رپورتاژ آگهیمحصولات ساختمانیمصالح ساختمانیمقالاتوبلاگ

انواع نمای آجری ساختمان + ۵ ایده عالی

نمای ساختمان یکی از بخش های آن است که در گذشته کمتر به آن توجه می شد. اما امروزه این بخش مورد توجه بیشتری قرار گرفته و از این رو دارای تنوع بیشتری نیز می باشد. وجود متریال مختلف در کنار طرح و نمونه های متنوع باعث شده تا رفته رفته در طی زمان، اشکال نمای ساختمان تغییرات زیادی داشته باشد. انواع نمای آجری ساختمان در سال های اخیر مورد توجه کارفرمایان قرار گرفته است. قیمت انواع آجر نما با یکدیگر متفاوت است. برای مثال لیست قیمت آجر قزاقی به نسبت قیمت آجر لفتون بیشتر می باشد.

نمای ساختمان چیست؟

در گذشته و معماری سنتی، به آرایشی که پس از اتمام کار به سازه داده می شد، نمای ساختمان می گفتند. اما امروزه نمای ساختمان به بخش بیرونی سازه اتلاق می گردد. این بخش دارای ارکان و اجزای مختلفی است. ارکان شامل بخش های عمودی و افقی سازه و اجزا مواد به کار رفته در آن می باشد.

اهمیت نمای ساختمان

نمای ساختمان در اولین گام باید حافظ امنیت اهالی ساختمان باشد. بنابراین طراحی صحیح آن بسیار مهم است. نمای سازه است که امکان دسترسی افراد و یا حتی حیوانات موذی را به داخل تعیین می کند. در وهله دوم نمای ساختمان معرفی کننده کل سازه است. اگر یک ساختمان دارای نمای مناسب و زیبایی باشد، بدان معناست که در ساخت آن نیز مهارت و مصالح مناسبی به کار رفته است.

امروزه به فضای شهری بسیار اهمیت داده می شود. بنابراین شباهت نمای ساختمان ها به یکدیگر، می تواند فضای شهری را مطلوب تر و زیباتر نماید. این امر در گذشته به راحتی محقق می گردید، زیرا نما از تنوع کمتری برخوردار بود. همانطور که می دانید نمای برخی از ساختمان های قدیمی ارزشمند تلقی شده و تخریب یا تغییر آن جرم به شمار می رود.

نوشته های مشابه

نمای آجری ساختمان

نمای آجری به نمایی گفته می شود که با آجرهای مخصوص به این کار، طراحی و ساخته شده باشد. آجرنما تفاوت زیادی با آجرهای معمولی دارد. قیمت هر متر مربع آجر نما با قیمت آجر معمولی متفاوت است. برای مثال قیمت هر متر مربع آجر نما نسوز از ۵۰۰۰ الی ۲۵۰۰۰ تومان می باشد. در ساخت نمای آجری پس از ریختن ملات، آجرنما به صورت منظم و با فاصله یکسان در کنار یکدیگر چیده می شوند. شمشه ملات وسیله ای است که برای ریختن ملات از آن استفاده می شود. همچنین ملات باید کمی عقب تر از آجرها ریخته شود تا نمای بیرونی از نظم و زیبایی دو چندانی برخوردار باشد.

برای چیدن هر ردیف آجر، از ریسمان و شاقول استفاده می شود. این امر به صاف و یکدست چیده شدن آجر نما کمک زیادی می کند. در پایان کار هم باید دیوار نما باید دوغاب داده شود. البته رعایت این نکته ضروری است که به هیچ وجه دوغاب نباید بر روی سطح بیرونی نما ریخته شود، در غیر این صورت سبب از بین رفتن زیبایی بصری نما خواهد شد.

برای مشاهده قیمت هر متر مربع آجر نما نسوز می توانید به سایت آجر جک مراجعه بفرمایید.

انواع نمای آجری

نماهای آجری بر اساس نوع آجر نمایی که استفاده می شوند، طبقه بندی می گردند. آجر نماهای امروزی دارای ویژگی های خاص و جالبی می باشند،برای مثال برخی از آنها نسوز و مقاوم در برابر ضربه هستند. انواع نمای آجری ساختمان ها عبارتند از :

نمای آجری سنتی : در گذشته که تنوع مصالح کم بوده و اغلب از آجر و کاشی برای زیبایی نما استفاده می شد، نمای سنتی آجری، بسیار پر طرفدار بود. این نما با قوس و اشکال سازه مشکلی نداشته و به راحتی قابل اجرا بود. تعداد آجر، فرو رفتگی ها و برجستگی ها و نوع آجر از جمله موارد تعیین کننده قیمت نمای آجری سنتی است. نمای آجری سنتی و زیبا شکوه سازه های تاریخیست.

نمای آجری مدرن : نمای مدرن آجری بر خلاف نمای سنتی، از سادگی بیشتری برخوردار است. در این نوع نما بیشتر چینش به صورت افقی و عمودی بوده و حدالامکان منحنی از نما حذف می گردد. در نمای مدرن آجری، از آجرنمای هلندی در کنار مصالحی نظیر سنگ و چوب نیز می توان استفاده کرد.

نمای آجری کلاسیک : این نوع نما از جمله نماهای تجملاتی است که ساخت آن دشوار است. نمای رومی که امروزه آن را با سنگ اجرا می نمایند، با آجر نما نیز قابل اجراست. آجرنمای انگلیسی قرمز در کنار سنگ می تواند نقوش پر زرق و برقی را در دید عموم ایجاد نماید.

ایده های جالب نماهای آجری ساختمان

  • در نماسازی آجری، می توان علاوه بر آجر نما از سایر متریال نظیر سنگ، چوب، شیشه و… نیز استفاده نمود.
  • ایجاد اشکال هندسی مختلف با آجرنما می تواند نمای سازه را منحصر به فرد سازد.
  • استفاده از چند رنگ و نوع آجر نما می تواند سبب ایجاد سبکی نو در نماسازی آجری شود.
  • ایجاد فرورفتگی و یا برآمدگی در سطح نما به وسیله آجر نما می تواند زیبایی کار را دو چندان نماید.
  • ایجاد حفره های نمایی مانند آنچه در نمای سنتی به کار رفته، در کنار سبک مدرن می تواند وزن سازه را کاهش دهد.

انواع آجر نما

  • آجر نما پلاک یکی از انوع آجرنماهاست که به دلیل خاک رس موجود در ساختار خود، در برابر رطوبت و تغییرات دما مقاوم است.
  • آجر نما شاموتی یک آجر نسوز است که تنوع رنگ زیادی داشته و به دو شکل مربع و مستطیل تولید می شود.
  • آجر نمای حصیری، دارای خمیدگی هایی در سطح خود است که شکل بافت حصیری را ایجاد می نماید.
  • آجر نما رستیک، اغلب برای دکوراسیون داخلی استفاده می شود. این آجر نما دارای ناهمواری هایی در سطح خود است و رنگ های متنوعی دارد.
  • آجر نمای لعابی در واقع همان آجر نمای معمولی است که سطح آن با لعاب مخصوص پوشیده گردیده و مقاومت زیادی در برابر رطوبت و دما دارد.
  • آجر نما کرکره ای که مقاوم ترین نوع آجر نماست. در ساخت این آجر از خاک نسوز استفاده شده و تقریبا می توان گفت که هیچ گاه شوره نمی زند.
  • آجر نمای قزاقی یک نمونه پر استفاده از آجر نماست که در ساخت آن از مواد معدنی در کنار فلزات استفاده می شود. اشکال و ابعاد مختلف این آجر ساخت هر اشکال هندسی نما را امکان پذیر می سازد. نمای ساختمان با آجر قزاقی بسیار متفاوت و زیبا می شود.

کلام پایانی

نمای آجری از گذشته در معماری ایرانی بسیار مورد توجه بوده است. اکثر ابنیه تاریخی به جای مانده از دوره های مختلف تاریخی، به وسیله آجرنماها، نماسازی شده اند. انوع نمای آجری ساختمان مزایایی نظیر دسترسی ساده به مصالح، قیمت مناسب، نصب آسان، مقاومت در برابر شرایط محیطی و… را دارا می باشند. اما معایب این نما نیز شامل تغییر رنگ در طول زمان، شوره زدن در مناطق مرطوب و بالا رفتن وزن سازه می گردد.

رضا امیری

نوشتاری به آیندگان...

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا