فن اسکلت بتنیفن ساخت و ساز

عوامل موثر در عدم پمپ ریزی بتن و نحوه رفع آن

ساخت ویلا در این مقاله بخوانید

در پمپاژ بتن چه مشکلاتی رخ میدهد؟

پمپاژ بتن در صورتی مقرون به صرفه است که میزان بتن مورد نیاز بیش از ۱۱۵۰ مترمکعب باشد یا اگر نیاز به تامین بی وقفه بتن در مدت طولانی مانند ابتدای هر دوره پمپاژ باشد.

لوله های پمپاژ بتن باید خوب روغن کاری شوند (به نسبت ۰.۲۵ در ۳ در هر ۱۰۰۰ متر از ۱۵۰ میلی متر لوله) و همچنین در پایان فرآیند تلاش زیادی برای تمیز کردن لوله ها لازم است که باید توسط مسئول پمپاژ انجام گیرد نا لوله برای مراحل بعد تمیز شود. برخی شرکت ها هستند که در یک روز بیش از ۸۰ بچینگ بتن انجام میدهند.

توجه به پارامترهای مختلفی که بر پمپاژ بتن تاثیر بسزایی دارد و همچنین اهمیت ویژه برای لوازم جانبی پمپاژ تأثیر مهمی دارد. تاثیر این پارامترها در تعیین ظرفیت پمپ های بتن مورد بحث قرار خواهد گرفت.

مشکلات اصلی که شرکت های بتن ریزی هنگام پمپاژ بتن با آن مواجه می شود، گرفتگی خطوط لوله، جدا شدن و ریختن مخلوط بتن به بیرون است. همچنین انسداد عدم ظاهر شدن بتن در انتهای خط لوله هم ممکن است رخ دهد که مشخصه آن افزایش فشار است که بر روی مانومتر قابل مشاهده است.

گرفتگی می تواند به دلیل انتخاب نادرست تجهیزات پمپاژ مانند استفاده از موتور کم مصرف، اتصال لوله با قطر کم به لوله با قطر زیاد و اتصال خم های عریض یا تیز در خط لوله رخ دهد.

علاوه بر این، ریزش و جداسازی در بتن به دلیل طراحی نادرست مخلوط و مواد بی کیفیت رخ می دهد. این مشکل را نیز می توان با افزایش میزان سیمان یا افزودن مواد افزودنی برای افزایش انسجام مخلوط حل کرد.

علاوه بر این، استفاده از سنگدانه های خوب دانه بندی شده در مخلوط کمک زیادی به قابلیت پمپاژ بتن می کند. در طول فرآیند پمپاژ، فشار پمپ باید بر اصطکاک بین بتن و لوله غلبه کند تا بتن را از طریق خط لوله عبور دهد.

استفاده از دوغاب در ابتدای لوله، دیواره های داخلی آن را روغن کاری کرده و به پمپ در غلبه بر نیروی اصطکاک کمک می کند.

هر چه فشار پمپ مورد نیاز بیشتر باشد، اسب بخار مورد نیاز موتور نیز بیشتر می شود. باید  از لوله ای با قطر حداقل سه برابر حداکثر اندازه سنگدانه استفاده کنید تا از خطر گرفتگی در نزدیکی نقاط خم جلوگیری کنید.

علاوه بر این نباید از لوله های آلومینیومی استفاده کرد زیرا با قلیایی موجود در سیمان واکنش داده و گاز هیدروژن تولید می کند که باعث ایجاد حفره در بتن و کاهش راندمان پمپ می شود.

مشکلات اصلی که در حین پمپاژ بتن رخ میدهد عبارتند از:

۱. انسداد و گرفتگی در لوله دستگاه پمپاژ بتن:

گرفتگی می تواند به دلیل خمیدگی های زیاد در خط لوله، پیچ های خیلی ت یز یا خیلی عریض، گرفتگی به وسیله سنگدانه ها و عدم تمیز کردن و نگهداری خط لوله پس از هر کار بتنی ایجاد شود.

۲. جداسازی و ترواش آب در مخلوط بتن:

جداسازی سیمان و سنگدانه ها در حین جابجایی و قرار دادن بتن باید انجام گیرد. جداسازی همچنین زمانی اتفاق می افتد که فشار پمپاژ بر نیروی چسبندگی در مخلوط بتن غلبه کند. ترواش خروج آب از مخلوط بتن است.

این به دلیل نسبت ضعیف مخلوط بتن اتفاق می افتد. استفاده از سنگدانه های دانه بندی شده علت اصلی تراوش آب در طی فرآیند پمپاژ می باشد.

منبع : ساختمان

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا