فن ایمنی در ساخت و ساز

کار در ارتفاع بدون هارنس ممنوع!

در عصر حاضر متاسفانه رعایت نکردن نکات ایمنی و عدم استفاده از تجهیزات محافظتی منجر به آسیب دیدن افراد می‌شود و در کار آنان اختلال ایجاد می‌کند. برای این که اتفاقات این چنینی رخ ندهد متخصصان وسیله‌ای را طراحی کردند که از افراد در برابر آسیب‌های احتمالی در ارتفاعات محافظت می‌کند. این وسیله هارنس نام دارد و میزان صدمه دیدن افراد را کاهش می‌دهد.

هارنس چیست؟

کمربند ایمنی یا هارنس یک ابزار ایمنی است که برای تعادل افراد و پیشگیری از سقوط در شغل‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. متخصصان انواع هارنس‌های ایمنی را برای افرادی که در ساخت ساختمان‌های بزرگ هستند، الزامی می‌دانند. کمربند ایمنی، نیم تنه افراد از قسمت‌های پشت و جلو و کمر محافظت می‌کند. این وسیله حفاظتی همچون کوله پشتی پوشیده می‌شود. حتماً قبل از به کار بردن این وسیله محافظتی باید آموزش‌های مخصوصی ببینید تا توانایی استفاده و کنترل آن را داشته باشید. البته این را هم مدنظر داشته باشید که هارنس همانند دیگر تجهیزات به‌طور مداوم نیاز به بررسی دارد و در صورتی که مشکل داشته باشد نیاز به تعویض دارد.

انواع هارنس

بسیاری از هارنس‌ها دارای قابلیت‌های متفاوت هستند و برای شغل‌های مختلف استفاده می‌شوند. انواع آن‌ها شامل موارد زیر هستند:

هارنس سیم بانی

شکل این هارنس مشابه با کمربند شلوار است. این وسیله به کمر فرد و ستونی که در آن قسمت فعالیت می‌کند متصل می‌شود. طریقه استفاده از این کمربند ایمنی به این صورت است که به دکل متصل شده و فاصله دکل با کاربر ثابت است. کسانی که در دکل‌های برق مخابراتی کار می‌کنند از این نوع کمربند استفاده می‌کنند.

هارنس کار در ارتفاع

همانطور که از نام آن پیداست برای کار در ارتفاعات زیاد قابل استفاده است. کاربرد این وسیله محافظتی در موقعیت‌هایی بانجی جامپینگ، چتر بازی و… است. ساختار آن از قلاب‌هایی ساخته شده است که در نواحی پشت، جلو و قسمت‌های کناری بدن قرار دارند. هر چقدر تعداد این قلاب‌ها بیشتر باشد ایمنی افراد در حین فعالیت کردن هم افزایش می‌یابد. از مزیت‌های این هارنس این است که می‌توان ابزارآلات را به آن متصل نمود.

نوشته های مشابه

هارنس کوهنوردی

این نوع هارنس ساختار بسیار نرمی دارد و در هنگام کار به نواحی مختلف بدن فشار وارد نمی‌کند. هارنس کوهنوردی وزن بدن را به‌طور کاملاً یکسان در میان کمربند و حلقه‌ها پراکنده کرده و از وارد شدن فشار به یک ناحیه پیشگیری می‌کند.

هارنس فول بادی

نام دیگر این وسیله محافظتی سیستم پیشگیری از سقوط یا سیستم موقعیت‌دهی به کار است. در نظر داشته باشید که این مدل هارنس برای کار در ارتفاعات به صورت معلق طراحی نشده است.

ویژگی های هارنس

هارنس‌های ایمنی برای افزایش کارکرد، ایمنی و احساس راحتی طراحی و تولید شده‌اند. برخی از این ویژگی‌ها در زیر ذکر شده است:

  • تسمه‌های قابل تنظیم امکان محکم و سفت شدن کمربند ایمنی را به هر نوع بدنی می‌دهند و حس راحتی و عملکرد فرد را افزایش می‌دهند.
  • سگک‌ها اتصال سریع، باز و بستن را برای افراد آسان و سریع می‌کنند. همچنین در مواقع ضروری در زمان صرفه‌جویی می‌شود.
  • بالشتک روی تسمه‌های شانه سینه و در قسمت ساق پا منجر به حس راحتی فرد می‌شود و ایمنی را تا میزان قابل توجهی بالا می‌برد.
  • نشانگرهای سقوط در برخی از کمربندهای ایمنی قرار دارد و به ما نشان می‌دهد که آیا هارنس تحت فشار است که در این مواقع نیاز به تعویض آن است.

کاربرد هارنس

برخی از افراد در ارتفاعات مشغول به کار هستند که این موضوع بسیار خطرآفرین است. برای پیشگیری از حوادث از هارنس استفاده می‌شود. هارنس به‌طور کامل از جان و سلامت افراد محافظت نمی‌کند؛ اما تا میزان قابل توجهی از حوادث و اتفاقات احتمالی را کاهش می‌دهد.

بدون شک تضمین ایمنی هنگام کار در ارتفاع بسیار حائز اهمیت می‌باشد. تجهیزات ایمنی ایران (ایران سیفتی) یکی از معتبرترین شرکت‌ها در زمینه تجهیزات ایمنی و حفاظت فردی می‌باشد. شما می‌توانید انواع تجهیزات حفاظت فردی، ایمنی در برق، آتش نشانی و تجهیزات کار در ارتفاع از قبیل هارنس، کمربند ایمنی، نردبان طنابی، کارابین، لنیارد و… را با مشاوره رایگان از ایران سیفتی خریداری کنید.

برای مشاهده انواع هارنس و ثبت سفارش به آدرس https://iransafetyeqp.ir/height-saftey/harness/ مراجعه کنید.

همچنین برای خرید حضوری می‌توانید به آدرس تهران، میدان حسن آباد، نبش کوچه شهید شجاعی، بازارچه پایتخت، طبقه اول، پلاک ۱۶ مراجعه کنید و یا با شماره ۰۹۱۲۶۴۳۲۶۷۷ تماس حاصل فرمایید.

تفاوت میان کمربند ایمنی و هارنس چیست؟

کمربند ایمنی همچون کمربند شلوار به دور کمر بسته می‌شود. در صورتی که سقوط کنید، کمربند ایمنی به ثابت ماندن شما در ناحیه‌ای دیگر کمک می‌کند. هارنس نواحی مختلفی از بدن، کتف‌ها تا ران پا را پوشش می‌دهد. هارنس ایمنی دارای نقطه اتصال در میان کتف در پشت یا جلو در سینه است در حالی که کمربند ایمنی این ویژگی را ندارد. همچنین هارنس در چتر نجات قابل استفاده است و به آن کمربند پاراشوتی هم گفته می‌شود.

سخن پایانی

در هنگام کار در ارتفاع باید از تجهیزات ایمنی استفاده کنید تا در حین کار از بدن شما محافظت شود. هارنس این کار را به راحتی انجام می‌دهد. استفاده نکردن از هارنس حین کار باعث بروز اتفاقات و خسارت‌های جبران ناپذیری می‌شود. به‌طور معمول در آموزش‌های لازم توسط کارفرمایان انجام می‌شود و در نهایت هارنس یا کمربند ایمنی برای افراد خریداری می‌شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا