رپورتاژ آگهیمحصولات ساختمانیمقالاتوبلاگ

صفر تا صد محوطه سازی باغ و طراحی محوطه

اگر باغ یا ویلا داشته باشید، می‌دانید که طراحی و محوطه سازی باغ، چه تاثیری بر زیبایی و کارآمدی آن دارد. ممکن است فکر کنید خودتان نیز می‌توانید چنین کاری را انجام دهید اما در واقع طراحی محوطه باغ باید طبق اصول خاصی انجام شود که نیاز به دانش تخصصی دارد.

محوطه سازی ویلا یک کار حرفه‌ای است که تنها تعداد اندکی از طراحان می‌توانند آن را به‌شکل اصولی و درست انجام دهند. اگر به فکر طراحی و اجرای حرفه‌ای محوطه باغ، ویلا و فضای سبز هستید و می‌خواهید با طراحی محوطه بیشتر آشنا شوید، تا انتهای این مقاله همراهمان بمانید.

محوطه سازی باغ و ویلا چیست؟

به طراحی فضای خارجی ویلا، خانه یا دیگر انواع ساختمان‌ها محوطه سازی می‌گویند. در محوطه سازی المان‌های مختلف طراحی محیطی کنار یکدیگر قرار می‌گیرند تا فضایی جذاب، گیرا و شاخص را به‌وجود آورند. مهم‌ترین المان در طراحی محوطه، فضای سبز و گیاهان و درختانی است که در این دسته‌بندی قرار می‌گیرند. گیاهان با القای روح به محیط و ایجاد قاب‌بندی‌های مناسب با نمای خارجی ساختمان، تجربه‌ای ایده‌آل از قرار گرفتن در حیاط و باغ ایجاد می‌کنند.

محوطه سازی باغ نیز یکی از گرایش‌های معماری است. بنابراین این طراحی نیز شامل سبک‌های مختلفی است که می‌توانید با انتخاب از بین آن‌ها باغ خود را دیزاین کنید.

چرا طراحی محوطه برای ساختمان های امروزی اهمیت دارد؟

برای بسیاری از افراد هزینه کردن برای طراحی محوطه، نوعی خرج غیر ضروری است. در حالیکه طراحی باغ به ‌اندازه طراحی نما و طراحی داخلی ساختمان اهمیت دارد. در توضیح این اهمیت باید به نکات زیر اشاره کنیم:

  • محوطه سازی کمک می‌کند تا افرادی که بیشتر اوقات خود را به ‌دلیل زمان محدود در فضاهای بسته می‌گذرانند، در فضای باز مجاور محیط مسکونی خود لحظات دلنشینی داشته باشند.
  • طراحی محوطه از لحاظ اقتصادی قیمت ملک را افزایش می‌دهد.
  • جذابیت ظاهری و بصری شهرها و خانه‌ها بهبود پیدا می‌کند.
  • گیاهان و درختان به‌کار رفته در طراحی محوطه به تعدیل آلودگی هوای محیط کمک می‌کنند.

کدام المان ها در محوطه سازی باغ ها مورد استفاده قرار می گیرند؟

همان‌طور که در ابتدا اشاره کردیم طراحی و اجرا محوطه شامل مجموعه‌ای از المان‌ها است که هر کدام نقش خود را در باغ ایفا می‌کنند. استفاده از هر المان کیفیت متفاوتی را به فضا اضافه می‌کند و نتیجه آن این است که باغ‌ها کاربردهای مختلفی مانند باغ ایرانی، باغ ویلا، باغ رستوران، باغ کوچک، باغ تالار، آتلیه باغ و غیره پیدا می‌کنند.

برای داشتن باغ ایده‌آل، باید به فکر خرید انواع لوازم محوطه سازی با کیفیت نیز باشید. از آن‌جایی که ممکن است اطلاعاتتان در این زمینه محدود باشد، بهتر است از طراحان حرفه‌ای متخصص در این زمینه کمک بگیرید. با‌این‌حال، در ادامه هرکدام از این المان‌ها و تاثیر آن‌ها را بر طراحی محوطه ویلا بررسی می‌کنیم.

۱. گل و گیاه

کلیدی‌ترین عنصر طراحی محوطه باغ، گل و گیاه است. هزاران گونه مختلف گیاه وجود دارد که هر کدام مناسب اقلیم و شرایط محیطی خاصی هستند و زیبایی متفاوتی دارند. شما می‌توانید با در نظر گرفتن این شرایط گیاهان مورد نظرتان را انتخاب کرده و فضایی خاص ایجاد کنید.

۲. استخر

با شنیدن نام استخر ممکن است تصویر باغ‌های بزرگ بر ذهنتان نقش ببندد، در حالیکه با خرید لوازم استخر مناسب می‌توانید این المان را در انواع باغ‌ها و با هر متراژی ایجاد کنید.

۳. آلاچیق

مهم‌ترین هدف طراحی باغ‌ها، ایجاد فضاهایی است که افراد در آن‌جا دور یکدیگر جمع شوند و لحظات خاطره‌انگیزی در کنار یکدیگر داشته باشند. آلاچیق از جمله المان‌هایی است که رسیدن به این هدف را ممکن می‌کند.

به‌همین دلیل طراحان آلاچیق را در دل باغ و در جایی که دید خوبی به دیگر قسمت‌های محیط دارد، طراحی می‌کنند. آلاچیق‌ها به‌ دلیل سایبان خود مکان خوبی برای استراحت در تابستان هستند. همچنین با کمک وسایل گرمایشی امکان استفاده از آلاچیق در زمستان وجود دارد.

۴. دیوار سبز

اگر به‌دنبال المان‌هایی هستید که روح و حس را به محیط اضافه کنند، دیوار سبز را پیشنهاد می‌کنیم. دیوار سبز متشکل از گیاه‌های مختلفی است که هر کدام زیبایی خاص و متفاوتی دارند. اما این زیبایی، بدون مهارت و دانش متخصصان قابل استفاده نخواهد بود.

چون سیستم آبیاری و استقامت گیاهان در برابر شرایط جوی کمی پیچیده است و به‌همین دلیل باید از کمک طراحان محوطه سازی برای اجرای آن کمک بگیرید. البته می‌توانید با خرید دیوار سبز مصنوعی زیبایی دلنشینی را به محیط زندگی یا کار خود هدیه دهید بدون اینکه نگران نگهداری از آن باشید.

۵. آتشکده

اگر در طول فصول سرد از محوطه باغ یا ویلای خود استفاده می‌کنید، آتشکده از جمله المان‌هایی است که باید برای محوطه سازی باغتان در نظر بگیرید. آتشکده‌ها آلودگی کمی تولید می‌کنند و به گیاهان سبز محیط آسیب نمی‌رسانند. به‌همین دلیل به‌عنوان یک وسیله گرمایشی در باغ و ویلا مورد استفاده قرار می‌گیرند.

۶. آبنما

آب یکی از عناصر چهارگانه طبیعت است که احساس زندگی را در رگ و ریشه افراد جاری می‌کند. شنیدن صدای آب در باغ و ویلا، احساس قرار گرفتن در طبیعت را در فرد زنده می‌کند. به‌همین دلیل افراد از بودن در چنین مکانی لذت بیشتری خواهند برد.

آبنما از جمله عناصری است که ممکن است افراد در دسته المان‌های محوطه سازی باغ با قیمت بالا قرار دهند. در حالیکه می‌توانید با تهیه آبنماهای آماده و مجهز از کاویان کمپانی، با صرف کمترین هزینه صدای دلنشین آب را به باغ خود بیاورید.

این امکان وجود دارد تا آبنمای باغ را از صرفا مکانی برای جریان داشتن آب، تبدیل به مکان کاربردی‌تر کنید. اضافه شدن نورپردازی و قابلیت‌های موزیکال به آبنما، آن را در دل شب و در جریان مهمانی‌ها به عنصری دوست داشتنی و کلیدی تبدیل می‌کند.

۷. باربیکیو

باغ و ویلا از جمله فضاهایی هستند که تصور آن‌ها بدون بساط باربیکیو و جمع‌های خانوادگی و دوستانه ممکن نیست. بنابراین اگر به فکر محوطه سازی ویلای شخصی خودتان هستید و مهمانی‌هایتان را در آن‌جا برگزار می‌کنید، نصب یک باربیکیو را باید در اولویت قرار دهید.

اگر برای محوطه سازی باغ فضای زیادی دارید، می‌توانید در نزدیکی باربیکیو میز و صندلی قرار دهید. به ‌این ترتیب می‌توانید پس از تدارک غذا، آن را دور یکدیگر و در باغ میل کنید.

۸. نورپردازی

زیباترین طراحی‌ها هم تا زمانی که زیر نور مناسب قرار نگیرند، جلوه و شیک بودن خود را به‌خوبی نشان نمی‌دهند. بنابراین در طراحی خود محوطه، باید به المان‌های نورپردازی مناسب توجه کرده تا نور مناسب را برای فضا تامین کنید.

هرچه نورپردازی محیط باغ بهتر و اصولی‌تر باشد، جلوه باغ زیباتر خواهد بود. چراغ‌ها و نورهای مختلف ایستاده، نقطه‌ای و دیوارکوب مختلفی وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها با توجه به سبک طراحی باغ استفاده کنید.

المان‌هایی که در بالا بررسی کردیم، تمام گزینه‌هایی نیستند که می‌توانید در محوطه سازی باغ خود از آن‌ها استفاده کنید. طراحی و اجرای حرفه ای محوطه باغ، ویلا و فضای سبز با گروه مهندسی کاویان این شرایط را برایتان فراهم می‌کند که علاوه‌بر المان‌های بالا از گزینه‌های دیگر مانند دکوراسیون داخلی حرفه‌ای یا بازسازی فضاهای قدیمی استفاده کنید. این تیم حرفه‌ای بیش از ۲۰ سال تجربه دارد و در تمامی مراحل محوطه‌سازی در کنار شما هستند.

سخن نهایی

شما با محوطه‌سازی این فرصت را در اختیار خواهید داشت که حس طبیعت سرسبز را در محیط پیرامون خود به‌وجود آورید. امکاناتی که در این زمینه وجود دارند به شما اجازه می‌دهند محیط باغ یا ویلای خود را بسیار زیباتر نشان دهید و حس آرامش را به اطراف تلقین کنید. در این مقاله اشاره کردیم در محوطه‌ سازی باغ‌ها و ویلاها از چه المان‌هایی می‌توانید کمک بگیرید و همکاری با گروه مهندسی کاویان چه مزایایی برایتان خواهد داشت.

توجه : این مطلب، یک تبلیغ رپورتاژ بوده و فوت و فن ساختمان در محتوا و محصولات آن هیچگونه نظری و مسئولیتی ندارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا