فن ساخت و ساز

ساخت و ساز در محل و خارج از محل، مزایا و معایب آن

فناوری های ساخت و ساز در محل و خارج از محل بر اساس هدف و ویژگی های پروژه ساختمانی به طور گسترده در صنعت ساخت و ساز استفاده می شود. در حالی که در ساخت و ساز در محل، این فناوری از روش های ساخت و ساز سنتی استفاده می کند که در آن تمام کارها و فعالیت های ساخت و ساز به صورت متوالی انجام می شود.

ساخت و ساز در محل و خارج از محل، مزایا و معایب آن

ساخت ویلا فناوری های ساخت و ساز در محل و خارج از محل بر اساس هدف و ویژگی های پروژه ساختمانی به طور گسترده در صنعت ساخت و ساز استفاده می شود. در حالی که در ساخت و ساز در محل، این فناوری از روش های ساخت و ساز سنتی استفاده می کند که در آن تمام کارها و فعالیت های ساخت و ساز به صورت متوالی انجام می شود.
ساخت و ساز در محل نشان می دهد که فرآیند ساخت و ساز واقعی که در میدان اتفاق می افتد شامل تعدادی از وظایف مختلف مرتبط با مرحله طراحی و ساخت و ساز است. ساخت و ساز خارج از سایت همچنین به ساخت، برنامه ریزی، طراحی، ساخت و مونتاژ عناصر ساختمانی در مکانی غیر از مکان ثابت نهایی آنها برای پشتیبانی از سرعت سریع و ساخت کارآمد یک سازه دائمی اشاره دارد.

از سوی دیگر، در ساخت و سازهای خارج از محل، اجزای ساختمان طی فرآیندی ساده و با کیفیت مناسب در کارخانه تولید می شوند و سپس در محل ساخت و ساز مونتاژ می شوند تا ساختاری کامل به دست آید.
در این مقاله مزایا و معایب ساخت و ساز در محل و خارج از محل را بصورت مفصل برای شما توضیح خواهیم داد پس با ما همراه باشید.

مزایا و معایب ساخت و ساز در محل

اول: مزایای ساخت در سایت

مزایای مهم ساخت و ساز در محل عبارتند از:

۱. سفارشی سازی طراحی برای ساخت و ساز در محل:
تکنیک های ساخت و ساز در محل به هر نوع سفارشی سازی طراحی کمک می کند. در واقع، تیم پروژه مجاز به سفارشی سازی نامحدود است. مانند یک پروژه، تاخیرهای غیرمنتظره و مشکلات سایت نیاز به تغییرات طراحی هوشمند دارند. این تغییرات را می توان در پروژه های ساخت و ساز در محل گنجاند.

۲. مرحله اصلاح پس از ساخت و ساز در داخل سایت:
همیشه توصیه می شود که تغییرات کلی و تغییرات در طراحی اصلی پروژه مورد نظر را به حداقل برسانید. تغییر در طرح های طراحی چیزی است که پروژه را به تاخیر می اندازد. اما در موارد ضروری، روش ساخت در محل به ایجاد تغییرات در نقشه های طراحی کمک می کند.

۳. ساخت و ساز در مناطق باریک شهری در داخل سایت:
انجام کارهای ساختمانی در مناطق شهری با تراکم جمعیت و ترافیک بالا فرآیندی دشوار است. بهتر است سازه ها در این مناطق در محل ساخته شود تا خارج از محل، زیرا جابجایی و جمع آوری واحدهای ساختمانی در این مناطق شلوغ دشوار است.

۴. سهولت بازسازی برای ساخت و ساز در محل:
ساخت و ساز در محل کمک می کند تا هر ساختار جدیدی را به یک سازه موجود اضافه کنید یا تحت هر نوع بازسازی قرار بگیرید. این همچنین در نهایت یک نگاه یکپارچه به شاسی ارائه می دهد.

دوم: معایب ساخت در سایت

معایب ساخت و ساز در سایت عبارتند از:

۱. شرایط آب و هوایی موثر بر ساخت و ساز در داخل سایت:
ساخت و ساز در محل به شدت تحت تاثیر شرایط آب و هوایی است. و از آنجایی که اساساً هر کارگاه ساختمانی در محل انجام نمی شود، در صورت وجود شرایط نامساعد جوی، هر مرحله به تعویق می افتد.

۲. نگرانی های ایمنی در طول ساخت و ساز در محل:
در مقایسه با ساخت و ساز خارج از محل یا ساخت و ساز مدولار، ساخت و ساز در محل نیاز به ایمنی و اقدامات احتیاطی بالایی دارد.

مزایا و معایب ساخت و ساز خارج از محل:

اول: مزایای ساخت و ساز خارج از سایت
مزایای مهم ساخت و ساز خارج از محل یا ساخت و ساز مدولار به طور خلاصه در زیر ذکر شده است:

۱. پروژه تحت تأثیر آب و هوای خارج از سایت قرار نمی گیرند:
در ساخت و ساز خارج از محل، اکثر عناصر ساختمانی در کارخانه تولید می شوند، بنابراین شرایط آب و هوایی بر ساخت تاثیر نمی گذارد. در حالی که، تنها زمان و شرایط مکان تحت تأثیر قرار می گیرند، در هنگام مونتاژ.

۲. مدیریت برنامه های ساخت و ساز خارج از محل:
تیم پروژه در کارخانه می تواند کار را به طور همزمان با تیم در محل انجام دهد تا برنامه ها به درستی ساده شوند.

۳. کنترل کیفیت برای ساخت و ساز خارج از سایت:
واحدهای سازه ای در کارخانه تحت تنظیمات کارخانه کنترل شده تولید می شوند، بنابراین ساخت و ساز خارج از محل منجر به محصول با کیفیت نهایی می شود.

۴. نگرانی های ایمنی کمتر برای ساخت و ساز خارج از محل:
نگرانی ها و خطرات ایمنی با سپری شدن بیشتر زمان پروژه در کارخانه کاهش می یابد. زمان کمتری در محل برای مونتاژ واحدهای پیش ساخته صرف می شود.

۵. کاهش ضایعات و انرژی کل ساخت و ساز خارج از محل:
در نظر گرفتن ساخت و ساز خارج از محل به کاهش ضایعات ساختمانی در مقایسه با ساخت و ساز در محل کمک می کند.

۶. اماکن تجاری پلمپ شده برای ساخت و ساز خارج از محل:
فناوری‌های ساختمان استاندارد ساختمان‌ها، به‌ویژه ساختمان‌های تجاری کم مصرف را از طریق استفاده از محصولات پیش ساخته مهر و موم شده، پیشرفت می‌دهد.

دوم: معایب ساخت و ساز خارج از محل

معایب ساخت و ساز خارج از محل عبارتند از:

۱. مناسب بودن بستگی به مکان دارد.

۲. تغییر در طراحی و نقشه ها پس از شروع پروژه امکان پذیر نیست.

۳. ساخت و ساز خارج از محل نیازمند برنامه ریزی دقیق است.

۴. تخصیص بلوک های ساختمانی برای ساخت و ساز خارج از محل محدود است.

۵. خواستار ارتباط مناسب و بیشتر بین کارگران در محل و خارج از محل است

منبع :  ساخت و ساز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا