رپورتاژ آگهیفن محوطه سازی

گاتر پلی آمید

گاتر پلی آمید از پرکاربردترین نمونه این نوع کانال‌ها است. جنس این بدنه قطعه از پلی پروپیلن یا ترکیب PP-PE است و منظور از پلی آمید همان درپوش صنعتی یا گریتینگ است. البته در ساخت انواع گوناگون گاتر متریال‌های متنوعی استفاده می‌شود. در ادامه به بررسی گاتر و انواع آن می‌پردازیم.

گاترها کانال‌های پیش­ساخته مخصوص هدایت آب موجود در سطوح مختلف و جمع‌آوری آن‌ هستند. در محیط‌های مختلف مثل روف گاردن، فضای تأسیسات، آشپزخانه‌ها و… این محصول برای جمع‌آوری آب موجود در کف استفاده می‌شود.

گاتر پلی آمید از پرکاربردترین نمونه این نوع کانال‌ها است. جنس این بدنه قطعه از پلی پروپیلن یا ترکیب PP-PE است و منظور از پلی آمید همان درپوش صنعتی یا گریتینگ است. البته در ساخت انواع گوناگون گاتر متریال‌های متنوعی استفاده می‌شود. در ادامه به بررسی گاتر و انواع آن می‌پردازیم.

گاتر چیست؟

در محوطه‌های مختلف، آب‌های سطحی ممکن است جمع شوند که باید از طریق آبرو‌های خاصی به فاضلاب انتقال پیدا کنند. گاتر به­عنوان یک کانال آبرو در کف این محوطه‌ها کار گذاشته می‌شود و آب را به خارج، منتقل می‌کند.

گاتر‌ها در دو نوع مختلف ناودانی یا درپوش­دار به بازار عرضه می‌شوند. استفاده از گاتر پلی آمید گریتینگ­دار برای محیط استخر، پارکینگ، صنایع مختلف و… کاربرد دارد و از پلی آمید یا با استفاده از تکنولوژی فایبرتک، از ترکیب پلی آمید و الیاف، ساخته می‌شود.

درپوش گاتر بر اساس مواد اولیه به­کاررفته در ساخت آن دارای دو نوع فلزی یا پلاستیکی است. بر اساس نوع گریل گاتر دارای انواع چدنی، استیل و گالوانیزه است. همچنین گاتر پلاستیکی شامل انواع پلی آمید، فایبرتک، پلی پروپیلن و PVC می‌باشد. گاترهای سقفی (ناودانی) بدون درپوش نیز از جنس Upvc هستند.

گاتر پلی آمید
گاتر پلی آمید

انواع گاتر پلی آمید

گاتر‌های پلی آمید شامل انواع گریتینگ­دار ساده و کامپوزیتی هستند.

  • گاتر کامپوزیتی (فایبرتک) : برای ساخت مدل پلی آمید کامپوزیتی الیاف و پلی آمید ترکیب می‌شوند. این تکنولوژی مخصوص گاتر‌های پیش­ساخته صنعتی است و شرکت‌ هارتون آلمان آن را به کار می‌گیرد. این محصول برای استفاده در محیط‌های کارخانجات و پارکینگ‌ها مناسب است و در برابر وزن‌های بالا مثل محل عبور خودرو‌های سنگین مقاومت دارد.

این گاتر صنعتی دارای مقاومت شیمیایی بسیار بالایی است و در سالن تولید، کف سوله، موتورخانه و… می‌تواند استفاده شود. این محصول تحت عنوان سری فایبرتک به مشتریان عرضه می­شود.

  • گاتر معمولی : یک نوع دیگر گاتر‌های معمولی هستند که مقاومت آن‌ها در برابر عبور و مرور وزن‌های پایین مناسب است و می‌توان برای دور استخر، از آن­ها استفاده کرد؛ گاترهای پلی‌آمید معمولی، برای فضاهای صنعتی یا در شرایط محیطی و در برابر سرما و گرما، چندان مقاوم نیستند.

بررسی قیمت گاتر پیش ساخته

گاتر پلی آمید به­دلیل استفاده در محیط‌های صنعتی مقاومت وزنی زیادی دارد و دارای گریتینگ فایبرتک است. استفاده از نمونه کامپوزیتی و باکیفیت گاتر پیش ساخته می‌تواند تا ۵۰ سال نیز دوام بیاورد.

این محصولات ممکن است قیمت نسبتاً بالایی داشته باشند اما در مقابل دارای مزیت‌های مختلفی مثل عمر مفید بالا، فرسایش بسیار کند، ظاهر زیبا و طراحی مقاوم هستند. قیمت گاتر بر اساس نوع مواد اولیه مورداستفاده در آن تعیین می‌شود و هزینه اجرای نمونه‌های کامپوزیتی به مراتب بالاتر است.

گاتر پلی آمید
گاتر پلی آمید

نتیجه‌گیری

استفاده از گاتر پلی آمید به­عنوان گاتر صنعتی در محیط‌های مختلف مثل کارخانجات و پارکینگ‌ها بسیار رایج است. کانال آبرو پلی آمید دارای دو نوع مختلف است که هر کدام قابلیت‌های متفاوتی دارند و برای استفاده در محیط‌های مختلفی ساخته می‌شوند. در تصویر بالا نمونه اجرای سنتی گاتر، بعد از مدت کوتاهی استفاده در یک پارکینگ معمولی را مشاهده می فرمایید.

نمونه فایبرتک استفاده بسیار بیشتری دارد و کیفیت آن نیز بالاست. برای ثبت سفارش و تهیه این محصول می‌توانید به سایت زیر مراجعه کنید و اطلاعات کافی در خصوص انواع نمونه پیش ساخته به دست‌آورید.

www.gutters.ir

توجه : این مطلب، یک تبلیغ رپورتاژ بوده و فوت و فن ساختمان در محتوا و محصولات آن هیچگونه نظری و مسئولیتی ندارد.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا