فن اسکلت بتنیفن ساخت و ساز

الزاماتی که برای ساخت فونداسیون سازه بتنی مورد نیاز است

طراحی ویلا در این مقاله بخوانید

الزامات خدمات اصلی برای فونداسیون سازه بتنی:

۱. دوام فونداسیون سازه  بتنی:

دوام توانایی فونداسیون برای مقاومت در برابر تأثیرات مختلف محیطی تهاجمی است. به عنوان مثال، فرآیندهای شیمیایی، فیزیکی و بیولوژیکی که ممکن است فونداسیون را تخریب کنند. تکنیک های مختلفی برای بهبود دوام سازه پی وجود دارد که از آن جمله می توان به تعیین حفاظ مناسب برای بتن آرماتور، استفاده از بتن مقاوم در برابر مواد شیمیایی و عایق بندی پی در برابر عوامل تهاجمی در خاک و آب های زیرزمینی اشاره کرد.

۲. تسطیح فونداسیون سازه بتنی:

تسطیح عبارت است از حرکت رو به پایین پی سازه در اثر بارهای وارده میباشد. همچنین حفظ نشست در محدوده های قابل قبول، که عموماً توسط کدهای قابل اجرا تعیین می شود، مهمترین نیاز خدماتی برای یک پی بتنی است. به عنوان مثال، تسطیح مجاز برای ساختمان های اداری از ۱۲ میلی متر تا ۵۰ میلی متر، برای ساختمان های صنعتی بزرگ ۲۵-۷۵ میلی متر و برای پل ها ۵۰ میلی متر است.

۳. لرزش سازه پی بتنی:

فونداسیون سازه های بتنی هنگام پشتیبانی از قطعات سنگین ماشین آلات ارتعاشات قوی را تجربه می کنند. این ارتعاشات قوی نیز باید توسط پی سازه جذب شود بدون اینکه دچار تشدید یا مشکلات دیگر شود.

گاهی اوقات ماشین‌های بسیار حساس توسط پایه‌هایی پشتیبانی می‌شوند که در آن از فناوری مناسب برای جداسازی ماشین از منبع ارتعاش استفاده می‌شود، مانند جداسازی ماشین‌ها از لرزش یا اعمال عایق پایه به سازه فونداسیون.

۴. حرکت جانبی پی سازه بتنی:

هنگامی که قاب فونداسیون تحت بارهای جانبی (برشی و ممان) قرار می گیرد، به صورت افقی تغییر شکل می دهد. این حرکت جانبی نیز باید در محدوده قابل قبول باقی بماند. حداکثر حرکت جانبی مجاز پل ها ۲۵ میلی متر است.

۵. فشار بالابر زیر سازه فونداسیون بتنی:

فشار بالابر حرکت رو به بالا پی ها به دلیل تورم خاک وسیعی است که پی سازه در آن ساخته می شود. فشار بالابر می تواند مضر باشد و باید در طول طراحی و ساخت مشابه با کفپوش در نظر گرفته شود.

۶. کج شدن پایه سازه بتنی:

هنگامی که ته نشین شدن فقط در یک طرف فونداسیون رخ می دهد، شروع به کج کردن روبنا می کند. در حالی که برج کج پیزا نمونه ای از شیب حدود ۱/۱۰ ثانیه است. شیب نیز در ساختمان های بلند مضرتر است و نباید از ۱/۵۰۰ عمودی بیشتر شود وگرنه زیبایی سازه از بین می رود.

الزامات مورد نیاز برای درست کردن فونداسیون سازه بتنی

وجه تمایز مهندسی ژئوتکنیک منحصر به فرد بودن سیستم های ژئوتکنیکی است. اگرچه دو سازه دست ساز ممکن است از نظر مواد، هندسه، ویژگی های سازه، سیستم های پی و بارهای نمایشی تقریباً یکسان باشند، اما تعامل آنها با محیط زمین شناسی همیشه متفاوت است.

هر سایت از نظر چینه شناسی، هیدروژئولوژیکی، ترکیبی و ویژگی های حالتی سایت منحصر به فرد است. همچنین محیط جغرافیایی از نظر ماهیت ناهمگن و متغیر است. خاکها مواد پیچیده ای هستند که خواص ساختاری و مکانیکی آنها در مقیاس کوچک و بزرگ متفاوت است.

به دلیل دشواری و هزینه تحقیقات در محل و کمبود ظرفیت برای اندازه گیری، دانش رضایت بخشی از شرایط در محل به ندرت در دسترس است. مدل‌های واقعی رفتار سیستم‌های ژئوتکنیکی حتی با تکنیک‌های نظری پیشرفته تقریباً امکان‌پذیر است.

طراحی ژئوتکنیک مبتنی بر پارامترهای کمی، مدل‌سازی و تحلیل برهمکنش بین مواد فنی و طبیعی است. راه حل مشکل طراحی نیز توسط مهندس به صورت کمی با تعریف مقادیر طراحی ارائه می شود. اینها ممکن است، در میان چیزهای دیگر، به خواص مهندسی، ساختاری و رئولوژیکی مواد طبیعی و مصنوعی و مونتاژهای عمدی آنها مربوط باشد.

شرط نهایی، طرحی برای ایمنی سازه و کاربران آن با کاهش تنشی است که مواد در معرض آن قرار می گیرند. به منظور انطباق با الزامات مهندسی برای مقاومت و پایداری تحت بارهای طراحی، الزامات سرویس سازه فونداسیون بتنی باید به عنوان یک شرط ثابت برآورده شود.

خدمات مورد نیاز برای یک سازه فونداسیون بتنی یک حالت کاملاً الاستیک است و معمولاً در قسمت بالایی ناحیه الاستیک آن (حدود ۱۵٪ زیر حد الاستیک) یافت می شود. زیرا این در تضاد با مورد نهایی است که شامل تغییر شکل‌های بیش از حد نزدیک به فروپاشی ساختاری است که در اعماق ناحیه سازه قرار دارد.

اگر تنش‌های خمشی، برشی، کششی یا فشاری محاسبه‌شده همگی کمتر از مقاومت محاسبه‌شده باشد، سازه استاندارد مورد نیاز خدمات را برای سازه فونداسیون بتنی برآورده می‌کند. تا زمانی که این معیار رعایت شود، ایمنی و قابلیت اطمینان نیز قابل فرض است، زیرا سازه تحت بارهای مکرر یکسان رفتار می کند.

الزامات سرویس دهی مجموعه ای از شرایط است که تحت آن فونداسیون یک سازه  مفید است. همچنین پس از الزامات قدرت، دومین کلاس عملکرد است. بنابراین، شالوده ممکن است از نظر ساختاری سالم باشد و عملکرد خوبی داشته باشد، اما اگر الزامات خدمات برآورده نشود، ممکن است برای استفاده مناسب نباشد.

بنابراین، الزامات قابلیت سرویس برای کمک به فرد در طراحی و ساخت پایه‌ای است که عملکرد رضایت‌بخشی را هنگام قرار گرفتن در معرض بارهای خدماتی نشان می‌دهد. الزامات سرویس پذیری پایه ها شامل پایداری، بالابری، شیب، لرزش، حرکت جانبی و دوام است. عدم رعایت این الزامات خدمات منجر به مشکلات زیبایی شناختی، کاهش ابزار ساختاری و افزایش هزینه های نگهداری می شود.

منبع :  آموزش ساخت و ساز

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا