فن ساخت و سازفن مدیریت پروژه

سیستم Last Planner را با استفاده از مدیریت بصری کنترل کنید

به گزارش ساختمان : مطابق با ضرب المثل معروف “هیچ طرح نبردی از تماس با دشمن جان سالم به در نمی برد”، سیستم های تولید ساخت و ساز به مکانیزم های محکمی برای کنترل پروژه های خود در محل نیاز دارند. Last Planner System و Takt Time Planning یک روش مشترک و متعادل برای برنامه ریزی در ساخت و ساز ناب ارائه می دهند. با این حال، برنامه ها تقریباً بیهوده هستند مگر اینکه به طور مؤثر کنترل و اصلاح شوند. در محیط ساخت و ساز پویا، که در آن محدودیت ها، درگیری ها و وابستگی های متقابل فراوان است، مدیریت می خواهد عملکرد کنترلی خود را به روشی ساده و تنها با نگاه کردن به اطراف اجرا کند.۱ . همچنین، در این زمینه‌های پیچیده، اغلب ترجیح داده می‌شود که فعالیت‌های کنترلی را به افرادی که در محل کار می‌کنند واگذار شود.

برای تحقق اهداف کنترل آسان و خود مدیریتی، برخی از سازمان‌های ساختمانی از تابلوهای کنترل پروژه بصری همراه با کارت برای پیگیری برنامه‌های کوتاه‌مدت و پیش‌بینی ۳ هفته‌ای خود از Last Planner System استفاده کرده‌اند. این تابلوهای کنترل نمونه های معمولی از مدیریت بصری هستند و وسیله ای برای افزایش شفافیت فرآیند در ساخت و ساز فراهم می کنند. نمونه ای از این نوع بردهای کنترل بصری را می توان در شکل ۱ مشاهده کرد. شکل های این پست از آرشیو پروژه متروی لندن گرفته شده است.۲،۳،۴.

شکل ۱: تابلوی کنترل پروژه بصری با پیمانکاران با استفاده از کارت

در شکل ۱، سمت چپ ترین ستون با کد رنگی، مناطق مختلف سایت پروژه (موقعیت) را نشان می دهد. ستون‌های باقی‌مانده روی تابلو، روزها، شیفت‌ها و هفته‌ها (زمان) را برای دوره ۳ هفته ای نشان می‌دهند. کارت های سفارشی توسط هر پیمانکار برای یادداشت و ثبت فعالیت های خود برای ۳ هفته اول در محل استفاده می شود. این کارت ها اغلب کارت فعالیت پیمانکاری نامیده می شوند و شامل اطلاعاتی مانند منطقه کار، تاریخ، فعالیت، نیروی انسانی و مدت زمان می باشند. هر کارت برای مطابقت با برنامه اصلی (مثلاً آبی برای کارهای سازه‌ای/بتنی، قرمز برای کارهای الکتریکی و غیره) کد رنگی دارد. سپس کارت ها بر اساس برنامه ها، تابلوهای پیش بینی ۳ هفته ای را پر می کنند. در پایان هر شیفت، مدیر ساخت و ساز پیشرفت شیفت را بررسی می کند و تایید می کند که آیا فعالیت انجام شده است یا خیر. اگر فعالیت به پایان رسیده باشد، مدیر ساخت و ساز کارت فعالیت را که رنگ سبز در پشت آن وجود دارد، «برگرداند». اگر فعالیت کامل نشده باشد، کارت فعالیت به همان صورت باقی می ماند. تیم پروژه نیاز به برنامه ریزی مجدد و توسعه استراتژی پیگیری دارد. در پایان هفته اول، تمام فعالیت‌های ناقص مجدداً برنامه‌ریزی می‌شوند، سپس تابلو به آن جا منتقل می‌شود و هفته ۱ به هفته ۳ تبدیل می‌شود. چندین کارت دیگر وجود دارد که پیمانکاران سایت می‌توانند از آنها استفاده کنند، مانند کارت آماده برای بازرسی یا کارت “کارت صدور” برای ارتباط با مشکلی که نیاز به توجه مدیریت دارد. برای نمونه ای از فعالیت و کارت های صدور به شکل ۲ مراجعه کنید.

شکل ۲: کارت فعالیت (در سمت چپ)، کارت صدور (در سمت راست)

با استفاده از تخته قبل از شروع کار در محل، می توان به راحتی شاهد درگیری هایی بود که در آن چندین پیمانکار به طور همزمان در یک منطقه برنامه ریزی می کنند. همچنین می توان فرصت هایی را برای شروع زودتر کار در محل شناسایی کرد. در ابتدای اجرا، در طول منحنی یادگیری، پوشاندن تابلوها از هفته اول تا هفته سوم با «کارت‌های صدور» طبیعی است. بعداً پیمانکاران مجبور به برنامه ریزی از قبل می شوند و از کارت ها به عنوان هشدار اولیه استفاده می شود. و پس از مدت زمان کوتاهی، «کارت‌های صدور» جدید معمولاً فقط در هفته ۳ ظاهر می‌شوند. این عمل زمانی را که مدیر پروژه برای حل مسائل در اختیار دارد به حداکثر می‌رساند. پس از یکی دو ماه، پیمانکاران باید بتوانند مزایای هیئت ها را درک کنند و شروع به مدیریت و کنترل فعالیت های خود کنند.

به طور خلاصه، مزایای مورد انتظار از این نوع تابلوها عبارتند از: افزایش هماهنگی و گفتگوی سایت، تسهیل کنترل پروژه، پیدایش فرصت های بهبود، درگیری های کاری کمتر، اشتباهات/مشکلات کیفی کمتر و پرورش تفکر پیشگیرانه.۵. در پست‌های آینده، به کاوش در ابزارهای مدیریت بصری مبتنی بر فناوری اطلاعات و مرسوم که در بخش‌های مختلف (مانند ساختمان، حمل‌ونقل، آب، انرژی و غیره) در صنعت ساخت‌وساز استفاده می‌شوند، ادامه خواهم داد.

منابع

۱. Formoso، CT، سانتوس، AD و پاول، JA (2002). یک مطالعه اکتشافی در مورد کاربرد شفافیت فرآیند در سایت های ساخت و ساز. مجله تحقیقات ساختمانی، ۳(۰۱)، ۳۵-۵۴.

۲. آگوتر، دی (۲۰۱۵). “برنامه ریزی مشترک در ۵ پروژه متروی لندن”، سند آموزشی کارگاه LCI-UK، موجود در: http://docslide.us/documents/collaborative-planning-on-5-london-underground-projects-mr-daniel-agutter. html

۳. جنسن، سی (۲۰۱۵a). “برنامه تثبیت ایستگاه های برنامه ریزی مشترک”، مجله ICE

۴. جنسن، سی (۲۰۱۵b). “مدیریت تولید در طراحی و ساخت”، مجله ICE.

۵. بردی، دی (۲۰۱۴). استفاده از مدیریت بصری برای بهبود شفافیت در برنامه ریزی و کنترل در ساخت و ساز (پایان نامه دکتری، دانشگاه سالفورد).

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا