خدمات ساختمانیرپورتاژ آگهیفن بازسازی ساختمانفن ساخت و سازمحصولات ساختمانیوبلاگ

به صرفه ترین روش برای لوکس کردن خانه و ویلا ؛ پله گرد فلزی، گزینه ای مدرن، مقاوم، ماندگار

پله گرد را حتما تا به امروز در ویلا‌ها و ساختمان‌های زیادی دیده‌اید. این سبک از پله‌ها خصوصا با متریال فلزی کاربرد زیادی دارند و علاوه‌بر وجه کاربردی زیبا هم هستند. در این مقاله همراه ما باشید، چراکه قصد داریم به این پله‌ها بپردازیم و زوایای مختلف آن‌ها را بررسی کنیم.

پله گرد چیست؟

پله‌ها بخش مهم از اجزای داخلی ساختمان هستند که می‌توانند ارتباط بین بخش‌های مختلف را به‌صورت عمودی برقرار کنند. به زمان ساده‌تر ارتباط بین طبقات می‌تواند از طریق پله هم انجام شود.

این روش نسبت به بالابر‌ها و دیگر روش‌ها ساده‌تر و کم هزینه‌تر است. پله‌ها به اشکال و فرم‌های گوناگون ساخته می‌شود که یکی از آن پله گرد (Spiral Staircase) است.

پله‌های گرد معمولا به دور چیزی یا خودشان چرخیده‌اند و از همین طریق فرم گردی را پدید آورده‌اند. در ویلا‌ها و ساختمان‌های مدرن از پله‌های گرد استفاده زیادی می‌شود. چراکه فرم جذابی دارند و فضای کمی هم نسبت به دیگر انواع پله اشغال می‌کنند.

فرم فلزی پله مناسب چه ساختمان‌هایی است؟

همان‌طور که می‌دانید در ساخت پله‌ها از متریال‌های مختلفی استفاده می‌شود. فرقی نمی‌کند که پله گرد باشد یا نه. فلز و بتن ۲ متریال اصلی هستند که پله‌های مدرن براساس آن‌ها ساخته می‌شوند. در این مقاله قصد داریم درباره پله فلزی صحبت کنیم پس تنها به آن خواهیم پرداخت.

نوشته های مشابه

ظاهر پله‌های گرد فلزی آمیخته‌ای از حس استقامت و نوعی انعطاف است. متریال سخت فلز شاید در نگاه اول حس سردی به ما منتقل کند اما انعطافی که در فرم گرد به آن داده شده باعث می‌شود که به‌لحاظ بصری با آن ارتباط برقرار کنیم و از او احساس راحتی بگیریم.

در ویلا‌ها و ساختمان‌هایی که براساس مکتب‌ مدرن معماری شده‌اند استفاده از این پله‌ها کاربرد زیادی دارد. نمی‌توان برای اجرای این پروژه محدوده مشخص کرد چون همیشه خلاقیت می‌تواند در جدیدی به سوی ما باز کند اما منظور این است که پله گرد فلزی با ساختمان مدرن سازگاری بیشتری دارد.

بررسی انواع پله گرد فلزی به‌لحاظ اجرا

پله‌ها انواع مختلفی دارند و حتی در اجرا نیز انواع آن‌ها باعث می‌شود که شیوه‌های اجرایی متفاوتی داشته باشیم.

برای نمونه پله دوبلکس به‌طور کل شیوه‌های اجرایی متفاوتی دارد. یا پله معلق را نمی‌توان همانند پله گرد اجرا کرد. انواع پله‌های گرد فلزی به‌لحاظ اجرا عبارت است از:

  • پله گرد دو محور ورق: محور اصلی این پله‌ها ۲ ورق است که در کناره پله‌های قرار می‌گیرد و به‌شکل منحنی نقش ستون را برای آن‌ها ایفا می‌کند. اجرای آن به فضای نسبتا بازی نیاز دارد و به همین دلیل برای ساختمان‌هایی با فضای بزرگ توصیه می‌شود.
  • پله گرد حول لوله برش خورده: این پله‌ها برای فضا‌های کوچک و متوسط مناسبند و ستون اصلی لوله‌ای برش خورده بوده که پله حول آن چرخیده است.
  • پله گرد دور لوله: برای فضا‌های کوچک بهترین گزینه‌ای که در اختیار دارید همین نوع پله خواهد بود. در پله گرد دور لوله یک لوله به‌عنوان ستون در مرکز قرار می‌گیرد و پله نیز حول آن می‌چرخد.
  • پله گرد تک محور کنسولی: این پله‌ها نیز گزینه خوبی برای برقرار ارتباط بین پله و دیوار هستند. اجرای آن‌ها نیز می‌تواند تمام فضا‌ها از جمله کوچک، متوسط و بزرگ انجام شود.

مراحل اجرای پله گرد فلزی

پس از پایان روند طراحی ابتدا باید برای اجرای پله برنامه‌ریزی صورت بگیرد. سپس متریال مورد نیاز انتخاب خواهد شد. با این‌که پله ما فلزی است اما باید بدانیم که دقیقا چه متریالی از فلز را نیاز داریم.

اصولا از فولاد ضدزنگ، فولاد کربنی مقاوم در برابر خوردگی و آلومینوم برای تولید پله‌های فلزی استفاده می‌شود. سپس به‌سراغ برش‌کاری و تراش می‌رویم. پس از برش نوبت جوشکاری و اتصالات خواهد رسید. اتصالات فلزی باید مطابق با استاندارد‌ها به یکدیگر جوش یا پیچ شوند.

در آخرین مرحله از کار نیز تمیز‌کاری اتفاق خواهد افتاد تا پله فرم نهایی خود را پیدا کند و علاوه‌بر ساختار کاربردی، جلوه زیبایی هم به ساختمان بدهد. پس از نصب و اجرا کار پله تمام است.

پله گرد فلزی چه مزیت‌هایی دارد؟

پله گردان فلزی دارای مزیت‌های زیادی است. خلاف پله دکوراتیو، پله‌های گرد به‌شدت کاربردی هستند. فرم خمیده باعث می‌شود که شما بتوانید از کمترین فضا بیشترین استفاده را بکنید. حتی اگر محدودیت شدید در فضا دارید پله دور لوله کمترین فضا را از شما اشغال خواهد کرد.

پس ساختمان‌هایی با محدودیت فضایی می‌توانند به‌راحتی از آن استفاده کنند. توزیع مناسب پلکان و شکل گرد باعث می‌شود که تقسیم نیرو در این مدل پله عادلانه باشد و بر یک نقطه فشار وارد نشود. همین نکته امنیت بیشتری را در این پله‌ها فراهم خواهد کرد.

متریال فلز بسیار مستحکم و مقاوم است و خود این موضوع طول عمر و مقاومت پله را بالا خواهد برد. شکل گرد انعطاف‌پذیری بالایی دارد و این نکته دست طراحان را برای اجرا‌های خلاقانه در محیط‌های محدود باز می‌گذارد.

بهترین شرکت‌ها برای اجرای پله گرد فلزی

شرکت‌های زیادی هستند که می‌توانند در این زمینه به شما کمک کنند. بیتااستپ، سافلکو، پله نوربخش و فولادوند جزء شرکت‌های برتر ایران در زمینه اجرای پله هستند و در این مسیر راه‌گشای شما خواهند بود.

اما بهترین شرکتی که در ایران می‌توانید به آن مراجعه کنید استپ متال است. این شرکت با بیش از ۵۰ سال سابقه در زمینه ساخت پله یکی از خوشنام‌ترین برند‌های بازار بوده و می‌تواند نیاز شما را برطرف کند.

استپ متال سازنده و مجری انواع پله گرد، پله خم، پله گردان، پله دوبلکس، پله دکوراتیو و پله معلق، پله اسپیرال، پله تک‌ محور و محور وسط و پله‌های پیچ بوده و می‌تواند انتخاب اول و آخر شما برای اجرای پله در ساختمان باشد.

جمع‌بندی

پله گرد یکی از بهترین اجزا برای ارتباط بین طبقات ساختمان است و در معماری داخلی مدرن بسیار از آن استفاده می‌شود.

این پله در شکل‌ها و با استفاده از متریال‌های مختلفی ساخته خواهد شد که در این مقاله به‌صورت اختصاصی متریال فلزی را بررسی کردیم.

شما می‌توانید بسته به فضای خود انواع این پله‌ها را اجرا کنید. ممنونیم که تا انتهای مقاله همراه ما بودید. امیدواریم از این مطالب بیشترین استفاده را کرده باشید.

توجه : این مطلب، یک تبلیغ رپورتاژ بوده و فوت و فن ساختمان در محتوا و محصولات آن هیچگونه نظری و مسئولیتی ندارد.

رضا امیری

نوشتاری به آیندگان...

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا