌های سازه‌ای و… وجود دارد. گاهی به دلایل مختلف نیاز به خراب کردن بتن است. در این موقع از روش‌های مختلف می‌توان برای این کار استفاده کرد. ‌

آشنایی با روش‌های تخریب بتن

روش‌های متعددی برای تخریب بتن وجود دارد که با توجه به نوع پروژه و میزان بودجه مدنظر انتخاب می‌شود. خراب کردن بتن همانند تخریب ساروج کاری تخصصی بوده و حتماً باید روش مناسب آن انتخاب شده و توسط افراد ماهر انجام شود. این روش‌ها عبارتند از:

تخریب با پیکور

در اینجا به وسیله پیکور یا همان چکش تخریب ضربات مکانیکی به سازه‌ی بتنی وارد می‌شود. این ضربات تا زمان تخریب انجام خواهد شد. این چکش‌ها در دو نوع برقی و پنوماتیکی یا بادی تولید و به بازار عرضه می‌شوند.

تخریب با مواد شیمیایی

از دیگر روش‌های تخریب بتن استفاده از مواد شیمیایی نظیر کتراک است. استفاده از این مواد بهترین روش برای تخریب بتن است. در این روش حفره‌هایی بر روی سطح بتن ایجاد شده و مواد شیمیایی داخل آن ریخته می‌شود. با گذشت زمان لازم مواد ریخته شده واکنش نشان داده و درون بتن دچار انبساط می‌شوند. پس از طی این مراحل منجر به تخریب بتن می‌گردند.

عدم کنترل دقیق میزان تخریب از جمله ویژگی‌های این مواد شیمیایی است؛ زیرا کتراک به نواحی اطراف نیز نفوذ کرده و آن‌ها را نیز تخریب می‌کند. بد نیست بدانید این ماده برای تخریب ساروج نیز استفاده می‌شود.

تخریب با جرثقیل

از جمله رایج‌ترین روش‌های تخریب بتن که به چشم می‌خورد، تخریب به وسیله جرثقیل است. بدین شکل که آونگی دارای وزن زیاد را به جرثقیل متصل کرده و شروع به تخریب می‌کنند. این کار گاهی به صورت ضربه‌ای انجام شده و گاهی آونگ یا توپ را روی ساختمان ر‌ها می‌کنند تا عمل تخریب انجام گیرد. سرعت تخریب با جرثقیل بالاست، ولی سبب تولید سروصدای زیاد و گرد و غبار بسیاری می‌شود. در نتیجه نمی‌توان از آن برای هر پروژه‌ای استفاده کرد.

تخریب با اسید

از این روش در پروژه‌های کوچک استفاده می‌شود، ولی به نسبت سایر روش‌ها کارایی کمتری دارد؛ چرا که دارای محدودیت‌هایی چون مشکلات و خطرات کار با اسید، عدم دسترسی کافی به اسید مورد نیاز است. از اسید برای تخریب ساروج نیز می‌توان استفاده کرد.

تخریب با واتر جت

یکی از جدیدترین روش‌ها در این زمینه استفاده از واتر جت است. در این روش با آن ذرات بتن با فشار زیاد آب از هم جداسازی می‌شوند. روش فشار آب باید بالای ۲۵۰۰ بار بوده تا قادر به انجام این فرایند باشد؛ به همین دلیل باید از جت زن یا متخصص واتر جت برای این منظور کمک گرفت. چنانچه قصد تخریب بصورت قطعات یک اندازه را دارید، این روش توصیه می‌شود.

از روش واتر جت معمولاً برای تخریب بخشی از بتن چون دیوار و دال استفاده می‌شود. این روش گرد و غبار سازه را حذف می‌کند و اینگونه گرد و غبار مانع دید نمی‌شود؛ همچنین احتمال آتش سوزی را نیز از بین می‌برد. دیگر آن که در روش واتر جت نیاز به سیستم برش و سیستم کنترل آب است تا میزان فشار آب بررسی شود.

از مزایای این روش مواردی چون عدم ایجاد آلودگی زیستی و صوتی، سرعت بالا، ایمنی بالاتر کمترین آسیب و لرزش به سایز ساز‌ها را می‌توان نام برد. از آنجا که تعرفه این روش بسیار بیشتر از سایر روش‌ها است، بهتر است از آن در پروژه‌های حساس استفاده شود.

تخریب با مواد منفجره

این روش برای سازه‌هایی با حجم زیاد کارایی دارد. مواد منفجره درون حفره‌های از قبل ایجاد شده قرار داده می‌شوند که بعد از انفجار شاهد تبدیل بتن به قطعات کوچکتر خواهیم بود. این روش به دلیل ایجاد لرزش زیاد احتمال آسیب به سازه‌ها و ساختمان‌های مجاور را بالا می‌برد. به همین دلیل باید با رعایت کامل استاندارد و ایمنی انجام شود.

تخریب با بیل مکانیکی

فرایند تخریب با بیل مکانیکی اینگونه است که پیکور‌های مخصوص را به بیل مکانیکی وصل کرده و شروع به تخریب سازه می‌شود. از آنجا که این روش دارای محدودیت بوده نمی‌توان از آن برای تمامی سازه‌ها استفاده کرد. در روش مکانیکی از ابزاری چون چکش برقی، پیکور، کمپرسور بادی، مواد منبسط شونده استفاده می‌گردد. هزینه کم و سرعت بالا از ویژگی‌های این روش است.

دینامیت بی‌صدا چیست؟

دینامیت ماده‌ای منفجر و پر سر و صدا است که علی رغم قدرت زیاد همه جا نمی‌توان از آن استفاده کرد. کتراک بهترین جایگزین برای این ماده منفجره بوده و به عنوان دینامیت بی‌صدا شناخته شده است. این ماده علاوه بر تخریب بتن برای تخریب ساروج نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این پودر بی‌صدا بوده و برای انسان خطری ایجاد نمی‌کند. به دلیل آنکه از مواد معدنی تشکیل شده با محیط زیست نیز سازگار است. از کتراک می‌توان در مناطق مسکونی و داخل شهر استفاده کرد. همبن موضوع سبب شده از آن بسیار استفاده شود. این پودر تمام خواص مواد منفجره را داشته و نتیجه‌ای عالی به همراه دارد. ‌

ساروج چیست؟

ساروج ماده‌ای ترکیبی از خاک رس، خاکستر و آهک است. این موارد با آب و گل ترکیب شده و داخل کوره آتشین قرار داده می‌شوند. پس از آن تبدیل به ساروج شده و آن را کوبیده و آسیاب می‌کنند. ساروج یکی از مواد اصلی در ساختمان‌های قدیمی بوده و ایرانیان باستان که جزء قشر مرفه بودند، بیشتر از آن استفاده می‌کردند.

این ماده در انواع سخت، نیمه سخت و نرم وجود داشته و دارای خاصیت ضد آب است. برای تخریب ساروج می‌توان از روش‌های مختلفی چون کتراک استفاده کرد. با استفاده از این پودر تخریب ساروج به راحتی و بدون دردسر انجام خواهد شد.

خرید کتراک

برای خرید کتراک بهترین انتخاب سایت کات راک است. این مجموعه محصولات متنوع و با کیفیتی را ارائه داده و به شما کمک می‌کند تا مطابق با نیاز خود یک محصول مناسب انتخاب کنید. این مجموعه اولین تأمین‌کننده و تولید‌کننده تجهیزات تخریب انواع سنگ، بتن و… در ایران است.

برای تخریب ساروج نیز استفاده از این مواد شیمیایی بهترین روش است. این مجموعه دارای تیم پشتیبانی قوی بوده و روش استفاده از محصولات خریداری شده را به شما آموزش می‌دهند. در کمترین زمین ممکن و هزینه‌ای کم محصول مورد نظر شما را به سراسر کشور ارسال می‌کنند.

کلام پایانی

بتن از مصالح پرکاربرد در ساختمان‌سازی است که از ترکیب آب، سیمان و ماسه و شن ایجاد شده است. بتن انواع مختلفی داشته و می‌توان گفت اصلی‌ترین مصالح در سازه‌های امروزی است. گاهی به دلایلی باید بتن ساخته شده را تخریب کرد که برای این کار روش‌های مختلفی وجود دارد. قبل از انجام این کار تمام جوانب را سنجیده و بهترین روش را انتخاب کنید. بهترین روش برای تخریب بتن استفاده از کتراک است که با تهیه آن به راحتی این کار قابل انجام است.

توجه : این مطلب، یک تبلیغ رپورتاژ بوده و فوت و فن ساختمان در محتوا و محصولات آن هیچگونه نظری و مسئولیتی ندارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا