آموزشرپورتاژ آگهیفن ساخت و ساز

مقاطع فولادی مورد نیاز برای ساخت یک ساختمان دو طبقه چه مواردی هستند؟

پیش از شروع هر پروژه‌ای نیاز است که برآورد متریال و هزینه‌های اولیه آن صورت گیرد. البته این برآوردها به صورت تقریبی هستند، اما‌ می‌تواند دید بسیار عالی را نسبت به هزینه‌ها و مراحل پروژه در اختیار مهندس سازنده قرار دهد. در ساختمان سازی نیز باید همین فرآیند تخمین هزینه و مصالح مورد نیاز انجام شود. در واقع در ساختمان سازی به برآورد مصالح مورد نیاز متره و به برآورد هزینه‌ها برآورد‌ می‌گویند. مقاطع فولادی از مهم‌ترین مصالح مورد استفاده در ساختمان سازی هستند و تخمین حجم و هزینه آن‌ها بسیار حائز اهمیت است. در ادامه مقاطع فولادی مورد نیاز برای ساخت یک ساختمان دو طبقه را بیشتر مورد بررسی قرار‌ می‌دهیم.

خرید مقاطع فولادی مورد نیاز ساختمان

تخمین و برآورد صحیح مقاطع فولادی مانند میلگرد و تیرآهن مورد نیاز برای ساخت یک ساختمان دو یا چند طبقه بسیار حائز اهمیت است. زیرا پس از محاسبه وزن آن‌ها‌ می‌توان با استعلام قیمت ورق در مشهد و سایر مقاطع فولادی به کار رفته قیمت صحیحی از هزینه‌های پروژه به دست آورد. علاوه بر تعداد، وزن و قیمت تیرآهن و میلگرد کیفیت آن‌ها نیز بسیار حائز اهمیت است. زیرا کیفیت اسکلت بندی ساختمان و ایمنی آن را تحت تاثیر قرار‌ می‌دهد و در صورتی که ساختمان از ایمنی لازم برخوردار نباشد‌ می‌تواند خسارت‌های جانی و مالی بسیاری را به وجود آورد.

بنابراین بهترین و با کیفیت‌ترین مقاطع فولادی را از یک شرکت معتبر تهیه کنید تا بتوانید از کیفیت مصالح پروژه ساختمانی خود اطمینان حاصل نمایید. برای اطلاع از قیمت آهن امروز کافی است با کارشناسان فروش آهن رسان تماس برقرار نمایید.

کدام نوع آهن آلات برای ساختمان سازی مورد استفاده قرار‌ می‌گیرد؟

به طور کلی در ساخت خانه‌ها و پروژه‌های ساختمانی ۵ نوع آهن آلات مورد استفاده قرار‌ می‌گیرد که شامل تیرآهن، میلگرد، نبشی، ناودانی و پروفایل‌ می‌شود. مقاطع فولادی و آهنی دارای ویژگی‌هایی مانند گرید، سایز، ابعاد و نوع و … هستند که موجب شده کاربردهای متفاوتی داشته باشند. به عنوان نمونه انواع میلگرد ساختمانی در گرید‌های A1 تا A4 با کمترین میزان استحکام تا بیشترین استحکام در قسمت‌های مختلف پروژه‌های ساختمانی مورد استفاده قرار‌ می‌گیرد. هر یک از این میلگردها دارای قیمت‌های متفاوتی هستند. شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت میلگرد در مشهد به بخش استعلام قیمت سایت مراجعه کنید.

علاوه بر این تیرآهن‌ها نیز بخش قابل توجهی از مصالح ساختمان سازی را تشکیل‌ می‌دهد و از کاربردی‌ترین آن‌ها‌ می‌توان به IPE، IPN و IPB اشاره نمود. کارشناسان معتقد هستند که میزان میلگرد و تیرآهن مورد استفاده در ساختمان‌ها با توجه به نوع ساخت و تعداد هر طبقه متفاوت است و تخمین هزینه نهایی بر اساس قیمت ورق، میلگرد، تیرآهن و … صورت‌ می‌گیرد.

قیمت ورق مسی
قیمت ورق مسی

عوامل تاثیرگذار در محاسبه میلگرد و تیرآهن مورد نیاز ساختمان

همانطور که اشاره شد میلگرد و تیرآهن از مهم‌ترین مقاطع فولادی در ساختمان سازی هستند و با پیش بینی صحیح هزینه‌های آن‌ها‌ می‌توان مدیریت پروژه‌ها را راحت‌تر انجام داد. به منظور برآورد هزینه‌ها نیاز است که ابتدا مقدار میلگرد و تیرآهن مورد نیاز جهت ساخت ساختمان به درستی محاسبه و تخمین زده شوند.

در هنگام محاسبات میزان این مقاطع فولادی و آهن آلات باید فاکتورهایی مانند نوع اسکلت، تعداد طبقات، تعداد سقف نوع آن، جنس خاک محل ساخت و ساز، تعداد دهانه ها، زلزله خیز بودن یا نبودن محل احداث ساختمان را مد نظر قرار گیرد. علاوه بر این فاکتورهایی مثل واگرا یا همگرا بودن بادبندها، نوع قاب به کار رفته و استفاده از سیستم دوگانه نیز باید در محاسبه تیرآهن مورد نیاز ساختمان لحاظ شوند تا در نهایت تخمین هزینه مقاطع فولادی مانند تخمین قیمت ورق و … برای ساختمان سازی به طور دقیق انجام شود.

برآورد میلگرد مورد نیاز در ساخت ساختمان دو طبقه

تفاوتی ندارد که پروژه کوچک باشد یا بزرگ، در هر صورت از مهم‌ترین الزامات هر پروژه انجام پیش بینی‌ها، برنامه‌ریزی و تهیه مواد اولیه مورد نیاز است. هر چقدر که یک پروژه بزرگتر باشد قطعا به برنامه ریزی بیشتری نیاز خواهد داشت. در پروژه‌های ساختمانی نیز باید پیش از شروع به کار برآوردی برای خرید مصالح مورد نیاز صورت گیرد. محاسبات مصالح مورد نیاز ساخت ساختمان در جدول صورت وضعیت درج‌ می‌شود. مهندسین با یک تخمین هزینه دقیق‌ می‌توانند به میزان قابل توجهی هزینه‌ها را کاهش داد و از خرید مصالح اضافی جلوگیری نمود. علاوه بر این اگر خرید مصالح کمتر از مقدار مورد نیاز ساختمان صورت گیرد نیز موجب افزایش هزینه‌های حمل و نقل و کارگر اضافی‌ می‌شود.

با توجه به اینکه یکی از مهم‌ترین مصالح مورد استفاده در ساختمان‌ها میلگرد است، برآورد هزینه‌های آن خیلی اهمیت دارد. به طور کلی ساختمان‌ها به دو صورت بتنی و فلزی ساخته‌ می‌شود. در سازه‌های بتنی مهم‌ترین مصالحی که مورد استفاده قرار‌ می‌گیرد بتن است که دارای استحکام خیلی بالایی در برابر فشار بالا است ولی مقاومت زیادی در برابر نیروهای کششی ندارد. برای رفع این مشکل از میلگرد نیز در ساخت ساختمان استفاده‌ می‌کنند. میلگرد مقاومت بسیار بالایی در برابر تنش کششی دارد. به همین دلیل از میلگرد داخل بتن استفاده‌ می‌کنند تا موجب تقویت استحکام و مقاومت آن شود. در ادامه میلگرد مورد نیاز برای ساخت ساختمان‌ها را مورد ارزیابی قرار‌ می‌دهیم.

قیمت ورق شیروانی
قیمت ورق شیروانی

محاسبه میلگرد با ساختمان دو طبقه با اسکلت بتنی

برای تعیین میزان دقیق میلگرد مورد نیاز ساختمان‌های یک یا چند طبقه بهتر است که برای قسمت‌های مختلف ساختمان مانند سقف، ستون و فونداسیون به طور جداگانه محاسبه شود.

محاسبه میزان میلگرد مورد نیاز فونداسیون

فونداسیون یا همان پی در پایین‌ترین قسمت ساختمان واقع شده و از آنجایی که تمامی وزن ساختمان بر روی فوانداسیون واقع شده استحکام آن دارای ارتباط مستقیمی با استحکام کل ساختمان است. در فونداسیون میلگردها به سه صورت طولی، عرضی و تقویتی بکار‌ می‌روند که مقدار هر یک از آن‌ها نیز باید به طور جداگانه محاسبه گردد.

محاسبه وزن میلگردهای طولی فونداسیون

میلگردهای طولی در واقع میلگردهایی هستند که در طول محور در دو ردیف بالا و پایین اجرا‌ می‌گردد. به منظور محاسبه میلگردهای طولی فونداسیون باید دو مفهوم کاور و خم توجه نمود.

  • کاور

کاور در واقع میزان فاصله‌ای است که میلگرد طولی از قسمت بیرونی بتن دارد. علت ایجاد این فاصله جلوگیری از قرارگیری میلگرد در معرض هوا و رطوبت و خوردگی و زنگ زدگی آن است. در شرایط محیطی مختلف مقدار کاور متفاوت خواهد بود.

  • خم

به منظور گیرایی و اتصال بهتر باید دو سر میلگردهای عرضی و طولی خم زده شود و مقدار آن نیز باید بر اساس مبحث نهم مقررات ملی ساختمان محاسبه گردد.

با توجه به موارد ذکر شده برای محاسبه میلگردهای طولی فونداسیون باید از طول محور طولی دوبرابر عدد کاور را کم کنیم و دو برابر طول خم را به آن اضافه نمود. فرمول محاسبه به شرح زیر است.

(۲*طول کاور) – (۲*طول خم) + طول محور = طول میلگرد

پس از محاسبه طول هر میلگرد باید مشخص شود در هر ردیف بالا و پایین چه تعداد میلگرد وجود دارد. برای این کار باید از نقشه مقطع فونداسیون استفاده کرد. توجه داشته باشید که این محاسبات باید برای تمامی محورها صورت گیرد.

محاسبه میلگرد عرضی فونداسیون

هنگام محاسبه طول میلگرد عرضی دقیقا مانند میلگرد طولی باید عمل نمود. در واقع باید ابتدا عرض محور را محاسبه کنیم سپس دو برابر عدد کاور را از آن کسر و دو برابر عدد خم را به آن بیافزاییم.

برای محاسبه تعداد میلگردهای عرضی نیز باید طول قسمت‌هایی که میلگرد عرضی نصب‌ می‌گردد را به فاصله میلگرد عرضی تقسیم نمود. تمامی این فاصله‌ها در نقشه‌های فونداسیون ذکر‌ می‌شود. پس از این کار تعداد میلگردهای مورد نیاز به راحتی محاسبه‌ می‌شود. با توجه به اینکه میلگردهای عرضی در دو ردیف بالا و پایین بکار‌ می‌روند، برای به دست آوردن عدد نهایی باید تعداد میلگردها در دو ضرب شود. با استفاده از جدول اشتال و شماره میلگردها در نقشه‌ می‌توانید وزن میلگردهای عرضی را نیز به راحتی محاسبه کنید.

محاسبه میلگرد تقویتی فونداسیون

در برخی از مواقع به منظور تقویت فونداسیون از میلگردهای تقویتی در ردیف بالا یا پایین با طول مشخصی استفاده‌ می‌کنند. تمامی این میلگردها در پلان مشخص بوده و از نوع بدون خم هستند. جهت محاسبه تعداد این میلگردها نیز باید تعداد و طول آن‌ها را در نظر بگیرید.

برای تخمین نزدیک به ۹۰ درصدی مصالح مورد نیاز ساختمان معمولا متخصصین حوزه ساختمان سازی از محاسبات سرانگشتی استفاده‌ می‌کنند. این فرآیند با توجه به مبنای متر مربع زیر بنای ساختمان صورت‌ می‌گیرد که برای محاسبه مقدار مورد نیاز میلگردها نیز انجام‌ می‌شود. این اعداد با وجود تقریبی بودن، در تخمین سریع برآوردهای اولیه در قراردادها‌ می‌توانند خیلی مفید و کاربردی باشند. به طوری که مهندسان ساختمان سازی با استفاده از این روش‌ می‌توانند قیمت ورق شیروانی ، میلگرد و سایر مصالح مورد نیاز ساختمان را استعلام بگیرند و به مالک ساختمان اطلاع دهند و قرارداد را بر اساس آن تنظیم کنند.

محاسبه تقریبی میلگرد مورد نیاز ستون ساختمان

مقدار آرماتورهای مورد نیاز در ستون‌های هر ساختمان حدود ۱۲ الی ۱۸ کیلوگرم بر مترمربع زیربنا محاسبه‌ می‌گردد.

محاسبه تقریبی آرماتور مورد نیاز در سقف ساختمان

مقدار آرماتورهایی که در سقف ساختمان بکار‌ می‌رود با توجه به نوع سقف وبتنی یا دال دو پوش بودن تیرچه تعیین‌ می‌شود. میزان آرماتورها در سقف‌های دال بتنی برای هر مترمربع ۱۰ الی ۱۶ کیلوگرم میلگرد است و برای تیرچه‌ها مقدار آن‌ها ۵ الی ۷ کیلوگرم میلگرد در هر متر مربع هستند.

محاسبه تقریبی میلگرد مورد نیاز برای یک ساختمان دو طبقه

در یک سازه بتنی ساخته شده با بتن آرمه و تیرچه بلوک برای هر متر مربع بین ۴۰ الی ۵۳ کیلوگرم میلگرد نیاز است. به عنوان نمونه ساختمان دوطبقه‌ای با ۲۰۰ مترزیر بنا نیازمند ۸۰۰۰ تا ۱۰۶۰۰ کیلوگرم میلگرد است.

قیمت ورق در مشهد
قیمت ورق در مشهد

تیرآهن مورد نیاز برای ساختمان دو طبقه

سالیان زیادی است که در اسکلت‌های فلزی برج‌ها، سازه‌های فلزی و ساختمان‌های چند طبقه از تیرآهن استفاده‌ می‌کنند. هر چند که به علت بالا بودن قیمت تیرآهن در اسکلت‌های بتنی امروزه اسکلت‌های فلزی بیشتر مورد استفاده قرار‌ می‌گیرد. اما با این وجود به دلیل ویژگی‌های منحصربه‌فردی که تیرآهن دارد، این نوع اسکلت‌ها همچنان در ساختمان سازی مورد استفاده قرار‌ می‌گیرند و طرفداران بسیاری دارند.

برای محاسبه وزن تیرآهن مورد نیاز در یک ساختمان باید در ابتدا نوع آن مشخص گردد تا با استفاده از جدول اشتال و فرمول زیر بتوان وزن تیرآهن را به دست آورد.

وزن تیر آهن= طول تیر آهن ( متر) * وزن مخصوص تیر آهن ( بر اساس جدول اشتال)

محاسبه حجم تیرآهن مورد استفاده در ساختمان دو طبقه

میزان آهن آلات و تیرآهنی که در ساخت هر متر مربع سازه بکار‌ می‌رود با توجه به فاکتورهایی مانند نوع سازه، نوع تیرآهن، نظر مهندس ناظر و … تعیین‌ می‌شود. اما اصلی‌ترین عامل تعیین کننده بتنی یا فلزی بودن اسکلت سازه است. به عنوان مثال اگر ساختمانی اسکلت بندی فلزی داشته باشد به غیر از وزن آرماتور سقف در ازای هر متر مکعب ۴۰ الی ۷۰ کیلوگرم آهن آلات نیاز است که بخش عمده آن به وزن تیرآهن مربوط‌ می‌شود. در صورتی که در اسکلت بندی بتنی با همان شرایط برای هر مترمربع تنها به ۳۵ الی ۶۰ کیلوگرم آهن آلات نیاز است. با توجه به حجم بالای آهن مصرفی در ساختمان سازی قیمت روز آهن ۱۴ اصفهان در مشهد و سایر انواع آهن آلات مورد استفاده در سازه بسیار حائز اهمیت است و باید به طور دقیق هزینه متریال پروژه برآورد شود.

توجه : این مطلب، یک تبلیغ رپورتاژ بوده و فوت و فن ساختمان در محتوا و محصولات آن هیچگونه نظری و مسئولیتی ندارد.

رضا امیری

نوشتاری به آیندگان...

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا