رپورتاژ آگهیساخت و ساز بتنیفن اسکلت بتنیفن ساخت و ساز

همه چیز درباره قالب جایگزین یونولیت و لایت فرم

قالب جایگزین یونولیت از مدرن ترین مصالح ساختمانی است که می توانید در پروژه های ساختمانی و در مراحل ساخت بناها آن ها را مشاهده می کنید. این قالب ها، در واقع همانند همان وافل ها عمل می کنند که از آن ها در ساخت سقف های تیرچه بلوک به کار می برند

همه چیز درباره قالب جایگزین یونولیت و لایت فرم

 قالب جایگزین یونولیت از مدرن ترین مصالح ساختمانی است که می توانید در پروژه های ساختمانی و در مراحل ساخت بناها آن ها را مشاهده می کنید. این قالب ها، در واقع همانند همان وافل ها عمل می کنند که از آن ها در ساخت سقف های تیرچه بلوک به کار می برند. قالب های جایگزین یونولیت جایگزین های مناسب و بهینه ای برای یونولیت ها شمرده می شوند. این قالب ها، در واقع پلاستیک های پلی اتیلنی هستند که بارها و بارها می شود از آن ها استفاده کرد. قالب های جایگزین یونولیت را در بیشتر مواقع می توانید در اندازه های ۳۰ سانتی، ۴۰ سانتی، ۵۰ سانتی و یک متری و در عرض های ۴۳ سانت، ۴۶ و ۶۶ سانتی متری پیدا کنید.

آشنایی با قالب های جایگزین یونولیت

قالب جایگزین یونولیت را در بین تیرچه های سقفی قرار می دهند و سپس اقدام به بتن ریزی می کنند. بتن ریزی سقف که تمام شد و بتن خودش را گرفت آن وقت قالب ها را بر می دارند. این قالب ها را تا حتی ۵۰ بار هم می توان استفاده کرد و به نوعی صرفه جویی اقتصادی برای پیمانکاران پروژه های عظیم عمرانی در پی دارد.

در حال حاضر به دلیل اینکه یونولیت های سقفی از درصد ایمنی خیلی کمی نسبت به قالب های جایگزین یونولیت برخوردار است در پروژه های مکان های آموزشی آموزش و پرورش استفاده از آن ها ممنوع شده است. از طرفی قالب های جایگزین یونولیت که استانداردهای لازم را از آن خود کرده اند به تدریج در حال جای گیری به جای یونولیت های سقفی می باشند.

قالب های جایگزین یونولیت را به صورت قالب های سقفی یک طرفه طراحی کرده و ساخته اند. این قالب ها در حمل و نقل بسیار راحت و سبک هستند و زمان و هزینه ی زیادی برای نقل و انتقال آن ها به سر ساختمان ها و… صرف نمی شود. زمانی که تصمیم به استفاده از این نوع قالب های سبک جایگزین یونولیت  برای اجرای سقف های تیرچه بلوک می شود، تیرچه های بتنی را از پیش ساخته به محل ساخت و ساز انتقال می دهند. با زدن سه سقف از پروژه هم کل هزینه ی تهیه ی این قالب های جایگزین یونولیت به جیب کارفرما بر می گردد که این یکی از ویژگی های مثبت استفاده از این فناوری نوین محسوب می شود.

مزایای قالب جایگزین یونولیت

قالب های جایگزین یونولیت از مزیت های بسیار زیادی برخوردارند. این قالب ها چند بار مصرف هستند و برای کارفرمایان پروژه های عمرانی و پیمانکاران ساختمان ساز از صرفه ی اقتصادی خوبی بهره برده اند.

همچنین از لحاظ ایمنی هم که بخواهیم قالب های جایگزین یونولیت را مورد بررسی قرار بدهیم، نسبت به یونولیت، این قالب ها از ایمنی و استانداردهای بیشتری بهره مندند که کارگران و تمامی کسانی که در ساختمان مشغول کار هستند دچار آسیب دیدگی جسمی قرار نمی گیرند و مورد تهدید جانی با قالب های جایگزین یونولیت قرار نمی گیرند. این قالب ها تحت شرایط آزمایشگاهی توسط مهندسان زبده ی عمرانی شرکت لایت فرم طراحی و ساخته شده اند و از سبکی و مقاومت خوبی برخوردارند و به راحتی بعد از هر بار مصرف می توان آن ها را جابجا کرده و دوباره مورد استفاده قرار داد.

مهمترین مزیت قالب جایگزین یونولیت

یکی از مهمترین مزایای کاربرد قالب های جایگزین یونولیت این است که نیروی کمتری بر ساختمان تحمیل می شود و از وزن بار مرده ی سقف کم می شود. این مساله ی بار مرده ی سقف در پروژه های عمرانی با سقف های متعدد همیشه مورد بحث بوده است و کارشناسان صنعت عمران همواره در پی یافتن راهی برای کم کردن آن بوده اند. قالب های جایگزین سقف، یکی از این راهکارها شمرده می شوند که به راحتی قدمی در راه کاهش این جرم مرده برداشته اند.

کاهش این بار مرده از ساختمان، در نهایت درصد بیشتر ایمنی و امنیت را برای ساختمان به دنبال دارد و می تواند در حفظ جان ساکنان ساختمان در حوادث غیر مترقبه نقش چشمگیری داشته باشد. این مساله یکی از مهمترین ویژگی های کاربردی قالب های جایگزین یونولیت به شمار می آید که ساختمان را در انتهای کار بهره مند از استانداردهای لازم کرده و ساکنین آن در مواقع حساس از بلایایی نظیر زلزله در امان خواهند ماند. همچنین، در صورت وقوع آتش سوزی، یونولیت زود شعله ور می شود در حالی که این سقف کار شده با قالب های جایگزین یونولیت کمتر مورد حریق قرار می گیرند.

از مهمترین ویژگی ها که می توان به قالب های جایگزین یونولیت نسبت داد قابل بازیافت بودن آن است که به طبیعت آسیب وارد نمی کند. حتما شاهد بوده اید که در ساختمان هایی که از یونولیت ها برای ساخت تیرچه های سقفی استفاده می کنند همیشه حجم زیادی از ذرات یونولیت در محیط اطراف پخش می شود. در حالی که این مورد در کاربرد قالب های جایگزین یونولیت حذف شده است.

لایت فرم چیست؟

قالب های لایت فرم را به جای قالب های سقفی یونولیتی روی کار آورده اند. لایت فرم ها را برای زدن تیرچه درجا به کمک تنها حتی یک نفر کارگر وارد کار می گذارند. این قالب های لایت فرم بسیار به صرفه هستند و از آن ها برای زدن صد تا پانصد متر از یک سقف می شود استفاده کرد. قالب های لایت فرم از نوع قالب های سقفی پلاستیکی هستند که برای آن ها گارانتی گذاشته شده است و در صورت شکسته شدن و یا معیوب شدن قابل تعویض می باشند.

کار کردن با قالب های لایت فرم خیلی راحت است و نیاز به تخصص و فن خاص و یا گذراندن دوره ی خاصی ندارد. این قالب ها غیر قابل اشتعال هستند و از درصد ایمنی بالایی نسب به یونولیت های سقفی بهره برده اند. در هنگام کار با قالب های سقفی لایت فرم اثری از آلودگی های محیط زیستی دیده نمی شود. لایت فرم ها ایمنی کارگران را در سر پروژه ی ساختمانی تامین می کنند. پس از پایان عملیات بتن ریزی به راحتی می شود قالب های لایت فرم را برداشت و چندین باره مورد کاربرد قرار داد.

توجه : این مطلب، یک تبلیغ رپورتاژ بوده و فوت و فن ساختمان در محتوا و محصولات آن هیچگونه نظری و مسئولیتی ندارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا