رنگ و نقاشی ساختمانعایق ضد حریقوبلاگ

رنگ ضد حریق مسطح چیست؟

ساخت خانه ویلایی

رنگ ضد حریق مسطح

رنگ مسطح ضد حریق ساخته شده استPaint Intumescent از مواد آلی ساخته شده و با ضخامت بسیار کم تا حد میکرون استفاده می شود. این رنگ زمانی که در معرض گرما قرار می گیرد صاف می شود و بدنه ای متخلخل با ضخامت بیشتر تشکیل می دهد و برای مدتی از عناصر در برابر گرما محافظت می کند.

این رنگ معمولاً برای محافظت از مواد قابل احتراق برای جلوگیری از پیشرفت احتراق استفاده می شود. این رنگ با حداکثر ضخامت ۵ میلی متر استفاده می شود و می تواند عناصر فلزی و بتنی را به مدت دو ساعت محافظت کند.

هنگامی که این رنگ در معرض حرارت قرار می گیرد، در اثر واکنش های شیمیایی، گازهای خنک کننده منتشر می کند و سپس صاف می شود و با آتش برخورد می کند. این رنگ لایه ای از عایق زغالی با ضخامت ۲۰ برابر خود رنگ را تشکیل می دهد و در نتیجه رنگ را به کفی حاوی میلیون ها سلول مقاوم در برابر آتش تبدیل می کند.

نوشته های مشابه

این فوم عناصر را از آتش جدا می کند و رسیدن آنها را به حداکثر دما برای مدت دو ساعت به تاخیر می اندازد. این مدت در مقایسه با چند ثانیه زمان وقوع آتش سوزی تا فروریختن ساختمان، غنیمتی بی نظیر برای حفظ جان ساکنان و اطفای حریق محسوب می شود.

طراحی پلان ویلا

ویژگی های رنگ ضد حریق مسطح

  • فضای اشغالی کوچک: ضخامت این رنگدانه در تمامی سطوح و سطوح ساختمان از ۵۰۰ تا ۵۵۰۰ میکرون متغیر است. البته این مقدار رنگ هیچ ناحیه ای از عناصر را اشغال نمی کند و به سیستم های ظاهری ساختمان آسیبی نمی رساند، در حالی که ضخامت ذرات فلزی به چند سانتی متر می رسد و البته مساحت بیشتری نسبت به فضای داخلی اشغال می کند.
  • سهولت و سرعت اجرا: این رنگ را می توان به سرعت و با مکانیسم های مختلف و با سهولت کامل پس از آماده سازی سطح اعمال کرد.
  • وزن سبک: وزن رنگ بسیار کم است و باعث افزایش خود بارگیری ساختمان نمی شود، در حالی که در برخی موارد باید اسپری فلز را به عنوان خود بارگیری در نظر گرفت.
  • سهولت ترمیم: شکاف های موجود در رنگ به راحتی قابل اصلاح و ترمیم هستند.
  • فاکتور سلامت و ایمنی: این ماده ایمن بوده و گازهای سمی از خود ساطع نمی کند
  • مقرون به صرفه بودن: اگرچه اسپری معدنی در سطح مقرون به صرفه است، اما رنگ های مسطح با ضخامت کمی اعمال می شوند و به دلیل وزن و فضای خالی کم و عدم نیاز به تراز کردن پس از اجرا، در برخی موارد مقرون به صرفه تر از فلزی هستند.

انواع رنگ ضد حریق تخت

رنگ های ضد شعله به دو قسمت مسطح، بازدارنده شعله و قسمت کندگیر تقسیم می شوند. پارتیشن تخت نسوز بر روی کلیه سطوح فلزی، بتنی، چوبی و سایر سطوح با ضخامت بین ۰.۵ تا ۵.۵ میلی متر اجرا می شود و با تشکیل یک لایه عایق به ضخامت ۴ یا ۵ سانتی متر از رسیدن گرما به سطوح جلوگیری می کند. در حالی که رنگ ضد شعله روی مواد پلیمری، کاغذ، پارچه، چوب و چرم اعمال می شود تا از اشتعال آن جلوگیری شود.

کاربردهای رنگ ضد حریق مسطح

  • – استفاده در فضاهای داخلی
  • سازه هایی با ظاهر مهم
  • – سازه هایی با فضای خالی قابل توجه یا محدود
  • سازه هایی که در آنها ضریب زمان بیشترین اهمیت را دارد
  • سازه هایی با بارگیری بزرگ
  • سازه هایی که فاکتورهای ایمنی و بهداشتی در آنها بسیار مهم است.

منبع :  فوت و فن ساختمان

رضا امیری

نوشتاری به آیندگان...

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا