رپورتاژ آگهی

مدت زمان ساخت ساختمان

در این مطلب سعی می کنیم در مورد هر یک از مراحل اجرایی ساختمان اطلاعات بیشتری به شما منتقل کرده تا بتوانید مدت زمان ساخت آپارتمان خود را به درستی برآورد کنید.

به گزارش گروه ساختمانیکی از مهمترین مواردی که هزینه ساخت آپارتمان را افزایش میدهد بالارفتن مدت زمان ساخت ساختمان است. بالارفتن نرخ ارز و تورم، باعث بالا رفتن قیمت مصالح و دستمزدها خواهد شد. همچنین هزینه حفاظت از کارگاه و از بین رفتن مصالح در طول زمان را نیز باید به موارد بالا اضافه کنیم.

صفر تا صد مدت زمان ساخت ساختمان

به طور کلی مدت زمان ساخت یک ساختمان ۴ تا ۷ طبقه بین ۱۴ تا ۱۸ ماه می باشد. توجه کنید که این مدت از زمان اخذ جواز ساخت تا پایان کار ساختمان خواهد بود.

مدت زمان اخذ جواز ساخت

به طور میانگین مدت زمان اخذ جواز یک ساختمان را حدود ۵ ماه در نظر بگیرید. این زمان شامل امور مربوط به شهرداری – بیمه – نظام مهندسی – آتش نشانی و طراحی نقشه ها می باشد.

مدت زمان اجرای فونداسیون

  • مدت زمان اجرای فونداسیون بر روی یک زمین بایر را حدود ۱۰ روز در نظر بگیرید. این در حالتی است که پی کنی با دقت انجام شده باشد به طوری که نیاز به قالب بندی نداشته باشیم. در صورتی که خاک اضافه برداشته شود هم مدت زمان و هم هزینه فونداسیون افزایش پیدا خواهد کرد. در ویدیویی که قرارداده ایم در مورد این موضوع بیشتر توضیح داده شده است.
  • اگر ملک کلنگی داشید برای در نظر گرفتن زمان تخریب ملک کلنگی و نخاله برداری، زمان اجرای فونداسیون ساختمان را ۱ ماه فرض کنید.
  • در صورتیکه قصد اجرای زیرزمین را داشته باشید باید شرایط پروژه دقیقتر بررسی شود چون اجرا یا عدم اجرای سازه نگهبان و همچنین هر یک از روش های پایداری سازی گود برنامه زمان بندی متفاوتی دارد.
اجرای فونداسیون

مدت زمان اجرای اسکلت بتنی

مدت زمان اجرای اسکلت بتنی را به ازای هر سقف حدود ۲۵ روز در نظر بگیرید. عوامل موثری مثل ارتفاع سقف، نوع سقف و مساحت آن بر روی زمان اجرا موثر هستند. مثلا مدت زمان اجرای سقف تیرچه بلوک از سقف وافل و دال تخت در سازه بتنی کمتر است.

به طور کلی با اینکه هزینه اسکلت بتنی از فلزی کمتر بوده و این مورد یکی از مزایای اصلی سازه بتنی محسوب میشود ولی برعکس مدت زمان اجرای آن بیشتر از سازه فلزی است و یکی از بزرگترین ایرادات آن محسوب می شود.

اجرای اسکلت بتنی

مدت زمان اجرای اسکلت فلزی

مدت زمان ساخت و پریایی اسکلت فلزی یک ساختمان ۵ تا ۷ طبقه را به طور میانگین ۲ ماه فرض کرده و اجرای هر سقف را نیز ۷-۱۰ روز در نظر بگیرید. عواملی مثل جوشکاری کارگاهی یا کارخانه ای، نوع سیستم سازه ای و ارتفاع طبقات بر روی زمان ساخت اسکلت موثر هستند.

از آنجایی که مراحل ساخت اسکلت فلزی معمولا در خارج از کارگاه ساختمانی صورت میگیرد میتوان همزمان سایر مراحل کار مثل اجرای فونداسیون را انجام داده و باعث کاهش زمان اجرای کار شود.

هم مدت زمان و هم هزینه اسکلت فلزی با سیستم سازه ای قاب خمشی نسبت به قاب ساده بیشتر است. به این دلیل که تیر و ستونها معمولا به جای اینکه از مقاطع نورد شده و موجود در بازار استفاده شود از ورق تشکیل شده و باید به طور سفارشی تولید گردد.

اجرای اسکلت فلزی

مدت زمان سفت کاری ساختمان

سفت کاری ساختمان در واقع عملیاتی از قبیل دیوارچینی، کفسازی، شیب بندی، سیمانکاری، لوله گذاری برق و آب و فاضلاب که در واقع پیش از شروع نازک کاری هستند، می باشد. مدت زمان سفت کاری یک ساختمان ۵-۷ طبقه را حدود ۲ ماه فرض کنید که با توجه به مساحت طبقات و ارتفاع طبقات این عدد متغیر خواهد گفت.

در ادامه یک برآورد حدودی از مدت زمان هر یک از عملیات اجرایی مرتبط با سفت کاری ساختمان خدمت شما ارائه می دهیم. اعداد زیر مدت زمان اجرا در هر طبقه بوده و مساحت طبقه را ۲۰۰ مترمربع فرض کنید.

  • اجرای والپست و دیوارچینی = ۸ روز
  • اجرای خاک گچ = ۶ روز
  • کفسازی سرویس ها = ۲ روز
  • کروم بندی و شیب بندی پشت بام = ۶ روز
دیوارچینی ساختمان

جدول زمان بندی حدودی عملیات اجرایی ساختمان

جدول زیر زمان بندی حدودی عملیات اجرایی ساختمان را نشان می‌دهد. مساحت هر طبقه حدود ۲۰۰ مترمربع و زیربنا کل ۱۰۰۰ مترمربع فرض شده است.

 

عملیات اجرایی

مدت زمان

تخریب و نخاله برداری

۱۴ روز

پی کنی و تسطیح زمین

۳-۴ روز

اجرای بتن مگر

۱-۲ روز

آرماتوربندی فونداسیون

۳ روز

قالب بندی فونداسیون

۲-۳ روز

اجرای اسکلت بتنی (ستون و سقف)

۲۵ روز در هر طبقه

اجرای اسکلت فلزی

۴۵ روز

اجرای هر سقف و دیواربرشی در اسکلت فلزی

۱۰ روز

ساخت و نصب فریم پنجره و اجرای والپست

۳ روز در هر طبقه

دیوارچینی

۴ روز در هر طبقه

خاک گچ

۵ روز در هر طبقه

کفسازی سرویس ها

۱-۲ روز در هر طبقه

کروم بندی و شیب بندی بام

۶ روز

کاشی کاری

۳ روز در هر طبقه

نما سازی

۵۰ روز

روشهای کاهش زمان ساخت

  1. تهیه برنامه زمان بندی
  2. برآورد صحیح هزینه های پروژه به منظور جلوگیری از توقف عملیات اجرایی
  3. استفاده از نیروهای کاری ماهر
  4. استخدام سرپرست کارگاه جهت پیگیری امور روزانه کارگاه
  5. پیشبینی خسارت دیرکرد و همچنین پاداش برای تحویل زودتر از موعد کار در قرارداد پیمانکاران
  6. کار در شیفت شب
  7. استفاده از ساختمان های پیش ساخته
  8. استفاده از سازه های صنعتی مثل lsf و icf

عوامل طولانی شدن زمان ساخت

  1. عدم تعهد کاری پیمانکاران
  2. نبود بودجه به دلیل افزایش هزینه های ساخت یا برآورد اشتباه هزینه ها
  3. نداشتن برنامه کاری
  4. جواز ساخت
  5. آب و هوای نامناسب
اسکلت بتنی

من مهندس علی زارع هستم ناظر و مجری ساختمان . تجربیات خود را در زمینه ساخت و ساز در وبسایت خود به آدرس karkoshte.com  به اشتراک میگذارم. امیدوارم این مطلب برای شما مفید باشد. به امید دیدار !

توجه : این مطلب، یک تبلیغ رپورتاژ بوده و فوت و فن ساختمان در محتوا و محصولات آن هیچگونه نظری و مسئولیتی ندارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا