فن ساخت و سازفن مدیریت پروژه

سیستم Last Planner برای کنترل تولید

بازی

Pull Planning Lean Game © یک ابزار آموزشی برای آموزش برنامه ریزی مشارکتی و روش شناسی سیستم Last Planner® است. این توسط تیم Think In Lean® توسعه یافته و برای آموزش روش تحت رویکرد خاص صنعت AEC طراحی شده است.

با انجام این بازی ناب، شرکت کنندگان تفاوت های بین یک سیستم سنتی برنامه ریزی و کنترل تولید و یک سیستم ناب را تجربه و تمرین می کنند. این بازی کل فرآیند برنامه ریزی و ساخت خانه را با استفاده از قطعات PLAYMOBIL شبیه سازی می کند. این بازی شامل دو راند است و می توان آن را در یک جلسه یک روزه انجام داد که شامل:

  • مقدمه ای بر LPS / مثال ها
  • پیاده سازی / شبیه سازی تمام عناصر LPS:
    • جلسه برنامه ریزی کششی
    • جلسه برنامه ریزی ۶ هفته ای نگاه به آینده.
    • جلسه هفتگی
    • نشست ایستاده.
    • پیاده سازی ابزارهای ناب: مدیریت بصری، Poka-Yokes، استانداردسازی و ۵S.
    • اجرای یک چرخه دمینگ کامل PDCA
در حالت ایده آل، این کارگاه باید در یک جلسه دو روزه ارائه شود:
دور ۱

هدف اصلی در راند ۱ ساخت یک خانه Playmobil® با استفاده از یک سیستم برنامه ریزی و تولید سنتی است. هدف ثانویه این دور عادت کردن به نقش‌ها، قوانین و سیستم ساخت و ساز است که می‌تواند با زمانی که ما در یک پروژه واقعی صرف مطالعه نقشه‌ها و زمان‌بندی واقعی می‌کنیم مرتبط باشد. زمان داده شده برای ساخت خانه در این دور ۳۰ ​​دقیقه است و مردم به طور معمول نیمی از خانه یا کمی بیشتر را می سازند. با انجام این دور ما متوجه مشکلات معمول یک سیستم مدیریت پروژه سنتی می شویم:

  • شناسایی همه ۷ ضایعات Taiichi Ohno: تولید بیش از حد (ساخت قبل از نیاز)، عدم نیاز به موجودی، انتظار (به دلیل آماده نبودن کار قبلی)، کیفیت پایین و کار مجدد، پردازش بیش از حد (مونتاژ، جداسازی قطعات و مونتاژ مجدد قطعات؛ فرآیندهای مورد نیاز نیست. ، حمل و نقل و حرکت. نمودار گانت از ابتدا شکست خورده است.
  • تحویل با تاخیر
  • زمانی برای واکنش نیست
  • مشکلات روی صورت شما منفجر می شود.
  • عدم همکاری بین مالک، پیمانکار، پیمانکاران فرعی و طراحان.
  • عدم شفافیت
آمادگی برای دور دوم

جلسه برنامه ریزی کششی
The Pull Planning هسته اصلی این بازی است. حدود یک ساعت طول می کشد و شرکت کنندگان نقش های مختلفی را به عهده می گیرند: پیمانکار، پیمانکار فرعی، سرکارگر، طراح و کارفرما. به هر پیمانکار فرعی مجموعه‌ای از کارت‌ها داده می‌شود (رنگ متفاوتی برای هر پیمانکار فرعی) و کل فرآیند Pull Session شبیه‌سازی می‌شود.

۶ هفته برنامه نگاه به آینده
پس از اتمام جلسه کشش، شرکت کنندگان برنامه ۶ هفته نگاه به آینده را اجرا می کنند. حدود نیم ساعت طول می کشد، و بحث تشویق می شود تا به هدف ساختن کل خانه در ۲۰ دقیقه یا کمتر (پنج دقیقه در هفته، یک در روز) برسید.

پیاده سازی ابزارهای ناب
در طول زمان آماده‌سازی برای دور دوم، شرکت‌کنندگان تشویق می‌شوند تا ابزارهای ناب دیگری را که در این کارگاه آموخته‌اند به‌عنوان مدیریت بصری، ۵S، استانداردسازی و Poka-Yokes پیاده‌سازی کنند.

دور ۲

پس از پیاده سازی عناصر LPS و همچنین برخی از ابزارهای ناب، نوبت به بازی دور دوم و قطعی می رسد. این بار، شرکت‌کنندگان – که همان نقش‌های دور ۱ را انجام می‌دهند – باید همان خانه را طبق اصول ساخت و ساز ناب و برنامه‌ریزی مشارکتی و پیروی از روش LPS بسازند. زمان هر ۵ دقیقه متوقف می شود (نماینده یک هفته)، و شبیه سازی یک جلسه هفتگی برگزار می شود.

در دور دوم، یک چرخه دمینگ PDCA (Plan-Do-Check-Act) در پایان هر هفته انجام می شود، شاخص درصد کامل برنامه (PPC) محاسبه می شود. علل عدم تکمیل مورد بحث قرار می گیرد و رویدادهای کایزن برای رسیدن به هدف انجام می شود.

نتیجه گیری

Pull Planning Lean Game © یک ابزار آموزشی قدرتمند برای آموزش LPS و برنامه ریزی مشارکتی بوده است. تجربه تا کنون نشان داده است که شبیه سازی واقع بینانه انجام شده و روش آموزشی نوآورانه استفاده شده به شرکت کنندگان اجازه می دهد تا مفاهیم اصلی LPS را درک کرده و اجرای آن را در مدت زمان کوتاهی آغاز کنند.

منابع

۱. بالارد، گلن (۲۰۰۰). آخرین برنامه ریز سیستم کنترل تولید. دکتری. پایان نامه ارسال شده به دانشکده مهندسی دانشگاه بیرمنگام.

۲. کوسکلا، لوری (۱۹۹۲). کاربرد فلسفه تولید جدید در ساخت و ساز. مرکز مهندسی تسهیلات یکپارچه، دانشگاه استنفورد.

۳. دانیل، ای آی، پاسکوایر، سی و دیکنز، جی، (۲۰۱۵). بررسی اجرای سیستم Last Planner® از طریق جامعه IGLC: بیست و یک سال تجربه. در: Proc.، بیست و سومین کنفرانس سالانه IGLC. پرت، استرالیا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا