محصولات ساختمانی

میزان مصرف ژل میکروسیلیس در بتن؛ دستیابی به بهترین عملکرد و دوام

به گزارش گروه ساختمان: میزان مصرف ژل میکروسیلیس در بتن معمولاً بین ۱% تا ۱۰% وزنی سیمان متغیر است که در بعضی مواقع تا ۱۵% وزن سیمان برای کارهای خاص استفاده می شود و برای دستیابی به بهترین خواص مکانیکی و دوام، اغلب ۴% تا ۸% وزنی سیمان توصیه می‌شود. این ماده با پر کردن فضای خالی بین ذرات سیمان، تراکم و استحکام بتن را افزایش می‌دهد و نفوذپذیری آن را کاهش می‌دهد. استفاده از ژل میکروسیلیس باعث بهبود مقاومت بتن در برابر خوردگی، حملات شیمیایی و نفوذ آب می‌شود. این ویژگی‌ها به خصوص در سازه‌های بتنی که در معرض شرایط سخت محیطی قرار دارند، بسیار حائز اهمیت است. مصرف دقیق و متناسب ژل میکروسیلیس، از طریق آزمایش‌های دقیق و بر اساس نیازهای خاص هر پروژه تعیین می‌شود تا از عملکرد مطلوب بتن اطمینان حاصل شود.

از خصوصیات منحصر به فرد ژل میکروسیلیس این است که می‌تواند ۵ تا ۱۰ درصد از عیار سیمان مصرفی را کاهش دهد. البته همان طور که گفتیم میزان مصرف ژل میکروسیلیس به عواملی چون شرایط آب و هوایی، ویژگی‌های پروژه، مواد مصرفی و… بستگی دارد .

با این وجود باز هم نمی‌توان این عدد را قطعی دانست. امکان دارد با توجه به مواد مصرفی با مصرف ۱۰ درصد وزنی سیمان هم نتایج خوبی از پروژه بدست آید یا با مصرف میزان کمتری در حدود ۳ درصد. به همین خاطر، همانطور که پیش‌تر ذکر شد، پیش از انجام پروزه بهتر است آزمون‌های آزمایشگاهی و در شرایط پروژه توسط کارفرما صورت پذیرد. در اینجا می‌بایست یک نکته دیگر را ذکر کنیم و آن این است که مدت زمان لازم برای مخلوط شدن ژل میکروسیلیس در بتن، به ازا هر متر مکعب بتن ۱ الی ۳ دقیقه است.

تأثیر مصرف ژل میکروسیلیس بر خواص مکانیکی بتن

تأثیر مصرف ژل میکروسیلیس بر خواص مکانیکی بتن

همان طور که در مجله سازه بتنی(Concrete Constructor Magazine) گفته شده، میکروسیلیس به عنوان ماده افزودنی استفاده می‌شود و می‌تواند که خواص بتن تازه و سخت شده را بهبود بخشد. میکروسیلیسی که به عنوان جایگزینی برای سیمان استفاده می شود، می‌تواند جایگزین سیمان انرژی زا بدون کاهش کیفیت باشد.

افزودن میکروسیلیس به مخلوط بتن ساختار چسبندگی سیمان را تغییر می‌دهد. چسبندگی حاصل شده، شامل مقدار بیشتری از هیدراته‌های کلسیم-سیلیکات قوی و حاوی مقدار کمتری از هیدروکسیدهای کلسیم ضعیف نسبت به چسبنده‌های سیمان معمولی است. زیرا ذرات میکروسیلیس به اندازه ای کوچک هستند که در میان ذرات سیمان پخش می‌شوند و آن‌ها را از هم جدا می‌کنند. در نتیجه می‌تواند مقاومت فشاری، خمشی و چسبندگی بسیار بالاتری را به دست آورد.

انواع ژل میکروسیلیس

ژل میکروسیلیس توسط شرکت بتن شیمی ماهان در انواع مختلف و با ویژگی‌های مختلفی تولید می‌شود. تنوع در تولید ژل میکروسیلیس توسط شرکت بتن شیمی ماهان باعث شده است که این شرکت بتواند سلایق مختلف و ویژگی‌های مختلفی را که مهندسان به آن‌ها نیاز دارند را فراهم نماید.

ژل‌های میکروسیلیس در شرکت بتن شیمی ماهان در مدل‌های مختلف تولید می‌شوند و با توجه به احترام به حقوق مشتری می‌توان ژل‌های میکروسیلیس خود را با بسته‌بندی‌های مختلف به مشتریان عرضه کند. ژل میکروسیلیس بتن شیمی ماهان پیش از تولید، حین فرآیند و پس از تولید توسط کارشناسان آزمایشگاه و نمونه برداری تحت آزمایش‌های مختلف قرار می‌گیرد. بنابراین خریدار این ژل، می‌تواند نسبت به یکسان بودن کیفیت مواد خریداری شده اطمینان داشته باشد. برای اطلاعات بیشتر در خصوص ژل‌های میکروسیلیسی می توانید از وبسایت ما بازدید نمایید.

روش‌های مختلف اضافه کردن ژل میکروسیلیس به بتن

روش مخلوط کردن میکروسیلیس به دو دسته داخلی و خارجی تقسیم می‌شود.

  1. افزودنی داخلی: با فرض مصرف ثابت آب، ۱ واحد میکروسیلیس می‌تواند ۳-۵ واحد سیمان (وزنی) را جایگزین کند و مقاومت فشاری بتن را بدون تغییر نگه دارد.
  2. مخلوط خارجی: مقاومت و سایر ویژگی‌های بتن با افزودن میکروسیلیس به طور قابل توجهی بهبود می‌یابد. هنگامی که بتن با میکروسیلیس مخلوط می‌شود، مقداری افت اسلامپ وجود دارد. میکروسیلیس باید با عامل کاهنده آب ترکیب شود و پیشنهاد می‌شود برای بهبود قابلیت ساخت آن، fly ash و سرباره آسیاب( ground slag ) شده را مخلوط کنید.

کاربرد ژل میکروسیلیس در صنعت

  • ژل آب بندی بتن مناسب برای تولید بتن آب بند تونل ها، راه، کانال‌های انتقال آب و تصفیه خانه‌ها و مخزن.
  • ساخت بتن های اسکله، پل و عرشه پل، مخازن، سدها، پارکینگ، مناطقی که تحت حمله مواد شیمیایی و خورنده هستند.
  • سازه های ساحلی، نگهدارنده و سازه‌هایی که در معرض بارهای دینامیکی، ضربه و خستگی هستند.
  • مناسب جهت استفاده در مناطق خشک برای جبران خسارت ناشی از تاخیر در انجام کیورینگ (عمل آوری)
  • مناسب برای بتن ریزی های حجیم و کف سخت صنعتی
  • بتن های پر مقاومت، بتن پیش ساخته با دوام و نفوذ ناپذیر
  • بتن هایی که نیازمند حداقل هدایت الکتریکی هستند.
  • مناسب جهت محافظت در برابر کوران باد یا اشعه خورشید
  • صنایع ساختمان
  • روسازی‌های بتنی
  • مقاطع نازک بتنی
  • بتن‌های در معرض مواد خورنده
  • بتن‌های نظامی و پدافندی
  • مناسب برای کلیه سازه‌های بتنی مخصوصا مناطقی که در معرض حملات شیمیایی یون‌های کلرو سولفات‌ها هستند.

نکات ایمنی استفاده از ژل میکروسیلیکا

مانند سایر موادی که در صنعت از آن‌ها استفاده می‌شود، در هنگام مصرف ژل میکروسیلیکا نیز می‌بایست یک سری موارد را در نظر گرفت. برخی از این موارد عبارت‌اند از:

  1. استفاده‌ی غیر اصولی و غیر منطقی از آن می‌تواند نتیجه‌ی عکس بدهد. از این رو بهتر است پیش از استفاده آزمون‌های آزمایشگاهی از فرمولاسیون بتن گرفته شده و طبق کاتالوگ شرکت بتن شیمی ماهان استفاده گردد.
  2. استفاده از ابزارهای دقیق به هنگام استفاده از ژل میکروسیلیس ضروری است .
  3. از تماس مستقیم با دست و چشم خوداری شود. در صورت برخورد و پاشش به چشم بهتر است در سریع‌ترین حالت ممکن چشم‌ها شسته شوند و به پزشک مراجعه شود.
  4. هیچ گونه آتش‌زایی در ژل میکروسیلیکا وجود ندارد.

مشخصات فنی ژل میکروسیلیس

  • وزن مخصوص ژل میکروسیلیس: ۱.۶ گرم بر سانتی متر مکعب.
  • انحلال ژل میکروسیلیس: در آب.
  • PH ژل میکروسیلیس: خنثی و حدود ۷.
  • رنگ ژل میکروسیلیس: خاکستری و طوسی.
  • حالت فیزیکی ژل میکروسیلیس: خمیر کشسان.

یکی از بارزترین نکات درباره مشخصات فنی ژل میکروسیلیس فاقد یون کلر بودن این محصول است که باعث می شود هیچ آسیبی به محیط زیست وارد نشود و در برخورد با فلزات موجب پوسیدگی و خوردگی آنها نمی‌شود.

توجه : این مطلب، یک تبلیغ رپورتاژ بوده و فوت و فن ساختمان در محتوا و محصولات آن هیچگونه نظری و مسئولیتی ندارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا