ساخت ویلاوبلاگ
موضوعات داغ

سازه LSF | قیمت سازه ال اس اف در سال ۱۴۰۳

سازه lsf چیست ؟

ساخت ویلا مدرن ساختار اسکلت فلزی سبک (LSF) یا همان سازه ال اس اف یک سیستم ساختمانی سبک است که بر اساس افزایش تعداد اجزای باربر سیستم باربری سازه را امکان پذیر می‌سازد. اساس کار در سیستم LFS توسط عناصر گل میخ ها و مسیرها شکل گرفته و اسکلت اصلی سازه ترکیبی از اجزای فولاد گالوانیزه نورد سرد شکل گرفته است. از پروفیل های C ، U و Z در این سیستم استفاده می شود که توسط پیچ و مهره یا پیچ های سر ویفر (خود حفاری) بهم متصل می‌شوند.

جهت مشاوره تماس حاصل فرمائید

۰۹۱۲۲۲۳۶۹۷۴

 

سازه ال اس اف (LSF) مدلی از سازه های سبک وزن بوده که قابلیت کاهش وزن پایه های ساختمان به همراه اضافه کردن بلندای ساختمان را دارند. سازه های ال اس اف (LSF) از استیل های کم وزن ساخته می‌شوند. این سازه ها با ارائه راهکار های کارآمد و مقرون به صرفه، به راحتی هر چه تمام تر در کنار ساختمان های قدیمی قرار می‌گیرند و با هر نوع مصالح و دکوراسیونی مطابقت دارند. و به عنوان یک نکته مهم این سازه‌ها زمان خیلی کمی را جهت نصب و اجرای ساختمان صرف می‌نمایند.

نوشته های مشابه

سازه LSF مخفف کلمه LightWeight Steel Frame یا همان سازه پیش ساخته سبک است. یکی از مزایای اصلی اسکلت فلزی سبک، تطبیق پذیری آن و طیف وسیعی از انواع ساختمان هایی است که می توان از آن استفاده کرد. کاربردهای اسکلت فلزی سبک از مسکن های کم ارتفاع گرفته تا سازه های چند طبقه و آسمان خراش ها، از جمله قاب های سازه ای پانلی، سیستم های دیوار پرکننده خارجی و ساخت و ساز مدولار کاملاً تمام شده در خارج از محل را شامل می شود. به دلیل کاربردهای بالای این نوع سازه تیم مرکزآهن تصمیم گرفته است شما را با سازه LSF بیشتر آشنا کند.

جهت مشاوره تماس حاصل فرمائید

۰۹۱۲۲۲۳۶۹۷۴

مزایای سازه های LSF

کمبود منابع مورد نیاز برای تامین مصالح ساختمانی و لزوم صرفه جویی در مصرف مصالح و استفاده بهینه از آن ها تمایل به استفاده از اعضای جدار نازک سرد نورد شده به منظور انجام ساخت و ساز سریع را افزایش می دهد. از جمله مهم ترین مواردی که تمایل به استفاده از این اعضا را افزایش می دهد عبارتند از:

محدود بودن منابع موردنیاز برای تامین مصالح ساختمانی و لزوم استفاده بهینه از مصالح، مقاطع جدار نازک سرد نورد شده نسبت به مقاطع گرم نورد شده دارای نسبت مقاومت به وزن بالاتری هستند و بنابراین جایگزین نمودن این مقاطع، با مقاطع فولادی سنگین سبب افزایش بهره وری در صنعت ساخت و ساز می گردد.

آیا سازه های ال اس اف با دوام هستند

این سوال مطرح است که سازه های ال اس اف تا چند درصد و از چه اندازه دوام و پایداری برخوردار هستند؟ به تاریخچه این نوع سازه ها بر میگردیم که برای اولین بار از سازه ال اس اف به عنوان یک عضو غیر اصلی از اعضای فولاد نازک برای دیوارها استفاده می شد. برای اولین تجربه استفاده از این نوع سازه در دیوارهای داخلی و فضای دکوراتیو که غیر باربر بوده و سنگینی ساختمان هیچ ارتباطی بر آنها نداشته استفاده می کردند. در طی زمان سعی شده سازه های سبک ال اس اف را تقویت بخشی نمایند و استحکام و درجه دوام آن را بالاتر برند و این سازه توانست این تایید را از طرف مهندسین امر دریافت کند تا به عنوان دیوارهای خارجی و باربر نیز استفاده شود.

جهت مشاوره تماس حاصل فرمائید

۰۹۱۲۲۲۳۶۹۷۴

افزایش غیرقابل اجتناب قیمت مصالح در بیشتر نقاط دنیا. مقاطع سرد نورد شده به دلیل سادگی تولید و زمان کمی که برای تولید آن ها به کار می رود با قیمت مناسب تری در مقایسه با دیگر مصالح ساختمانی در دسترس می باشند.

زمان طولانی صرف شده برای تولید مصالح ساختمانی، مقاطع سرد نورد شده نسبت به مقاطع گرم نورد شده یا مقاطع بتنی پیش ساخته در زمان بسیار کمتری تولید می شوند..

طراحی ویلا

مقدمه ای بر سازه LSF

در حال حاضر با رشد صنعت ساخت و ساز در جهان ، کیفیت و سرعت ساخت مورد توجه و در حال پیشرفت میباشد. همانطور که میدانید، کشور ایران کشوری لرزه خیز است. پدیده های طبیعی مثل زلزله و بادهای قوی توانایی این را دارند که برای سازه های ساختمانی نتایج فاجعه باری را به وجود آورند.

خطرات و ویرانی های ناشی از زلزله خصوصاً در دهه های اخیر با خرابی ها و تلفات پس از آن به شدت حس شده است.

در مناطق زلزله خیز مانند ایران، یکی از پارامترهای مهم در ساختمان سازی کاهش وزن ساختمان است.

چرا که نیروهای زلزله با وزن ساختمان نسبت مستقیم دارد. بنابراین از الزامات طراحی و ساخت و ساز ساختمان ها استفاده از روش ها و سیستم های سازه ای نوین است که باعث سبک سازی و افزایش مقاومت لرزه ای سازه ها شود.

لازم به ذکر است این روش ها و سیستم ها باید اجرایی ، به صرفه و اقتصادی نیز باشند.

و سازه ال اس اف …

از این رو در سالهای اخیر سازه های فولادی سرد نورد شده یا سازه فولادی سبک light steel frame به عنوان یکی از تولیدات نوین صنعت ساختمان، در کشور ما پا به عرضه ساخت و ساز گذاشته و خود را به عنوان رقیبی جدی برای سازه های کوتاه مرتبه و میان مرتبه سنتی فولادی و بتنی معرفی کرده است.

جهت مشاوره تماس حاصل فرمائید

۰۹۱۲۲۲۳۶۹۷۴

البته سیستم LSF در حدود ۲۰ سال است که به شکل گسترده در تولید صنعتی انواع ساختمان های اداری، تجاری و مسکونی به کار می رود و به عنوان جایگزین مناسب برای روش های سنتی ساخت، جایگاه ویژه ای در صنعت ساخت و ساز کشورهای پیشرفته یافته است.

نسبت بالای مقاومت به وزن در اعضای فولادی سرد نورد شده، میزان مصالح استفاده شده و هزینه ساخت را کاهش و دقت در اجرا را افزایش می دهد.

همچنین سازه های فولادی سرد نورد شده یا سازه فولادی سبک LSF به دلیل سرعت بالا در ساخت و وزن فولاد مصرفی پایین، بسیار مورد استفاده قرار گرفته اند. سازه های فولادی سرد نورد شده از اعضای سبک جدار نازک ساخته می شوند. نیاز شدید به افزایش بهره وری در بخش ساختمان این واقعیت را آشکار کرده است، که استفاده از سیستمهای فلزی و بتنی در امر ساخت و ساز به صورت کامل جوابگوی نیاز جامعه نبوده و استفاده از فناوری در این بخش اجتناب ناپذیر میباشد.

روش های نوینی که در صنعت ساختمان سازی مطرح است، سیستم های ساختمانی با پتانسیل های تولید صنعتی یا پیش ساختگی میباشد، که نیازهای کمی و کیفی صنعت ساختمان سازی را میتواند برآورده نماید، لذا در این راستا

مقاوم سازی ساختمانها هم مطرح است، که نقش مهمی را ایفا میکند. بر خلاف سازه فولادی سبک LSF ، سایر سیستم های پیش ساخته دیگر، دارای وزن سنگین هستند.

برآورد هزینه سازه های LSF

شاید در تصور ما اینگونه باشد که اسکلت بتنی و یا فلزی هزینه کمتری را نسبت به سازه های ال اس اف دارد اما این تصور اشتباه است در یک برآورد تخصصی و مهندسی شده به راحتی می توان به این فاکتور و هزینه کرد دست یافت که نه تنها سازه ال اس اف پر هزینه تر نیست بلکه ۱۰ الی ۱۵ درصد هزینه کمتری را متحمل می شود.

جهت مشاوره تماس حاصل فرمائید

۰۹۱۲۲۲۳۶۹۷۴

سازه های ال اف اس

این قاب باید از آتش محافظت شود زیرا فولاد در دمای بالا نرم می شود و این می تواند باعث شود که ساختمان تا حدی فرو ریخته شود. در مورد ستون ها این کار معمولاً با قفل کردن آن به نوعی از سازه مقاوم در برابر آتش مانند سنگ تراشی ، بتونی یا گچ کاری انجام می شود. تیرها را می توان در بتن ، تخته گچ یا اسپری با روکش اسپری کرد تا آن را از گرمای آتش عایق بندی کند یا با ساخت سقف مقاوم در برابر آتش محافظت شود. آزبست قبل از درک کامل خطرات سلامتی از الیاف آزبست تا اوایل دهه ۱۹۷۰ یک ماده محبوب برای ساخت و سازه های ضد آب بود.

“پوست” بیرونی ساختمان با استفاده از تکنیکهای متنوع ساختمانی و پیروی از انواع بسیار متنوعی از سبک های معماری به قاب لنگر می رود. از آجر ، سنگ ، بتون مسلح ، شیشه معماری ، ورق فلزی و به راحتی رنگ استفاده شده است تا قاب را برای محافظت از فولاد در برابر آب و هوا پوشش دهد.

سازه های LSF

قاب های فولادی سرد

فریم های فولادی با فرم سرد نیز به عنوان فریم سبک سبک (LFS) شناخته می شوند. ورق های نازک از فولاد گالوانیزه می تواند به صورت گلبرگ های فولادی به صورت سرد ساخته شود تا از آن به عنوان یک مصالح ساختاری ساختاری یا غیر سازه ای برای هر دو دیوار خارجی و پارتیشن در هر دو پروژه ساخت و ساز مسکونی ، تجاری و صنعتی استفاده شود.

بعاد اتاق با یک مسیر افقی ساخته شده است که برای ترسیم هر اتاق از کف و سقف لنگر می باشد.

ستون های عمودی در مسیرها مرتب شده اند ، که معمولاً ۱۶ اینچ (۴۱۰ میلی متر) از یکدیگر فاصله دارند و در بالا و پایین چسبانده می شوند.

مزایای سازه های LSF

سازه های LSF یکی از به روز ترین و پیشرفته ترین سیستم های سازه ای برای ساخت ساختمان های اداری و هتل ها و ساختمان های مسکونی است که استفاده از آن که وزن کمی دارد باعث میشود که ساختمان ها بهترین واکنش را در برابر زلزله داشته باشند و این به دلیل یکپارچگی اجزایی است که سازه LSF را تشکیل داده اند. از مزایای مهم سازه های LSF میتوانی به مواردی اشاره کرد:
۱. این سازه طول عمر و دوام خیلی بالایی دارند.
۲. میتوان اجزای سازه LSF را خیلی راحت و بدون دردسر به محل پروژه مورد نظر انتقال داد.
۳. به دلیل این که LSF ها پیش ساخته هستند باعث کم شدن ضایعات نیز میشوند که البته موضوع مهی هم هست.
۴. کیفیت این سازه ها با سایر سازه ها قابل مقایسه نیست.
۵. تمامی قطعات سیستم LSF در کارخانه تولید میشوند و پس از آن بوسیله مجریان متخصص اجرا می شوند به همین دلیل کیفیت سازه در قیاس با روشهای  سنتی بسیار بالاتر می باشد.
۶. این سازه ها بسیار سبک هستند و به همین دلیل باعث کاهش نیروس زلزله میشوند. کیفیت بالا در اجرای اتصالات در سیستم ال اس اف (LSF) اتصالات دقیق و همچون دیگر اجزای سازه دارای کیفیت اجرای بالایی می باشند.
۷. میزان تبادل انرژی در این سازه ها خیلی پایینتر از سازه های ساخته شده به روش سنتی است و در طولانی مدت صرفه جویی قابل توجهی در هزینه حرارتی سازه می شود.
۸. عملکرد صوتی خوب و عایق درون دیوارها باعث عدم انتقال صدا و عملکرد صوتی مناسب این ساختمانها می شود.
۹. مقاومت بالایی در برابر آتش سوزی دارند.

اجزای تشکیل دهنده LSF

سازه ال اس اف چند ساختار اصلی دارد که در تمام انواع آن حضور دارند:
• ورق های فولادی
• صفحات تخته متشکل از گچ
• لایه های ابری عایق های صوتی و حرارتی

جهت مشاوره تماس حاصل فرمائید

۰۹۱۲۲۲۳۶۹۷۴

مزایای استفاده از سیستم LSF در صنعت ساخت و ساز کشور

با توجه به مطالب ارائه شده در قسمت های قبل به کارگیری سازه LSF در صنعت ساختمان سازی ایران دارای مزایای زیادی است که مهمترین آن ها در جدول زیر ارائه شده است.

ردیف گروه ها مزایا
۱ طراحان انعطاف در طراحی – تنوع در مصالح نما- برآورده نمودن الزامات مربوط به استانداردهای ساختمان – طراحی یک سیستم مدرن ساختمانی – رعایت کامل مقررات مبحث ۱۹ به صورت خودکار
۲ سازندگان سرعت در اجرای سیستم – کاهش هزینه نیروی کار – زمان کم توقف – فعالیت موازی و بدون وقفه در دیگر بخش های ساختمان- امکان انجام تعمیرات و مقاوم سازی سریع بدون ایجاد خلل در کاربری سهولت در نصب سیستم های تاسیساتی – نیاز کم به تجهیزات – نیاز به فضای کم کارگاهی – ایمنی در محل کارگاه – پیش ساختگی و تولید انبوه – سبک بودن سازه- کاهش هزینه ها
۳ استفاده کنندگان هزینه های بهره برداری کمتر – عملکرد صوتی خوب- محیط داخلی سالم- مقاومت در برابر آتش- مقاومت در برابر زلزله وتوفان های شدید- افزایش فضای مفید داخلی
۴ مسئولان و حامیان محیط زیست مصالح کمتر و قابل بازیافت بودن- ترافیک کمتر و حمل و نقل – جلوگیری از اتلاف انرژی- پاکیزگی کارگاه ساختمانی- کاهش مصرف انرژی
۵ منابع ملی نیاز به ماده اولیه به مراتب کمتر نسبت به سیستم های سنتی – امکان بازیافت ضایعات ساختمانی به طور کامل

نحوه اجرای سازه LSF

برای اجرای سیستم ساختمانی LSF همانند سایر سیستم های رایج ساختمان سازی ابتدا طرح های معماری و سازه ای و سپس نقشه های اجرایی تهیه شده و براساس آن سیستم اجرا می شود.

تاسیسات

همان طور که گفته شد مقاطع CFS که به عنوان تیرچه های سقف یا استادهای دیوار به کار می روند در طول عضو دارای سوراخ هایی بوده که برای عبور و نصب تاسیسات از آن ها استفاده می گردد. با توجه به پیش ساخته بودن سیستم و بهره گیری از اتصالات پیچی امکان دسترسی به اتصالات جهت تعمیر، ترمیم و یا تعویض برخی قطعات به سادگی امکان پذیر بوده و به عنوان یکی دیگر از مزایای سیستم LSF که منجر به افزایش عمر مفید ساختمان نیز خواهد شد محسوب می گردد.

منبع :  ساخت و ساز

جهت مشاوره تماس حاصل فرمائید

۰۹۱۲۲۲۳۶۹۷۴

رضا امیری

نوشتاری به آیندگان...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا