بی آی ام BIMفن ساخت و سازفن طراحی ساختمان

نرم افزار طراحی برای BIM

زمان‌بندی ۴ بعدی یکی از نمونه‌های هم افزایی است که در آن BIM می‌تواند برای دستیابی به اثرات ناب مورد استفاده قرار گیرد، چه برای پشتیبانی از روش‌شناسی برنامه‌ریزی سنتی یا برای تکمیل سیستم Last Planner™. این پست وبلاگ به منظور ارائه مقدمه ای بر زمان بندی ۴ بعدی و چگونگی دستیابی برخی از پروژه ها در Skanska از استفاده از ۴ بعدی در پروژه ها است.

برنامه ریزی ۴ بعدی
۴D به معنای افزودن بعد زمان به مدل سه بعدی با پیوند دادن فعالیت های طرح به اشیاء BIM مربوطه است (شکل ۱). برنامه می تواند مستقیماً در نرم افزار ۴ بعدی ایجاد شود یا وارد شود (به عنوان مثال MS Project، Primavera).

شکل ۱: فعالیت ها و اشیاء BIM در Synchro 4D ادغام شده اند

شایان ذکر است که خود مدل BIM، درست مانند نقشه های دوبعدی، اساساً نمایشی از طراحی تمام شده و بنابراین یک نقطه ثابت در زمان (پروژه تکمیل شده) است. نرم افزارهای ۴ بعدی (مانند Navisworks، Synchro، VICO) با این حال، یک جدول زمانی تعاملی ارائه می دهند که به ما امکان می دهد پروژه ساخت و ساز را در هر مقطع زمانی نمایش دهیم. به عبارت دیگر، شما می توانید کل ساختمان را به طور مجازی قبل از شروع ساخت و ساز واقعی بسازید تا زمان بندی بهینه را پیدا کنید.

۴D برنامه ریزی بهتری را از نظر قابلیت ساخت و گردش کار تضمین می کند، جایی که مشارکت کنندگان پروژه و مشتریان بهتر با هم ارتباط برقرار می کنند و همکاری می کنند. به جای جریان سنتی اطلاعات کمتر بهینه با توضیح شفاهی وضعیت فعلی و توالی کار آینده، ۴D پروژه ها را قادر می سازد تا این کار را به صورت بصری انجام دهند. این امر به ویژه در پروژه های بسیار پیچیده سودمند است (شکل ۲).

شکل ۲: مدل ۴ بعدی یک تاسیسات تصفیه آب نروژی در Navisworks

به‌جای نقشه‌ها و نمودارهای گانت، با ۴ بعدی، اکنون می‌توانیم برنامه را به سایت بیاوریم و آن را به شیوه‌ای قابل درک‌تر از همیشه ارائه کنیم. علاوه بر این، با تجهیز خدمه به نرم افزار ۴ بعدی در دستگاه های تلفن همراه یا واحدهای ثابت BIM، آنها می توانند وضعیت تکمیل اشیاء یا فضاهای مدل خود را علامت گذاری کنند که اصطلاحاً KanBIM نامیده می شود.۱ برای تجسم گردش کار، که به ویژه در برنامه ریزی مبتنی بر مکان مفید است.

نه تنها اشیاء خود ساخت و ساز را می توان به صورت ۴ بعدی نشان داد، بلکه عناصری مانند اشیاء سایت و تحویل مواد را نیز می توان نشان داد. فراتر از ۴ بعدی، ابعاد دیگری که باید شامل شوند عبارتند از هزینه های پروژه (۵D)، هزینه عملیاتی و نگهداری (۶D) و عوامل بهداشتی و ایمنی (۷D)، اگرچه این شرایط هنوز به طور کامل در صنعت به توافق نرسیده اند.

ادغام سیستم ۴ بعدی و آخرین برنامه ریز
متداول‌ترین شکلی از ۴ بعدی که من با آن مواجه شده‌ام و خودم به عنوان متخصص ۴ بعدی انجام داده‌ام، مستند کردن یک برنامه برنامه‌ریزی سنتی گانت برای یک برنامه‌ریز است. خوشبختانه، به نظر می رسد این روند به سمت استفاده فعال از ۴ بعدی با مفاهیم برنامه ریزی مدرن تر، مانند برنامه ریزی مبتنی بر مکان و سیستم Last Planner™ حرکت می کند.

شکل ۳: استفاده از مدل جستجوگر Solibri در یک جلسه برنامه ریزی کششی Skanska

برای سال‌ها می‌دانستیم که استفاده از BIM در جلسات برنامه‌ریزی کششی (شکل ۳)، بدون توجه به عملکرد ۴ بعدی، می‌تواند به دستیابی به قابلیت اطمینان بهتر طرح کمک کند، به‌ویژه با اطمینان از کیفیت در مورد ۴ معیار کیفیت برای تکالیف.۲:

اندازه – مقادیر با یک کلیک از BIM می تواند به خدمه بتن بگوید که چقدر فوت مکعب بتن تولید می کند و اینکه آیا این مقدار واقعی است یا خیر.

توالی – با چرخاندن مدل، با استفاده از صفحات برش و ابزارهای شفافیت، خدمه بهتر می توانند بهترین توالی کاری را برای ساختن برای مطابقت طراحی پیدا کنند.

سلامتی – BIM به برقراری ارتباط صحیح تکالیف از طریق پارامترهای شی کمک می کند. برخی از پارامترهای نمونه عبارتند از “مواد سفارش داده شده” یا “مواد تحویل شده به سایت” وضعیت و وضعیت طراحی.

تعریف – آیا کار واقعی با شرح فعالیت در طرح به درستی نشان داده می شود؟ از آنجایی که BIM “مردم را در یک صفحه قرار می دهد” پتانسیل سوء تفاهم کاهش می یابد، به طوری که مدیریت پروژه و کارگران در مورد کاری که برنامه ریزی شده است همسو می شوند.

برنامه ریزی با پشتیبانی BIM سودمند است و عملکرد ۴ بعدی باید روند برنامه ریزی را بیشتر بهبود بخشد زیرا درک ما را از آنچه در حال برنامه ریزی هستیم افزایش می دهد. با سیستم Last Planner™ به عنوان چارچوب برنامه ریزی برای ایجاد و نگهداری زمان بندی در پروژه های Skanska، ۴D یک عملکرد فوق العاده برای بررسی و برقراری ارتباط این زمان بندی در سراسر پروژه است.

نتیجه
پروژه‌های ساختمانی بیشتر و بیشتری از زمان‌بندی ۴ بعدی بهره می‌برند و تجربه می‌کنند که کیفیت طرح بالاتر و ارتباط بهتر برنامه بین ذینفعان پروژه و خدمه تولید را تضمین می‌کند. با مشاهده پروژه‌هایی که از ۴ بعدی در ابعاد مختلف استفاده می‌کنند، فکر می‌کنم پتانسیل زیادی در استفاده از ۴ بعدی برای پشتیبانی از فرآیندهای موجود وجود ندارد، بلکه تنظیم این فرآیندها برای ۴ بعدی برای ایفای نقش فعال در برنامه‌ریزی و اجرای پروژه، به عنوان مثال با Last Planner™ یکپارچه شده است. سیستم.
منابع

۱. Sacks, R., Barak, R., Belaciano, B., Gurevich, U. & Pikas, E. (2013) KanBIM Workflow System Management: Prototype Implementation and Field Testing

۲. بالارد، اچ جی (۲۰۰۰) آخرین سیستم برنامه ریز کنترل تولید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا