اسکلت ساختمانرپورتاژ آگهیمحصولات ساختمانیوبلاگ

محاسبه ی قیمت تیر آهن ۱۶ و کاربرد های مهم آن

اگر شما نیز آشنایی مختصری با صنایع ساختمان سازی و فولادی داشته باشید، قطعا اطلاع دارید که برخی سایزهای تیر آهن در صنعت ساختمان سازی کاربرد بیشتری دارند. از تیر آهن ۱۶ دقیقا می توان به عنوان یکی از پر کاربرد ترین آن ها نام برد . دلیل اصلی این استقبال فوق العاده برای خرید تیر آهن ۱۶، مقاومت بالای آن برای تحمل بار و فشارهای وارد شده است. در ادامه‌ی این مقاله قصد داریم تا به برخی ویژگی های تیر آهن ۱۶ و فرایند قیمت گذاری آن بیشتر اشاره کنیم.

تیرآهن ۱۶ چیست و چه کاربردی دارد؟

تیرآهن‌ها از دو قسمت جان و بال تشکیل می شوند که سایز آن‌ها بر مبنای طول و ارتفاع قسمت جان آن‌ها محاسبه میگردد. استحکام و دوام ساختمان‌هایی که از تیر آهن در سازه‌ی آن‌ها استفاده شده تا حد بسیاری زیادی بر عهده‌ی مقاومت و تحمل بار تیر آهن مورد استفاده بستگی دارد. تیر آهن‌ها شبیه به حرف انگلیسی H طراحی و تولید می شوند که می توان از آن‌ها هم به صورت عمودی و هم به صورت افقی در سازه های مختلف استفاده کرد.

در صنایع فولاد روی بدنه‌ی تیرآهن های سنگین حرف انگلیسی V و روی بدونه‌ی تیرآهن های سبک حرف L را حک می کنند. تیرآهن ۱۶ دارای علامت اختصاصی V و جزء سنگین ترین تیر آهن ها محسوب می شود. به دلیل ضخامت فوق العاده و مقاومت بسیار بالای تیر آهن ۱۶، این محصول جایگاه بسیار ویژه‌ای در صنعت ساختمان سازی داشته و کاربرد های متفاوتی نیز برای آن تعریف شده است.

در واقع هر چه ضخامت تیرآهن بیشتر باشد، مقاومت سازه نیز به تناسب آن افزایش می یابد. قیمت تیرآهن ۱۶ نیز طبق ضخامت آن و میزان متریال استفاده شده برای تولید محصول، به صورت وزنی محاسبه می گردد. به طور کلی طول بال‌های تیرآهن ۱۶، حدودا ۷۴ میلی متر و به طور تقریبی وزن آن بین ۱۵.۸ الی ۴۱.۶ کیلوگرم می باشد که هر شاخه‌ی ۱۲ متری آن حدودا ۱۸۹.۶ کیلوگرم وزن دارد.

کاربردهای تیرآهن ۱۶

با توجه به اینکه در هر سازه‌ای، ستون ها پایه و محورهای اصلی ساختمان محسوب می شوند برای تقویت و افزایش استحکام آن‌ها از تیرآهن ۱۶ استفاده می شود. لازم است بدانید که کاربرد اصلی تیرآهن ۱۶ برای ساخت خرپا، ایجاد نعل، پوشش سقف و تیرها و همچنین در ستون ها می باشد، که در ادامه به توضیح بیشتر هر کدام از این موارد خواهیم پرداخت.

ساخت خرپا

خرپا در واقع از ترکیب چندین تیر آهن که به شکل مثلث در کنار هم قرار گرفته اند تشکیل می شود. یکی از کاربردهای تیرآهن ۱۶ استفاده از آن برای ایجاد خرپا می باشد. به دلیل مقامت بسیار بالای تیر آهن ۱۶ در صورتی که یکی از خرپاها بشکند و یا خم شود برای سایر خرپاها مشکلی پیش نخواهد آمد و استحکام کلی سازه حفظ خواهد شد.

ایجاد نعل پوشش سقف و ستون ها

نعل‌ها نیز قسمتی از سازه هستند که به دلیل شکنندگی بالا مورد توجه قرار می گیرند. با استفاده از تیرآهن ۱۶ می توان نعل های مختلفی را تولید کرد تا فشار بار ساختمان را از درگاه‌ها برداشته و به طرفین منتقل کند. تیر آهن ۱۶ به دلیل مقاومت بسیار بالایی که دارد برای بخش بسیار مهمی مثل پوشش سقف ساختمان نیز بسیار مورد استفاده قرار میگیرد.

استفاده در تیر فرعی

تیرهای فرعی وظیفه دارند تا به طور غیر مستقیم بار وارد شده از سقف را به تیر های اصلی منتقل کنند. معمولا در سازه‌ی ساختمان هایی که حجم نسبتا بالایی دارند از تیرهای فرعی استفاده می شود. به دلیل مقاومت بسیار بالای تیر آهن ۱۶ در اسکلت های فلزی از آن به عنوان تیرهای فرعی استفاده می کنند.

مزایای تیرآهن ۱۶

همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم تیرآهن ۱۶ جزء پرکاربرد ترین تیرآهن‌ها در صنعت ساختمان سازی به حساب می آید که استحکام بسیار بالایی دارد و به صورت افقی و عمودی نیز در سازه ها بکار گرفته می شود. در ادامه قصد داریم تا بیشتر با مزیت های تیرآهن ۱۶ آشنا شویم:

  • افزایش کیفیت ساختمان
  • افزایش سرعت اجرا (سازه های بتنی سه برابر سازه های فلزی زمان می برند)
  • کاهش ضایعات مصالح
  • مقاومت ساختمان در برابر زلزله
  • مقاومت بالا در برابر رطوبت، عوامل شیمیایی مانند زنگ زدگی و خوردگی
  • سازه هایی که از تیرآهن ۱۶ استفاده می کنند نسبت به دیگر سازه ها امکان بازسازی بهتری دارند.
  • دوام و استحکام بالا
  • کاهش هزینه های ساخت

قیمت تیرآهن ۱۶ چگونه محاسبه می شود؟

با توجه به نوسانات بازار، قیمت تیرآهن ۱۶ و البته پیش بینی قیمت آن در بازار کمی پیچیده به نظر می رسد. قیمت تیرآهن ۱۶ طبق وزن و برند تولیدی آن بررسی می شود اما به دلیل نوسانات موجود در بازار آهن و تاثیر بسیار زیاد نرخ دلار و همچنین اثرات تورمی، لازم است تا استعلام قیمت تیر آهن ۱۶ را به صورت لحظه ای و در زمان ثبت سفارش خرید مورد بررسی قرار دهید. قیمت تیرآهن ۱۶ نسبت به تیرآهن ۱۴ ارزانتر و نسبت به تیرآهن ۱۸ گرانتر می باشد و به صورت شاخه‌ای نیز بفروش می رسد. همچنین قیمت تیرآهن ۱۶ در برندهای مختلف به دلیل کیفیت و تجهیزات مورد استفاده‌ی تولیدی های مختلف نیز متفاوت است. برخی از عوامل مهم تاثیر گذار بر قیمت تیر آهن ۱۶ عبارتند از :

  1. سایز و ضخامت آهن
  2. کارخانه تولید کننده
  3. هزینه های حمل و نقل
  4. جنس
  5. حجم سفارش

سخن پایانی

تیرآهن ۱۶ برای ایمن سازی سازه ها و استحکام بالای آن ها در برابر زلزله به صورت افقی و عمودی در سازه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. به طور کلی وزن هر متر تیرآهن ۱۶ طبق استانداردهای مختلف بین ۱۵.۸ الی ۴۱.۶ متغیر است. در صورتی که تیرآهن ۱۶ طبق استاندارد IPE تولید شده باشد، وزن هر متر آن معادل ۱۵.۸ کیلوگرم می باشد. برای استعلام لحظه ای قیمت انواع تیر آهن می توانید با کارشناسان ما در مجموعه آهن پرایس تماس بگیرید.

توجه : این مطلب، یک تبلیغ رپورتاژ بوده و فوت و فن ساختمان در محتوا و محصولات آن هیچگونه نظری و مسئولیتی ندارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا