خدمات ساخت و سازوبلاگ

منظور از زینه مدور چیست؟

ساخت ویلا روستایی

منظور از زینه مدور چیست؟

  احتمالا شما هم با دیدن طراحی داخلی برخی ساختمان ها شیک و لاکچری از دیدن آن لذت برده اید. امروزه برای زیباسازی طراحی داخلی ساختمان ها از زینه های مدور برای اطراف راه پله ها استفاده میکنند که یک نمای لاکچری و خاصی به نمای داخلی ساختمان ها میدهد. بهترین موقع برای درست کردن زینه مدور قبل از دیوار چینی بعد از اجرای ستون و سقف میباشد.

در زینه ای با ظاهر مارپیچی، طبقات توسط یک میل مستقیم به یکدیگر متصل نمی‌شوند. بلکه ساختمان مورد نظر به صورت دورانی ساخته شده و حول یک محور فرضی به سمت بالا حرکت می‌کند. در واقع می‌توان گفت زینه ی گرد که به آن زینه ی اسپیرال هم گفته می‌شود، دارای ظاهری پیچشی و مارپیچ است.
یکی از مهمترین مسائلی که در اجرای زینه مدور موثر می باشد این است که درچه مرحله ای از اجرای ساختمان برای سفارش زینه مدور باید اقدام شود.

طراحی نقشه ویلا 
نکته مهم دیگر این است که محل قرار گیری زینه مدور در ساختمان بسیار حائز اهمیت می باشد . چون زینه مدور علاوه بر اینکه دو سطح ارتفاعی را بهم وصل می کند، به مانند یک مجسمه زیبا و اثری هنری نیز می تواند در دیزاین داخلی نقش افرینی کند. حتی میتوان گفت که زینه های مدور به تنهایی جزئی از ساختمان بوده که هم کاربردی می باشد و هم زیبایی خاصی به فضا می دهد. پس محل قرار گیری زینه مدور بسیار مهم می باشد و هر چه قدر در دید باشد زیباتر می باشد.

نوشته های مشابه

زینه ها دارای انواع مختلفی هستند که پرکاربردیترین آن زینه مدور میباشد که برای ساختمان ها دوبلکس و تریبلکس بسیار مورد استفاده قرار میگیرد و زیبایی خاصی را به نمای داخلی سازه مورد نظر میدهد.

زینه مدور چیست؟

زینه مدور اصولا به زینه ای گفته می شود که یک مسیر دایره ای را به صورت هلیکس و فنر مانند دو اختلاف ارتفاعی را به هم وصل می کند دارای شعاع فضایی می باشد یعنی دوران زینه مدور بصورت سه بعدی انجام می شود که هم از عرض و هم از طول طبق شیب مشخصی دوران می شود .
زینه های مدور که معمولا بیشتر از یک دایره کامل چرخش دارند را زینه مدور مارپیچ می نامند.
برای دیزاین زینه مدور هر چقدر شعاع خارجی بزرگ تر باشد، زینه ملایم وخوبی می باشد که باعث می شود رفت و آمد روی آن مناسب باشد ولی اگر فضایی که زینه مدور قرار است در ان اجرا شود کوچک باشد به همان اندازه میل آن شدید و رفت و آمد در آن مشکل تر میگردد. باید زینه مدور توسط انجنیر متخصص دیزاین شود طوری که زینه مدور قابل استفاده برای رفت وامد باشد.
طراحی زینه های زینه مدور باید بگونه ای باشد که شما بتوانید براحتی هنگام جابجایی وسایل خانه برخی از آنها را جمله مبل و تخت و دیگر وسایل خانه خود را براحتی جابه جا کنید.یعنی هم از نظر شیب مد نظر، پهنا طبق استاندارهای لازم باشد. برخی زینه ها مدور از نظر پهنا اندازه کمی دارند و نمیتوان وسیله را براحی جابجا کرد.

منبع :  فن ساختمان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا