والپست

والپست از کجا بخریم که بی‌دغدغه باشد؟ + نحوه اجرای والپست

به گزارش گروه ساختمان: یکی از مراحل محکم‌کاری ساختمان اجرای والپست و نبش‌کشی دیوارهای پیرامونی است؛ این مرحله بسیار حساس و نظارتی محسوب می‌شود. اگر به دنبال ساخت یک ساختمان مقاوم در برابر باد، زلزله و… هستید باید از والپست استفاده کنید. در ادامه این مطلب به معرفی و خرید والپست و نحوه اجرای آن اشاره می‌کنیم.

منظور از والپست چیست؟

پیش از اشاره به نحوه خرید و قیمت والپست باید با مفهوم این ابزار آشنا شویم. وادار یا والپست به کمک کلاف‌های عمودی یا افقی تولید می‌شود و هدف آن افزایش مقاومت سازه‌ها است. از این ابزار برای اتصال میانقاب‌های سازه‌ای و غیر سازه‌ای به اسکلت سازه نیز، استفاده می‌شود. میانقاب‌ها نیز به دیواره‌هایی که براساس اتصال یا عدم اتصال به سازه سیم­بندی می‌شوند، گفته می‌شود.

هدف اصلی این قطعه فولادی نبشی­کشی سازه‌ها است؛ در واقع برای اجرای وال‌پست‌ها معمولاً از نقشه­کشی استفاده می‌کنند. با توجه به اینکه کشور ما روی گسل قرار گرفته است، استفاده از این محصول کمک می‌کند تا فشار ناشی از زلزله روی بخش‌های مختلف دیوار تقسیم شود و مانع از ریزش دیوار خواهد شد.

هدف از اجرایی والپز

هدف اصلی از خرید والپست و اجرای آن انتقال بار و فشار ناشی از باد و زمین لرزه به قسمت‌های مختلف دیوار است. این تقسیم فشار موجب می‌شود تا سازه ایمن شود و در برابر ریزش مقاوم باشد. این قطعه فولادی به عنوان یک نگهدارنده برای نبشی­کشی‌های دیوار اجرا می‌شود تا مانع از هرگونه تخریب ناشی از زلزله شود. هما­ن­طور که اشاره کردیم وال پست‌ها شامل دو دسته افقی و عمودی می‌شوند.

والپست عمودی همان­طور که از اسمش مشخص هست به صورت عمودی در موازات ستون‌های ساختمان قرار می‌گیرد و در تحمل فشارهای عمودی نقش دارد.‌ نوع افقی این قطعه نیز، یکی از اجزای مهم در طراحی دیوار محسوب می‌شود؛ با­این­حال در جهت افقی قرار می‌گیرد و فشارهای افقی را تحمل می‌کند. در مناطقی که زلزله­ خیز هستند معمولاً از والپست‌های ترکیبی استفاده می‌شود، که شامل وال پست عمودی و افقی هستند.

انواع والپست – تصویر ۲

انواع والپست

هنگام خرید والپست با انواع مختلفی از آن روبرو خواهید شد؛ بنابراین باید با همه مدل‌های این محصول آشنا شوید. در ادامه به صورت مجزا به معرفی این مدل‌ها می‌پردازیم.

والپست وادار یا کناری

این مدل والپست یک ناودانی U شکل است که قابلیت مهارکردن یک طرف دیوار را دارد. طول این قطعه براساس سفارش مشتری تعیین می‌شود؛ با­این­حال معمولاً ۳ متر طول دارند. همچنین عرض ۱۰.۵، ۱۵.۵ و ۲۰.۵ سانتی‌متری دارند، که بر اساس آیین­نامه برای دیوارهای با ضخامت ۱۰، ۱۵ و ۲۰ سانتی‌متر مناسب هستند.

طول بال والپست‌های کناری ۷ سانتی‌متر است و با توجه به جنس آن‌ها معمولاً ضخامت ۲ میلی‌متری دارند. این محصول به­طور معمول از ورق فولادی سیاه تولید می‌شود، اما در صورتی­که مشتری هنگام سفارش و خرید والپست درخواست بدهد امکان تولید این محصول از ورق گالوانیزه نیز وجود دارد.

وال پست میانی

وال پست­های میانی شکلی شبیه به H دارند و در میان دیوارها به کار می‌روند. این مدل از والپست­ها مانع از اعمال فشار عمودی روی صفحه می‌شوند. طول این مدل نیز وابسته به نظر مشتری خواهد بود؛ اما در حالت کلی ۳ متر است.‌ عرض والپست میانی نیز همانند نوع کناری آن شامل ۱۰.۵، ۱۵.۵ و ۲۰.۵ سانتی­متر می‌شوند. طول بال والپست میانی در هر طرف ۵ سانتی‌متر را شامل می‌شود.‌ با توجه به اینکه این قطعه از ورق فولادی سیاه تولید می‌شود ۲ میلی‌متر ضخامت دارد.

والپست منقطع

این مدل والپست نیز همانند وال پست کناری است، با این تفاوت که در طول‌ کوتاه‌تری تولید می‌شود. این نوع در دو طرف و بالای دیوار قابل استفاده است و در هر طرف براساس طول دیوار از چندین وال پست منقطع استفاده می‌شود. طول این قطعه به­طور معمول ۴۰ سانتی‌متر برای دو طرف دیوار و ۲۰ سانتی‌متر برای بالای دیوار است؛ اما در صورتی­که مشتری هنگام خرید وال پست درخواست طول سفارشی داشته باشد، طول آن می­تواند از ۱۰ تا ۵۰ سانتی‌متر باشد.

عرض این قطعه نیز مشابه مدل‌های دیگر ۱۰.۵، ۱۵.۵ و ۲۰.۵ سانتی­متر است که برای دیوارهایی با ۱۰، ۱۵ و ۲۰ سانتی­متری مناسب خواهد بود. این مدل نیز از ورق فولادی سیاه تولید می‌شود؛ بنابراین ضخامت ۲ میلی­متری دارد. با­این­حال اگر مشتری هنگام خرید والپست درخواست استفاده از ورقه گالوانیزه را بدهد، می‌توان قطعه را با ورق گالوانیزه تولید کرد.

نحوه اجرای وال پست – تصویر ۳

نحوه اجرای وال پست

نحوه اجرای این قطعه در ساختمان‌های با اسکلت فلزی، بلوک فلزی و بتنی با یکدیگر متفاوت است. در ادامه به نحوه اجرای هر کدام از این ساختمان‌ها می‌پردازیم.

  • ساختمان بتنی: پس از خرید والپست هنگام اجرای آن در سازه بتنی، باید از ورقه‌های فلزی نیز استفاده کنید. استفاده از ورق فلزی به وصل شدن والپست و سازه به یکدیگر کمک می‌کند. همچنین هنگام اجرای این قطعه در ساختمان‌های بتنی باید تمامی فاصله‌ها محو شوند و در هر دو ردیف یک بسط فلزی قرار داده شود. سپس حداقل ۴ میلگرد از کف و سقف ساختمان باید به ورق متصل شوند، پس از آن می‌توانید عملیات بتن ریزی را شروع کنید.
  • ساختمان اسکلت فلزی: در این نوع ساختمان‌ها، وال پست باید به درستی متصل شود؛ بنابراین نیازمند جوشکاری خواهید بود. جوشکاری باید روی تیرچه انجام شود و نوع جوش در کیفیت اجرای والپست تاثیرگذار است. با توجه به اینکه در ساختمان‌های با اسکلت فلزی نحوه قرارگیری مصالح بسیار مهم است،‌ بهتر است قبل از نصب این قطعه محل قرارگیری آن را مشخص کنید.
  • ساختمان با بلوک‌های سبک: نصب وال پست‌ها روی بلوک‌های سبک کمی سخت است؛ چرا­که نصب دقیق ورق‌ها و اتصالات ساختمان فرایند دشواری محسوب می­شود و اجرای وال پست را محدود می‌کند. توجه داشته باشید که فقط یک سمت وال پست­ها بلوک قرار می‌گیرد.
فولادینو،همراه شما در قلب بازارآهن – تصویر ۴

خرید والپست

هنگام خرید والپست باید نکات مهمی را مدنظر قرار دهید که قیمت والپست یکی از مهم­ترین این نکات است. علاوه­بر قیمت توجه به کیفیت مواد اولیه، کیفیت نهایی محصول، دسترسی سریع و سرعت تحویل از دیگر نکات مهمی هستند که باید به آ­ن­ها توجه کنید. اگر به دنبال یک خرید بدون دغدغه و راحت هستید، بهترین پیشنهاد برای شما فولادینو خواهد بود. این وب سایت امکان خرید ساده و قابل اطمینان را برای شما فراهم می‌کند. همچنین این قابلیت را دارید تا همراه با سفارش محصول، از کارشناسان و متخصصان فولادینو مشاوره دریافت کنید.

جمع‌بندی

والپست نقش مهمی در سازها دارند و مانع از انتقال فشار ناشی از باد و زلزله می‌شوند. این قطعه دارای انواع مختلفی است که شامل والپست کناری، میانی منقطع می‌شوند. اگر به دنبال خرید والپست بدون هیچ­گونه دغدغه‌ای هستید، فولادینو بهترین انتخاب برای شما خواهد بود.

توجه : این مطلب، یک تبلیغ رپورتاژ بوده و فوت و فن ساختمان در محتوا و محصولات آن هیچگونه نظری و مسئولیتی ندارد.

دکمه بازگشت به بالا