رپورتاژ آگهیمحصولات ساختمانیمقالاتوبلاگ

وال مش در آیین نامه ۲۸۰۰

وال مش در آیین نامه ۲۸۰۰

اجرای نگهدارنده دیوار یا وال پست یکی از الزامات مهمی است که برای افزایش استحکام و‌ایستادگی دیوار‌های غیرسازه‌ای به کار می‌رود. وارد شدن نیرو‌های خارجی به دیوار‌ها موجب ریزش و ترک خوردگی آن‌ها خواهد شد. ریزش دیوار‌ها مخصوصاً دیوار‌ها پیرامونی خسارات زیادی را به وجود می‌آورد.

در گذشته تنها از وال پست فلزی برای مهار لرزه‌ای دیوار‌ها بهره می‌بردند. اما امروزه وال پست نوین که به وال مش هم معروف است به عنوان جایگزین روش‌های قدیمی به کار می‌رود. برای مطالعه کامل ضوابط وال مش در آیین نامه ۲۸۰۰ و دانلود آن کلیک کنید.

وال مش چیست؟

احتمالاً شما نیز می‌خواهید بدانید وال مش چیست و چه کاربردی دارد. وال مش، نسل جدید از وال پست‌ها است که با استفاده از الیاف شبکه‌ای از جنس کربن یا شیشه و چسب اپوکسی وال مش اجراء می‌شود. وال مش نسل نوین نگهدارنده‌های دیوار محسوب شده و می‌تواند از حرکت خارج از صفحه‌ای دیوار جلوگیری کند. ترک خوردگی، ریزش و تخریب دیوار‌های غیرسازه‌ای و پیرامونی ساختمان با اجرای صحیح وال مش رخ نخواهد داد.

به روش وال مش، وال پست مش و وال پست الیافی نیز می‌گویند. زیرا بخش اصلی این روش با استفاده از شبکه الیاف اجراء می‌شود این الیاف می‌توانند به استحکام دیوار در جای خود استقامت آن کمک کنند. خوشبختانه مزایای وال مش باعث شده‌اند تا این روش نسبت به روش‌های قدیمی منسوخ شده متداول‌تر شود.

آیا وال پست الیافی جایگزین مناسبی جهت وال پست‌های قدیمی است؟

با مقایسه وال پست و وال مش می‌توان به آسانی به این مسأله پی برد که وال مش بهترین جایگزین برای وال پست است. در اینجا منظور از وال پست، وال پست‌های قدیمی و فلزی می‌باشد. وال مش از نظر ایجاد ایمنی هیچ کم و کاستی نسبت به وال پست‌های فلزی ندارد.

در واقع این روش به صورت کامل توسط سازمان نظام مهندسی کشور تأیید شده است. درنتیجه وال پست مش جزء روش‌های استاندارد جهت مهار لرزه‌ای دیوار‌های پیرامونی می‌باشد. وال مش می‌تواند موجب یکپارچه‌سازی دیوار‌ها با سازه اصلی ساختمان و افزایش مقاومت آن‌ها شود.

مزایای استفاده از وال مش و حذف وال پست فلزی

مسلماً استفاده از وال مش با مزایای زیادی همراه می‌باشد که موجب منسوخ شدن وال پست فلزی شده است. در واقع وال مش‌ها هیچ کدام از معایب وال پست فلزی قدیمی را ندارند. به همین دلیل مهندسان پروژه‌های ساختمانی ترجیح می‌دهند برای ایمن‌سازی ساختمان از خدمات شرکت وال مش بهره ببرند. در این بخش می‌خواهیم به صورت اختصاصی به معرفی مزایای وال مش نسبت به وال پست فلزی ساختمان بپردازیم.

قیمت وال مش نسبت به وال پست‌های فلزی بسیار ارزان‌تر است. زیرا در این روش از متریال‌های گران قیمت وال پست استفاده نمی‌کنند. درنتیجه هزینه‌های پروژه افزایش نخواهند یافت.

• مدت زمان اجرای وال مش بسیار کوتاه‌تر از وال پست فلزی بوده و اجرای آن برعکس وال پست به تخصص خاصی نیاز ندارد. بنابراین همه افراد می‌توانند وال مش را اجراء کنند.

• محصولات و قطعات وال مش وزن زیادی ندارند. به همین دلیل هیچ وزن اضافی را به بار اصلی ساختمان وارد نخواهند کرد.

• با وال مش می‌توان از ترک خوردگی و حرکت خارج از صفحه‌ای دیوار‌ها به خوبی جلوگیری کرد.

اجرای وال مش طبق ضوابط آیین‌نامه ۲۸۰۰

یکی از مهم‌ترین نکات جهت استفاده از روش وال مش، طراحی و اجرای این روش بر اساس ضوابط آیین‌نامه ۲۸۰۰ است. وال مش تنها در صورتی می‌تواند مزایا و کارآمدی خود را نشان دهد که به صورت کاملاً استاندارد و اصولی طراحی و اجراء شود. در غیر این صورت نه تنها وال مش مفید نخواهد بود، بلکه موجب کاهش ماندگاری و دوام آن در طول زمان خواهد شد.

کاهش ماندگاری و دوام وال مش به معنی ناکارآمد شدن این روش بعد از مدت خاصی است. درنتیجه بهتر است طراحی وال مش توسط مهندسان متخصص در این حوزه صورت گیرد. همچنین اجرای وال مش را به پیمانکار و مجری ماهر و مجرب در این زمینه بسپارید.

محصولات وال مش کدامند؟

محصولات وال مش شامل شبکه الیاف توری، چسب اپوکسی وال مش، پلاستر گچی یا پلاستر سیمانی، ناودانی و نبشی منقطع و… می‌شود. بعد از انجام دیوار چینی طبق روال معمول، یک لایه پلاستر سیمانی یا گچی روی دیوار اجراء خواهد شد. سپس توری در پلاستر قرار گرفته و یک لایه دیگر پلاستر بر روی توری قرار می‌گیرد. سپس نبشی‌های منقطع با استفاده از چسب اپوکسی متصل خواهند شد. کیفیت چسب اپوکسی مورد استفاده بسیار مهم است. بنابراین بهتر است در انتخاب محصولات باکیفیت جهت اجرای این روش دقت کنید.

بهترین نوار وال مش (توری وال مش)

یکی از محصولات بسیار مهم وال مش، توری وال مش است. این توری هم به صورت نواری و هم سرتاسری در دیوار چینی کاربرد دارد. این توری‌ها را از الیاف کربن یا الیاف شیشه می‌سازند. توری‌های الیاف شیشه پرکاربردتر بوده و به مش فایبرگلاس معروف هستند. مش فایبرگلاس خود در دو نوع E-Glass و AR-Glass (مقاوم در برابر قلیا) تولید می‌شوند.

توری فایبرگلاس مقاوم در برابر قلیا جزء بهترین توری‌هایی است که ماندگاری و دوام بالایی دارد. بنابراین برای اجرای وال مش‌های حرفه‌ای و تخصصی به کار می‌رود. در هنگام خرید توری وال مش به جنس، وزن، ابعاد چشمه و میزان مقاومت آن دقت کنید.

قیمت وال مش چقدر است؟

قیمت وال مش به عواملی همچون نوع توری وال مش، کیفیت متریال به کار رفته، نوع اجرای وال مش، دستمزد پیمانکار و… بستگی دارد. همچنین وسعت پروژه ساختمانی و متراژ دیوار‌های آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

مسلماً هر چه پروژه ساختمان یبزرگ‌تر باشد، قیمت انجام وال پست مش برای آن بیشتر خواهد بود. همچنین محصولات باکیفیت وال مش دارای قیمت بالاتری هستند. بنابراین نباید انتظار قیمت ارزان و ناچیز را از آن‌ها داشته باشید.

صفر تا صد خرید و اجرای وال مش توسط شرکت نوین وال مش

اگر به دنبال معتبرترین شرکت وال مش جهت اجرای صفر تا صد این روش هستید، ما نوین وال مش را به شما پیشنهاد می‌کنیم. شرکت نوین وال مش سال هاست که در زمینه فروش انواع محصولات وال مش تخصص دارد.

تمامی محصولات ارائه شده توسط این شرکت دارای تأییدیه رسمی از مرکز تحقیقات راه و شهرسازی هستند. بنابراین خیالتان بابت کیفیت محصولات راحت باشد. همچنین تیم متخصص و باتجربه نوین وال مش می‌تواند طراحی و اجرای این روش را به عهده گیرد.

جمع‌بندی

در این مقاله به معرفی وال مش به عنوان جدیدترین وال پست دیوار و مزایا و روش اجرای آن برای ساختمان‌ها پرداختیم. اگر می‌خواهید ساختمان خود را با کمترین هزینه ایمن کنید، وال پست الیافی انتخاب بسیار خوبی است. البته به شرطی که این روش به صورت اصولی انجام شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا