بتنفن اسکلت بتنیفن ساخت و سازوبلاگ

 آزمایش بتن کارگاهی

ساخت ویلا ارزان  

آزمایش بتن کارگاهی

 

  • هدف از انجام آزمایش

به دست آوردن مقاومت فشاری یک نمونه مکعبی  سانتی متر و مقاومت کششی یک نمونه تیر  سانتی متری

  • تئوری آزمایش :

در این آزمایش با استفاده از طرح اختلاطی که داده شده ، مواد تشکیل دهنده ی بتن یعنی سیمان و آب و سنگدانه ها که شامل سنگدانه های ریز ( شن ریز و ماسه ) و سنگدانه های درشت ( شن درشت ) را با هم مخلوط کرده و پس از آزمایش اسلامپ در قالب های مذکور ریخته و پس از خودگیری بتن ، آن را برای به دست آوردن مقاومت فشاری نمونه مکعبی و مقاومت کششی نمونه تیر ، درون دستگاه پرس هیدرولیکی قرار می دهیم تا مقاومت ها را به دست آوریم .

به علت در دسترس نبودن دستگاه مناسبی برای اندازه گیری مقاومت کششی نمونه بتنی تیر ، از کشش ناشی از خمش در تیر بتنی ، مقاومت کششی را محاسبه می نماییم .

نوشته های مشابه
  • شرح عملی آزمایش :

طبق دستور العمل داده شده ، مصالح مورد نیاز را مطابق با مقادیر زیر ، با هم کاملا در تشت مخصوص اختلاط ، مخلوط کردیم .

مقادیر مصالح مخلوط شده به شرح زیر می باشند :

سیمان : ۵.۰۶۸ کیلوگرم

آب : ۲.۴۴۸ کیلوگرم

شن ریز : ۳.۵۷۱ کیلوگرم

شن درشت : ۵.۳۵۲ کیلوگرم

ماسه : در ابتدا مقدار ماسه تعیین نشده بود . در ابتدا مقدار ۲۰ کیلوگرم ماسه تهیه نمودیم . به دلیل اینکه با افزودن ماسه اسلامپ کاهش خواهد یافت ، پس از اختلاط مصالح با یکدیگر و اضافه نمودن تدریجی ماسه ، هنگامی که به اسلامپ مورد نظر رسیدیم ، افزودن ماسه را متوقف می کنیم .

در این جا هنگامی که به اسلامپ ۵.۵ رسیدیم ، افزودن ماسه را متوقف کرده و مقدار ماسه مانده را از مقدار اولیه آن کم می کنیم که مقدار ماسه استفاده  شده در مخلوط به شرح زیر محاسبه گردید :

کیلو گرم

بعد از مخلوط کردن کامل مصالح ، درون قالب ها را روغن کاری کرده تا عمل خارج سازی بتن از قالب به سهولت انجام پذیرد . سپس مخلوط را در سه لایه درون قالب ها جای می دهیم و پس از ریختن هر لایه ، برای خارج ساختن حباب های هوا که ضعف بتن را سبب می شود ، نمونه ها را با دستگاه مخصوص لرزش ، می لرزانیم .

لپس از یک روز بتن را از درون قالب خارج کرده و درون حوضچه ی آب قرار می دهیم تا عمل هیدراتاسیون آب به خوبی انجام پذیرد . بعد از مدت یک هفته ، نمونه ها را از حوضچه آب خارج کرده و به منظور انجام آزمایش مقاومت فشاری و کششی وارد دستگاه پرس هیدرولیکی می کنیم که برای نمونه ی مکعبی  سانتی متر ، مقدار مقاومت فشاری  به دست آمد .

طراحی ویلا ساده

مقدار نیرو نیز طبق رابطه ی  ،  یا
F = 43.65 (ton) به دست می آید .

برای به دست آوردن مقاوتم کششی تیر بتنی ، تیر را درون دستگاه قرار می دهیم . در این آزمایش طول تیر ۵۰ سانتی متر بود که چون از هر انتهای آن ۱۰ سانتی متر بیرون دستگاه قرار داشت ، ما طول تیر را ۳۰ سانتی متر در نظر می گیریم .

دستگاه چنین وضعیتی خواهد داشت :

F
L/2
L
M

برای به دست آوردن بیشترین نیروی کششی ، باید طبق رابطه ی  ، مقدار لنگر بیشترین مقدار را داشته باشد که با رسم دیاگرام برشی تیر ، بیشترین مقدار لنگر در وسط این تیر یعنی  قرار دارد . با روش زیر ، مقدار لنگر در وسط تیر بتنی به دست می آید .

L
شکل۱ – نمودار لنگر خمشی در طول تیر بتنی
F
M
V
F/2
L/2
شکل۲ – محاسبه لنگر خمشی در وسط تیر

چون در مقطع تیر ، b=h=10 سانتی متر است داریم :

مقاومت کششی تیر بتنی همانطور که ملاحظه می گردد ۴۳۰۷.۳۱ حاصل شد .

  • نتیجه گیری :

با توجه به رابطه ای که برای  بدست آوردیم ، نتیجه می گیریم که هرچقدر مقدار نیرو ( F ) و طول تیر ( L  ) افزایش پیدا کند ، مقدار  نیز افزایش پیدا خواهد کرد .

منبع :  آموزش ساخت و ساز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا