فن اسکلت بتنیفن اسکلت فلزیفن ساخت و سازفن مصالح ساختمانی

انواع ملات مورد استفاده در ساختمان های بتنی

ملات مورد استفاده در ساختمان های بتنی

ساخت ویلا برای سازندگان تازه کار، اصطلاحاتی مانند سیمان، بتن و ملات می توانند واقعا گیج کننده به نظر برسند. این به این دلیل است که اغلب این اصطلاحات به جای یکدیگر استفاده می شوند که اشتباه است. سیمان ، بتن و ملات همه مصالح ساختمانی متفاوتی هستند.

به بیان ساده، تفاوت اساسی در این عبارات  این است که بتن از سیمان، ماسه و شن تشکیل شده است، سیمان پودر اتصال دهنده این مواد بهم است و ملات مخلوطی از سیمان و ماسه است. ما در این مقاله قصد داریم شما را به طور کامل در مورد ملات مورد استفاده در ساخت و ساز آگاه میکنیم.

دوغاب از مخلوط کردن سیمان یا آهک با یک سنگدانه ریز (ماسه و غیره) با آب تولید می شود.  برای مصارف ساختمانی از انواع مختلف ملات استفاده می شود. همچنین، بسته به مواد مورد استفاده برای تهیه مخلوط دوغاب، دوغاب ها را می توان به صورت زیر طبقه بندی کرد.

ملات ماده ای است که دو واحد بنایی را به هم می چسباند و از ورود آب به دیوار جلوگیری می کند و این همان چیزی است که بین آجرها می بینید. از آنجایی که ملات نقش مهمی در بنایی دارد، انتخاب نوع مناسب ملات حیاتی است.

چه نوع ملاتی در ساختمان های بتنی استفاده می شود؟

انواع مختلفی از ملات بر اساس کاربرد، چسبندگی، تراکم و هدف در سازهای مختلف استفاده می شود. دوغاب یک بتون قابل کار است که با افزودن آب به مخلوط بایندر و سنگدانه ریز تهیه می شود . این خمیر پلاستیکی برای نگه داشتن مصالح ساختمانی مانند سنگ یا آجر در کنار هم مفید است.

انواع ملات مورد استفاده در ساختمان های بتنی بر اساس عوامل مختلف به شرح زیر میباشند:

  • ملات مورد استفاده بر اساس برنامه های کاربردی.
  • ملات مورد استفاده بر اساس مواد اتصال.
  • ملات مورد استفاده بر اساس چگالی ظاهری.
  • ملات مورد استفاده بر اساس مقاومت (ASTM C270).
  • ملات مورد استفاده بر اساس هدف خاص از گچ

ملات مورد استفاده بر اساس کاربرد:

۱. ملات بنایی

از این نوع ملات برای چسباندن آجر و سنگ در کارهای ساختمانی استفاده می شود. نسبت اجزای آجرکاری یا ملات سنگ فرش بر اساس نوع ماده اتصال استفاده شده تعیین می شود.

۲. ملات تکمیل کننده

ملات تکمیلی برای علامت گذاری و گچ کاری استفاده می شود. همچنین برای جلوه‌های معماری ساختمان‌ها استفاده می‌شود تا جلوه‌های زیبایی‌شناختی ایجاد کند. ملات مورد استفاده برای تکمیل تزئینی نیز باید دارای استحکام، تحرک و مقاومت بالایی در برابر تأثیرات جوی مانند باران، باد و غیره باشد.

ملات مورد استفاده بر اساس مواد اتصال:

۱. ملات سیمانی

سیمان به عنوان ماده اتصال دهنده در این نوع ملات و ماسه به عنوان سنگدانه استفاده می شود. نسبت سیمان و ماسه نیز بر اساس دوام و شرایط کاری خاص تعیین می شود. زیرا به ملات سیمان استحکام و مقاومت بالایی در برابر آب می دهد. نسبت سیمان به ماسه ممکن است از ۱ تا ۲ تا ۱ تا ۶ متغیر باشد.

 

۲. ملات آهکی

در این مورد از آهک به عنوان ماده اتصال دهنده استفاده می شود. دو نوع آهک وجود دارد، آهک چرب و آهک هیدرولیک. برای ساخت ملات آهکی  به ۲ تا ۳ برابر ماسه نیاز دارید و برای کارهای خشک استفاده می شود.

آهک و ماسه هیدرولیک به نسبت ۱ به ۲ در شرایط مرطوب به خوبی عمل می کنند و همچنین برای مناطقی که بارانی است بسیار مناسب میباشد. در نهایت ملات آهکی انعطاف پذیری بالایی دارد به طوری که می توان آن را به راحتی اجرا کرد. جایی که اهرام جیزه با ملات آهک پوشیده شده است.

۳. ملات گچی:

ملات گچی از گچ، ماسه ریز به عنوان چسب و سنگدانه ریز تشکیل شده است. به طور کلی در شرایط رطوبتی ماندگاری کمی دارد.

۴. ملات رسوبی:

در ملات رسوبی از مخلوط آهک و سیمان به عنوان چسب و ماسه به عنوان سنگدانه ریز استفاده می شود. به عنوان رسوبی در اصل ملات آهکی است که با افزودن سیمان استحکام آن افزایش می یابد. بنابراین ملات رسوبی دارای خاصیت ارتجاعی بالای آهک و مقاومت بالای سیمان خواهد بود. در چنین ملاتی نسبت سیمان به آهک از ۱ تا ۶ تا ۱ به ۹ متغیر است که مقرون به صرفه است.

۵. ملات سرخی:

در ملات سرخی از آهک به عنوان چسب و سرخی به عنوان سنگدانه ریز استفاده می شود. از آنجا که سرخی یک خاک رس سوخته پودری است که استحکام بیشتری نسبت به ماسه دارد و با قیمت ارزان در بازار موجود است.

۶. ملات سیمانی:

اساساً این ملات سیمانی است که برای افزایش انعطاف پذیری و کارایی، ماده خشک کننده هوا به آن اضافه می شود. ملات به دست آمده را ملات سیمان هوادهی نیز می نامند.

۷. ملات رسی:

در این نوع ملات از خاک رس به عنوان ماده اتصال و از پوسته برنج یا سرگین گاو به عنوان سنگدانه ریز استفاده می شود. دوغاب رسی زمانی مفید است که آهک یا سیمان در دسترس نباشد. در تمدن  خاورمیانه و آسیای مرکزی و فرهنگ های آمریکایی در جنوب غربی ایالات متحده به خوبی از این ملات استفاده شده است.

منبع :  فوت و فن ساختمان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا