محصولات ساختمانی

جدول بتنی و هر آنچه راجع به آن باید بدانید

به گزارش گروه ساختمانبتن یکی از پرکاربردترین مصالح ساختمانی است که امروزه در اکثر سازه‌های ساختمانی استفاده می‌شود. جدول بتنی یکی از سازه‌های بتنی است که با کاربردهای بسیار به عنوان یک محدود کننده و تقسیم کننده سطوح مختلف به کار گرفته می‌شود. با ما همراه باشید تا درباره انواع جدول‌های بتنی، ویژگی‌های آن‌ها، قیمت جدول بتنی و سایر نکات پیرامون آن بیشتر بدانید.

جدول بتنی – کیان برنا – تصویر ۱

جدول بتنی چیست؟

جدول بتنی یک سازه بتنی است که در زمینه ساخت و ساز کاربردهای گسترده‌ای دارد. در گذشته جدول‌های بتنی تنها به شکل مکعب‌های یک اندازه ساخته می‌شدند اما امروزه استفاده از مصالح و قالب‌های جدید شکل‌های جدیدی از این محصول را به بازار عرضه کرده است. جدول‌های بتنی در زمینه‌های مختلفی از جمله راهسازی، محوطه سازی، زیباسازی شهری و زهکشی مسیر آب کاربرد دارد. جدول بتنی ویژگی‌های منحصر به فردی دارد که آن را به گزینه اصلی پروژه‌های عمرانی تبدیل کرده است.

انواع جدول بتنی

جدول‌های بتنی در انواع مختلف، با ابعاد و شکل‌های متنوعی ساخته می‌شوند. در واقع جدول بتنی نوعی بتن پیش ساخته است که از بتن مسلح ساخته می‌شود. این جدول‌ها را می‌توان بر اساس المان‌های مختلفی چون متریال ساخت، شکل ساخت، اندازه و ابعاد، شکل و حتی کاربرد آن‌ها تقسیم کرد. رایج‌ترین تقسیم‌بندی انواع جدول‌های بتنی به این شرح است:

جدول بتنی پرسی خشک

در ساخت این جدول‌ها از آب کمتری نسبت به سیمان استفاده می‌شود. سطح روی این جدول‌ها کاملا پرس شده است. مهمترین ویژگی‌های این مدل جدول مقاومت و استحکام مناسب و طول عمر بالای آن‌ها است. این جدول‌ها مقاومت خوبی در برابر آب، رطوبت، گرما و سرمای هوا دارند.

جدول بتنی پرسی خیس و متراکم

برای ساخت این مدل جدول بتنی، بتن‌ها را در قالب‌های پرسی می‌ریزند. این قالب‌ها دارای فیلترهایی در قسمت پایینی و بالایی خود هستند. به وسیله این فیلترها آب اضافی بتن‌ها خارج شده و تراکم جدول‌های بتنی افزایش می‌یابد. این تراکم بالا باعث رفع و بسته شدن فضاهای نفوذپذیر بتن می‌شود و محصول نهایی با ویژگی‌های منحصر به فردی چون ضد آب بودن، مقاومت بالا در برابر خوردگی، فشار و ضربه، قابلیت رنگ‌پذیری و… همراه است.

جدول بتنی – کیان برنا

جدول بتنی پلیمری

بتنی که برای ساخت این مدل جدول‌ها به کار برده می‌شود با فرمولاسیون خاصی تهیه می‌شود. این بتن دارای دو لایه است، لایه‌ای که به سمت پشت یا زیر است جنسی زبر دارد که همین امر باعث می‌شود در زمان نصب، چسبندگی و درگیری بیشتری داشته و محکم‌تر نصب شود. از ویژگی‌های این جدول‌های پلیمری باید به رنگ ثابت و شفاف آن‌ها اشاره کرد. ضمن این که مقاومت و نفوذ ناپذیری این جدول‌های بتنی به قدری زیاد است که تقریبا تخریب ناپذیر محسوب می‌شوند.

ویژگی‌های جدول بتنی

مهمترین ویژگی‌های جدول بتنی که آن را از سایر محصولات مشابه متمایز می‌سازد عبارتند از:

قابلیت استفاده در شرایط جوی مختلف

دوام و استحکام مناسب

طول عمر بالا

تنوع در طرح و رنگ

برخورداری از زیبایی بصری

قیمت مناسب و مقرون به صرفه

کاربرد جدول بتنی

اصلی‌ترین کاربرد جدول بتنی جداسازی فضاهای مختلف است. مهمترین کاربردهایی که برای این محصول پرطرفدار می‌توان برشمرد عبارتند از:

جداسازی و محدودسازی فضا

شناخته شده‌ترین کاربرد جدول‌های بتنی جداسازی فضاهای گوناگون است. به طور مثال برای جداسازی مسیر پیاده رو از خیابان، جداسازی محوطه پارکینگ، جداسازی فضاهای سبز و… از جدول بتنی استفاده می‌شود.

استفاده به عنوان مسیر عبور آب

جدول‌های بتنی برای هدایت آب‌های سطحی مورد استفاده قرار می‌گیرند. هدایت آب‌های سطحی از فضای سبز یا فضای پارکینگ، کوچه، خیابان و… به کمک جوی‌هایی که با جدول بتنی ساخته می‌شوند امکان‌پذیر است.

زیباسازی فضای شهری

استفاده از جدول‌های بتنی برای تقسیم‌بندی و محدودسازی فضا در محوطه‌های مسکونی، تجاری، پارک ها، محوطه‌های اداری و… باعث ایجاد جلوه‌های بصری زیبایی می‌شود.

عایق‌بندی

از جدول بتنی به عنوان یک عامل عایق‌بندی نیز استفاده می‌شود. این محصول برای عایق‌بندی دیوارهای ساختمان، عایق‌بندی کف ساختمان و… کاربرد دارد.

قیمت جدول بتنی

قیمت جدول‌های بتنی به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد که عبارتند از: نوع جدول بتنی، اندازه جدول بتنی، مقاومت و استحکام، رنگ و طرح جدول. معمولا جدول‌های بتنی تک لبه نسبت به مدل‌های دو لبه و سه لبه قیمت کمتری دارند.

اندازه جدول نیز می‌تواند عامل تعیین قیمت آن باشد. هرچه اندازه جدول بتنی کوچکتر باشد قیمت کمتری دارد. به طور مثال قیمت جدول بتنی ۵۰ * ۵۰ کمتر از جدول‌هایی با مساحت بیشتر است.

کیفیت ساخت نیز می‌تواند در تعیین قیمت جدول بتنی تأثیرگذار باشد، معمولا جدول‌هایی که مقاومت بالاتری دارند گران‌تر هستند. بعنوان مثال قیمت جدول بتنی ۵۰ * ۵۰ با جدوال بتنی سایز های مختلف متفاوت است.

رنگ و طرح جدول بتنی نیز از عوامل تعیین کننده قیمت نهایی آن‌ها است. معمولا جدول‌هایی که رنگ خاص یا طرح خاص دارند از مدل‌های مشابه ساده گران‌تر هستند.

جدول بتنی – کیان برنا – تصویر ۲

خرید بهترین جدول بتنی

انتخاب جدول بتنی مناسب باید متناسب با شرایط پروژه باشد. به طور مثال اگر پروژه در منطقه‌ای با آب و هوای بارانی قرار داشته باشد بهتر است از جدول بتنی پلیمری که نفوذ ناپذیر و دارای طول عمر و استحکام بالایی است استفاده شود.

گاهی ممکن است فضای استفاده از جدول بتنی متحمل بارهای سنگین و حمل و نقل‌های مکرر باشد، در چنین شرایطی باید محکم‌ترین و مقاوم‌ترین نوع جدول بتنی را انتخاب کنید. انتخاب رنگ، طرح، شکل، ابعاد و نوع جدول بتنی باید متناسب با شرایط پروژه صورت گیرد تا بیشترین و بهترین کارایی را داشته باشد. شرایط آب و هوایی، انتظارات بصری، میزان بارگذاری و… را در انتخاب انواع جدول بتنی در نظر داشته باشید.

نکات مهم در انتخاب ابعاد جدول بتنی

برای این که بتوانید بیشترین بهره وری را از جدول‌های بتنی داشته باشید نیاز است که به شرایط استاندارد تولید، حمل و نقل و نصب جدول بتنی توجه داشته باشید. مهمترین نکات در نصب و نگهداری جدول بتنی عبارتند از:

توجه به شرایط ساخت

کیفیت ساخت می تواند تضمینی برای افزایش مقاومت و طول عمر جدول بتنی باشد. از جمله مهمترین نکات در انتخاب و خرید انواع جدول بتنی توجه به شرایط و کیفیت ساخت آنها است. هرچه از مواد اولیه با کیفیت تر و با نسبت های  دقیق تر و استانداردتر در ساخت جدول بتنی استفاده شود، این محصول مقاوم تر و مستحکم تر خواهد بود.

نصب صحیح جدول بتنی

استفاده از مصالح مناسب برای نصب، انتخاب بهترین نوع جدول بتنی، نصب استاندارد و با مهارت کافی می‌تواند باعث افزایش طول عمر و عملکرد جدول بتنی شود.

شرایط نگهداری

شرایط مناسب نگهداری جدول بتنی شامل جلوگیری از فشار و ضربه و همچنین ایجاد فضایی مناسب برای استفاده از این حصول است. بهتر است جدول‌های بتنی به صورت منظم تمیزکاری شده و به دور از آلودگی نگهداری شوند.

جدول بتنی – کیان برنا

جمع‌بندی

جدول بتنی یکی از کاربرترین مصالح در پروژه‌های عمرانی به شمار می‌رود که دارای انواع مختلفی است. دسته‌بندی انواع جدول بتنی بر اساس ویژگی‌هایی چون نوع ساخت، متریال ساخت، کیفیت ساخت، ابعاد و اندازه، رنگ، طرح و… صورت می‌گیرد. انتخاب بهترین نوع جدول بتنی متناسب با نیاز و شرایط پروژه می‌تواند باعث افزایش طول عمر و کارایی این محصول باشد. ویژگی‌هایی چون مقاومت در برابر نفوذ آب، تراکم بالا، استحکام و دوام بالا در هوای گرم و سرد و شرجی و… مهمترین عوامل ارجحیت جدول بتنی نسبت به جدول سیمانی است.

قیمت جدول بتنی اگرچه نسبت به جدول‌های سیمانی بیشتر است اما ویژگی‌های منحصر به فرد این محصول می‌تواند توجیه خوبی برای جبران این افزایش قیمت باشد.

توجه : این مطلب، یک تبلیغ رپورتاژ بوده و فوت و فن ساختمان در محتوا و محصولات آن هیچگونه نظری و مسئولیتی ندارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا