رپورتاژ آگهی

مراحل اجرای پروژه هوشمندسازی ساختمان چیست؟

به گزارش گروه ساختمانمراحل مربوط به هوشمندسازی ساختمان از ابتدا تا انتها شامل یک فرایند جامع است که معمولاً با بهبود کارایی، صرفه‌جویی در انرژی، ایمنی و بهینه‌سازی تجربه ساکنان همراه خواهد بود. در این فرایند از فناوری‌های پیشرفته‌ای از قبیل اینترنت ‌اشیا، سیستم‌های هوشمند، تجهیزات اتوماسیون و سنسور‌ها استفاده شده و در نهایت یک اکوسیستم هوشمند در ساختمان ایجاد می‌شود. در ادامه مطلب به مراحل و اقدامات مختلف مربوط به اجرای پروژه هوشمندسازی ساختمان از ابتدا تا انتها با توجه به نوع پروتکل پرداخته خواهد شد. این فرایند در مجموع شامل یک مرحله کلی است و ممکن است در نهایت در برخی جزئیات متفاوت باشد.

مراحل اجرای پروژه هوشمندسازی ساختمان چیست؟ – تصویر ۱

تعریف هوشمندسازی ساختمان

تعاریف مختلفی در مورد هوشمند‌سازی ساختمان وجود دارد. اما در اغلب موارد این ساختمان‌ها دارای یک زیرساخت هوشمند هستند که در آن‌ها داده‌های به دست آمده برای خودکارسازی فرایند‌های مختلف از قبیل روشنایی، تهویه مطبوع، نظارت تصویری، دسترسی و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ساختمان هوشمند می‌تواند با استفاده از داده‌های به دست آمده از طریق اینترنت ‌اشیا و دستگاه‌های هوشمند و با یکپارچه کردن آن‌ها تمام منابع و فرامین را مدیریت و کنترل کند. علاوه بر آن اطلاعات ارزشمندی نیز برای صاحب ساختمان ارسال خواهد شد تا بتواند برای کارایی بهتر ساختمان و بهبود زندگی تصمیمات مهمی بگیرد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد هوشمندسازی ساختمان به لینک زیر مراجعه نمایید:

https://jahansmart.com/%D9%87%D9%88%D8%B4%D9%85%D9%86%D8%AF-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA%D9%85%D8%A7%D9%86/

اقدامات مربوط به اجرای پروژه هوشمندسازی ساختمان

بهتر است پیش از اقدام برای هوشمند کردن ساختمان با افراد متخصص در این زمینه مشورت کرده و اطلاعاتی را از طریق نمایندگان آن‌ها دریافت کنید. آشنایی با روش‌های هوشمندسازی و انتخاب زمان مناسب برای انجام این پروژه می‌تواند بسیار مفید باشد. انتخاب برند، پروتکل و میزان پشتیبانی سیستم هوشمند نیز از جمله اقداماتی است که باید پیش از هوشمندسازی ساختمان انجام شود. علاوه بر آن برآورد هزینه نصب و اجرای سیستم هوشمندسازی نیز باید بررسی شود. در ادامه به مراحل اجرای پروژه هوشمند‌سازی پرداخته شده است.

بررسی نیاز‌های اولیه ساختمان

ابتدا نیاز‌های مختلف مربوط به ساختمان و ساکنان آن پیش از انجام پروژه شناسایی و تعیین خواهند شد. این نیاز‌ها می‌توانند شامل نیاز‌های گرمایشی و سرمایشی، امنیت، مدیریت انرژی و نورپردازی باشند. شرایط محیطی ساختمان بابت سیم کشی و ارتباط بین تجهیزات هوشمند نیز باید پیش از اجرای پروژه هوشمندسازی ساختمان بررسی شوند.

از جمله نیاز‌های اولیه در یک ساختمان می‌توان به کنترل روشنایی هوشمند، کنترل تهویه، آشپزخانه هوشمند، پارکینگ و موتورخانه هوشمند به همراه نظارت بر دوربین‌های مداربسته، اعلام حریق و دزدی اشاره کرد.

انتخاب پروتکل و تهیه نقشه در اجرای پروژه هوشمندسازی ساختمان

مهم‌ترین اقدام در مراحل هوشمندسازی ساختمان پس از انتخاب پروتکل، مربوط به آماده‌سازی نقشه است. در صورتی که برند مورد استفاده خود را انتخاب کرده باشید، باید نقشه مربوط به پروژه را نیز طراحی کنید. در این نقشه اغلب جانمایی تجهیزات هوشمند مانند ترموستات، تاچ پنل مرکزی، تجهیزات کنترلی و غیره در کنار موارد دیگر مانند لوله‌گذاری، نصب قوطی و نصب تابلو مرکزی مشخص خواهند شد.

نقشه مورد نظر باید به تأیید کارفرما، مهندسین ناظر، معمار و گروه اجرایی برق ساختمان برسد. همچنین نوع مواد مصرفی و محل دقیق تجهیزات نیز باید توسط گروه اجرایی مشخص شود.

لوله‌گذاری، جانمایی تابلو مرکزی و تجهیزات

در مرحله دوم پس از تهیه نقشه، لوله‌گذاری قوطی‌گذاری و نصب تابلو مرکزی به همراه جانمای تجهیزات انجام می‌شود. این مرحله پیش از انجام گچ و خاک و قبل از کف‌سازی و تکمیل ساختمان صورت گیرد. در این مرحله باید گروه هوشمندسازی روی کارگروه اجرایی نظارت داشته و انجام جانمایی تجهیزات مهم را مورد بررسی قرار دهند.

مراحل اجرای پروژه هوشمندسازی ساختمان چیست؟ – تصویر ۲

سیم کشی برق خانه هوشمند

مرحله سیم‌کشی ساختمان‌های هوشمند مشابه سیم کشی در ساختمان‌های معمولی انجام می‌شود. البته باید توجه داشت در این مرحله نقشه‌های اتوکد ساختمان باید در اختیار متخصصین قرار گرفته و در آن ویژگی‌های ساختمان مورد توجه قرار بگیرد. نقشه‌های اتوکد معمولاً‌ پیش از مرحله سیم کشی هوشمند طراحی و در اختیار متخصصین قرار می‌گیرد. در این نقشه‌ها مسیر ارتباطی تجهیزات طبق پروتکل مشخص انتخاب شده است. البته باید توجه داشت در سیم کشی سنتی تجهیزات به طور مستقل نصب و متصل می‌شوند.

در حالی که در سیم کشی مربوط به اجرای پروژه هوشمندسازی ساختمان ارتباط تجهیزات به صورت شبکه‌ای است. مرحله سیم کشی در خانه هوشمند نقش مهمی در بهبود عملکرد تجهیزات خواهد داشت. مسیر ارتباطی تجهیزات هوشمند توسط سیم کشی فراهم می‌شود. اغلب از پروتکل‌های مختلفی برای پیاده‌سازی نقشه سیم کشی در خانه‌های هوشمند استفاده خواهد شد.

نصب و راه‌اندازی تجهیزات در اجرای پروژه هوشمندسازی ساختمان

پس از سیم کشی هوشمند نوبت به مرحله نصب و راه‌اندازی تجهیزات می‌رسد. این تجهیزات پس از نصب به شبکه‌های مرتبط متصل شده و مورد آزمایش قرار می‌گیرند. این مرحله ممکن است کمی زمانبر بوده و با توجه به اندازه و پیچیدگی پروژه مدت زمان آن مشخص می‌شود.

پس از آن تجهیزات برای تنظیمات نهایی مورد آزمایش قرار می‌گیرند. آزمایش این تجهیزات با توجه به تعداد آن‌ها ممکن است در پروژه‌های بزرگ چندین ماه طول بکشد. آزمایش و راه‌اندازی تجهیزات در پروژه‌های کوچک تنها به چند هفته زمان نیاز دارد.

راه‌اندازی اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزار‌ها برای کنترل از راه دور تجهیزات

مهم‌ترین ویژگی سیستم‌های خانه هوشمند کنترل از راه دور تجهیزات است. با استفاده از این قابلیت امکان کنترل کلیه تجهیزات در هر مکانی با استفاده از اینترنت وجود خواهد داشت. اپلیکیشن‌های مخصوصی برای تجهیزات هوشمند وجود دارد.

استفاده از این اپلیکیشن‌ها روی گوشی هوشمند یا تبلت باعث می‌شود تا به راحتی بتوان از راه دور این تجهیزات را کنترل کرد. این تجهیزات را می‌توان از طریق پلتفرم‌های ابری قابل پشتیبانی نیز مورد استفاده قرار داد. در صورتی که این دستگاه‌ها به پلتفرم‌های مورد نظر متصل شوند‎، از طریق دستگاه‌های هوشمند مانند گوشی موبایل می‌توان تجهیزات را کنترل کرد.

خدمات پس از فروش و رفع عیوب

در نهایت عملکرد بهینه و رفع مشکلات پس از نصب و اجرای پروژه هوشمندسازی ساختمان شامل خدمات پس از فروش خواهد بود. این خدمات شامل بررسی و تست تجهیزات است. این قطعات از جمله سنسور‌ها، سیستم‌های سرقت، قطعات تابلو، پردازشگرها و غیره بررسی و در صورت نیاز به تعمیر یا تعویض اقدامات لازم انجام می‌گیرد.

در خدمات پس از فروش مشکلات نرم‌افزاری سیستم‌های هوشمند نیز بررسی و پس از رفع مشکل تنظیمات نهایی انجام می‌گیرد. اغلب تجهیزات ارائه شده توسط شرکت‌های هوشمندسازی دارای گارانتی بوده و در صورت وقوع مشکل به صورت رایگان برای مشتریان تعمیر و یا تعویض می‌شوند.

مراحل اجرای پروژه هوشمندسازی ساختمان چیست؟ – تصویر ۳

مزایای استفاده از صفر تا صد اجرای پروژه هوشمندسازی ساختمان

هوشمندسازی ساختمان‌ها همراه با مزایای بسیاری است که می‌تواند راحتی و آسایش را برای ساکنان ساختمان فراهم کند.

  • یکی از این مزایا کنترل بیشتر روی تجهیزات است. به طوری که افراد می‌توانند از راه دور روی تجهیزات کنترل داشته و نظرات و ترجیحات خود را اجرا کنند.
  • با هوشمندسازی مصرف انرژی در ساختمان بهینه شده و به صورت هوشمند می‌توان سیستم‌های روشنایی و گرمایشی را کنترل کرد. بدین ترتیب در مصرف انرژی نیز صرفه‌جویی صورت می‌گیرد.
  • سیستم‌های هوشمند باعث افزایش امنیت در ساختمان می‌شوند. این سیستم‌ها از طریق نظارت تصویری و اعلان‌های امنیتی می‌توانند هرگونه شرایط پرخطر را در ساختمان مدیریت کنند.
  • مهم‌ترین مزیت در هوشمندسازی یک ساختمان افزایش راحتی و آسایش در زندگی روزمره است. تنظیم بسیاری از شرایط محیطی از قبیل تنظیم دما، تنظیم پرده‌های هوشمند و سیستم‌های صوتی و تصویری باعث بهبود کیفیت زندگی، افزایش امنیت و بهبود فرایند هوشمندسازی می‌شود.

حرف آخر

سیستم هوشمندسازی ساختمان با توجه به تجهیزات نصب شده در ساختمان و نیاز‌های متفاوت کاربران، اطلاعات مختلفی را از طریق حسگر‌ها جمع‌آوری و در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. همچنین اجرای پروژه هوشمندسازی ساختمان می‌تواند با استفاده از پروتکل‌های ارتباطی با سیم یا بی‌سیم نقش مهمی را در ایجاد ارتباط تجهیزات مختلف در داخل خانه به عهده داشته باشد. اطلاع از مراحل هوشمندسازی و اجرای این پروژه به شما کمک می‌کند تا راحت‌تر بتوانید در مورد پیاده‌سازی آن در محل زندگی خود تصمیم‌گیری کنید.

شرکت جهان اسمارت jahansmart.com از مجموعه‌های پیشرو در زمینه هوشمند‌سازی ساختمان است که با در نظر گرفتن کلیه نیاز‌های پروژه و در اختیار داشتن نیرو‌های فنی متخصص یک سیستم الکتریکال بی‌نقص و یکپارچه را در اختیار مشتری قرار می‌دهد.

توجه : این مطلب، یک تبلیغ رپورتاژ بوده و فوت و فن ساختمان در محتوا و محصولات آن هیچگونه نظری و مسئولیتی ندارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا