اسکلت ساختمانرپورتاژ آگهیمحصولات ساختمانی

سه تیرآهن پرکاربرد در ساختمان‌سازی

در ادامه درباره هرکدام از این مقاطع خواهیم خواند و کاربرد آن‌ها را در صنعت ساختمان‌سازی بررسی خواهیم کرد. علاوه بر این، عوامل مؤثر بر قیمت این تیرآهن‌ها را مورد مطالعه قرار خواهیم داد.

پرکاربردترین تیرآهن‌ها در ساختمان‌سازی، تیرهای ۱۴، ۱۶ و ۱۸ هستند. این تیرآهن‌ها به دلیل استفاده در تیرها، خرپاها، بادبندها و هم‌چنین ستون‌های طبقات بالاتر، بیشترین میزان تقاضا را دارند.

این تیرها که از نوع IPE هستند، در سبد تولیدات همه کارخانه‌ها دیده می‌شوند و میزان رقابت در این اندازه‌ها بسیار بالاست. هم‌چنین به دلیل تقاضای بالا در سایزهای ۱۴، ۱۶ و ۱۸، این سه تیرآهن تبدیل به تعیین‌کنندگان قیمت در بازار آهن آلات شده‌اند و کمتر کسی را می‌شناسید که در این حوزه فعالیت کند و روزانه قیمت این سه تیرآهن را از بر نباشد.

در ادامه درباره هرکدام از این مقاطع خواهیم خواند و کاربرد آن‌ها را در صنعت ساختمان‌سازی بررسی خواهیم کرد. علاوه بر این، عوامل مؤثر بر قیمت این تیرآهن‌ها را مورد مطالعه قرار خواهیم داد.

چرا تیرآهن‌های ۱۴، ۱۶ و ۱۸ پرکاربردترین تیرآهن‌های ساختمانی هستند؟

این تیرآهن‌ها به دلیل کاربرد گسترده‌ای که در یک سازه ساختمانی دارند، تبدیل به پرمصرف‌ترین سایزهای تیرآهن شده‌اند. شاید سایزهای بزرگ‌تر بیشتر در ستون‌ها استفاده شوند و همیشه مصرفی یکتا داشته باشند اما تیرآهن ۱۴، تیر ۱۶ و ۱۸ در بخش‌های مختلف یک ساختمان استفاده می‌شوند و همین موضوع آن‌ها را به پرکاربردترین تیرهای ساختمانی تبدیل کرده است. در ادامه ویژگی‌ خاص هر تیرآهن آورده شده است.

ویژگی‌های تیرآهن ۱۴

تیرآهن ۱۴ که در استاندارد IPE تولید می‌شود، طول بال ۷۳ میلی‌متر و طول جان ۱۴۰ میلی‌متر دارد. این تیرآهن در جدول اشتال ۱۵۵ کیلوگرم وزن دارد که تولیدات کارخانه ذوب آهن اصفهان، دقیقاً به همین اندازه است. دو وزن دیگر ۱۲۰ کیلو (تیر سبک) و ۱۳۰ کیلو (وزن متوسط) نیز در بین تولیدات داخلی دیده می‌شود. از مهم‌ترین برندهای تولیدکننده تیرآهن ۱۴ می‌توان به ذوب آهن، فایکو و آرین اشاره کرد.

ویژگی‌های تیرآهن ۱۶

تیرآهن ۱۶ نیز در استاندارد IPE تولید می‌شود. این تیرآهن طول بال ۸۲ میلی‌متر و طول جان ۱۶۰ میلی‌متر دارد. وزن این تیر در جدول اشتال، ۱۹۰ کیلوگرم تعریف شده است. از این تیر در ساخت سقف، خرپا، نعل و بادبندها استفاده می‌شود. از این‌ تیرآهن به عنوان تیراصلی کمتر استفاده شده و بیشتر به عنوان ستون فرعی در سازه‌ها کاربرد دارد.

ویژگی‌های تیرآهن ۱۸

تیرآهن ۱۸ وزن بالاتر و استحکام بیشتری نسبت به دو تیر دیگر دارد و حتی در طبقات بالاتر ممکن است به عنوان تیر اصلی نیز استفاده شود. این تیر در استاندارد IPE ساخته می‌شود و دارای طول جان ۱۸۰ میلی‌متر و عرض بال ۹۱ میلی‌متر است و در جدول اشتال وزنی برابر با ۲۲۶ کیلوگرم دارد. هرچند همان طور که گفته شد، تیرآهن‌هایی با وزن غیراستاندارد نیز در ایران تولید می‌شود.

تیرآهن 14، 16 و 18 پرکاربردترین تیرآهن‌ها در ساختمان‌سازی هستند
تیرآهن ۱۴، ۱۶ و ۱۸ پرکاربردترین تیرآهن‌ها در ساختمان‌سازی هستند

آیا سه تیرآهن ۱۴، ۱۶ و ۱۸، تعیین کننده قیمت بازار هستند؟

به طور قطع، تقاضا یکی از المان‌های مؤثر در قیمت هر کالایی محسوب می‌شود. تقاضای بالا در تیرآهن‌های پرکاربرد ۱۴، ۱۶ و ۱۸ باعث شده که این محصولات، به نوعی تعیین کننده قیمت بازار باشند. بیشتر فعالان حوزه آهن‌آلات قیمت این سه تیرآهن را هر روز بررسی می‌کنند و طبق آن، قیمت باقی سایزها را محاسبه و پیش‌بینی می‌کنند.

دانستن قیمت به‌روز این سه سایز مهم، باعث می‌شود که یک دید جامع نسبت به باقی سایزها و حتی باقی مقاطع به دست آورد. سایت‌های بسیاری در حوزه آهن‌آلات هستند که هر روز قیمت‌ها را در سایت خود منتشر می‌کنند. اما قیمت شفاف، به روز و داشتن سایزهای کامل از همه برندها، از ویژگی‌های مهمی است که همه سایت‌ها توان برآورده کردن آن را ندارند. در شرکت فولادسازان راه ابریشم که با نام برند فولادینو فعالیت می‌کند، می‌توانید قیمت‌ها را در همه سایزها و برندها و به صورت به‌روز و شفاف مشاهده کنید.

عوامل تأثیرگذار بر قیمت سه تیرآهن پرکاربرد ۱۴، ۱۶ و ۱۸ در بازار

قیمت تیرآهن نیز مانند سایر مقاطع آهن آلات، تحت تأثیر عوامل بسیار زیادی است. از بازار جهانی گرفته تا تصمیمات وزارت صنعت و معدن، از میزان عرضه بورس کالا گرفته تا هزینه حمل و نقل. هم‌چنین مثل هر کالای دیگری، میزان تقاضا نیز در قیمت تأثیر مستقیم دارد. هرچند این تیرآهن‌ها در تمام طول سال تقاضای بالایی دارند اما قطعاً تحت تأثیر شرایط فصلی قرار می‌گیرند.

آگاهی از عوامل تأثیرگذار در بر قیمت آهن‌آلات، باعث می‌شود که بتوان پیش‌بینی درستی از آینده داشت و تصمیماتی بر پایه داده‌ها گرفت. این ۵ مورد مهم‌ترین عوامل در تعیین قیمت تیرآهن‌ها به خصوص قیمت تیرآهن ۱۴ ، ۱۶ و ۱۸ هستند:

  1. قیمت جهانی فولاد
  2. میزان عرضه بورس کالا
  3. قیمت حمل و نقل
  4. میزان تقاضا و تغییرات فصلی آن
  5. تغییرات نرخ دلار

دریافت قیمت شفاف و به‌روز، مهم‌ترین دغدغه فعالان حوزه آهن آلات

بازار آهن آلات یک حوزه بسیار پیچیده است که نه تنها عوامل زیادی روی آن اثر می‌گذارند بلکه به دلیل واسطه‌های زیاد، هر روز بیشتر از قبل شفافیت خود را از دست می‌دهد. آن چه اهمیت دارد این است که بتوان به قیمت‌ها به صورت روزانه دسترسی پیدا کرد و هرچه بیشتر به سمت شفافیت و کمتر کردن واسطه‌ها حرکت کرد.

تیرآهن‌های ۱۴، ۱۶ و ۱۸ به دلیل تقاضای بالایی که دارند، بیشتر مورد توجه واسطه‌گران قرار می‌گیرند و ممکن است خریداران واقعی را با ایجاد نرخ‌های گوناگون دچار سردرگمی کنند. داشتن یک مرجع قابل اعتماد که بتواند قیمت همه محصولات را با همه سایزها و برندها ارائه دهد و همیشه به‌روز باشد، یکی از نیازهای اساسی فعالان این حوزه است.

خوشبختانه در سال‌های اخیر، با قدم گذاشتن بازار آهن‌آلات در تجارت دیجیتال این مهم بیشتر از همیشه برآورده شده است و با مقایسه نرخ‌های مختلف در چندین سایت می‌توانید به نرخ اصلی پی ببرید و نرخ واقعی را از نرخی که سودجویان ارائه می‌دهند، جدا کنید. برای مثال در لینک https://fooladino.com/products/beam/16 می‌توانید قیمت تیرآهن ۱۶ را به صورت شفاف، به‌روز و آنلاین مشاهده کنید.

فولادینو همراه شما در قلب بازار آهن
فولادینو همراه شما در قلب بازار آهن

به طور کل سه تیرآهن ۱۴، ۱۶ و ۱۸ مهم‌ترین سایزهای تیرآهن هستند که به دلیل کاربردهای گسترده، تبدیل به پرمصرف‌ترین و پرتقاضاترین سایزهای تیرآهن شده‌اند. تولید این محصول توسط همه تولیدکنندگان مهم نیز نشان دهنده اهمیت این سه سایز است. هم‌چنین با توجه به تقاضای بالا، این سه تیرآهن تبدیل به تعیین کنندگان قیمت در بازار شده‌اند. بهترین کار برای دسترسی به قیمت شفاف، مقایسه سایت‌ها با یکدیگر و انتخاب یک سایت مرجع است که به شما اطمینان دهد همیشه شفاف‌ترین قیمت‌ها را دور از دستان واسطه‌گران به شما ارائه می‌دهد.

توجه : این مطلب، یک تبلیغ رپورتاژ بوده و فوت و فن ساختمان در محتوا و محصولات آن هیچگونه نظری و مسئولیتی ندارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا