خدمات ساخت و سازخدمات طراحیفن اسکلت دریاییفن ساخت و سازفن ساخت و ساز چوبیفن قراردادوبلاگ

ساختار تشکیل قرار داد

ساخت ویلا کوچک 

ساختار تشکیل قرار داد

قرار داد مترادف با عقد و معامله است . برای اینکه قرار داد ارزش حقوقی پیدا کند حسب ماده ۱۹۰ از قانون مدنی ۴ اصل ضروری باید رعایت شود :

۱-قصد طرفین

۲-اهلیت طرفین

۳-معین بودن موضوع قرار داد

۴-مشروع بودن جهت معامله یا قرار داد

قصد طرفین یعنی اراده برای انجتم معتمله و از نظر ذهنی آنچه که طرفین باید سود وزیان خویش را در نظر داشته باشند . وقتی این ذهنیت در طرفین به وجود آید مقدمات تشکیل قرار داد صحیح و سالم در نظر داشته باشند . وقتی این ذهنیت در طرقین به وجود آید مقدمات تشکیل قرار داد فراهم می گردد ، به این صورت که د آغاز همه عناصر قرار داد مورد نظر و نتایج آن در ذهن قصد شود و اعلام اراده مظهر خارجی و چهره دیگری از اراده درونی است که منشاء آثار حقوقی و گامی در جهت تشکیل قرار داد فراهم می گردد ، یه این صورت که در آغاز همه عناصر قرار داد مورد نظر و نتایج آن در ذهن قصد قصد شود و اعلام اراده مظهر خارجی و چهره دیگری از اراده درونی است که منشاء آثار حقوقی و گامی در جهت تشکیل قرار داد می گردد . این انگیزه و قصد با ابراز طرق مختلف که شایع ترین آن استفاده از الفاظ است در عالم خارج ظهور پیدا می کند . اهلیت طرفین که از عنصر و رکن دیگری است که در نزدیک قرار داد دخیل است حسب ماده ۲۱۱ از قانون مدنی مربوط به بلوغ عقل و رشد است ، حتی در برخی مواقع ورشکستگی یکی از متعاملین باعث خلل در صحت اهلیت متعاملین شود تا جایی که در مواقعی به غیر نافذ بودن معامله یا بطلان معامله می انجامد .

طراحی ویلا کلاسیک

سومین رکن از عناصر صحت یک قرار داد معین بودن موضوع قرار داد است به این صورت که در موضوع معامله مجموعه اوصافی که در دید عرف مشخص و تعریف شده باشد و موضوع معامله مبهم نباشد و در بسیاری از موارد منجر به بطلان قرار داد یا عدم نفوذ معامله می گردد . با یک مثال ساده موضوع مطروحه روشن تر می شود . اگر شخصی مالک زمین باشد و دیگری سرمایه گذاری که در زمین فوق الذکر حاضر به سرمایه گذاری باشد و ساخت بنا را به عهده گرفته باشد اگر دقیقا میزان سرمایه ، درصد مشارکت ، نوع ساخت ، چگونگی ساخت … مشخص نباشد این مجهول بودن موضوع معامله نه تنها آثار مثبت به دنبال ندارد بلکه باعث بروز مشکلات فراوانی می گردد گه صرف هزینه و وقت زیادی را می طلبد .

چگونگی تنظیم قرار داد های ساخت

قرار دادهای ساخت و ساز پایه و مبنای ارتباطات بین عوامل دست اندر کار صنعت ساخت را تعیین می کند . قرار داد حسب ماده ۱۸۳ از قانون مدنی اولین رکن وهسته مرکزی کلیه فعالیت های دست اندر کاران فعالیت های تولیدی ، خدماتی ، تجاری ، یا حتی موسسات غیر انتفاعی را شامل می شود. در هر فعالیتی که بین دو طرف اعم از حقیقی یا حقوقی رابطه ای بر قرار می شود لازم و ضروری است که تعهدات و انتظارات فی ما بین به صورت قرار داد بین طرفین تنظیم و مبادله شود .

چنانچه یکی از طرفین احساس کند که تعهدات و انتظارات قرار دادی اش بر آورده نشده است و خود را متضرر بداند اگر چنانچه قرار دادی قانونی و بر پایه اصول و مستندات تنظیم شده باشد می تواند به منظور احقاق حق ، از طریق مراجع قضایی به حقوق از دست رفته خویش دست یابد ، اما زمانی هست که شخص واقعا متضرر شده است اما به دلیل نقش قرار داد ، عدم رعایت موازین قانونی … نمی تواند به نتیجه مطلوب که همان اجرای عدالت و احقاق حق است نایل آید . بهتر است در پروژه های عظیم ساخت و ساز و ساختمانی در قرار دادهای اولیه ماده هایی مربوط به قیمت ، مدت قرار داد ، جبران خسارت و مشخصات دقیق عملکرد ها گنجانده شود . علی رغم آنکه اغلب سازندگان و پیمانکاران پروژه های خود را با موفقیت به پایان می رسانند اما بسیاری از سازندگان و پیمانکاران در اثر دست کم شمردن مشکلات اجرایی کار ، رعایت نکردن استاندارد ها در تمامی شرایط کار و بی اطلاعب از از عواقب تاخیر و نقش جدی مفاد قرار داد ، ورشکسته شده اند .

برای اینکه یک قرار داد معتبر باشد لازم است که اجزاء و ارکان آن به وضوح مشخص باشند چنانچه قرار دادی مکتوب ، شفاف و بدون ابهام باشد ، شرایط موجود در آن با تفسیر به رای یکی از طرفین به چالش کشیده نمی شود .

از نکات ضروری و مهمی که در یک قرار داد باید گنجانده شود مدت قرار داد است زیرا که در صنعت ساختمان جمله معروفی که بسیاری از بزرگان این حرفه و صنعت اذعان دارند اینکه زمان پول است . سرمایه ، نیروی کار ، مصالح و تجهیزات فراوانی که در یک پروژه ساختمانی به کار می رود باعث می شود که هرگونه طولانی تر شدن زمان ، پیشرفت کار برای کار فرما و پیمانکار ، هزینه های بالاتری را به دنبال داشته باشد به نحوی که در اغلب پروژه های ساختمانی تامین مالی پروژه مطرح است . حتی در بسیاری از مواقع وام هایی با نرخ سود بالاتری دریافت می نمایند . به منظور اتمام پروژه به دلیل اینکه پروژه نا تمام قابلیت بهره برداری و در آمد زا نخواهد بود . قید مدت و دقیق بودن مفاد قرار داد ضرورت مهمی است .

پس می توان نتیجه گیری کرد که با تصدیق مفاد قرار داد به طور کامل و روشن و نکاتی که قابل پیش بینی هستند می توان از بروز هر گونه مشکل و اختلاف احتمالی در آینده جلو گیری کرد .

منبع :  ساخت و ساز ایران

رضا امیری

نوشتاری به آیندگان...

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا