رپورتاژ آگهیمحصولات ساختمانیوبلاگ

روش های پیدا کردن نشتی لوله آب در منزل

یکی از جدی‌ترین مشکلاتی که در برخی از ساختمان‌ها به دلیل بی‌توجهی به اصول لوله کشی در ساختمان با آن مواجه می‌شوید، نشتی لوله آب در منزل است. به همین خاطر شناخت روش‌ها و استفاده از تکنولوژی‌های روز تا حد زیادی می‌تواند به شما در جلوگیری از بسیاری اتفاقات کمک کند. به همین خاطر در این مقاله با روش‌های پیداکردن نشتی لوله آب در منزل، بیشتر آشنا خواهیدشد.

تغییر رنگ دیوارها وعلائم ظاهری دلیل نشتی لوله آب در منزل

در ساختمان‌هایی که پوششی برای دیوار در نظر گرفته نشده و تنها نقاشی ساختمان است که به محیط داخلی آن جلوه می‌دهد، نشتی لوله‌های آب در منزل خودش را با تغییر رنگ دیوار و به اصطلاح زردآب و نم زدگی نشان می‌دهد. این در حالی است که دیوارهای پوشیده شده با پنل‌های آماده یا کاغذ دیواری نیازمند بررسی دقیق‌تری خواهندبود.

در هر صورت بهتر است مسیر لوله کشی ساختمان را در نظر بگیرید و نسبت به تغییر رنگ دیوار توجه ویژه‌‍ای داشته باشید. البته اگر در مراحل اولیه ساخت و تهیه تجهیزات و تاسیسات ساختمان هستید، پیشنهاد می‌کنیم با مراجعه به نمایندگی نیوپایپ در مشهد، بهترین جنس لوله را درنظر بگیرید.

استفاده از دستگاه های صوتی برای پیدا کردن نشتی لوله آب

استفاده از دستگاه‌های صوتی برای پیدا کردن نشتی آب یک روش مؤثر و پرکاربرد است. این دستگاه‌ها به عنوان “گوش برقی” یا “گوش الکترونیکی” شناخته می‌شوند. این دستگاه‌ها به وسیله گوشی‌های اختصاصی یا هدفون‌های ویژه که به آنها وصل می‌شوند، کار می‌کنند. وقتی دستگاه را در نزدیکی لوله‌ها یا نقاطی که مشکوک به نشتی آب هستند قرار می‌دهید، آنها صداهای فرکانس‌های پایین را که توسط جریان آب در لوله‌ها ایجاد می‌شود را ضبط می‌کنند.

وقتی یک نشتی آب وجود داشته باشد، جریان آب از محل نشتی باعث ایجاد صداهای خاصی می‌شود که توسط دستگاه‌های صوتی قابل شنود هستند. این دستگاه‌ها قادرند این صداها را تشخیص داده و به شما نشان دهند. این روش به ویژه در مواردی که نشتی آب در محل‌های دشوار به دسترس است، مانند زیر سطح زمین یا در دیوارها، بسیار موثر است. این روش نیازمند تخصص و تجربه است تا بتوان صداهای ناشی از نشتی آب را از سایر صداها تفکیک کرد.

استفاده از دستگاه مادون قرمزبرای پیدا کردن نشتی لوله آب

دستگاه‌های مادون قرمز برای پیدا کردن نشتی آب از اصول فیزیکی تابش مادون قرمز استفاده می‌کنند. آب و سایر مایعات دارای خصوصیت جذب و بازتاب نور مادون قرمز هستند. وقتی یک نشتی آب وجود دارد، مایعی که از لوله یا سیستم آبی خارج می‌شود، دمای متفاوتی نسبت به محیط دارد. دستگاه مادون قرمز می‌تواند این تفاوت دما را تشخیص داده و نقطه نشتی را مشخص کند.

وقتی دستگاه مادون قرمز را بر روی سطحی که مشکوک به نشتی آب است قرار می‌دهید، دستگاه با اندازه‌گیری تفاوت‌های دمایی، نقاط نشتی آب را تشخیص می‌دهد و آن را نشان می‌دهد. این روش بسیار دقیق و کارآمد است و به شما کمک می‌کند تا به سرعت و با دقت نشتی آب را پیدا کرده و اقدامات لازم را برای تعمیر آن انجام دهید. این روش به ویژه در مواردی که نشتی آب در محل‌های دشوار به دسترس است، مانند زیر سطح زمین یا در دیوارها، بسیار موثر است.

قبض آب هم درپیدا کردن نشتی لوله آب به شما کمک می کند

شاید این مورد را تجربه کرده باشید که با وجود اینکه جزئی از مشتریان کم مصرف هستید، شاهد هزینه آب بها زیادی روی قبض خواهیدبود. در این شرایط باید عواملی مانند ترکیدگی لوله یا نشت آب از لوله‌های داخلی ساختمان باشد. پس با این تفاسیر هزینه زیاد قبض آب هم می‌تواند دلیل دیگری بر پیدا کردن نشتی آب لوله منزل‌تان باشد.

افت ناگهانی فشار آب، به دلیل نشتی لوله آب درمنزل

زمانیکه با افت ناگهانی فشار آب در خانه مواجه شدید، به یکی از مشکلاتی که باید به آن مشکوک شوید، نشتی لوله آب است. زیرا در صورتی که آب با فشار زیادی از سیستم لوله کشی عبور کند اما در قسمتی از لوله به دلیل شکستگی، ترک، اتصالات نامناسب و… این احتمال وجود دارد که راهی برای خروج پیدا کند. در این شرایط وقتی شیر آب را باز می کنید، با فشار بسیار پایینی رو به رو خواهیدشد. البته دقت کنید مشکل فشار در عموم ساختمان نباشد.

بوی کپک و نم علت دیگر نشتی لوله آب در منزل

گاهی به دلیل استفاده از اتصالات لوله کشی فلزی و پلاستیکی نامناسب در ساختمان، با نشتی آب مواجه خواهیدشد. اصلی‌ترین علت آن می‌تواند ترکیدگی لوله باشد. همین مورد سبب می‌شود که زمان جریان پیدا کردن آب در سیستم لوله کشی، آب از بین اتصالات خارج شده و باعث ایجاد بوی نم و کپک در دیوارهای داخلی ساختمان شود. بهتر است حواستان به این موضوع باشد تا قبل از سست شدن مصالح ساختمانی و وارد شدن خسارت، تا حد زیادی بتوانید از آن جلوگیری کنید.

چرا با نشتی آب در لوله منزل مواجه می شویم؟

بعد از اینکه با روش‌های مختلف پیداکردن نشتی آب در لوله منزل آشنا شدید، بهتر است دلایل آن را بشناسید تا قبل از اینکه با خسارات زیادی مواجه شوید، از بروز واقعه جلوگیری کنید. بطور کلی زمانی که مشکلی در لوله کشی منزل به وجود بیاید یا با ترک مواجه شود، آب از داخل سیستم لوله کشی نشت کرده و باعث سست شدن مصالح ساختمانی خواهدشد. دیگر عوامل نشت آب عبارتنداز:

  • نشت آب به دلیل خوردگی و زنگ زدگی لوله‌های فلزی. برای جلوگیری از این واقعه می‌توان لوله‌ پلاستیکی را جایگزین کرد.
  • واکنش‌های شیمیایی لوله‌های فلزی
  • افزایش ناگهانی فشار آب
  • استفاده از لوله‌های نامرغوب در لوله کشی

سخن پایانی

گاهی ممکن است زمانی متوجه نشتی لوله آب در منزل شوید که کار از کار گذشته باشد. در واقع بعد از اینکه دیوار به دلیل سست شدن مصالح داخلی آن، فرو ریخت، به دنبال روش‌های پیدا کردن نشتی لوله آب در منزل باشید. پس در نتیجه پیشنهاد می‌کنیم با استفاده از این روش ها این مشکل را در اسرع وقت تشخیص دهید. اما در صورتی که در صدد انتخاب و خرید لوله یا اتصالاتی مناسب برای سازه‌های ساختمانی خود هستید، به صفحه تماس با ما بازرگانی ملکیان مراجعه کرده و از تجربیات همکاران ما در زمینه خرید و فروش لوله بهره‌مند شوید.

منبع

توجه : این مطلب، یک تبلیغ رپورتاژ بوده و فوت و فن ساختمان در محتوا و محصولات آن هیچگونه نظری و مسئولیتی ندارد.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا