رپورتاژ آگهی

چیلر تراکمی چیست؟ آشنایی با اجزا و کاربرد آن

به گزارش گروه ساختمان: انواع چیلر تراکمی از جمله مهمترین و کاربردی ترین ابزار در وسایل سرمایشی هستند که از آنها در برج ها و ساختمان های مختلف، پروژه های تجاری یا تفریحی، سالن های ورزشی یا فرهنگی، ساختمان های اداری، منازل مسکونی، صنایع غذایی یا دارویی و … استفاده می کنند. از اصلی ترین اجزای چیلر تراکمی می توان به پمپ باد، کندانسور، اپراتور و مبرد اشاره کرد.

آشنایی با دستگاه چیلر تراکمی

چیلر تراکمی یکی از انواع ابزارآلات کاربردی با هدف ایجاد سرمایش برای صنایع مختلف در فصل های گرم سال است که به واسطه سیکل تبرید تراکمی باعث ایجاد آب سرد می شود. به واسطه آب خنک شده در این دستگاه و انتقال آن به ابزارهای خنک کننده، به راحتی می توان فضای یک ساختمان را سرد کرد. به دلیل کاربردهای گسترده این دستگاه هم اکنون از آن در خنک کردن بسیاری از ماشین آلات و ابزارآلات صنعتی نیز استفاده می کنند.

این دستگاه ها به واسطه سیکل تراکمی – تبخیری کار می کنند و به واسطه مبرد گرمای آب را گرفته و آن را خنک خواهند کرد.

چیلر تراکمی از چه بخش هایی تشکیل شده است؟

چیلر تراکمی از چه بخش هایی تشکیل شده است؟ – تصویر ۲

چیلرها از ۴ بخش اصلی کمپرسور، کندانسور، اپراتور و شیر انبساط! البته برخی ابزارها و تجهیزات مهم دیگر نیز وجود دارند که در عملکرد مطلوب این دستگاه ها تاثیر می گذارند. اکنون در ادامه به معرفی اجزای مختلف چیلرها می پردازیم و درباره هر یک از آنها توضیح های مهم و کاربردی می دهیم:

کمپرسور چیلر تراکمی

اصلی ترین و مهمترین قسمت دستگاه های خنک کننده، کمپرسورها هستند که حکم قلب تپنده آنها را دارند و مبرد خروجی را متراکم و فشرده می کنند. از نکات مهم در حفظ و نگهداری چیلرها، تعویض به موقع روغن کمپرسور باد است که به عمر مفید این تجهیزات می افزاید.

کندانسور چیلر تراکمی

دمای مبرد دستگاه ها به واسطه همین قطعه کاهش پیدا می کند.

اواپراتور

حرارت بین مبرد و سیال به واسطه اپراتور انتقال پیدا می کند.

شیر انبساط چیلر یا Expansion valve

مبرد خروجی توسط اکسپنشن ولو انبساط و کاهش پیدا می کند و به سمت اپراتور ارسال می شود.

مبرد در چیلرهای تراکمی

یکی از مهمترین اجزای دستگاه های چیلر مایعی به نام مبرد است که گرمای سیال ها را در اپراتورها می گیرد.

تابلو برق

تابلوبرق نقش کلیدی در چیلرها را بر عهده دارد و با محافظت از الکتروموتورهایی مانند کمپرسورها یا کندانسورها سلامت دستگاه را برایتان تضمین خواهد کرد. این قطعه را معمولاً به صورت ساده یا کنترل هوشمند تولید می کنند که در روش ساده سیم کشی مدار فرمان به صورت دستی انجام می شود و در مدل هوشمند مدار فرمان داخل plc برنامه ریزی شده است.

معرفی انواع چیلر تراکمی

انواع چیلرهای تراکمی بر اساس فاکتورهای مختلفی مثل کمپرسور، اواپراتور، کندانسور و ظرفیت سرمایشی دسته بندی می شوند. اما بسیاری از صنعتگران از یک تقسیم بندی مخصوص به نام آب خنک و هوا خنک برای آنها استفاده می کنند؛ به همین منظور ما در ادامه انواع این دستگاه ها را بر اساس همین مولفه ها توضیح می دهیم.

چیلر هوا خنک تراکمی

دستگاه های هوا خنک با سیکل تراکمی – تبخیری کار می کنند و با خنک سازی آب آن را به مصرف کننده انتقال خواهند داد. این دستگاه ها مبرد را بعد از خنک کردن آب با فشار بسیار بالا به سمت کندانسور انتقال می دهند. در این بخش کندانسور نیز گرمای مبرد را به هوا منتقل می کند.

در واقع نوع عملکرد کندانسورهای این دستگاه ها دلیل نام گذاری شان به هوا خنک است؛ چون با تبادل حرارتی با هوای آزاد باعث خنک شدن مبرد خواهند شد.

چیلر تراکمی آب خنک

معرفی انواع چیلر تراکمی – تصویر ۳

چیلر تراکمی آب خنک نیز ابتدا گرمای آب را می گیرد و هوای خنکی را برای محیط به ارمغان می آورد. در این دستگاه نیز مبرد بلافاصله بعد از گرفتن گرمای آب به سمت کندانسور با دما و فشار بالا حرکت خواهد کرد. در این چیلرها مبرد به واسطه تبادل حرارتی با آب، خنک می شود. در چیلرهای آب خنک ابزاری به نام برج تامین کننده وجود دارد که آب مورد نیاز دستگاه را همواره تامین می کند. تمام چیلرهای آب خنک به این قطعه نیاز دارند تا به خوبی با عملکرد مطلوب پاسخگوی نیازتان باشند. در کنار برج خنک کننده، ابزارهایی مانند سیستم لوله کشی و پمپاژ مخصوص نیز در عملکرد این دستگاه ها تاثیرگذار هستند.

میزان مصرف برق چیلر تراکمی چقدر است؟

میزان مصرف برق چیلر تراکمی چقدر است؟ – تصویر ۴

از آنجا که در این دستگاه ها از کمپرسور استفاده می شود، بنابراین مصرف برق بیشتری نسبت به مدل های جذبی دارند. در واقع این دستگاه ها در انواع مدل های مختلف همواره برق بیشتری نسبت به مدل های جذبی مصرف می کنند. فن کندانسور نیز در این دستگاه ها به نوعی روی مصرف برق تاثیر می گذارد.

از آنجا که این دستگاه ها برق زیادی مصرف می کنند، کارشناس ها راهکارهای مختلفی برای جلوگیری از این اتفاق را ارائه داده اند که در ادامه مهمترین آنها را لیست می کنیم:

  • مدولارکردن کمپرسورها
  • نصب کمپرسور با ضریب عملکرد بالا
  • کنترل ظرفیت برودتی چیلر
  • استفاده از درایو اینورتر به منظور راه اندازی فن ها

چیلر تراکمی، دستگاه کارآمد برای تامین سرمایش محیط

چیلر تراکمی دستگاهی است که با استفاده از سیکل تبرید برای سرمایش محیط مورد استفاده قرار می گیرد و دو مدل آب خنک و هوا خنک تولید می شود که چرخه کاری آن ها در مواردی متفاوت است. این وسیله از بخش های مختلفی مانند کمپرسور، اواپراتور، کندانسور و شیر انبساط تشکیل می شود. هنگام خرابی چیلر، کارشناسان با تعمیر پمپ باد یا بررسی عملکرد سایر قطعات آن را عیب یابی می کنند.

توجه : این مطلب، یک تبلیغ رپورتاژ بوده و فوت و فن ساختمان در محتوا و محصولات آن هیچگونه نظری و مسئولیتی ندارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا