رپورتاژ آگهی

آشنایی با انواع دریچه بازدید داکت اسپلیت

به گزارش گروه ساختمانیکی از انواع دریچه های بازدید تاسیسات موجود در ساختمان های مسکونی و اداری، دریچه بازدید داکت اسپلیت است. دستگاه هواساز داکت اسپلیت اغلب در پشت سقف های کاذب کار گذاشته می شود. به همین دلیل برای دسترسی به آن جهت بازدید های دوره ای یا تعمیرات و سرویس بایستی مجهز به دریچه بازدید باشد.

علاوه بر دسترسی به دستگاه داکت اسپلیت در مواقع لزوم، این دریچه ها محافظت از آن را در برابر آسیب های فیزیکی و ضربات احتمالی بر عهده دارند. مضاف بر آن که دستگاه هواساز را از دستکاری افراد غیر متخصص در امان نگه می دارد. به علاوه در زیبایی و مرتب نمودن نمای سقف های کاذب در قسمت زیر داکت اسپلیت هم بسیار تاثیرگذار هستند.

معرفی دریچه داکت اسپلیت – تصویر ۱

این دریچه های صنعتی با تنوعی که در طرح و مدل درب های خود دارند، هر کدام می توانند به عنوان یک عنصر مینیمال در دکوراسیون داخلی ساختمان نقش خود را در زیبایی سقف فضا ایفاء کنند. به خصوص که انواع آلومینیومی این دریچه ها می توانند با رنگ متناسب با نمای شما رنگ زده شوند. علاوه بر آن دریچه های بازدید داکت اسپلیت از جنس کناف قابلیت کاشی و سرامیک شدن را بر روی خود دارند و این خاصیت هماهنگ کردن آن ها را با پوشش نمای سقف بیشتر نموده است.

در این میان توجه داشته باشید که اغلب اوقات وقتی سقف ساختمان از جنس کناف باشد و فضای کافی ای در حد و اندازه ۱۴-۱۵ سانتی متر فاصله بین دستگاه داکت اسپلیت و سقف کاذب وجود داشته باشد، دریچه را از جنس کناف می سازند. در غیر این صورت باید از انواع دریچه های آلومینیومی برای بازدید دستگاه داکت اسپلیت استفاده کرد. به این معنی که اگر دستگاه هواساز با سطح سقف نزدیک باشد، باید دریچه بازدید داکت اسپلیت را از جنس آلومینیوم سفارش داد.

انواع مدل های دریچه داکت اسپلیت

از آن‌جایی که مدل‌های باز و بسته شدن درب های دریچه بازدید داکت اسپلیت متفاوت است و فضای کاربری دریچه در ساختمان های مختلف و نیز متریال ساخت آن می تواند با هم تفاوت داشته باشد، مدل های گوناگونی از این دریچه تولید می شود. از طرفی ابعاد این دریچه بازدید هم اغلب در اندازه هایی است که می توان تنوع را در ساختار آن ایجاد نمود.

انواع دریچه داکت اسپلیت – تصویر ۲

از دیدگاه تنوع در متریال ساخت دریچه بازدید داکت اسپلیت با دو نوع متریال قابل ساخت است که یکی از جنس کناف و دیگری از جنس آلومینیوم است. از طرفی دیگر از لحاظ تنوع در ساختار، باید بگوییم که در کارخانه صنعتی رحمتی بیش از ۱۱ مدل دریچه داکت اسپلیت تولید می شود که هر کدام برای یک کاربری و یک فضای خاص مناسب هستند. این ۱۱ مدل عبارتند از:

  1. دریچه داکت اسپلیت ساده لولایی: ساده‌ترین مدل این دریچه که مخصوص مواقعی است که فضای کافی برای باز و بسته نمودن درب را داشته باشیم.
  2. دریچه زیر داکت اسپلیت ساده وزنه ای: در این مدل در مواقع بازدید، درب به طور کامل از قاب دریچه جدا شده و کنار گذاشته می شود.
  3. دریچه داکت اسپلیت شیاردار لولایی: شیار های گریلی در طول‌های ۹ و ۱۸ سانت بر روی درب دریچه ایجاد می شود که هوا را مکش می‌کنند.
  4. دریچه بازدید داکت اسپلیت شیاردار وزنه ای
  5. دریچه داکت اسپلیت با درب خطی لولایی
  6. دریچه زیر داکت اسپلیت با درب مشبک لولایی
  7. دریچه داکت اسپلیت با درب مشبک وزنه ای
  8. دریچه بازدید داکت اسپلیت با درب شیاردار مختلط
  9.  دریچه داکت اسپلیت سقفی کناف
  10. دریچه زیر داکت اسپلیت ام دی اف
  11. دریچه بازدید داکت اسپلیت با درب شیار پره z

ویژگی‌های دریچه داکت اسپلیت

به عنوان اولین ویژگی مثبت این دریچه می توان تنوع در ساختار و مدل را نام برد که موجب می‌شود قدرت انتخاب مشتری در سفارش مدل و متریال بالا برود. ضمن آن که گوناگونی وسیع مدل ها، تطابق بیشتر این نوع دریچه با فضای در نظر گرفته شده برای آن را به دنبال دارد. قابلیت سفارش رنگ درخواستی مشتری در دریچه های بازدید آلومینیومی و کاشی و سرامیک خور بودن دریچه های بازدید کناف، تناسب این دریچه ها را با نمای داخلی ساختمان راحت تر کرده است.

به این معنی که سازه زیر ساخت دریچه از هر نوعی که باشد و با هر کم و کیفی که ساخته شده باشد، می توان دریچه بازدیدی مناسب با آن محل تولید نمود. طوری که هم زیبایی نما و هم دسترسی به دستگاه داکت اسپلیت از بهترین و راحت ترین روش انجام‌پذیر باشد. علاوه بر آن کیفیت و دوام و طول عمر بالای این دریچه ها مزیتی دیگر از این محصول است که اطمینان و اعتماد مشتریان را به خوبی جلب نموده است.

ویژگی های دریچه زیر داکت اسپلیت – تصویر ۳

لازم به توضیح است که از طریق شیار‌های موجود در قسمت درب دریچه زیر داکت اسپلیت همواره مکش هوا انجام می شود. حتی در مدل‌های مشبک این دریچه نیز مکش هوا از طریق همان منافذ شبکه ای صورت می‌پذیرد. در همین رابطه جالب است بدانید که دریچه‌های بازدید از نفوذ گرد و غبار و دیگر آلودگی ها به پکیج هواساز داکت اسپلیت جلوگیری می کند و از این طریق به بهبود عملکرد این دستگاه کمک می‌کند.

نصب آسان و کاربری ساده این مدل دریچه‌های بازدید مزیت دیگری از این محصول است که موجب محبوبیت بیشتر آن گردیده است. به خصوص مدل‌های لولایی آن که همیشه درب دریچه به قاب آن متصل است و برای راحتی کاربر می‌توان قفل مورد نظر را متناسب با وزن دریچه بر روی آن کار گذاشت.

چند نکته فنی در رابطه با دریچه زیر داکت اسپلیت

قبل از خرید دریچه بازدید داکت اسپلیت دقت نمایید که زیر ساخت آن را که سقف کاذب است، در محل مناسبی نسبت به موقعیت دستگاه هواساز بر پا نمایید. به این معنی که هم فضای کافی را جهت دسترسی و تعمیرات دستگاه داکت اسپلیت در نظر بگیرید و هم دور تا دور محل قرار گیری دریچه را به اندازه کافی محکم بسازید.

در همین خصوص لازم  است بدانید که، فضای دسترسی در حدود ۱۰ الی ۲۰ سانتی متر از هر طرف پکیج باید آزاد باشد. علاوه بر آن که یک ارتفاع ۱۵ الی ۱۴ سانتی متری تا سقف کاذب هم، فضای دسترسی برای هر پکیج داکت اسپلیت لازم است. در مواردی که چنین فضای کافی از قبل در نظر گرفته نشده است، بهتر است از دریچه های بازدید آلومینیومی و مدل های لولایی آن سفارش دهید.

البته به عنوان یک نکته خیلی ریز و مهم باید بگوییم که جهت هم سطح شدن دریچه های بازدید کناف لازم است که دور تا دور سازه زیر ساخت کناف ۳ سانتی متر عقب تر باشد تا پس از نصب دریچه کاملاً همسطح از آب در بیاید.

نکات فنی درباره دریچه های داکت اسپلیت – تصویر ۴

تعیین و انتخاب مدل مناسب برای دریچه داکت اسپلیت ساختمان شما تا حد زیادی به ابعاد آن و فضای زیر ساخت سقف کاذب موجود دارد. به این معنی که با توجه به محدودیت های ساختاری فضای آزاد موجود در کناف سقف ممکن است اجرای برخی مدل های دریچه بازدید امکان پذیر نباشد. حتی در مواردی که ابعاد دریچه بازدید شما بزرگ باشد، ممکن است لزوم ساخت دریچه بازدید به صورت دو درب نیز پیش بیاید.

 بنابراین بهتر است ضمن اندازه گیری دقیق محل دریچه و درخواست بازدید از محل توسط کارشناسان شرکت های دریچه سازی، از مشاوره ها و توصیه های فنی این متخصصان نیز بهره مند گردید.

توجه : این مطلب، یک تبلیغ رپورتاژ بوده و فوت و فن ساختمان در محتوا و محصولات آن هیچگونه نظری و مسئولیتی ندارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا