فن مصالح ساختمانی

معرفی انواع سیم جوش و کاربرد آنها 

به گزارش گروه ساختماناحتمالا با سیم جوش و کاربرد آن آشنا هستید و می‌دانید که از این متریال برای جوشکاری استفاده می‌شود. اما احتمالا به طور دقیق با انواع سیم جوش و کاربرد آنها آشنا نباشید؟ ما در ابتدا در این مطلب راجع به سیم جوش توضیحاتی را ارائه کرده‌ایم و در ادامه به معرفی انواع مختلف آن پرداخته‌ایم. برای آشنایی بیشتر با انواع مختلف سیم جوش و کاربرد هر کدام از آن‌ها همراه ما باشید.

سیم جوش چیست؟

سیم جوش به ماده‌ای گفته می‌شود که برای پر کردن فضای خالی بین دو قطعه فلزی در جوشکاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع، برای جوشکاری و اتصال دو یا چند قطعه فلزی، از سیم جوش استفاده می‌کنند. جوشکاری با سیم جوش کاربردهای بسیاری دارد که برخی از آن‌ها عبارت‌انداز:

  • حمل و نقل
  • ساختمان‌سازی
  • مجمه‌سازی
  • خودروسازی
  • تولید مخازن تحت فشار
  • نفت و گاز و پتروشیمی
آشنایی با انواع سیم جوش – تصویر ۲

انواع سیم جوش و کاربرد آنها

به طور کلی، سیم جوش‌ها را می‌توان به دو دسته‌‌ی سیم جوش توپر (Solid Wires) و سیم جوش توپودری (Cored Wires) تقسیم کرد. در ادامه این مطلب به بررسی انواع سیم جوش و کاربرد آنها می‌پردازیم تا بیشتر با این محصول آشنا شوید

۱. سیم جوش CO2

یکی از پر مصرف‌ترین متریال‌های جوشکاری، سیم جوش CO2 است که در جوشکاری قوس الکتریکی با گاز محافظ یا همان GMAW مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش از جوشکاری، از CO2 به عنوان گاز محافظ استفاده می‌شود و به همین دلیل آن را سیم جوش CO2 نامگذاری کرده‌اند. در جوشکاری GMWA برای محافظت از حوضچه مذاب،  از گاز CO2 استفاده می‌کنند که البته گاهی اوقات با آرگون نیز ترکیب می‌شود.

از سیم جوش CO2 معمولا در ساختمان‌سازی، ساخت مخزن‌های تحت فشار و کشتی‌سازی استفاده می‌کنند. به طور کلی، این سیم جوش بیشتر برای جوش دادن فولادهای کربنی ساده و منگنزی مناسب است.

۲. سیم جوش توپودری

 در ادامه مطلب انواع سیم جوش و کاربرد آنها به سیم جوش توپودری می‌رسیم که در جوشکاری FCAW مورد استفاده قرار می‌گیرد. هسته این سیم جوش با ماده آلی و معدنی پر شده است که هنگام ذوب شدن، گاز تولید می‌کند تا از فلز جوش در برابر اکسیداسیون محافظت شود. با وجود اکسید کننده‌ها و عوامل شار در هسته،  این سیم جوش به خوبی می‌تواند شرایط سخت را تحمل کند. البته، برخی از سیم‌جو‌ش‌های توپودری وجود دارند که درون آن‌ها پودر خاصی وجود دارد که گاها تصعید شده‌اند.

کیفیت جوش بالا با نفوذ عمیق، پایدار بودن قوس الکتریکی، پاشش جوش بسیار کم و جوشکاری آسان از جمله مزایای جوشکاری با این سیم جوش به حساب می‌آید. این مزایا باعث شده تا از جوشکاری توپودری برای کاربردهایی مثل جوش دادن لوله‌های فولادی، سازه‌های فلزی، ورق‌های ضخیم و مخازن تحت فشار استفاده شود.

۳. سیم جوش تیگ

 تیگ به روشی از جوشکاری گفته می‌شود که از سیم جوش مصرف نشدنی (از جنس تنگستن) استفاده می‌شود. به متریال مذکور، سیم جوش تیگ هم گفته می‌شود که معمولا با گاز آرگون همراه است. گاز آرگون از حوضچه مذاب در برابر اکسید شدن محافظت می‌کند. سیم جوش تیگ هم مانند موارد قبلی، کاربردهای زیادی دارد که مهم‌ترین آن برای پُر کردن درز اتصال است. از دیگر کاربردهای جوشکاری تیگ نیز می‌توان به جوش دادن ورق و لوله با ضخامت‌های مختلف اشاره کرد.

۴. سیم جوش زیرپودری

سیم جوش زیرپودری یکی دیگر از متریال‌های جوشکاری است که معمولا با استیل یا فولاد ضد زنگ تولید می‌شوند. جوشکاری زیرپودری (SAW) سرعت بالایی دارد و با استفاده از آن می‌توان جوشکاری با کیفیتی را انجام داد. معمولا روکش این محصول از مس است که به محافظت از اکسیداسیون حوضچه مذاب کمک می‌کند و آن را می‌توان به سه دسته‌ی بدون آلیاژ، کم آلیاژ و استیل تقسیم کرد.

اگرچه جوشکاری SAW برای کاربردهای مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد، امکان جوش دادن همه فلزات و آلیاژها با آن وجود ندارد. معمولا این روش از جوشکاری برای جوش دادن فولادهای غیر آلیاژی کم کربن کاربرد دارد.

شرکت آریا نورین میکا تولیدکننده سیم جوش در ایران – تصویر ۳

برترین تولیدکنندگان سیم جوش در ایران

 اکنون که با انواع سیم جوش و کاربرد آنها آشنا شدید، در ادامه به معرفی مهم‌ترین تولیدکنندگان این متریال پرداخته‌ایم.

شرکت تولیدی آریا نورین میکا

اگر به داده‌های گوگل نگاه بیندازیم، به این نتیجه می‌رسیم که قیمت سیم جوش میکا جستجوی بالایی دارد و افراد بسیاری به دنبال خرید این محصول هستند. آریا نورین میکا یکی از برترین تولیدکنندگان سیم جوش در ایران است که محصولات باکیفیتی را تولید می‌کند. این شرکت علاوه بر سیم جوش، الکترود هم تولید و به بازار عرضه می‌کند.

شرکت الکترود پارس تولید کننده سیم جوش در ایران – تصویر ۴

شرکت تولیدی الکترود پارس

یکی دیگر از برندهای برتر در زمینه‌ی تولید سیم جوش، شرکت الکترود پارس است که محصولاتش با پسوند پارس در بازار عرضه می‌شوند. این مجموعه فعالیت رسمی خود را از سال ۱۳۶۲ و با تولید انواع الکترود جوشکاری و سیم جوش آغاز کرد و از سیم جوش این شرکت برای مشاغل صنعتی، ساختمانی و ساخت دیگ‌های بخار استفاده می‌شود. قیمت سیم جوش پارس نیز مانند میکا ممکن است به صورت لحظه‌ای تغییر کند و نرخ جدیدی برای آن ثبت شود.

جمع‌بندی

ما در این مقاله انواع سیم جوش و کاربرد آنها را بررسی کردیم. سیم جوش‌ها که برای جوش دادن قطعات فلزی مختلف به یکدیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد، در مدل‌های مختلفی از CO2 و تیگ گرفته تا زیرپودری و توپودری تولید و به بازار عرضه می‌شود. هرکدام از این موارد برای کاربردهای مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد که در این مطلب به آن‌ها اشاره کردیم.

توجه : این مطلب، یک تبلیغ رپورتاژ بوده و فوت و فن ساختمان در محتوا و محصولات آن هیچگونه نظری و مسئولیتی ندارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا