رپورتاژ آگهیمحصولات ساختمانیمقالاتوبلاگ

همه چیز در مورد نصب کفپوش پی وی سی

کفپوش پی وی سی (Polyvinyl Chloride) نوعی کفپوش مصنوعی است که از مواد پلیمری و پلاستیکی ساخته می‌شود. این نوع کفپوش به دلیل تنوع طرح و رنگ، قیمت مناسب، مقاومت بالا در برابر آب و رطوبت، نظافت آسان و طول عمر بالا، به عنوان یک گزینه محبوب برای کفپوش منزل، محل کار و سایر مکان‌ها به شمار می‌رود.

دو نوع کلی کفپوش پی وی سی در بازار وجود دارد. کفپوش PVC تایلی و کفپوش پی وی سی رولی. روش نصب کفپوش برای این دو نوع کفپوش با هم متفاوت است. کفپوش های رولی به صورت رول‌های بزرگ با عرض‌های مختلف در بازار موجود است و نصب آن به نسبت آسان‌تر است اما کفپوش های تایلی به صورت تایل‌ های مربع یا مستطیل در بازار موجود است و تنوع طرح و رنگ بیشتری دارد. برای نصب کفپوش پی وی سی تایلی پیشنهاد می شود از نصاب حرفه ای برای این کار کمک گرفته شود. تفاوت های دیگر این دو نوع کفپوش را میتوانید در مقاله ” مقایسه کفپوش PVC رولی و تایلی” مطالعه کنید.

نصب کفپوش پی وی سی

مراحل قبل از نصب کفپوش PVC:

اولین قدم برای نصب صحیح کفپوش، این است که ۲۴ ساعت قبل از شروع کار، اندازه محیط را دقیقاً اندازه گرفته و متناسب با آن، کفپوش مورد نیازتان را تهیه کنید. این کار به دو دلیل مهم انجام می‌شود:

  1. همسان‌سازی دمای کفپوش با محیط: با قرارگیری کفپوش در محیط به مدت ۲۴ ساعت، دمای آن با دمای محیط یکسان می‌شود. این موضوع باعث می‌شود تا انعطاف ‌پذیری کفپوش در حین نصب به حد مطلوب برسد و نصب کفپوش PVC به سهولت انجام شود.
  2. جلوگیری از مشکلات احتمالی: در صورت عدم همسان‌سازی دمای کفپوش با محیط، ممکن است در حین نصب یا بعد از آن، مشکلاتی مانند انقباض، انبساط و یا مشکلاتی دیگر برای کفپوش به وجود آید.

بنابراین، برای داشتن یک نصب اصولی و بدون نقص، انجام این مرحله ضروری است.

پیش از نصب کفپوش پی وی سی، باید سطح مورد نظر را به طور کامل آماده سازی کرد. این کار شامل مراحل مختلف است. در اولین مرحله، ابتدا سطح را به دقت بررسی کنید تا از عاری بودن آن از هرگونه نا همواری، نقص و یا ترک خوردگی باشد.

بعد از آن، با استفاده از جارو یا ابزار مناسب، سطح را از هرگونه گرد و غبار، ضایعات و آلودگی پاک کنید. در صورتی که این مرحله را به خوبی انجام ندهید، ممکن است هنگام چسب زدن، میزان چسبندگی کفپوش کم شود و کفپوش به خوبی به سطح زمین نچسبد.

مرحله بعد، صاف کردن سطح زمین است. در صورت وجود نا همواری ‌های جزئی، می‌توانید با استفاده از سمباده سطح را صاف و هموار کنید.

برای اطلاع از روش های مختلف نصب کفپوش ها میتوانید مقاله ” راهنمای جامع خرید کفپوش” را مطالعه و با انواع کفپوش و روش های نصب آن ها بیشتر آشنا شوید.

طریقه نصب کفپوش پی وی سی

زیرسازی برای نصب کفپوش به چه صورت انجام میشود؟

در این مرحله از نحوه نصب کفپوش پی وی سی، لازم است تا زیر سازی مناسب برای نصب کفپوش ها انجام شود. این مرحله به منظور ایجاد یک سطح صاف و هموار برای قرار گرفتن کفپوش ها در کنار یکدیگر و همچنین جلوگیری از درز افتادن بین تایل های کفپوش انجام می شود. از دلایل دیگر انجام زیرسازی برای نصب کفپوش، میتوان به جلوگیری برای نفوذ رطوبت از زیر به کفپوش ها اشاره کرد.

برای ساخت مخلوط زیرسازی از ۵۰% آب، ۳۵% سیمان سیاه و ۱۵% چسب صحافی استفاده می شود. ابزار های مورد استفاده برای مخلوط کردن این مواد شامل میکسر و یا میخ مخصوص است به صورتی که همه مواد به صورت همگن و یکسان مخلوط شوند.

لازم به ذکر است که باید از مخلوط کردن بیش از حد مواد خودداری کنید، زیرا ممکن است باعث سفت شدن و غیرقابل استفاده شدن مخلوط شود.

نحوه نصب کفپوش پی وی سی

در مرحله بعد، یک لایه بسیار نازک از مواد ساخته شده را روی سطح پخش میکنیم و پس از خشک شدن کامل، به سراغ لایه دوم می‌رویم. لایه دوم را کمی ضخیم تر از لایه اول پخش میکنیم.  بعد از اجرا، منتظر می‌ مانیم تا رطوبت و نرمی کف کاملاً خشک شود. پس از خشک شدن مواد زیرسازی، سطح کف برای نصب کفپوش پی وی سی روی سیمان آماده می‌شود.

لازم به ذکر است که طریقه نصب کفپوش روی سرامیک یا موزاییک هم به همین صورت است و در صورت زیرسازی اصولی و صحیح نتیجه مطلوبی را به بار خواهد آورد.

در صورتی که هنوز هم انتخاب بین کفپوش و سرامیک برای شما دشوار است، پیشنهاد می شود مقاله “کفپوش یا سرامیک؟” را مطالعه کنید و مزایا و معایب هر کدام را به دقت بررسی کنید.

نحوه نصب کفپوش پی وی سی بعد از زیر سازی:

در مرحله بعد، پشت کفپوش را با استفاده از چسب پایه حلال یا خمیری به صورت یک لایه نازک آغشته می ‌کنیم. طریقه نصب کفپوش با چسب خمیری با چسب پایه حلال تفاوتی ندارد و نصاب بسته به آب و هوای منطقه انتخاب میکند که از کدام چسب استفاده شود. بعد از گذشت ۵ الی ۷ دقیقه به صورت پشت به رو کفپوش را جمع آوری می کنیم. نکته مهم درچسب زدن این است که ضخامت لایه چسب باید یکسان و نازک باشد.

نحوه چیدمان کفپوش ها به عوامل مختلفی بستگی دارد. برای مثال فضاهای بزرگ و کوچک، مربع و مستطیل، و … هر کدام چیدمان مناسب خود را دارند. همچنین چیدمان در سبک های دکوراسیون مدرن، سنتی و کلاسیک نیز متفاوت است.

نصب کفپوش پی وی سی روی سیمان

در مرحله آخر، چسب را به صورت نقطه‌ای یا موضعی در کف سالن پخش می‌کنیم. این کار به چسبندگی بهتر کفپوش به سطح زیرین کمک می ‌کند. بهتر است برای پخش چسب می‌توانید از ماله یا غلطک استفاده کنید. در این مرحله، دقت کنید که چسب به طور یکنواخت در سطح پخش شود و هیچ نقطه خالی باقی نماند.

بعد از پخش چسب، ۵ تا ۷ دقیقه صبر می‌ کنیم تا چسب کمی خشک شود. در این زمان، چسبندگی اولیه ایجاد می‌شود و از لغزش کفپوش ها جلوگیری می ‌کند. دقت کنید در صورتی که چسب کاملاً خشک نشود، در این صورت چسبندگی به حد مطلوب نخواهد رسید.

پس از خشک شدن جزئی چسب، نصب کفپوش ها را طبق جهت فلش در پشت آنها شروع می‌کنیم. این فلش ها جهت صحیح چیدمان را نشان می‌دهند و باید به آنها توجه کرد. نکته مهم این است که اصول اولیه نصب کفپوش از جنس PVC در واقع یکسان است اما نصب بر اساس جهت فلش های نشان داده شده در پشت کفپوش های آلپر اهمیت بسیار زیادی در نتیجه نهایی دارد که باید به آن توجه ویژه ای شود.

نصب کفپوش pvc

برای نصب، هر کفپوش را به آرامی در جای خود قرار می‌دهیم و با فشار کمی آن را ثابت می‌کنیم. دقت کنید که کفپوش ها به طور کامل به هم چفت شوند و هیچ درز یا فاصله ای بین آنها باقی نماند.

برای دریافت نتیجه بهتر و مطلوب پیشنهاد می شود قبل از نصب، حتماً دستورالعمل های سازنده را مطالعه و طبق آن نصب کفپوش ها را پیش ببرید.

منبع: شرکت اختر پلاست سپاهان (آلپر) اولین تولید کننده کفپوش پی وی سی پشت سفید در ایران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا