آجرابزار آلات ساختمانیخدمات ساخت و سازرنگ و نقاشی ساختمانفن بازسازی ساختمانفن ساخت و سازفن نازک کاری ساختمانوبلاگ

نحوه ساخت آجر توضیح دهید؟

ساخت ویلا مدرن

نحوه ساخت آجر

مفهوم آجر به واحدهای کوچک مصالح ساختمانی اشاره دارد که اغلب از خاک رس پخته شده و با ملات تثبیت شده است. بعبارتی آجر از یک ماده چسبنده متشکل از سیمان، ماسه و آب درست شده است.  از دیرباز این حرف در بین مردم رایج بوده است که آجر گرما را حفظ می کند، در برابر خوردگی و در برابر آتش مقاومت می کند. این واحد کوچک چهار اینچ عرض و دو برابر آن طول دارد.  آجر یک ماده ایده آل برای سازه ها در فضاهای محدود و همچنین برای طرح های منحنی است.

 

تاریخچه ساخت آجر

آجر حداقل ۵۰۰۰ سال است که به عنوان مصالح ساختمانی مورد استفاده قرار می گرفته است.آجر احتمالاً در خاورمیانه بین رودهای دجله و فرات که عراق کنونی است ساخته می شده است. سازندگان اولیه اینجا به مواد طبیعی فراوان برای ساخت آجرهای آفتابی متکی بودند.

با این حال آجر استفاده محدودی داشتد. از آنجایی که دوام نداشت و نمی‌توانستند از آن را در فضای باز استفاده کنند. قرار گرفتن در معرض عناصری باعث از هم پاشیدگی آن میشد، بابلی‌ها که بعداً بین‌النهرین را کنترل کردند، اولین کسانی بودند که آجر درست کردند و بسیاری از معابد برجی را از آجر ساختند.

نوشته های مشابه

از خاورمیانه هنر آجرسازی به سمت غرب تا مصر کنونی و از شرق تا ایران و هند گسترش یافت، اگرچه یونانیان که سنگ فراوانی داشتند، از آجر چندانی استفاده نمی کردند، شواهدی از کوره ها و سازه های آجرپزی هنوز در سرتاسر جهان وجود دارد. امپراتوری روم ، جایی که با افول و سقوط روم به زودی صنعت آجر در اروپا کاهش یافت.

مواد اولیه برای ساخت آجر

 

پیشرفت‌ها در صنعت آجر تا قرن بیستم ادامه یافت. پیشرفت‌ها شامل ایجاد یکنواختی کامل شکل آجرها، کاهش وزن و سرعت بخشیدن به فرآیند پخت می‌شود.

برای تولید آجر، ابتدا مواد اولیه خرد شده و در سنگ شکن های فکی آسیاب می شوند و پس از آن اجزاء به یکی از چندین روش تشکیل می شوند. در فرآیند اکستروژن، اجزای خرد شده را با آب مخلوط کرده، سپس آن را به داخل محفظه هوازدایی منتقل کرده، فشرده کرده و از قالب به شکل دلخواه اکسترود می کنند.

مواد معدنی خاک رس طبیعی شامل کائولن و شیل  بدنه اصلی آجرها را تشکیل می دهند.مقادیر کمی منگنز، باریم و سایر مواد افزودنی با خاک رس مخلوط می شوند تا سایه های متفاوتی ایجاد کنند.از کربنات باریم نیز برای بهبود مقاومت شیمیایی آجرها در برابر آجرها استفاده می شود. عناصر بسیاری از افزودنی های دیگر در آجر استفاده شده است، از جمله محصولات جانبی کاغذ و ترکیبات آمونیوم .

فرآیند تولید نیز به مقداری خاک رس و افزودن ماسه یا رسوب نیاز دارد. برای تولید آجرهایی با رنگ یا بافت سطحی خاص، برای ایجاد یک پوشش معمولی، ماسه به طور مکانیکی با نوعی رنگ آمیزی مخلوط می شود، گاهی اوقات یک فلاکس یا فریت برای تولید بافت سطح اضافه می شود.

 

نحوه ساخت آجر

آسیاب آجر:

هر جزء به جداکننده ای منتقل می شود که مواد حجیم را حذف می کند، سپس سنگ شکن فکی ورق فولادی افقی ذرات را فشرده می کند و آنها را هنوز کوچکتر می کند.

همانطور که مواد با اندازه بزرگ به یک چکش منتقل می شوند ، چکش آنها را با چکش های فولادی با حرکت سریع خرد می کند، جایی که چکش از صفحه دیگری برای کنترل حداکثر اندازه ذرات خارج شده از آسیاب استفاده می کند و به تعدادی غربال ارتعاشی تخلیه می شود که جدا می شوند. مواد با اندازه نامناسب قبل از ارسال به مرحله بعدی تولید.

برآمدگی آجری:

با اکستروژن متداول‌ترین روش شکل‌دهی آجر، مواد خرد شده و آب به یک انتهای آسیاب رسی وارد می‌شود، که از چاقوها بر روی یک محور دوار برای برش و تا کردن مواد به یکدیگر در یک محفظه کم عمق استفاده می‌شود، سپس مخلوط به یک اکسترودر وارد می‌شود. در انتهای آسیاب. اولی با استفاده از خلاء هوا را از خاک رس زمینی خارج می کند و در نتیجه از ترک خوردن و سایر عیوب جلوگیری می کند.

محفظه دوم که یک استوانه پرفشار است، مواد را فشرده می کند، به طوری که پانچ می تواند از داخل قالب نفوذ کند، پس از فشرده شدن، مواد پلاستیکی به زور از سوراخ یک قالب خاص از محفظه خارج می شوند. سطح مقطع شافت اکسترود شده به شکل قالب شکل می گیرد، قطعات با طول مورد نیاز بر اساس اندازه با استفاده از چاقوهای دوار یا سیم جامد.

در فرآیند قالب‌گیری، خاک رس مرطوب نرم در قالبی که معمولاً یک جعبه چوبی است تشکیل می‌شود و داخل جعبه اغلب سمباده می‌شود که بافت مورد نیاز را فراهم می‌کند و حذف آجرهای شکل‌گرفته را از قالب آسان‌تر می‌کند، همچنین می‌توان آب برای کمک به رهاسازی استفاده می شود، فشار مورد نیاز است و نوع سوم تشکیل آجر است، ماده ای با محتوای آب کم.

آجر و رنگ اریب:

ماشین‌های پخ‌زنی وجود دارند که برای تولید شیار در آجر برای کاربردهایی مانند سنگ‌فرش ساخته شده‌اند. این ماشین‌ها از غلتک‌هایی برای فرورفتگی آجر در حین اکسترود کردن آن استفاده می‌کنند و گاهی اوقات به سیم‌بر برای انجام پخ و برش در یک مرحله مجهز می‌شوند. ماشین ها می توانند تا ۲۰۰۰۰ دستگاه در ساعت تولید کنند.

انتخاب پوشش شنی برای استفاده در هنگام اکسترود شدن آجرها به میزان ریز یا سختی مواد اکسترود شده بستگی دارد.سختی از غلتک فشاری یا هوای فشرده استفاده می شود.

خشک کردن آجر:

قبل از سوزاندن آجرها باید خشک شوند تا رطوبت اضافی از بین برود، اگر این رطوبت از بین نرود آب در هنگام پخت خیلی سریع می سوزد و باعث ترک خوردن می شود. که از شکاف جلوگیری می کند که شامل یک محفظه طولانی است که ابزارها به آرامی از طریق آن فشار داده می شوند.

خشک کن های محفظه ای اتوماتیک نیز بخصوص در اروپا استفاده می شود.آجرهای اکسترود شده به صورت ردیفی روی دو میله موازی قرار می گیرند.سپس آجرها روی قفسه های مخصوص با دستگاه های انگشت مانند حاوی چندین جفت میله در چند لایه وارد می شوند.این قفسه ها سپس حمل می شوند. توسط چرخ های نقاله بر روی ریل ها یا توسط کامیون های بالابر به خشک کن ها نصب می شود.

منبع :  ساخت و ساز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا