ابزار آلات ساختمانیفن بازسازی ساختمانوبلاگ

انواع نقشه های لازم برای بازسازی ساختمان

ساخت ویلا

انواع نقشه های تعمیرات

  نقشه تعمیرات ساختمانی نوعی نقشه هستند که در آن مهندسین بخش هایی از ساختمان را که نیاز به بازسازی و تعمیر دارند طراحی میکنند. نقشه های تعمیرات ساختمانی هر کدام دارای ویژگی های مخصوص به خود هستند و هر کدام برای منظوری طراحی شده و باید طبق آن طرحی عملیاتی شود.

نقشه های مهندسی و ساختمانی تعمیرات چه ویژگی هایی دارند و هر کدام به چه منظور طراحی می شوند؟

انواع نقشه های تعمیرات شامل موارد ذیل می باشد:

نقشه‌های مهندسی تعمیرات:

نوشته های مشابه

بعد از تکمیل نهایی و قطعی طرح، نقشه‌های ساختمان را به طور دقیق با مقیاس ۱:۵۰یا ۱:۱۰۰ ترسیم می‌کنند . نقشه‌هایی که ویژگی‌های ساختمانی تعمیرات از قبیل نحوه استقرار و روابط فضاها٬ مشخصات نماهای ساختمان را نشان می‌دهد اصطلاحا نقشه‌های مهندسی تعمیرات نام دارند .

این نقشه‌ها برای معرفی تعمیرات و طرح به کارفرما و استفاده کننده‌ها و اخذ نظر آنها استفاده می شود. از نقشه های مهندسی می توان ، اجرای ساختمان و تأسیسات ساختمان را ارزیابی کرد و هزینه و زمان اجرای پروژه را برآورد نمود. نقشه‌های مهندسی مبنای قضاوت ارزیابی و تصمیم گیری کارفرمایان و استفاده کنندگان و سرمایه گذاران هستند به این دلیل دقت در کیفیت ترسیمات و ارائه ی درست طرح اهمیت زیادی دارد.

با توجه به این که همگان نمیتوانند نقشه های فنی را درک کنند، از ماکت و ترسیمات سه بعدی و بهره گیری از امکانات رنگ و سایه روشن، استفاده می کند تا پروژه  ملموس و قابل درک باشد.

با ترسیم نقشه تعمیر ساختمانی کارفرما احتمال زیاد متوجه مسائل جزئی نمیشود و برای متوجه شدن این حزئیات بایستی یک ماکت ساخته شود. با ساخت شدن این ماکت اگر کمبود یا نواقصی وجود داشته باشد کارفرما میتواند آنها رو به مهندس متذکر شود یا خود مهندس در این مواقع متوجه کمبودها میشود و آنها را برطرف میکند.

برای تفهیم طرح به دیگران، ترسیم،ارائه دقیق و زیبای طرح و حتی ساخت ماکت، اهمیت به سزایی دارد. در این مرحله کمبودهای احتمالی طرح را تشخیص می دهند و در مراحل بعد ، آنها را اصلاح می کنند . به همین دلیل، سرنوشت هر طرحی ، به نحوه ی ترسیم و ارائه ی آن بستگی دارد .

ارائه ی نقشه‌های مهندسی ساختمان ، اغلب برای ایجاد حس عمق در پلان ، داخل دیوارها را پر رنگ می کنند و  مبلمان فضاها را برای قابل درک تر شدن فضاها ، ترسیم می‌کنند .

طراحی نقشه ویلا 

نقشه‌های ساختمانی تعمیرات :

نقشه‌های مهندسی تعمیرات دقت و اطلاعات لازم برای اجرای ساختمان را ندارند . برای مثال ،در آن نوع تهداب ها ، ابعاد ستون‌ها ، مسیر لوله‌ها ، جنس دیوارها ،جنس و جزئیات دروازه ها و کلکین ها، مصالح کف سازی، محل استقرار لامپ‌ها و … مشخص نشده است. از این رو ،برای اجرای هر ساختمان با بهره گرفتن از نقشه‌های مهندسی ، نقشه‌های اجرایی ( دیزاین استراکچر ) آنرا تهیه می‌ نمایند .

نقشه‌های دیزاین استراکچرا ساختمان:

که توسط انجنیر استراکچر ویا دیزاینر تهیه می شود و به معرفی مشخصات تهداب ها، ستون‌ها ، گادر ها و پوشش سقف‌ها می پردازد.

  • نقشه‌های تأسیسات میکانیکی :

نقشه‌های تأسیسات توسط بک مهندس تاسیسات طراحی و عملیاتی می شود و به معرفی سیستم سرمایشی و گرمایشی، نحوه دفع فاضلاب، سیستم آب رسانی می پردازد .

نقشه‌های تأسیسات الکتریکی:

 نقشه‌های تأسیسات الکتریکی یکی از نقشه های مهمی است که توسط مهندس برق طراحی میشود و در آن به معرفی سیستم روشنایی برق ساختمان، سوئیچ ها، تلفن خواهد پرداخت.

منبع :  فن ساختمان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا