آهن آلات

تفاوت ورق st 37 و ورق ۵۲st چیست ؟ بررسی کامل هر یک

به گزارش گروه ساختمانتفاوت بین فولاد ۳۷ST و ۵۲st ناشی از ترکیب شیمیایی آن‌ها، به ویژه مقدار کربن (C) است. این تفاوت‌ها در ترکیب شیمیایی، باعث تفاوت‌های فیزیکی و مکانیکی از جمله استحکام، شکل‌پذیری، وزن و خواص جوش‌پذیری این دو آلیاژ می‌شود.

تنش نهایی فولاد ۳۷ST حدود ۳۷kg/cm2 و برای فولاد ۵۲st حدود ۵۲kg/cm2 است. فولاد ST37 (یا فولاد نرمه) به طور عمده در صنعت ساختمان‌سازی به کار می‌رود؛ از طرفی، فولاد ۵۲st به طور عمده در صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ایران، ورق‌های ساخته شده از آلیاژ ST37 به عنوان مواد اولیه در ساختمان‌سازی استفاده می‌شوند؛ اما استفاده از پلیت‌های ساخته شده از آلیاژ ۵۲st منجر به سازه‌های سبک‌تر و با مقاومت بهتر در برابر نیروهای لرزه‌ای خواهد شد.

ورق ۵۲st چیست؟

ورق ۵۲st چیست؟ – تصویر ۲

ورق‌های ۵۲st از جمله شیت‌های فولادی با کمترین مقدار کربن محسوب می‌شوند که در ترکیب شیمیایی آن‌ها مقدار قابل توجهی منگنز و سیلیسیم وجود دارد. این پلیت‌ها به استحکام فوق‌العاده‌ای دست یافته‌اند و به همین دلیل، در مناطقی که نیاز به این ویژگی‌ها خواهیم داشت، کاربرد دارند.

حضور منگنز در ساختار ورق ۵۲st یکی از دلایل اصلی استحکام و مقاومت آن در برابر ضربه و سایش است. هرچند که مقدار کربن مورد استفاده در این شیت‌ها بیشتر از ورق‌های St37 به نظر می‌رسد، اما این موضوع در استحکام آن‌ها تاثیری ندارد. لازم به ذکر خواهد بود که مقاومت تقریبی این پلیت‌ها حدود ۵۲۰ مگاپاسکال در نظر گرفته شده است.

ورق St37 چیست؟

این ورق‌ها نیز در فرآیند نورد گرم تولید و به عنوان ورق سیاه شناخته می‌شوند؛ با این حال، تفاوت اساسی بین ورق ۵۲st و St37 در ترکیب شیمیایی آن‌ها وجود دارد که به تفاوت در ویژگی‌هایشان منجر شده است؛ این تفاوت به ویژه به عنصر کربن مختلف آن‌ها برمی‌گردد.

نوشته های مشابه

مقدار کربن موجود در ورق‌های St37 کمتر از ۵۲st است و به دلیل این ویژگی، آن‌ها به عنوان فولاد نرم شناخته می‌شوند. این نوع ورق همچنین استحکام مناسبی دارد و به طور گسترده در صنایع ساختمانی استفاده می‌شود؛ مقاومت تقریبی پلیت‌های St37 حدود ۳۲۰ مگاپاسکال است.

ورق‌های st37 و ۵۲st چه تفاوت‌هایی با یک‌دیگر دارند؟

ورق_های st37 و ۵۲st چه تفاوت_هایی با یک_دیگر دارند؟ – تصویر ۳

در ادامه به مقایسه ورق‌های St37 و ۵۲st می‌پردازیم و برخی از مهم‌ترین تفاوت‌های آن‌ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد:

مقاومت و استحکام

تفاوت اصلی بین ورق‌های St37 و ۵۲st در پارامترهای استحکام و مقاومت است. ۵۲st کربن بیشتری نسبت به St37 دارد و به همین دلیل از استحکام و مقاومت بسیار بالایی برخوردار است و از این نوع ورق گرم برای سازه‌هایی که به استحکام و مقاومت بالایی نیاز دارند، استفاده می‌شود.

انعطاف‌پذیری

انعطاف‌پذیری فولاد St37 نسبت به ۵۲st بیشتر بوده و دارای شکل‌پذیری بهتری است؛ به همین دلیل، ورق St37 بیشتر برای تولید مقاطع فولادی مانند تیرآهن و میلگرد که نیاز به شکل‌دهی دارند، استفاده می‌شود.

قابلیت جوش پذیری

هر دو گرید قابلیت جوشکاری دارند؛ اما جوش‌پذیری با میزان کربن به کار رفته در ورق رابطه معکوس دارد. به این معنی که هرچه درصد کربن کمتر باشد، قابلیت جوش پذیری افزایش خواهد یافت. بنابراین، قابلیت جوشکاری در فولاد St37 بسیار بهتر از فولاد ۵۲st است و به همین دلیل، معمولا مهندسان عمران در پروژه‌های ساختمانی از ورق‌های St37 استفاده می‌کنند.

قابلیت ماشینکاری

چهارمین تفاوت بین St37 و ۵۲st در ماشینکاری است. اینکه ورق، چقدر قابلیت شکل‌دهی و انعطاف‌پذیری دارد، مستقیما روی آسانی ماشینکاری تاثیر می‌گذارد. هرچه سختی کمتر و قابلیت شکل‌دهی بیشتر باشد، فرآیند ماشینکاری آن نیز آسان‌تر خواهد بود؛ بنابراین ماشینکاری در فولاد St37 ساده‌تر از ۵۲st است.

قیمت

قیمت یکی دیگر از تفاوت‌های مهم بین ورق‌های مذکور به حساب می‌آید. قیمت ورق St37 به دلیل سادگی تولید و وجود تعداد زیاد کارخانه‌ تولید کننده این نوع فولاد، ارزان‌تر از ۵۲st است. جهت خرید و مشاهده قیمت‌های روز ورق‌های آهن می‌توانید به وب‌سایت پیوان که از مهم‌ترین تامین‌کنندگان قطعات و ورق‌های فولادی به شمار می‌رود، مراجعه کرده و قیمت‌ها را به صورت لحظه‌ای بررسی کنید.

سخن آخر

ورق ۵۲st به‌ علت برخورداری از عناصر آلیاژی و مقدار کربن بیشتر نسبت به ورق st37، دارای استحکام و مقاومت بالاتری است. ورق ۵۲st کربن بیشتر و در نتیجه مقدار سختی بالاتری نسبت به ورق‌های st37 دارد و به‌همین دلیل انعطاف‌‌پذیری ورق‌های ۵۲st کمتر از ورق‌های st37 است؛ چراکه افزایش کربن سبب تردی ورق می‌شود و شکل‌پذیری آن را کاهش می‌دهد.

پیوان علاوه‌بر به‌روزرسانی قیمت ورق آهن به صورت لحظه‌ای، امکان خرید ورق گالوانیزه و انواع آهن‌آلات از جمله ورق سیاه با گریدهای St37 و ۵۲st را برای مشتریان از هر نقطه‌ای فراهم می‌سازد؛ شما می‌توانید محصولات مورد نیاز خود را از بهترین کارخانه‌های ایران خریداری کنید.

توجه : این مطلب، یک تبلیغ رپورتاژ بوده و فوت و فن ساختمان در محتوا و محصولات آن هیچگونه نظری و مسئولیتی ندارد.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا