فن مصالح ساختمانی

دلیل شوره در آجرهای بتنی چیست ؟

ساخت ویلا در این مقاله بخوانید

گل دهی در آجرهای بتنی چگونه شکل میگیرد؟

گل دهی آجر همان رسوب نمک های محلول در آب است که بر روی سطح ساختمان های بتنی و آجری در اثر حرکت آب در منافذ آن ایجاد می شود. هنگامی که آب تبخیر می شود، یک گل تشکیل می شود زیرا نمک های محلول روی سطح رسوب می کنند.

علل رخ دادن شوره در آجرهای بتنی

حالتی که در آن شوره رخ می دهد منحصر به فرد است و آجر یا سازه بتنی باید در شرایظ لازم قرار گیرد، در غیر این صورت ساخت و ساز بتنی و آجری دچار این مشکل نمی شود. سه شرط اصلی وجود دارد که شرایط را برای تشکیل شوره روی دیوارهای بتنی و آجری را فراهم می کند. این شرایط به شرح زیر است:

  1. دیوار بنایی بتنی و آجری باید حاوی املاح محلول باشد و نمک می تواند در آجرهای بنایی، ملات، خاک مجاور و مصالح نگهدارنده باشد.
  2. آب باید در دیوار بتنی و آجری وجود داشته باشد و با نمک محلول در تماس باشد تا آن را حل کند.
  3. دیوار بنایی بتنی و آجری باید دارای ساختار متخلخلی باشد تا امکان انتقال نمک محلول به سطحی را که آب ممکن است تبخیر شده و نمک را ترک کند، فراهم کند.

فرآوری شوره در آجرهای بتنی:

برای درمان شوره می توان از روش های زیر استفاده کرد:

  1. انتخاب مواد
  2. طراحی و جزئیات
  3. شیوه های ساخت و ساز

۱- انتخاب مصالح برای جلوگیری از شوره در آجرهای بتنی:

از انتخاب مواد بی کیفیت در هنگام ساخت سازه بتنی خودداری کنید. به عنوان مثال، استفاده از سیمان با محتوای قلیایی کم، زیرا با افزایش محتوای قلیایی، امکان تشکیل شوره افزایش می‌یابد . علاوه بر این، آب و ماسه تمیز و شسته را برای تولید دوغاب انتخاب کنید.

همچنین لبه های ساختمانی مانند براده گیری و رکاب هایی که از موادی با نمک کم ساخته شده اند باید انتخاب شود، در غیر این صورت امکان شوره افزایش می یابد. در نهایت، می توان مواد را آزمایش کرد تا ببینیم که آیا باعث شوره بر روی آجر بتنی می شوند یا نه، به عنوان مثال، آزمایش روش شوره برای آجرها.

۲- طراحی و جزئیات برای جلوگیری از شوره در آجرهای بتنی:

به طور کلی، آب باران می تواند تا حدودی به انواع دیوارهای بنایی نفوذ کند، اما می توان از طراحی و جزئیات مناسب برای کاهش یا حذف نفوذ آب و متعاقباً جلوگیری از تشکیل گل بر روی آجر استفاده کرد. اقدامات طراحی توصیه شده برای جلوگیری از شکوفایی عبارتند از:

۱- مقاومت در برابر آب های زیر زمینی ساختمانی:

به طور کلی، آب های زیرزمینی حاوی مقدار زیادی نمک های محلول هستند که ممکن است در سنگ یا آجر تجمع کرده و باعث ایجاد گل شوند. این عامل شوره را می توان با سنگ تراشی  و همچنین نصب یک فلاش پایه برای تخلیه آب از دیوار حذف کرد. در نهایت، ملات یا دوغاب برای پشتیبانی از فلاش پایه در زیر فضای هوا توصیه می شود.

۲- پوشش هنگام برش در دیوارهای بتنی:

برای جلوگیری از اثر مویرگی و جلوگیری از تماس مصالح ساختمانی و قطعات باید از واشر استفاده شود.

۳- ایجاد خلاء یا فضایی برای عبور هوا برای دیوارها:

فضای هوایی بین دیوارهای بیرونی و داخلی دیوارهای بنایی باعث کاهش شوره آجرهای بتنی می شود. عملکرد فضای هوا شامل جداسازی دیوار بیرونی از سایر عناصر دیوار بنایی، تخلیه آب از پشت آجر و جلوگیری از حرکت نمک ها از مواد نگهدارنده با جدا کردن آجرها از مواد حاوی ترکیبات نمک است.

۴- درزگیری مناسب:

اگر درزهای حرکتی از نظر اندازه، محل و سفتی مناسب باشند، نفوذ آب به دیوار بسیار کاهش می یابد.

۳- شیوه های ساختمانی برای جلوگیری از شوره در آجرهای بتنی:

اقدامات مفید ساختمانی که منجر به کاهش تشکیل شکوفه می شود به شرح زیر است:

۱- آب مصرفی:

باید از آب تمیز و بدون نمک استفاده شود.

۲- حفاظت از مصالح در هنگام حمل و نقل و ساخت:

واحدهای ساختمانی باید از طریق ذخیره سازی مناسب از خاک، آلودگی، آب های زیرزمینی، برف و آب باران جدا شوند. علاوه بر پوشش مواد در حین حمل و نقل و فرآیند ساخت.

۳- اسپیسرها را به اندازه کافی پر کنید:

تزریق کافی درزها مانند اتصالات سر و بستر در واحدهای بنایی جامد، درزهای سر روکش و درزهای بستر در بنایی توخالی و درزهای ملات  در وجه بیرونی دیوار تا حد زیادی از عوامل حیاتی هستند که باید برای شوره در نظر گرفته شوند. این امر باعث ایجاد پیوند مناسب بین واحدهای بنایی می شود و از ورود آب ناشی از باد به دیوارهای بنایی جلوگیری می کند.

۴- پوشش آجرکاری ناتمام:

پوشاندن کارهای ساختمانی نیمه تمام شده با غشاهای ضد آب در پایان هر روز کاری ضروری است. اگر چنین اقدامی در نظر گرفته نشود، ساختمان ممکن است در معرض آب باران و اشباع قرار گیرد که خشک شدن آن زمان زیادی طول می کشد. بنابراین احتمال تشکیل شوره آجر بتنی افزایش می یابد.

از بین بردن شکوفه ها از آجرهای بتنی:

گل بر روی آجرهای بتنی با یکی از روش های زیر حذف می شود:

  1. برس خشک
  2. شستشو با آب یا هر مایع قابل قبول دیگری.
  3. سندبلاست
  4.  پاک کننده های شیمیایی مخصوص
  5. پاک کننده های شیمیایی معمولی

منبع : ساختمان

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا