رپورتاژ آگهیمحصولات ساختمانیمش

وال مش، بهترین جایگزین وال پست فلزی و مرسوم

طی چند سال اخیر یکی از مهمترین دلایل صدمات جانی و مالی ناشی از زلزله در ایران به دلیل تخریب اجزای غیرسازه‌ای بوده است. شاید یکی از مهمترین دلایل را باید در تمرکز مهندسین طراح و مجریان ساختمان بر اجزای سازه‌ای ساختمان همچون تیر و ستون دانست.

طی چند سال اخیر یکی از مهمترین دلایل صدمات جانی و مالی ناشی از زلزله در ایران به دلیل تخریب اجزای غیرسازه‌ای بوده است. شاید یکی از مهمترین دلایل را باید در تمرکز مهندسین طراح و مجریان ساختمان بر اجزای سازه‌ای ساختمان همچون تیر و ستون دانست. به همین دلیل در طی چند سال اخیر و با انتشار پیوست ششم آیین نامه طراحی ساختمان در برابر زلزله ۲۸۰۰، طراحی لرزه‌ای اجزای غیر سازه‌ای همچون دیوارها اهمیت دو چندانی پیدا کرد. به همین منظور و جهت مهار دیوارها در برابر بارهای جانبی همچون زلزله مهندسین طراح ساختمان از وال پست استفاده میکنند. وال مش را میتوان نسل جدیدی ار وال پست ها دانست که اجرای آن در ساختمان‌های بتنی و فولادی به دلایلی همچون سرعت بالا و قیمت پایین در مقایسه با وال پست‌های مرسوم و فلزی رواج پیدا کرده است.

اگر می خواهید با وال مش بعنوان جایگزین وال پست فلزی آشنا شوید، با ما در ادامه این مقاله همراه باشید.

اهمیت اجرای وال پست در ساختمان پس از زلزله کرمانشاه در سال ۱۳۹۶

زلزله کرمانشاه در سال ۱۳۹۶ شوک بزرگی برای مردم کرمانشاه و دیگر مردم ایران بود. متاسفانه برخی از مردم به دلیل تخریب آوار جان خود را از دست دادند و برخی دیگر نیز مجروح شدند. اگرچه بسیاری از ستون‌های ساختمان‌ها آسیبی ندیدند؛ اما اولین چیزی که بر سر مردم آوار شد، دیوارهای غیر سازه‌ای بودند.

اجرای صحیح وال پست از آن سال به بعد در دستور کار طاحان و مجریان ساختمان قرار گرفت. اجرای وال پست در ساختمان پس از زلزله کرمانشاه به قدری حائز اهمیت شد که در قوانین سازمان نظام مهندسی ساختمان نیز به آن اشاره شد. چرا که با اجرای وال پست می توان دیوارها را در برابر زلزله مهار نمود.

چرا اجرای وال پست فلزی کمتر از قبل در ساختمان مرسوم است؟

وال پست فلزی یکی از روش‌های اجرای وال پست در ساختمان‌ها است. این روش از قدیم برای مهار دیوارها در  ساختمان های بتنی و فلزی مورد استفاده قرار می گرفت و تا به امروز نیز توانسته به یکی از بهترین روش‌ها برای مهار دیوارهای غیر سازه‌ای شناخته شود. اما متاسفانه یکی از بزرگ ترین عیب های وال پست فلزی، هزینه بر بودن آن است.

از طرفی امکان اجرای این وال پست ها پس از اجرای ساختمان وجود ندارد. بنابراین، حتی اگر نیاز باشد که برای ساختمان‌های قدیمی و بدون وال پست به دنبال راهکاری مناسب باشیم، امکان نصب و اجرای وال پست فلزی در آن وجود ندارد. معایب وال پست فلزی و محدودیت هایی که ایجاد می کند، باعث شده تا مهندسین و طراحان ساختمان به دنبال یک جایگزین برای وال پست فلزی باشند. از جمله معایبی که باعث شده اند وال پست مش فایبرگلاس یا به اصطلاح وال مش جایگزین وال پست فلزی شود، عبارتند از:

  • هزینه بر بودن مراحل اجرای وال پست فلزی
  • الزام وجود نیروهای متخصص برای اجرای وال پست فلزی
  • عدم امکان اجرای وال پست فلزی پس از ساخت ساختمان
  • دیتیل پیچیده وال پست فلزی در مقایسه با وال مش
  • نیاز به واردهای قائم، تیرک های افقی و میلگرد بستر برای اجرا
  • عدم امکان اجریا وال پست فلزی در ساختمان های قدیمی و ساخته شده

وال مش چیست؟

همانطور که در مقاله “وال مش چیست؟” اشاره شد، وال مش یکی از انواع وال پست می باشد که با کمک مش فایبرگلاس AR و یا توری فایبرگلاس E-glass انجام میشود. امروزه سیستم وال مش جایگزین وال پست فلزی شده است و میتواند با مزایای مختلفی که دارد برای ساختمان‌های بتنی و فولادی و حتی سوله‌ها مورد استفاده قرار گیرد. مزیت بزرگ وال مش فایبرگلاس، امکان اجرای آن بدون نیاز به انواع وادار قائم و افقی و میلگرد بستر می باشد. در حال حاضر بسیاری از دیوارهای غیر سازه ای با کمک وال مش اجرا و ساخته می شوند. بنابراین، می توان در مواقعی که نیاز به اجرای وال پست فلزی است، می توان سیستم وال مش را جایگزین آن روش کرد تا به مزایای متنوع این روش دست پیدا کنیم.

سیستم وال مش بهترین جایگزین وال پست فلزی در ساختمان‌های بتنی و فولادی

سیستم وال مش جایگزین وال پست فلزی در ساختمان‌های بتنی و فولادی است. این سیستم میتواند تاثیر زیادی روی عملکرد دیوارهای غیرسازه‌ای در برابر زلزله داشته باشد و بر اساس نیاز در هر ساختمانی مورد استفاده قرار گیرد. مهم ترین دلیل اینکه سیستم وال پست مش فایبرگلاس جایگزین سیستم وال پست فلزی شده است، کنار رفتن معایب وال پست‌های فلزی به واسطه این سیستم است. در ادامه شما را با مزایای مختلف سیستم وال مش به عنوان بهترین جایگزین برای وال پست های فلزی آشنا می کنیم.

  • سیستم وال مش مورد تایید سازمان نظام مهندسی و آیین نامه ۲۸۰۰

سازمان نظام مهندسی ساختمان به جهت تحقق قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب سال ۱۳۷۴ ساختمان و نظارت بر اجرای خدمات مهندسی تاسیس گردیده است. هدف سازمان نظام مهندسی ساختمان و تاسیسات رعایت اصول مهندسی در امور محاسبات و اجرای ساختمان و تاسیسات و سایر رشته های مربوط و ایجاد امکانات و تسهیلات برای بهبود کیفیت کار اشخاصی بود که امور مزبور را به عهده داشتند .

آیین نامه ایمنی ساختمان ها در برابر زلزله یا استاندارد ۲۸۰۰ از جمله مهم ترین آیین نامه ها در طراحی انواع ساختمان فولادی و بتنی می باشد. تدوین این آیین‌نامه موجب رونق ضوابط مهندسی در روند ساخت و ساز کشور شد و در عین حال، تلاش برای اجرای فراگیر آن و جلوگیری از تخلفات، در کاهش خسارات ناشی از زلزله، بسیار مؤثر بود.

یکی از مهمترین مزایای سیستم وال مش مورد تایید بودن آن توسط مراجع ذیربط همچون سازمان نظام مهندسی و آیین نامه‌های طراحی ساختمان همچون آیین نامه ۲۸۰۰ می باشد. بنابراین طراحان و مجریان پروژه‌های ساختمانی می توانند با آسودگی از این سیستم بعنوان جایگزین وال پست در ساختمان استفاده کنند.

  1. کاهش ۳۰ تا ۶۰ درصدی هزینه اجرای وال پست با سیستم وال مش

به لطف ارزان قیمت بودن مصالح جهت اجرای وال مش ، هزینه های اجرای وال پست با سیستم وال پست مش حدود ۳۰ تا ۶۰ درصد کاهش پیدا می کنند.

  1. سرعت اجرا و پیاده سازی بالای وال مش در مقایسه با وال پست فلزی در ساختمان

وال پست فلزی ساختمان در زمان بسیار طولانی‌تری اجرا می شود. اما میتوان مراحل اجرای وال مش را در زمان کوتاه‌تری انجام داد. این موضوع در سرعت اجرای پروژه های ساختمانی بسیار موثر است.

  1. حذف میلگرد بستر در روش وال مش

برای اجرای سیستم وال مش، نیازی به اجرای میلگرد بستر نیست. بنابراین هزینه های ناشی از خرید میلگردهای بستر برای ساختمان های مسکونی کاهش پیدا می کنند و میتوان در هزینه های کل پروژه نیز صرفه جویی کرد. حذف میلگرد بستر در این روش، می تواند در زمان اجرای ساختمان نیز صرفه جویی کند.

  1. حذف وادارهای قائم و تیرک‌های افقی در سیستم وال مش

برای اجرای وال مش در دیوارهای غیر سازه ای، نیاز به وادارهای قائم و تیرک های افقی نیست. این موضوع میتواند مزایای زیادی را برای ساختمان سازی به همراه داشته باشد. چرا که می تواند باعث کاهش هزینه‌های ساختمان سازی نیز شود.

  1. عدم نیاز به نیروی ماهر جهت اجرای وال مش

به منظور اجرای وال مش نیازی به نیروهای ماهر و متخصص نیست. همان نیروهای نیمه ماهر می توانند مراحل اجرای این سیستم را در دیوار انجام دهند و به مزایای مورد نظر خودشان برسند.

  1. امکان اجرای سیستم وال مش در ساختمان های بدون وال پست و بنایی

یکی از مهم ترین مزایای اجرای وال مش به جای وال پست فلزی این است که امکان اجرای آن در ساختمان‌های بدون وال پست و یا بنایی وجود دارد.

در روش وال مش از چه مصالحی استفاده می شود؟

به منظور اجرای وال مش در ساختمان ها و دیوارهای غیر سازه ای، لازم است که از مصالح مختلفی استفاده شود که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

  • نوار وال مش (مش فایبرگلاس AR و توری فایبرگلاس E-glass)

نوار وال مش مهم ترین عضو سیستم وال مش می باشد. این نوارها می توانند مقاوم به قلیا (نوع AR) و معمولی (E-Glass) باشند. البته در اکثر موارد توصیه می شود که مش فایبرگلاس از نوع مقاوم به قلیا باشد.

  • پلاستر وال مش (پلاستر سیمان و پلاستر گچی) به عنوان اندود رویین و زیرین

پلاستر وال پست مش فایبرگلاس برای اندود رویین و زیرین استفاده می شود که می تواند به صورت سیمان و گچی باشد. در صورتی استفاده از پلاستر سیمانی در سیستم وال مش،می بایست از مش فایبرگلاس مقاوم به قلیا AR به عنوان نوار وال مش استفاده گردد.

  • نبشی منقطع جهت اتصال سیستم وال مش بر روی تیر و ستون

در سیستم وال مش جهت مهار دیوارها در لبه های فوقانی (اتصال به سقف) و کناری (اتصال به وال پست) از نبشی منقطع با ابعاد از پیش طراحی شده استفاده می گردد.

  • چسب اپوکسی جهت اتصال نبشی بر روی دیوار

در سیستم وال مش چسب اپوکسی برای اتصال نبشی روی تیر و ستون مورد استفاده قرار گیرد.

مراحل اجرای وال مش در ساختمان  چگونه است؟

به منظور اجرای وال پست مش فایبرگلاس در ساختمان ها، لازم است که مراحل زیر انجام شوند.

  1. دیوار چینی در ساختمان (بلوک هبلکس، دیوار آجری، بلوک سیمانی، بلوک سفالی و…)

در اولین مرحله لازم است که دیوارچینی در ساختمان به طور کامل انجام شود. اجرای بلوک هبلکس، دیوار آجری، بلوک سفالی و یا حتی بلوک سیمانی بلامانع است. چرا که روی تمامی این دیوارها امکان اجرای سیستم وال مش وجود دارد.

  1. اجرای یک لایه پلاستر وال مش بر روی دیوار

در این مرحله نوبت به اجرای اندود زیرین در وال پست مش فایبرگلاس می رسد. برای این کار لازم است که یک لایه پلاستر وال مش روی دیوار ایجاد شود که هم مقاومت بالایی دارد. این لایه پلاستر می تواند از نوع گچی و یا سیمانی باشد.

  • نصب نوار وال مش بر روی دیوار مطابق نقشه های اجرایی

پس از اجرای پلاستر سیمانی یا گچی، نوبت به نصب نوار وال مش روی دیوار می رسد. نوارهای فایبرگلاس باید مطابق با نقشه های اجرایی روی دیوار نصب شوند.

  1. اجرای یک لایه پلاستر وال مش بر روی نوار وال مش

پس از نصب توری فایبرگلاس، مجددا نیاز به اجرای یک لایه دیگر پلاستر است. مشابه اندود زیرین، پلاستر میتواند از نوع گچی و یا سیمانی باشد که هر کدام عملکرد خاص خودشان را دارند. این لایه به نام اندود رویین شناخته می شود که می تواند روی تثبیت توری فایبرگلاس روی دیوار موثر باشد.

  1. نصب نبشی منقطع بر روی دیوار به فواصل مشخص با چسب اپوکسی

پس از انجام ۴ مرحله ذکر شده، نوبت به نصب نبشی منقطع می رسد. این نبشی ها باید در فواصل مشخص با چسب اپوکسی روی دیوار چسبانده شوند.

راهنمای خرید وال مش جایگزین وال پست مرسوم

برای خرید وال مش می توانید با مجموعه هایی که اقدام به ارائه این محصولات می کنند، ارتباط بگیرید.  مراحل خرید و اجرای وال مش در وبسایت www.wallmesh.co عبارتند از:

  1. تماس با کارشناسان فنی و فروش

برای خرید وال مش و در گام اول می بایست با  کارشناسان فنی و فروش وب سایت وال مش در ارتباط باشید.

  1. دریافت اطلاعات پروژه و طراحی سیستم وال مش

در مرحله بعدی لازم است که اطلاعات پروژه جهت طراحی سیستم وال مش به کارشناسان فنی و فروش وب سایت ارائه شوند. این اطلاعات هر چقدر دقیق تر باشند، اجرای سیستم وال مش نیز اصولی تر و حرفه ای تر خواهد بود. بنابراین، پیشنهاد ما این است که اطلاعات پروژه را تا حد ممکن به صورت دقیق اعلام کنید.

  1. متره و برآورد طرح وال مش پروژه شما

در مرحله بعدی لازم است که بر اساس طراحی انجام شده مقدار متریال مورد نیاز جهت اجرای وال مش برآورد شود. بر اساس طراحی انجام شد، متراژ و گراماژ مش فایبرگلاس، نوع و مقدار پلاستر، تعداد نبشی و مقدار چسب اپوکسی جهت اتصال نبشی برآورد میشوند. در نهایت می توان با برآورد طرح وال مش پروژه شما، مراحل اجرایی را نیز انجام داد.

  1. اجرای وال مش بعنوان جایگزین وال پست فلزی

در نهایت با اعزام نیروهای متخصص و همچنین مصالح وا مش مورد نیاز، مراحل اجرای وال مش در ساختمان شما به عنوان بهترین جایگزین وال پست فلزی و مرسوم انجام می شود.

توجه : این مطلب، یک تبلیغ رپورتاژ بوده و فوت و فن ساختمان در محتوا و محصولات آن هیچگونه نظری و مسئولیتی ندارد.

رضا امیری

نوشتاری به آیندگان...

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا