فن ایمنی در ساخت و سازفن ساخت و ساز

استفاده از تفکر ناب برای بهبود عملکرد ایمنی در ساخت و ساز

مطالعات متعدد نشان داده است که نرخ بالای حادثه در ساخت و ساز می تواند تحت تاثیر طراحی پروژه ها باشد. به عنوان مثال، ۴۲ درصد از ۲۲۴ مرگ و میر در صنعت ساخت و ساز ایالات متحده بین سال های ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۳ به تصمیمات اتخاذ شده در حین طراحی، قبل از شروع ساخت و ساز مرتبط بوده است.۳.

برای مهار تعداد بالای صدمات کشنده و غیرکشنده، استراتژی های مدیریت ایمنی توسط ذینفعان ساخت و ساز مورد تاکید قرار می گیرد. اولاً، مدیریت ایمنی شامل تهیه طرحی برای اطمینان از شناسایی، ارزیابی، تجزیه و تحلیل و سپس کاهش همه خطرات و خطرات ایمنی است. این مرحله با تفکر ناب هماهنگ است که در آن فرآیندهای طراحی و ساخت به منظور حذف ضایعات و به حداکثر رساندن ارزش ساده می شوند.

حوادث محل کار می تواند اثرات منفی بر هزینه، برنامه و کیفیت داشته باشد. بنابراین، می توان ادعا کرد که بهبود ایمنی محیط کار نوعی کاهش ضایعات و تولید ارزش است. با توجه به “سلسله مراتب کنترل ها” (HoC)، حذف خطرات ساخت و ساز در مبدا موثرترین وسیله برای بهبود ایمنی شغلی است.۴همانطور که در شکل ۱ نشان داده شده.۴.

نوشته های مشابه

با بررسی هرم گرافیکی (شکل ۱)، سازگاری بین تفکر ناب و اصول مدیریت ایمنی مشهود به نظر می رسد. با این حال، حذف خطرات ایمنی در منبع، مستلزم پیشگیری از طریق طراحی (PtD)، نیاز به اصلاح طراحی تاسیسات قبل از عملیات ساخت و ساز دارد. شایان ذکر است که PtD مفهوم حفاظت از کارگران ساختمانی را با توجه به ایمنی آنها در طول فرآیند طراحی در بر می گیرد.۵. در آن جنبه، شیوه‌های طراحی ناب برای لمس این موضوع مهم در سطح ظاهر می‌شوند، زیرا مشارکت اولیه پیمانکاران تخصصی و ارتباطات تیمی مکرر بین تیم‌های پروژه، به‌ویژه بین متخصصان طراحی و ساختمان را ترویج می‌کنند.

شکل ۱: سلسله مراتب کنترل ها۴

روش های طراحی ناب متعددی را می توان برای جلوگیری از خطرات ایمنی و در نتیجه بهبود ایمنی محل ساخت و ساز اجرا کرد. یک همسویی آشکار بین اصول طراحی ناب و مفهوم PtD گزارش شده است۶. به عنوان مثال، مفهوم طراحی مبتنی بر مجموعه (SBD)، که مستلزم ایجاد جایگزین‌های طراحی مختلف از قبل و به تعویق انداختن مشخصات دقیق تا زمانی که مبادلات بهینه به طور کامل درک شود و تا آخرین لحظه مسئول، می‌تواند برای ایجاد طراحی ایمنی متفاوت استفاده شود. راه حل هایی برای یک تسهیلات

استفاده از تیم‌های کارکردی متقابل (CFT) به ایجاد مجموعه وسیع‌تری از جایگزین‌های طراحی که عاری از ضایعات/خطرات هستند کمک می‌کند، زیرا هر یک از اعضای تیم دیدگاه‌های متفاوتی را برای طراحی ارائه می‌کنند. هنگامی که شیوه های طراحی ناب مانند SBD، CFT و غیره در فرآیند طراحی ادغام شوند، نتایج برتر از نظر طراحی فیزیکی یک تأسیسات می تواند پدیدار شود. با این حال، محدود کردن مجموعه ای از جایگزین های طراحی به یک طرح بهینه، یک کار چالش برانگیز است. سیستم تصمیم گیری Choosing By Advantages (CBA)، یکی دیگر از ابزارهای تفکر ناب، برای رسیدگی به این چالش توصیه می شود.۷. CBA یک روش کاربردی ناب مشارکتی و شفاف است که برای تصمیم‌گیری صحیح از طریق تصمیم‌گیری بر اساس اهمیت مزایای بین گزینه‌ها استفاده می‌شود. کاربرد CBA در صنعت AEC در مقاله مورد بحث قرار گرفته است ادبیات. برای جزئیات بیشتر در مورد CBA، خوانندگان تشویق می شوند تا وبلاگ های CBA را در این مورد بررسی کنند سایت اینترنتی.

با توجه به استفاده از شیوه های ناب برای تصمیم گیری ایمنی، CBA برای انتخاب یک طرح بهینه برای محافظت از پرسنل ساخت و ساز و تعمیر و نگهداری در پشت بام یک ساختمان فیزیکی یک طبقه در پردیس امکانات پزشکی در پورتلند، اورگان به کار گرفته شد.۷. تصمیم گیرندگان در ابتدا سه اقدام پیشگیری از سقوط را برای این مطالعه موردی خاص در نظر گرفتند.

اولین جایگزین شامل نصب یک سیستم نرده محافظ موقت در پشت بام ساختمان است که الزامات ایمنی فدرال و ایالتی را برآورده می کند. با توجه به HoC، این گزینه یک کنترل مهندسی در نظر گرفته می شود. جایگزین دوم، مشخص کردن یک سیستم لنگر سقفی دائمی برای ارائه نقاط اتصال به کارگران بود. این راه حل ترکیبی از کنترل های اداری و مهندسی در نظر گرفته می شود. سومین و آخرین جایگزین، ادغام یک راه حل PtD بود که با اصلاح طراحی تاسیسات برای گنجاندن یک جان پناه بلند در اطراف محیط سقف نشان داده شد. گنجاندن پاراپت سقف بلند، نیاز به نصب اقدامات حفاظتی در برابر سقوط را با ایجاد حفاظت دائمی در سراسر محیط پشت بام و در طول چرخه عمر تاسیسات، از بین می برد.

یکی از مزیت های این جایگزین نسبت به دو جایگزین دیگر این است که این اصلاح طراحی خطر سقوط از روی دو طرف سقف را در طول عملیات ساخت و ساز و نگهداری از بین می برد. این مزیت توسط تصمیم گیرندگان به عنوان مهمترین مزیت از نظر ارزش آفرینی برای ذینفعان ساخت و ساز در نظر گرفته شد. بر این اساس، راه حل PtD (جایگزین شماره ۳) بیشترین ارزش را برای ذینفعان ساخت و ساز ایجاد می کند و بنابراین، در پایان فرآیند CBA به عنوان بهترین جایگزین طراحی برای این مطالعه موردی خاص انتخاب شد. جدول ۱ نتایج CBA این مطالعه موردی را خلاصه می کند.

جدول ۱: تجزیه و تحلیل CBA برای انتخاب معیار پیشگیری از سقوط بهینه ۷

برای یادآوری، این وبلاگ تأثیر شیوه‌های طراحی ناب را بر بهبود شرایط ایمنی در کارگاه‌های ساختمانی بررسی کرد. آشکار بود که شیوه‌های طراحی ناب را می‌توان به طور موثر در فرآیند طراحی برای افزایش ایمنی محل ساخت و ساز با تسهیل تصمیم‌گیری‌های طراحی و کمک به تیم‌های پروژه برای ترکیب مؤثر استراتژی‌های پیشگیری در طراحی فیزیکی یک تأسیسات به کار برد. نکته اصلی این است که طراحی ناب یک جنبه جدایی ناپذیر از تفکر ناب است، با هدف کاهش ضایعات و تولید ارزش، و بنابراین باید به طور گسترده در صنعت AEC برای بهبود مدیریت ایمنی گسترش یابد.

منابع

۱. US BLS (اداره آمار کار ایالات متحده)، ۲۰۱۵. سرشماری ملی آسیب های شغلی مرگبار در سال ۲۰۱۴: نتایج اولیه. وزارت کار آمریکا

۲. Rajendran, S., Gambatese, JA and Behm, MG, 2009. تاثیر طراحی و ساخت ساختمان سبز بر ایمنی و سلامت کارگران. مجله مهندسی و مدیریت ساختمان، ۱۳۵(۱۰)، صص۱۰۵۸-۱۰۶۶.

۳. بهم، م.، ۲۰۰۵. پیوند تلفات ساختمانی با طراحی مفهوم ایمنی ساخت و ساز. علوم ایمنی، ۴۳ (۸)، صص۵۸۹-۶۱۱.

۴. CDC (مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری). ۲۰۱۶. موسسه ملی ایمنی و بهداشت حرفه ای (NIOSH): سلسله مراتب کنترل ها، https://www.cdc.gov/niosh/topics/hierarchy/ (بازیابی شده در ۱ آگوست ۲۰۱۶).

۵. Karakhan, AA, 2016. مسئولیت طراح: چرا استفاده از اصول PTD ضروری است. ایمنی حرفه ای، ۶۱(۴)، ص۵۳.

۶. Gambatese، JA، Pestana، C.،. و وو لی، H. 2016. همسویی بین اصول و شیوه های ناب و رفتار ایمنی کارگر. مجله مهندسی و مدیریت ساخت و ساز.

۷. Karakhan, AA, Gambatese, JA, and Rajendran, S. 2016. کاربرد سیستم تصمیم گیری انتخاب بر اساس مزیت ها برای انتخاب اقدامات حفاظتی در برابر سقوط. بیست و چهارمین کنفرانس سالانه گروه بین المللی ساخت و ساز ناب. بوستون، ایالات متحده آمریکا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا