تاسیات مکانیکیتاسیسات برقی و مکانیکیمحصولات ساختمانیمقالاتوبلاگ

قطعات و عملکردهای کولر گازی که هر صاحب خانه باید بداند

کولر گازی دستگاهی است که برای تنظیم دما و رطوبت هوای داخل ساختمان یا وسیله نقلیه طراحی شده است. نتیجه یک محیط داخلی راحت و بدون گرما، رطوبت و بوهای نامطبوع است. درک نحوه عملکرد کولر گازی می تواند به شما کمک کند تا آن را به درستی نگهداری کنید و اطمینان حاصل کنید که برای سال های آینده به طور موثر و موثر عمل می کند. همینطور کولر سلولزی و چیلر صنعتی از دیگر دستگاه های پرطرفدار می باشند.

قطعات اصلی یک کولر گازی

قطعات و عملکرد کولر گازی چیست؟ تهویه مطبوع شامل چندین جزء کلیدی است که با هم کار می کنند تا دما و رطوبت هوای داخل ساختمان یا وسیله نقلیه را تنظیم کنند. همه این اجزا با هم کار می کنند تا یک سیستم خنک کننده موثر و کارآمد ایجاد کنند. قطعات اصلی کولر گازی عبارتند از:

  • اواپراتور – مبرد مایع را دریافت می کند
  • کندانسور – انتقال حرارت را تسهیل می کند
  • شیر انبساط – جریان مبرد را به اواپراتور تنظیم می کند
  • کمپرسور – پمپی که مبرد را تحت فشار قرار می دهد

تهویه مطبوع چگونه کار می کند؟

واحدهای تهویه مطبوع با حذف هوای گرم از داخل خانه و پمپاژ آن به بیرون کار می کنند، در حالی که هوای خنک را به داخل اتاق آزاد می کنند و دما را کاهش می دهند. وقتی مایع تبدیل به گاز می شود، گرما را جذب می کند و اصولاً عملکرد آنها اینگونه است.

سیستم های تهویه مطبوع بسیار شبیه به یخچال استاندارد شما عمل می کنند، به این ترتیب که گرما در داخل سیستم جذب شده و سپس از اتاق خارج می شود.

در اینجا این روند است:

  • ابتدا هوای گرم اتاق به داخل سیستم کشیده می شود.
  • این هوا بر روی لوله های اواپراتور سرد داخل جریان می یابد، که هوا را خنک می کند در حالی که یک رطوبت گیر رطوبت اضافی را از بین می برد.
  • در همین حال،خنک کننده جریان از طریق لوله های چیلر، گرمای هوای عبوری را جذب کرده و تبخیر می شود و از مایع خنک به گاز گرم تبدیل می شود.
  • این هوای گرم در حالی که مایع خنک کننده از طریق a جریان می یابد به بیرون پمپ می شودکمپرسور واحد و کندانسور که آن را دوباره به مایع خنک تبدیل می کند.
  • سپس هوای سرد مجدداً به داخل اتاق می چرخد ​​و در آنجا با هوای موجود مخلوط می شود و دما و رطوبت را کاهش می دهد.

در داخل یک واحد، تعدادی اجزای مختلف وجود دارد که وضعیت، فشار و دمای مبرد را دستکاری می‌کنند و به واحد اجازه می‌دهند کار خود را انجام دهد و اتاق را خنک کند.

آیا کولرها فقط هوا را خنک می کنند؟

یک تصور غلط رایج این است که تمام کولرهای گازی کاهش دمای هوا در یک فضا است. در حالی که این بزرگترین کار آن است، آنها خیلی بیشتر از این کار می کنند. آنها همچنین دارای تعدادی از مزایای سلامتی نیز هستند.

مزایای سلامتی تهویه مطبوع.

  • دستگاه های تهویه مطبوع حاوی فیلتری هستند که ذرات و مواد حساسیت زا مانند گرده و گرد و غبار را از گردش در هوا حذف می کند و به تمیز کردن هوایی که در اتاق تنفس می کنید کمک می کند. به طور مشابه، آنها همچنین به عنوان رطوبت گیر عمل می کنند . این به این دلیل است که تهویه‌کننده‌ها رطوبت را از هوای داخل اتاق می‌گیرند و رطوبت را کاهش می‌دهند.
  • هنگامی که دما افزایش می یابد، بیشتر در معرض خطر گرمازدگی هستید. با نصب یک سیستم تهویه مطبوع، خطر گرمازدگی و سایر بیماری های مرتبط با گرما را کاهش خواهید داد.
  • با کمال تعجب، تهویه مطبوع به کاهش خطر کم آبی کمک می کند . دمای پایین در یک اتاق به این معنی است که شما کمتر عرق خواهید کرد. وقتی عرق می کنید، در واقع آب زیادی از بدن خود از دست می دهید. البته حفظ آب بدن بسیار مهم است، اما یک سیستم تهویه مطبوع به مبارزه با کم آبی احتمالی کمک می کند.
  • با دمای تنظیم شده بیشتر در طول شب، می توانید بسیار بهتر بخوابید . خنک نگه داشتن اتاق خواب تضمین می کند که در هنگام خواب راحت تر خواهید بود، که به نوبه خود باعث می شود در روز آینده بهتر استراحت کنید.
  • هوای تمیزتر از سیستم تهویه مطبوع به این معنی است که احتمال حملات آسم در مبتلایان به این بیماری کاهش می یابد. با این حال، تغییر فیلتر در صورت نیاز برای کاهش بیشتر این خطر نیز مهم است.

مزایای دیگر سیستم تهویه مطبوع

همچنین راه های بسیار دیگری وجود دارد که تهویه مطبوع می تواند مفید باشد:

  • بدون نیاز به باز گذاشتن پنجره ها و درها، سیستم تهویه مطبوع شما در تئوری می تواند از ایمن بودن خانه شما اطمینان حاصل کند. اگر در یا پنجره ای برای ورود به خانه شما باز نباشد، برای کسی که اختیار ندارد، بسیار سخت تر است.
  • به دلیل فیلترهای تهویه مطبوع، حشرات یا حشرات کمتری در خانه شما وجود خواهد داشت. این فیلترها همچنین از پخش شدن کک بر روی خز حیوانات خانگی شما جلوگیری می کند و به طور کلی خانه شما را تمیزتر نگه می دارد.
  • همانطور که با پنجره های باز انتظار دارید، آلودگی صوتی بالا خواهد بود، به خصوص اگر در اطراف جاده های اصلی زندگی می کنید. با سیستم تهویه مطبوع این صدا را کاهش خواهید داد. خود سیستم‌ها نیز برای کار بی‌صدا هستند، زیرا کمپرسور و فن در خارج از ملک شما قرار دارند.

نحوه عملکرد این قطعات در واحد تهویه مطبوع را بیابید.

اواپراتور

یک دستگاه تهویه مطبوع گرما و رطوبت را از هوای داخل خانه خارج می کند، سپس هوای خنک و خشک را به داخل اتاق بازگرداند. هوای گرم خانه شما به داخل واحد HVAC کشیده می‌شود و روی کویل‌های اواپراتور خنک دمیده می‌شود. کویل ها گرما را از هوا خارج می کنند و آن را خنک می کنند. فن هایی که در پشت کویل های اواپراتور قرار دارند، سپس هوای خنک را به داخل خانه شما می چرخانند و دما را کاهش می دهند.

کندانسور

کمپرسور به عنوان ستون فقرات یک کولر گازی در نظر گرفته می شود و نقش مهمی در عملکرد آن ایفا می کند. کمپرسور علیرغم نقش مهمی که دارد، بخش قابل توجهی از مصرف انرژی کولر گازی را نیز به خود اختصاص می دهد و اغلب گران ترین جزء سیستم است. وظیفه اصلی کمپرسور فشرده سازی مبرد است، بخاری گرم که وقتی به کمپرسور می رسد، به یک مایع فشرده و داغ تبدیل می شود. ما در آلاتهویه انواع هواساز ، هیتر برقی صنعتی ، کولر های صنعتی و چیلر را در اندازه های مختلف موجود داریم.

شیر انبساط

بین کندانسور و اواپراتور دستگاه کوچکی قرار دارد که به شیر انبساط معروف است. پس از متراکم شدن مبرد به مایع، نمی تواند گرما را جذب کند. شیر انبساط به مبرد اجازه می دهد تا پس از تجربه افت فشار و خنک شدن سریع، به گاز منبسط شود. این مبرد خنک شده و گازی سپس به داخل کویل های اواپراتور هدایت می شود تا فرآیند تهویه مطبوع دوباره آغاز شود. کویل ها کمک می کنند تا اطمینان حاصل شود که مبرد هنگام ورود به کویل های اوپرتور گازی باقی می ماند و به آن اجازه می دهد گرما را از هوای داخل به طور موثر جذب کند.

کمپرسور

سیم پیچ کندانسور همتای اواپراتور است و قبل از بیرون راندن مبرد گرما را از مبرد خارج می کند. در واحد بیرونی کولر گازی قرار دارد. عملکرد سیم پیچ کندانسور برعکس کویل اواپراتور است. از یک فن برای دمیدن گرما از کندانسور استفاده می شود که در نتیجه هوای گرم از واحد بیرونی کولر گازی خارج می شود. اگر نزدیک یونیت بیرونی بایستید، هوای گرم را احساس خواهید کرد که بیرون می‌رود. این گرما از تبدیل مبرد از بخار داغ به مایع داغ در سیم پیچ کندانسور ناشی می شود.

سایر اجزای یک سیستم AC مرکزی

در کنار موارد فوق، قسمت های دیگری از کولر گازی وجود دارد. آنها عبارتند از:

فیلتر هوا

فیلتر کولر گازی مانند یک صفحه نمایش عمل می کند و از ورود کثیفی، گرد و غبار و سایر ذرات معلق در هوا به داخل کولر گازی جلوگیری می کند. این جزء حیاتی در داخل واحد داخلی قرار دارد.

مبرد

مبرد مایعی است که مسئول تامین سرمایش در تهویه مطبوع است. از طریق لوله‌های داخل واحد گردش می‌کند و دارای ویژگی‌های خاصی است که به آن اجازه می‌دهد فشرده و منبسط شود و آن را قادر می‌سازد تا یک اتاق را خنک یا گرم کند.

پنکه

فن ها نقش مهمی در عملکرد کولر گازی دارند. آنها برای گردش هوا از یک جزء به جزء دیگر و برای توزیع هوای خنک در سراسر اتاق های خانه شما استفاده می شوند. علاوه بر این، فن ها با خارج کردن گرما از دستگاه از گرم شدن بیش از حد یونیت خارجی جلوگیری می کنند.

ترموستات

ترموستات یکی از اجزای حیاتی یک تهویه مطبوع است که وظیفه تنظیم دمای داخل خانه را برای رسیدن به تنظیمات مورد نظر شما بر عهده دارد. این به عنوان یک مرکز کنترل برای تهویه مطبوع شما عمل می کند و به شما امکان می دهد دمای دلخواه خود را تنظیم کنید. ترموستات به طور خودکار AC را روشن یا خاموش می کند تا این دما را حفظ کند.

چگونه اجزای یک کولر گازی با هم کار می کنند؟

همه این اجزا با هم کار می کنند تا یک اتاق را خنک کنند. چرخه خنک کننده کولر گازی فرآیندی ساده و در عین حال موثر است. این کار با کمپرسور شروع می شود، که مبرد را می گیرد و آن را به یک مایع داغ و پرفشار فشرده می کند. این مایع سپس به کویل های کندانسور جریان می یابد و توسط یک فن قدرتمند خنک می شود.

در مرحله بعد، مبرد از شیر انبساط عبور می کند و به سرعت به گاز خنک تبدیل می شود. در این شکل وارد کویل های اواپراتور واقع در یونیت داخلی می شود. کویل ها خنک می شوند و یک فن در واحد داخلی هوای گرم داخلی را روی کویل ها می دمد و گرما را خارج می کند و هوا را خنک می کند.

اگر هر یک از این قطعات کار نمی کند، می تواند منجر به مشکل در واحد تهویه مطبوع شما شود. باید بررسی کنید که برق دستگاه شما وجود دارد. در برخی موارد ممکن است کلید قطع شده و برق قطع شده باشد. اگر اینطور نیست، با یک متخصص تماس بگیرید تا دستگاه را بررسی کند. با وجود تمام این قطعات متحرک، تشخیص مشکل به تنهایی برای صاحبان خانه غیرممکن است.

نشانه های مشکل در قطعات AC

تهویه مطبوع، مانند همه لوازم خانگی، ممکن است در طول زمان با مشکلاتی مواجه شود که مانع از عملکرد بهینه آنها می شود یا حتی کار آنها را به طور کلی متوقف می کند. برخی از مشکلات رایج عبارتند از:

بوهای نامطبوع از AC می آید

گرفتگی فیلترهای هوا

آب از واحد داخلی نشت می کند

کمبود هوای سرد

صداهای غیر معمول

این مشکلات باعث ناراحتی های زیادی می شود و می تواند منجر به افزایش قبض انرژی برای خانه شما شود. برای اطمینان از بهترین عملکرد AC خود، با کمک گرفتن از یک متخصص واجد شرایط، به سرعت به این مشکلات رسیدگی کنید.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا